پارس ناز پورتال

تفاوت های دیدن رنگ ها در آقایان و خانم ها

تفاوت های دیدن رنگ ها در آقایان و خانم ها

شاید برای بسیاری از خانم هایی که از انتخاب رنگ لباس توسط همسر خود ناامید شده اند این مسئله عادی باشد، اما نتایج تحقیقات نشان میدهد که زنان و مردان رنگها را به صورت متفاوت می بینند. به گزارش پارس ناز تحقیقات نشان میدهد که پردازش رنگ در مغزهای زنان و مردان به شیوه های مختلفی صورت می گیرد.

به این معنا که اگر یک زن و یک مرد به یک پرتقال نگاه کنند مرد، پرتقال را قرمز تر از زن می بیند. به همین نحو چمن به چشم مردان زردتر و به چشم زنان سبزتر می رسد، این تفاوتها در اینجا به پایان نمی رسند. آزمایشهای صورت گرفته توسط دانشگاه نیویورک نشان می دهد که مردان تلاش می کنند تمایزات ظریف را در سایه های زرد، سبز و آبی تشخیص دهند.
 
این تأثیر بسیار کوچک است اما ممکن است به این معنا باشد که انتخاب یک سایه از رنگ از میان چند رنگ در یک جدول رنگی موردی است که زنان بهتر انجام می دهند. این نتایج جالب از آزمایشهایی ارائه شده که طی آنها به زنان و مردان نورهای رنگی نشان داده و از آنها خواسته شد که نام رنگی را که می بینند بگویند.

همه افرادی که در این آزمایش شرکت کردند میزان دید عادی داشتند و هیچ کدام کور رنگ نبودند.آبراموف محقق این تحقیقات از کالج بروکلین نیویورک اظهار داشت که تمایز میان دید رنگ در دو جنس را نمی توان به واسطه تمایزها در ساختار چشم توضیح داد. از این رو پاسخ به شیوه پردازش رنگها در مغز باز می گردد، چرا که هورمونهای مردانه تستوسترون احتمالا بر نحوه پردازش رنگها تأثیر می گذارد.این محقق تفاوتهای جنسی را در مشاهده رنگها کوچک اما واقعی توصیف کرده و اظهار داشت که فرض ما این است که تستوسترون نقش مهمی در این تفاوتها ایفا می کند.

 
این مقاله در مجله زیست شناسی تفاوتهای دو جنس منتشر شده است.تحقیقات دیگر همچنین میزان حس شنوایی و بویایی و چشایی زنان را نسبت به مردان بهتر ارزیابی کرده است. برخی از آزمایشها نشان می دهد که مردان در یافتن جزئیات دقیقی در تصاویر درحال حرکت نیز بهتر از مردان هستند، ویژگی که توضیح می دهد چرا نیاکان مذکر انسان شکارچیان خوبی بوده اند. در دنیای مردان این ویژگی هنگام تماشای فوتبال موثر است.