پارس ناز پورتال

تصاویری از جاذبه های گردشگری شهر تونس

تصاویری از جاذبه های گردشگری شهر تونس

سیدی بو سعید
 سیدی بو سعید شهرکی بندری در ۲۰ کیلومتری شمال شهر تونس پایتخت کشور تونس واقع شده است.

 

 این شهر نام خود را از رهبری مذهبی و مسلمان که سالها در این منطقه زندگی می کرده گرفته است.
ابو سعید ابن خالف ابن یحیی اتامینی ال یحیی (Abou Said ibn Khalef ibn Yahia Ettamini el Beji)
دراین منطقه ای که قبلا جبل المنار( Jabal el-Menar) نامیده می شد سکونت گزید.در افسانه ها و داستانهای این منطقه نقل قول میکنند که سنت لوئیس Saint Louis برای جنگ به این منطقه آمد اما افسون یک شاهزاده بربر گردید و از جنگ منصرف گردید به همین دلیل اسم وی به پرنس حامی روستا تغییر نام پیدا کرد.

  تصاویری از جاذبه های گردشگری شهر تونس

  منطقه سیدی بو سعید

این شهر یک منطقه توریستی است که به علت استفاده از رنگ آبی به صورت گسترده در تمام سطح شهر شهرت خاصی دارد.در ایم منطقه توریستی انواع سوغاتها و صنایع دستی تونس در فروشگا ههای محلی به توریستها عرضه میگردد.همچنین فستیوالی مذهبی نیز در ماه جولای در این منطقه اجرا میگردد.صرف چای با نعناء همراه با موزیک سنتی تونس یکی از جذابیتهای این منطقه زیبا می باشد.
سیدی بو سعید زیباترین بن بست دنیا است.


موزه معماری نابل
در این موزه آثار تاریخی به جای مانده از هنر موزائیک و سفالگری در تونس به نمایش گذاشته شده است.


شهر دوگا
این شهر که بازمانده آثار تاریخی لیبی – پونیکی است از دوره روم باقی مانده است.باقی مانده این شهر تاریخی که نمایانگر نحوه زندگی مردم در زمان اشغال تونس ( پونیک ) توسط رومیها بوده و شامل تئاتر رومی حمام آثار معماری معابد ساختمانها کاخها و سایر آثار به جای مانده از آن دوره است که به عنوان یکی از مفاخر معماری تاریخی تونس محسوب می شود.


Bulla Regia
در این منطقه شما می توانید منازل رومی را پیدا کنید و نحوه زندگی مردم را در این دوره ببینید ضمن اینکه در آن حمامهای رومی نیز قابل مشاهده است.منطقه Bulla Regia و Dougga از جمله مفاخر معماری دوره تاریخی رومی آفریقایی است که شاهدی بر ظهور تمدن جدیدی در این منطقه از آفریقا است.
Saint Louis Cathedral, Carthage


کلیسای سنت لوئیس
این کلیسا در تپه های باستانی کارتاژ واقع شده و ملقب به کلیسای کاتولیک روم است.نوع معماری آن بیزانسی شمال آفریقا هست که در فاصله سالهای ۱۸۸۴ تا ۱۸۹۰ میلادی ساخته شده است.این کلیسا بر روی تپه ای قدیمی بنام  بیرسا ((Byrsa که در نزدیکی محل پیدایش پونیکیهای قدیم و سپس شهر رومیها بوده واقع شده است.

  تصاویری از جاذبه های گردشگری شهر تونس

  کلیسای سنت لوئیسدر شهر تونس

کلیسای سنت لوئیسدر شهر تونس
این کلیسا یک کلیسای قدیمی هست که به علت کوچکی آن فقط بعضی از مراسم خاص در آن انجام میشود.تنها کلیسای کاتولیک رومی که در حال حاضرفعال است کلیسای سنت وینسنت پائول Cathedral of St. Vincent de Paul است.
در سال ۱۸۸۴الحسین ابن محمود یکی از مستبدین طرفدار فرانسه شروع به ساخت این کلیسا نمود و زمین و محدوده آنرا مشخص نمود که در نهایت تپه پونیک برای این منظور انتخاب گردید که از مکانهای مختلف شهر تونس قابل بازدید بود.در این محل قبلا معبدی به نام آسکولاپیوس (Aesculapius) وجود داشته که این کلیسا بر روی آن معبد قدیمی ساخته شد.ابتدا طرح آن که ترکیبی از معماری گوتیگ و بیزانس بود به تصویب پادشاه Louis-Philippe رسید و سپس عملیات ساخت آن شروع شد.بعد از اتمام کار تنها صلیب بر افراشته تونس بر بالای گنبد آن قرار گرفت که نشان از قدرت مسیحیان در تونس بود.


