پارس ناز پورتال

طرز تهیه سوپ قارچ سرشار از ویتامین

مجموعه : آموزش آشپزی
طرز تهیه سوپ قارچ سرشار از ویتامین

 

 

مواد لازم برای 4 نفر

 

كره

6 قاشق غذاخوری

پیازكوچك خرده شده

یك عدد

قارچ

340 گرم‌

آب مرغ

4 پیمانه

جعفری خرد شده

یك دسته

سركه سفید

2 قاشق غذاخوری

نمك و فلفل

به میزان دلخواه

 

روش تهیه :

در یك قابلمه 2 قاشق كره را روی حرارت متوسط آب كنید. پیاز را اضافه و تفت دهید تا نرم و شفاف شود. سپس قارچ‌ ها را با باقیمانده كره اضافه كنید و 8 دقیقه تفت دهید. مواظب باشید كه پیازها قهوه‌ای نشوند. آب مرغ را به جعفری اضافه كنید و بگذارید سوپ به جوش بیاید و بلافاصله شعله را كم كنید و بگذارید سوپ یك ساعت با شعله ملایم بجوشد. پس از یك ساعت جعفری خرد شده را اضافه كنید و بگذارید سوپ چند دقیقه خنك شود و سپس آن را در مخلوط‌كن بریزید تا كاملا نرم شود.

سوپ را به قابلمه برگردانید، نمك و فلفل بزنید و دوباره حرارت شعله گاز را زیاد كنید تا به جوش بیاید و سپس سركه را به آن اضافه كنید. مخلوط را خوب هم بزنید و داخل ظرف مناسب بریزید.در فصل سرما سوپ‌های داغ می‌تواند بهترین پیش غذا باشد یا حتی به عنوان غذای اصلی استفاده شود.

ارزش غذایی قارچ

قارچ دارای ویتامین‌های B1، B2، PP و D است و هیچ‌گونه مواد قندی در خود ندارند و فاقد چربی است.پروتئین قارچ نزدیك به پروتئین گوشت بوده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای بدن باشد. بعلاوه قارچ حاوی 5 ـ 4 درصد مواد نشاسته‌ای و مقدار كافی ویتامین D است. این ویتامین باعث می‌شود كلسیم، جذب روده شده و بلافاصله در استخوان‌ها وارد شود. افرادی كه در معرض پوكی استخوان قرار دارند بایستی به این ماده غذایی باارزش اهمیت بدهند.

بیوتن و اسیدفولیك موجود در قارچ در سوخت و ساز بدن و مواد اصلی ژن‌ها تاثیر بسزایی دارد. تمام این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا این غذا برای افرادی كه به مدت طولانی در بستر بیماری بوده و در اثر كمبود نور خورشید و نرسیدن ویتامین D به استخوان‌هایشان، دچار كمبود كلسیم شده‌اند بسیار مناسب و به خاطر وجود ماده غذایی باارزشی چون قارچ توصیه می‌شود.

البته به دلیل دیرهضم بودن قارچ، توصیه می‌شود زنان باردار و مادران شیرده از مصرف زیاد قارچ خودداری كنند. افرادی كه به كولیت روده یا نقرس مبتلا هستند هم نباید قارچ مصرف كنند، اما به افراد دیابتی، افرادی كه یبوست دارند و اشخاصی كه چاق هستند توصیه می‌شود این ماده باارزش غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهند. در ضمن قارچ در رفع خستگی و كم‌حوصلگی موثر و آرام‌بخش است.


 

 

  طرز درست کردن کیک لیمویی!