پارس ناز پورتال

با سرحال و شادترین انسان جهان آشنا شوید

با سرحال و شادترین انسان جهان آشنا شوید
دانشمندان دانشگاه ویسکونسین در یک پژوهش جدیدبه معرفی یک دانشمند ژنتیک فرانسوی پرداخته‌ اند که عنوان شادترین مرد جهان را بر دوش میکشد.به گزارش پارس ناز متیو ریکارد 66 ساله که 40 سال پیش به زندگی روشنفکری پاریسی پشت کرده و در هند به مطالعه بودائیسم پرداخته بود، اکنون یکی از نزدیکان دالایی لاما است ؛اما این موضوع صرفا برای دانشمندان جالب نبوده است. بخش مورد توجه در خصوص این راهب، بیش از اندازه بزرگ بودن بخش لذت در مغز وی است.
 

در این مطالعه 256 حسگر بر روی مغز ریکارد متصل شده و اسکنها نشان داد که در زمان مراقبه، مغز وی یک سطح از امواج گاما را که با هوشیاری، دقت، یادگیری و حافظه مرتبط بوده از خود منتشر می‌کند که پیش از این دیده نشده بود. این اسکن‌ ها همچنین از فعالیت‌های دیگر در قشر چپ جلو مغز ریکارد در مقایسه با همتای راست آن رونمایی کرده که نشانگر ظرفیت بالای غیرعادی برای شادی و کاهش تمایل به احساس منفی است.
 

تحقیقات در مورد این پدیده موسوم به انعطاف عصبی در ابتدای راه خود قرار داشته و ریکارد در خط مقدم این آزمایشات پیشگامانه در کنار دیگر دانشمندان برجسته جهان قرار دارد. وی به عنوان یک راهب برجسته در معبد شچن کاتماندو زمان خود را در سال به مراقبه، پژوهشهای علمی و همراهی با دالایی لاما به عنوان مشاور خود در سفر به کشورهای فرانسوی زبان و نشست‌ های علمی می‌گذراند.
 
 
ریکارد اظهار کرد: ما برای 12 سال بر روی تاثیرات تمرین‌های کوتاه و بلندمدت ذهنی از طریق مراقبه بر روی تمرکز، غمخواری و تعادل احساسی بررسی کردیم و با نتایج جالبی در میان افرادی که بطور طولانی 50 هزار دور مراقبه انجام داده بودند و همچنین آن دسته که به مدت سه هفته و 20 دقیقه در روز این تمرینها را داشتند، مواجه شدیم. وی بر این باور است که این شیوه می‌تواند بر روی مغز تاثیر گذاشته و شادمانی فرد را ارتقا بخشد.