پارس ناز پورتال

همه چیز درمورد صندلی کودک در اتومبیل

همه چیز درمورد صندلی کودک در اتومبیل
 
بسیاری از والدین تصور می کنند که اگر کودک خود را در خودرو در آغوش بگیرند می توانند بیشتر مراقب او باشند و از خطرات احتمالی جلوگیری کنند. اما تحقیقات نشان داده که بسیاری از کودکان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در تصادفات جان خود را از دست می دهند.همه‌ساله در اروپا 60 هزار کودک در سوانح رانندگی مجروح و 750 نفر کشته می‌شوند. در بیشتر موارد نیز دلیل زخمی یا کشته شدن کودکان استفاده نکردن از کمربند ایمنی یا صندلی متناسب با وزن و سن آنهاست. در یک تصادف احتمال پرت شدن کودکان از صندلی عقب به سمت شیشه در مقایسه با افراد بزرگسال 6 تا 7 برابر است و حتی اگر کودکان پرت نشوند احتمال گیر کردن آنها بین دو صندلی بسیار زیاد است. صندلی اتومبیل مخصوص کودکان این امکان را فراهم می‌آورد که در موقع ترمز شدید احتمال صدمه دیدن کودکان به حداقل برسد.

نتایج مطالعه نشان میدهد كه این صندلی ها خطر آسیبهای وخیم را 78 درصد و خطر آسیبهای جزئی را 75 در صد می كاهند .آنها نتیجه می گیرند كه نشاندن بچه های زیرچهار سال در صندلی مخصوص كودك كه بر روی صندلی عقب اتومبیل فیكس شده است باید بصورت قانونی اجباری درآید.برای بچه ها استفاده از این صندلی ها بسیار مفید تر از بستن كمربند های معمولی است .اگر شما هم كودك زیر 4 سال دارید به فكر تهیه یك صندلی ماشین خوب برای او باشید . صندلی ماشین را حتماً بر روی صندلی عقب ثابت كنید .

هنگام خرید به برچسب آن توجه کنید:

هنگام خرید صندلی اتومبیل کودک باید برچسب آن را نگاه کرده و صندلی مناسب وزن کودک را انتخاب کرد. بین 0 تا 3 سالگی صندلی‌ها این‌گونه تقسیم‌بندی می‌شوند:

گروه 0 مناسب از زمان تولد تا زمانی که وزن کودک به 10 کیلوگرم برسد.

گروه 0+ مناسب از زمان تولد تا زمانی که وزن کودک به 13 کیلوگرم برسد.

گروه 1 مناسب برای کودکانی با وزن 9 تا 17 کیلوگرم

گروه 2 و 3 مناسب برای کودکانی با وزن 15 تا 25 کیلوگرم و 25 تا 36 کیلوگرم

توجه کنید که روی برچسب صندلی علامت «universal» نوشته شده باشد. بودن این علامت یعنی صندلی برای انواع اتومبیل‌‌ها مناسب است. تا 9 ماهگی بسیار مهم است صندلی‌ای را انتخاب کنید که از گردن و سر کودک محافظت کند و به همین دلیل بهتر است صندلی گروه 0 را انتخاب کنید. بهترین مکان برای قرار دادن صندلی کودک، صندلی پشت اتومبیل است اما اگر می‌خواهید کودک‌تان را ببینید در صورتی که اتومبیل شما مجهز به ایربگ یا کیسه هوا نباشد می‌توانید او را روی صندلی جلو نیز بگذارید. مراقب باشید زیرا اگر اتومبیل کیسه هوا داشته باشد، در حین تصادف احتمال خفه شدن کودک شما وقتی در صندلی جلو باشد، بسیار زیاد است.

 
در حال حاضر صندلی‌های پیشرفته‌‌ای وارد بازار شده است که سیستم رگلاژ داشته و قابل تنظیم برای هر سنی است. قیمت این نوع صندلی‌ها بالاتر از انواع کلاسیک است اما از آنجا که برای هر سنی مناسب است درنهایت در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند. در ضمن این صندلی‌ها به شکل سبد نوزاد هم درمی‌آیند و در دوران نوزادی می‌توان از آنها هم به عنوان سبد حمل و هم به عنوان صندلی مخصوص اتومبیل استفاده کرد.

یك صندلی استاندارد كودك چه ویژگی‌هایی دارد؟

براساس نظر متخصصان، صندلی استاندارد كودك باید قابل اتصال به بدنه اصلی باشد. در واقع تعدادی از صندلی‌ها فقط به روكش یا كمربند ایمنی خودرو متصل می‌شوند كه این حالت ضریب امنیت را تا حد بسیار زیادی كم خواهد كرد. پس اگر بتوان صندلی كودك را به بدنه سخت و فلزی صندلی اتومبیل متصل كرد، بیشترین ایمنی هم برای كودك فراهم خواهد شد.

كمربند صتدلی

علاوه بر این، صندلی کودک باید دارای کمربند ویژه‌ای هم باشد تا او در اثر تکان‌های شدید خودرو، به اطراف پرتاب نشود. این کمربند باید از جنس نرمی ساخته شده باشد تا بدن کودک را نیز آزار ندهد و در اثر ترمزهای شدید، باعث زخم شدن یا وارد شدن فشار بیش از حد روی بدن و استخوان‌بندی ظریف كودك نشود. این نوع کمربندها که معمولاً به صورت ضربدری است، با یک لایه محافظ بسیار لطیف و نرم پوشانده می‌شود تا کودک به هیچ عنوان صدمه نبیند.


دوام صندلی

هنگام خرید هم باید توجه داشته باشید که صندلی کودک برای مدت زمانی طولانی قابل استفاده باشد تا خیلی زود مجبور به تعویض آن نشوید. با این کار می‌توانید از این صندلی‌ها در تمام مدت نوزادی و خردسالی کودک خود استفاده کنید.


تمیز بودن صندلی

همچنین باید این صندلی را تمیز نگه دارید تا در این دوره طولانی، به خوبی بتوانید از آن استفاده کرده و کودک تان را با راحتی از مکانی به مکان دیگر ببرید. به همین دلیل بهتر است صندلی‌هایی را انتخاب کنید که روکش آن‌ها قابل تعویض یا شست‌وشو باشد.


اول ایمنی،‌ بعد حركت!

زمانی که صندلی مناسب را خریده‌اید و آن را در ماشین نصب کرده‌اید نیز فراموش نکنید كه همیشه باید قبل از شروع حرکت، آن را بررسی نمایید تا از اتصال کامل و صحیح آن مطمئن شوید و سپس كودك و نوزاد دلبند خود را در آن قرار دهید.