پارس ناز پورتال

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

جاذبه های  گردشگری اصفهان-اصفهان (سپاهان) مرکز استان اصفهان، با پهنه‌ای حدود 250 كیلومترمربع، در دل فلات ایران قرار گرفته است. آب و هوای شهر اصفهان نیمه خشك و معتدل است، به طوری كه متوسط درجه حرارت سالانه این شهر حدود 16 درجه سانتیگراد و متوسط بارندگی سالانه این شهر در حدود 13 میلیمتر می باشد.

 

به طور کلی، اصفهان شهر کم آبی است ولی به واسطه وجود رودخانه زاینده رود، کشاورزی در این استان توان رشد پیدا کرده است. اصفهان به لحاظ واقع ‏شدن در مركز جغرافیایی ایران و با داشتن آب و هوایی معتدل و خاكی حاصلخیز و آب ‏كافی زاینده ‏رود (زنده رود)، از دیرباز به‏ عنوان مكانی برای سكونت، مورد توجه بوده است.

 

احتمالا از عصر ساسانیان كه سپاهیان (اسپهان) در دشت حاصلخیز اطراف شهر گرد آمدند به این‏ نام خوانده شده است. در سال 19 ه. ق. اصفهان بدون جنگ و خونریزی و با انعقاد یك صلحنامه به دست سپاهیان اسلام افتاد و جزیی از سرزمین وسیعی شد كه اسلام بر آن حكومت می‏كرد.

 

در دوره سیصد ساله پس از آن، این شهر اغلب دست ‏به‏ دست می‏شد تا اینكه در قرن چهارم هجری، در زمان آل ‏زیار و آل ‏بویه، به‏ عنوان پایتخت مورد استفاده قرار گرفت. در قرن پنجم، در دوران سلجوقیان، پایتخت امپراطوری وسیعی شد كه یك مرز آن رود سیحون و مرز دیگرش سواحل شرقی دریای مدیترانه بود.

 

غارت وحشیانه شهر به دست تیمور لنگ و قتل ‏عام ساكنان آن در سال 789 ه. ق. اصفهان را به وضع اسف‏باری دچار كرد.در زمان اولین حكمرانان صفوی در قرن دهم هجری، اصفهان از مراكز مهم تجارت، فرهنگ و صنعت گردید.

 

در اوایل قرن یازدهم (1006 ه.ق.) پایتخت شاه ‏عباس از قزوین به اصفهان انتقال یافت و قریب یك قرن ‏و نیم این شهر پایتخت سلسله صفویه بوده و به همین واسطه از شهرت جهانی برخوردار شد.

 

بیشتر بخوانید : مکان های دیدنی اصفهان برای گردشگران | جاذبه های گردشگری در اصفهان

 

صنایع دستی اصفهان

 

شهر اصفهان از روزگاران كهن تا كنون به نامهای: آپادانا، آصف‌هان، اسباهان، اسپاتنا، اسپاهان، آسپدان، اسپینر، اسفاهان، اصپدانه، انزان، بسفاهان، پارتاك، پاری، پرتیكان، جی، دارالیهودی، رشورجی، سپانه، شهرستان، گابا، گابیان، نصف جهان و یهودیه مشهور بوده است. در شاهنامه فردوسی نیز بارها به اصفهان (سپاهان) اشاره شده و از آن نام برده شده است:

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

شهر اصفهان با انتخاب شدن به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال 2005 در میان مردم این کشورها بیش از پیش مشهور گشته و گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. این شهر از لحاظ صنایع دستی مهمترین شهر کشور به شمار می آید که بیشتر صنایع دستی کشور اعم از قلم کاری، خاتم کاری، ترمه و…

 

در آن تولید می شود و گردشگرانی که مشتاق به تهیه سوغات ایرانی هستند تقریبا صنایع دستی و سوغاتی های تمام نقاط ایران را در حاشیه میدان نقش جهان و در بازار قدیمی اصفهان می توانند تهیه کنند.

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان-در میان شیرینی های اصفهان گز و پولکی اصفهان از همه معروفتر هستند؛ مهمترین غذای محلی اصفهان از نظر آنوبانینی؛ که بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران است “بریانی” (بریونی) نام دارد که خوراکی گوشتی و بسیار چرب بوده و در بیشتر نقاط شهر می توان آن را تهیه کرد.

 

عمده آثار باستانی اصفهان مربوط به دوره صفویه و مهمترین مناطق گردشگری آن در حاشیه زاینده رود قرار دارد.عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام (مسجد شاه)، کلیسای وانک، منار جنبان، کاخ چهل ستون،

 

کاخ هشت بهشت، چهار باغ، آتشگاه،گورستان قدیمی تخته فولاد،بازار تاریخی اصفهان، میدان نقش جهان، باغ پرندگان، پل خواجو، پل شهرستان، سی و سه پل (پل الله وردی خان) و… از مهمترین نقاط دیدنی و تاریخی شهر اصفهان می باشند.

 

آثار تاریخی و جاذبه های توریستی اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان-عمارت چهلستون در اوایل قرن 11 هـ .ق در میان باغ و مجموعه بناها و كاخهای محوطه دولتخانه صفوی ساخته شده است . این عمارت عمدتاً به منظور پذیرائی رسمی از میهمانان و سفرای خارجی ، طی سه مرحله و طبق یك طرح واحد ساخته شده است .

