پارس ناز پورتال

جوش صورت یا آكنه یكی از شایع‌ ترین مشكلات پوستی است

جوش صورت یا آكنه یكی از شایع‌ ترین مشكلات پوستی است
 
جوش یا آكنه یكی از شایع‌ ترین مشكلات پوستی به شمار میرود. این عارضه در افراد نوجوان هم به چشم می‌خورد كه معمولا به آن جوش‌ های دوران بلوغ گفته می‌شود. جوش به عنوان یك ضایعه پوستی چون زیبایی صورت را بشدت تحت تاثیر قرار می‌دهد به یكی از مهم‌ترین مشكلات و دغدغه‌ های نوجوانان و​دیگر افراد جامعه تبدیل شده است.

این افراد برای خلاص شدن از شر جوش‌ ها ممكن است به درست یا غلط دست به كارهایی بزنند كه گاهی سلامت پوست‌شان را هم به خطر می‌اندازد و آنها را با مشكلات جدی‌تری مواجه می‌كند. شاید شما هم افرادی را دیده باشید كه برای خلاصی از شر این مهمان‌های ناخوانده پنبه آغشته به سركه​ یا آبلیمو روی جوش‌ها قرار می‌دهند.
 
اگر شما تاكنون این كار را امتحان نكرده‌اید اما پیشنهاد برخی دوستان چنین هوسی را در سرتان انداخته باید بدانید این مواد به دلیل خاصیت اسیدی، پوست صورت را به مرور زمان نازك كرده و در نتیجه پوست شما حساس‌تر از قبل می‌شود. اگر این اتفاق رخ دهد ممكن است شما یا هر فرد دیگری كه این كار را مدت‌ها انجام داده، گرفتار حساسیت‌های پوستی شود؛ حساسیت‌هایی كه به مراتب آزار دهنده‌تر از چند جوش روی صورت است.

چربی و جوش صورت


پس آنها كه با این نوع مشكل پوستی (منظور همان جوش‌هاست) درگیر هستند بهتر است به خاطر داشته باشند، زندگی در شهرهای شلوغ و آلوده یكی از عوامل ابتلا به جوش است بنابراین اگر شما هم در چنین شهرهایی اقامت دارید، دقت داشته باشید، پس از یك روز كار و فعالیت و بعد از بازگشت به منزل حتما صورت خود را با صابون‌های مناسب پوست ​یا شامپوی بچه كاملا بشویید تا آلودگی از سطح پوست شما برطرف شود.

پس از آن بهتر است صورت خود را با كرم‌های مرطوب كننده به آرامی ماساژ دهید تا رطوبت كرم در پوست‌تان نفوذ كند. همچنین همه افراد باید بدانند یكی از علل اصلی ابتلا به جوش‌ها ​ بویژه جوش‌های صورت، چربی بیش از حد پوست است بنابراین افرادی كه پوست‌های چرب دارند، نباید از كرم‌های چرب و حتی لوازم آرایشی كه چربی آنها زیاد است استفاده كنند.

همچنین این گروه برای كنترل چربی پوست‌شان بهتر است پوست خود را به صورت مرتب شست​وشو دهند تا بتوانند چربی اضافه پوست را از سطح آن پاك كنند. نكته دیگر برای آنها كه پوست‌شان مستعد بروز و ظهور جوش است این كه نباید استفاده از كرم‌های ضدآفتاب را فراموش كنند.مصرف درست و بموقع این كرم‌ها را می‌توان یكی از راه‌های پیشگیری ​ یا حتی درمان جوش‌های صورت به حساب آورد. بهتر است همه افراد چه مبتلایان به جوش و چه كسانی كه پوست صاف و سالمی دارند، برای جلوگیری از بروز این مشكل، اگر در طول روز از خانه بیرون می‌روند هر دو ساعت یك بار از كرم‌های ضد آفتاب استفاده كنند.

چند نكته مهم دیگر


قرار گرفتن طولانی مدت در زیر تابش نور خورشید یا بودن در محیط‌های گرم برای همه افراد زیان‌آور است اما كسانی كه با مشكل جوش‌های صورت روبه‌رو هستند باید بدانند ماندن در چنین فضاهایی یا بودن در معرض تابش مستقیم آفتاب یك تهدید مهم برای زیبایی‌شان به حساب می‌آید.

این گروه باید بدانند اگر مدت زمان طولانی در هوای گرم باشند حتما بر تعداد جوش‌های آنها افزوده خواهد شد. پس تا می‌توانید در این گونه اماكن حضور پیدا نكنید. همچنین این افراد باید دقت داشته باشند مصرف مناسب میوه و سبزیجات می‌تواند در بهبود این مشكل نقشی موثر داشته باشد. بنابراین برای داشتن پوستی سالم و زیبا مصرف میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار بدهیم.یكی از مهم‌ترین نكاتی كه این افراد باید به آن توجه كنند این است كه استفاده زیاد از لوازم آرایش، می‌تواند صورت فرد را مستعد جوش زدن كند.

 
به عبارت دیگر این وسایل زیبایی گاه می‌توانند زیبایی شما را از بین ببرند پس در میزان استفاده از لوازم آرایش باید بیشتر دقت داشته باشید.در پایان ذكر این نكته هم لازم است كه اگر شما گرفتار این مشكل شده‌اید و نگران زیبایی پوست خود هستید، با دستكاری​یا كندن جوش‌ها نه تنها نمی‌توانید به زیبایی صورت خود كمكی كنید بلكه پوست‌تان را حساس‌تر خواهید كرد. همچنین ممكن است با این كار لك حاصل از كندن جوش‌ها برای همیشه روی پوست شما باقی بماند.