این کلیسا بین سالهای ۱۸۸۴ تا ۱۸۹۰ میلادی تحت سرپرستی و نظارت دولت فرانسه انجام شد.این کلیسا از زمانی که  کاردینا لاویجر (Cardinal Lavigerie) به عنوان اسقف اعظم الجزایر و کارتاژانتخاب گردید و همچنین از زمانی که کلیسا توانسط منابع مالی و موقوفات کلیسا را جمع آوری کند توانست از قدرت و نفوذ زیادی در منطقه آفریقا بهره مند گردد.این کلیسا در نظر بسیاری از اهالی و شخصیتهای مذهبی کلیسا با شکوه و جلال خاصی ساخته و تزئین شده بود.بعد از مرگ کاردینا لاویجری جسد وی در همان محل دفن شد که بعدا به فرانسه منتقل گردید و در گورستان بایون (Bayonne) در منطفه ای در شمال غرب فرانسه به خاک سپرده شد.

  تصاویری از جاذبه های گردشگری شهر تونس

  خیابان سیدی بو سعید در شهر تونس در انتها با نمائی فوق العاده از دریای مدیترانه

 The Medina
قسمت قدیمی شهر تونس که شامل ساختمانهای قدیمی و آثار تاریخی به جای مانده از دوران رومی اسلامی و عثمانی است که شامل خانه های قدیمی مسجد مدرسه و سایر مشخصه های معماری قدیم تونس است.


این منطقه در قلب شهر تونس و در میان ساختمانهای جدید و مدرن قرار گرفته است که همچون نگینی بر دل شهر تونس است که امروزه به یکی از پر طرفدارترین مناطق بازدیدی تونس تبدیل شده است که لذت گشت و گذار و خرید در بازارها و کوچه های قدیمی شهر را به گردشگران القاء می کند.این منطقه بیضی شکل حدود ۳۰ هزار متر مربع مساحت دارد و شامل مسجد, بازار ,حمام ,مدرسه, کافه ,صنایع دستی و سایر الزامات شهری است.


مسجد زیتونیه
این مسجد یکی از معتبر ترین مساجد تونس است که در پایتخت این کشور واقع شده است و یکی از مشخصه های اصلی معماری شهر تونس است که بازتاب دهنده ۹۹% از اعتقادات مذهبی و دینی مردم است.نام این مسد به معنی درخت زیتون است که بر گرفته شده از تدریس در زیر درخت زیتونی است که در این مسجد وجود داشته است. تاریخ بنای این مسجد به قرن ۷ هجری باز می گردد.


Dar Ben Abdallah
این منزل که به یک موزه مردم شناسی تبدیل شده است یکی از نمونه های ارزشمند تاریخی قرن ۱۷ میلادی در تونس است. این موزه یکی از جاذبه های ارزشمند تاریخی فرهنگی شهر تونس است که مسافران زیادی را برای بازدید به خود جلب می کند.این موزه به دو قسمت کلی تقسیم شده است ۱- بخش زندکی خانوادگی که شامل اتفاقات و مراسم مذهبی خاص خانوادگی است.۲- بخش عمومی که برای نمایش مسجد بازار کافه ها و سایر بخشهای شهر است.


خیابان حبیب بورقیبه
این خیابان یکی از معروفترین و شیک ترین خیابانهای شهر تونس است و محل تفریح جوانان و مردم این شهر است. در این خیابان ۲ نماد کاملا مجزا از نوع معماری غربی( فرانسوی) و عربی کاملا مشهود است همچنین برای خرید می توانید به خیابان شانزلیزه این خیابان رفته و انواع لباسهای مارک دار آن که دارای قیمتهای مناسبی نیز می باشد استفاده کنید.

