پارس ناز پورتال

ده نکته مهم غذایی برای حفاظت از پروستات

ده نکته مهم غذایی برای حفاظت از پروستات
 
تشخیص و درمان سرطان پروستات در ابتدای ابتلا بسیار آسان است اما وقتی این سرطان پیشرفته شود می‌تواند دیگر ارگان‌ها را آلوده کرده و درمان را سخت کند. با کمک یک آزمایش خون ساده و اندازه‌گیری آنتی‌ژن پروستاتیک خاص AP5 می‌توان بیماری را در همان مراحل نخست شناسایی کرد.چند دستورالعمل برای پیشگیری از ابتلا پزشکان و متخصصان متوجه شده‌اند برخی موادغذایی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش یا کاهش دهند.

در اینجا به 10 توصیه از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

1- مصرف سبزیجات از خانواده کلم مثل بروکلی، کلم، گل‌کلم نه تنها آنتی‌اکسیدان زیادی به بدن می‌ رسانند بلکه حاوی ایزوتیوسیانات‌ها هستند که از فیتوشیمیک‌ها تشکیل شده و برای سلامت بسیار مفیدند!
 

2- مصرف ماهی و روغن‌های گیاهی به دلیل آنکه غنی از امگا3 هستند احتمال ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پروستات را پایین می‌آورند!
 

 3- مصرف موادغذایی حاوی ویتامین E سبب کاهش هیپرتروفی پروستاتیک شده و از غدد در برابر سرطان محافظت می‌کنند. مارگارین، روغن‌های گیاهی، گردو، گندم و غلات کامل از جمله منابع غنی ویتامین E هستند!
 

4- مصرف غلات سبب افزایش میزان فیبر، سلنیوم و ویتامین E و همچنین ترکیبات فیتوشیمیک در بدن شده که در پیشگیری از سرطان مفید است!
 

5- تحقیقات اخیر پژوهشگران نشان داده است مصرف گوجه و مشتقات آن چون حاوی لیکوپن است می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. گوجه به ویژه وقتی می‌پزد لیکوپن بیشتری آزاد می‌کند. به همین دلیل املت گوجه و سوپ آن نه تنها مانع از چاقی می‌شود بلکه از بروز سرطان هم جلوگیری می‌کند!
 

6- سلنیوم نوعی نمک معدنی است که در گردو، میوه‌های دریایی، برخی گوشت‌ها، ماهی، گل گندم، دانه گندم و برنج قهوه‌ای موجود است و از بروز سرطان پیشگیری می‌کند.
 

7- موادغذایی حاوی سویا از هیپرتروفی پروستات پیشگیری کرده و رشد تومورها را کند می‌کند. دلیل این امر ایزوفلاون‌های موجود در سویا است که سبب کاهش میزان دی‌هیدروتستوسترون یا هورمون مردانه و رشد غیرعادی بافت پروستات می‌شود.
 

8- گوشت‌های قرمز چون حاوی چربی حیوانی هستند می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند.
 

9- مصرف زیاد آب و مایعات غیرالکلی چون سبب شستشوی کلیه و مثانه می‌شود برای مبتلایان به هیپرتروفی پروستات مفید است. برعکس آن مصرف قهوه و آب جو به این افراد توصیه نمی‌شود.
 

10- مصرف الکل، مایعات دارای کافئین و ترکیباتی که مجاری ادرار را ملتهب می‌کنند برای مبتلایان به هیپرتروفی پروستات مضر است.