  تصاویری از جاذبه های گردشگری شهر تونس

 خیابان حبیب بور قبه معروف به شانزلیزه

موزه باردو
بزرگترین و قدیمی ترین موزه تونس , موزه ای بی مانند از انواع موزائیک که از بعضی جهات همانند موزه لوور پاریس می باشد. بیشتر موزائیکها متعلق به قرون ۲ تا ۴ بعد از میلاد مسیح می باشد که عموما برای تزئین ویلاهای افراد متمول تونس و رومیها استفاده شده است.

 موزه باردو تونس
اطاقهای موزه عموما به نام موزائیکهائی که در آنها پیدا شده است نام گذاری شده است,مثل اطاق دوگا Dougga که نام شهرکی رومی در نزدیکی پایتخت تونس بوده است یا اطاق  بولا رجیا Bulla Regia و تالار اصلی که پونیک نام دارد.

   تصاویری از جاذبه های گردشگری شهر تونس

 ترتیب قرار گرفتن دوره های تاریخی این موزه عبارتند از:


دوره قبل از تاریخ / دوره پونیک / دوره روم / دوره مسیحیت اولیه / وندالها / بیزانسها و دوره اسلامی در موزه باردو موزائیکهائی مربوط به دوره های مختلف تاریخی مانند دوره های پونیکی اولیه مسیحیت و دوره اسلامی و غیره وجود دارد.معماری خود بنا نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است مانند سقف بنا, اطاق ویرجیل ,بخش عثمانی و غیره .این موزه در گذشته کاخ و محل زندگی پادشاهان حفیصی در قرن ۱۳ هجری بوده است که  به صورت موزه تغییر کاربری داده شده است.


بخشهای مختلف موزه باردو

دوره پیش از تاریخ
این قسمت که توده های سنگی را شامل می شود به حدود۰۰۰/۴۰ سال قبل محدود می گردد که در ناحیه قفسه Gafsa پیدا شده اند و مبین انسانهای اولیه و فرهنگ و آداب و رسوم آنها می باشد.


دوره پونیک
در این قسمت افسانه های رومی و نام آشنا شروع می شود الیسا , آمیکار, هانیبال و فیلهایش و کارتاژ زیبا که تخریب شد و بر روی آن نمک پاشیده شد.در این قسمت اطاقهایی که نام گذاری شده اند به نام دوره پونیک و شامل مجموعه های وسیعی از مجسمه های عالی گلدانها ماسکهای مردگان و طلسمهایی که به دیوارها نصب شده اند.همه و همه تحسین هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

موزه باردو شهر تونس معتبر ترین موزه موزائیک رومی در دنیا
در اطاق توپتس Tophets جایگاه مقدس بال آمون و تانیت جایگاه این ستونهای سنگی و گلدانهای منقش که خاکستر قربانبان خدایان را در آنها قرار میدادند وجود دارد.

   تصاویری از جاذبه های گردشگری شهر تونس

بخش رومی
حضور رومیها در تئنس باعث نمایش هزاران هزار مدل از انواع موزائیک ها شد که باعث تزئین درودیوار موزه باردو گردید.این موزاییکها از نقاط مختلف کشور تونس جمع آوری گردیده و باعث ارزشمند شدن این موزه به عنوان یکی از موزه های معتبر در زمینه موزائیک گردد.

بخش مسیحی
بخش مسیحی موزه باردو که در کاشیهای قرن سوم خودنمائی می کند که از کتاب مقدس بهره جسته است وشامل سمبلهایی از عهد جدید میباشد.همچنین در این بخش بیشتر موزائیکها و مجسمه ها از شهر کارتاژ هستند, کلیساهای بزرگ و کوچک تونس با این موزائیکهای زیبا تزئین شده اند. مهم ترین اثر ارزشمند دوره مسیحیت حوض غسل تعمید است.

بخش اسلامی
بخش دیگری از موزه باردو است که نتیجه حضور مسلمانان و حکومتهای اسلامی در این سرزمین می باشد.در این بخش آثار بسیار جالبی از هنرهای زیبای اسلامی شامل گچ بریها مقرنس کاریها و سایر هنرهای زیبای اسلامی به چشم می خورد.