 

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین هتل های اصفهان + قیمت رزرو

 

مرحله اول ـ تالار اصلی و بزرگ . مرحله دوم ـ ایوان آئینه و اطاقهای طرفین آن . مرحله سوم ـ ایوان ستون دار كه از هجده عدد ستون و سقف چوبی تشكیل شده است . نام چهلستون به نشانه كثرت ستونها و انعكاس تصویر بیست ستون در آب استخر است .

 

نقاشی های دیواری چهلستون زیر نظر هنرمند نامدار عصر صفوی ، رضا عباسی با خصلت بزرگ نمائی به شیوه مینیاتورهای ایرانی انجام گرفته است . چهار تابلو بزرگ داخل سالن ، صحنه هایی از میدانهای جنگ و مجالس پذیرائی پادشاهان صفوی را نشان می دهد .

 

دو تابلو بزرگ میانی از الحاقات بعدی با موضوعات مشابه است كه به قلم صادق نقاش باشی (هنرمند دوره قاجار) ترسیم شده است . متأسفانه بسیاری از نقاشی های دوره صفوی در زمان حكومت ظل سلطان ، تخریب گردیده است .

 

از اشعار دلپذیر نجیب كاشانی كه به (خط محمد صالح اصفهانی) بر پیشانی ایوان ستوندار مرقوم گردیده ، چنین مستفاد می گردد كه این عمارت بی نظیر در اوایل قرن 12 هـ.ق دچار آتش سوزی گردیده و در زمان شاه سلطان حسین صفوی تعمیر شده است .

 

میدان نقش جهان (میدان امام) اصفهان

 

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

یكی از زیباترین میدانهای جهان به طول حدود 512 متر و عرض 160 متر است كه در اطراف آن اطاق هائی در دو طبقه با یك اندازه و شكل احداث شده است . تعداد چهار اثر تاریخی بی نظیر در اطراف میدان قراردارد .

 

عمارت عالی قاپو ـ مسجد امام ـ مسجد شیخ لطف اله و سر درب بازار قیصریه ، در وسط میدان اصلی ، زمین و دو دروازه سنگی چوگان بوده است . میدان امام امروزی یكی از مراكز خرید صنایع دستی و همچنین محل برگزاری بسیاری از مراسم ملی و مذهبی می باشد . در هر هفته نماز پرشكوه جمعه در این میدان برگزار می گردد .

 

بازار قیصریه اصفهان

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

سردرب قیصریه در شمال میدان امام (نقش جهان) ساخته شده است . این سردرب ، یكی از زیباترین نقاشی های مربوط به دوران صفویه را نشان می دهد . از این سردرب ، وارد یكی از زیباترین بازارهای جهان می شویم .

 

بیشتر بخوانید : توریست های خارجی در حال خوشگذرانی در اصفهان

 

این بازار در دوران صفویه مركز فروش كالاهای گران قیمت بوده است و نمایندگان شركتهای خارجی در این مكان دارای حجره هائی بوده اند . بازار اصفهان یكی از بزرگترین بازارهای ایران است كه دارای قسمتهای مختلف می باشد و در هرقسمت كالاهای خاصی را به فروش می رسانند . برای مثال قسمت صنایع دستی ، طلا و نقره ، قالی ، كفش و غیره . بازدید از همه قسمتهای بازار ساعتها به طول می انجامد .

 

عمارت عالی قاپو اصفهان

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

این كاخ در قرن یازدهم هجری در شش طبقه احداث شده است . هر طبقه تزئینات هنری خاصی را دارا می باشد . از قسمتهای مهم این كاخ ، ایوان طبقه سوم ، حوض مسی در ا“ و تالار پذیرائی همین طبقه كه با زیباترین نوع نقاشی و گچ بری تزئین شده است . تالار موسیقی طبقه ششم و تزئینات گچبری بی نظیر آن و اغلب كارهای هنری به وسیله رضا عباسی هنرمند مشهور آن دوران انجام شده است .

 

مسجد امام اصفهان

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان-در جبهه جنوبی میدان نقش جهان ـ (میدان امام) ـ یكی از زیباترین مساجد جهان اسلام قراردارد كه به دستور شاه عباس اول ، توسط استاد علی اكبر اصفهانی احداث گردیده است . در مرحله اول سردرب اصلی و جلوخان ورودی با دو مناره خارجی مسجد ساخته می شود .

 

درب مسجد با ورقهای نقره و طلا تزئین گردیده و مربوط به دوره شاه صفی ، جانشین شاه عباس اول است . در داخل مسجد یك حیاط اصلی و مركزی ، با چهار ایوان و دو حیاط فرعی جانبی قراردارد . گنبد خانه جنوبی به صورت دو پوش اجرا گردیده و فضای بین این دوگنبد حدود 12 متر ارتفاع دارد .

 

ارتفاع گنبد خارجی از كف مسجد 50 متر می باشد . كتیبه های مسجد، توسط خطاطان و خوشنویسان معروف دوران صفویه مانند : علیرضا عباسی ، عبدالباقی تبریزی ، محمدصالح اصفهانی و محمدرضا امامی مزین شده است .

 

تمام سطوح جرزها و دیوارها و گنبد و مناره ها و طاق نماهای داخلی و خارجی مسجد از كاشیهای هفت رنگ و مرعق پوشیده شده است . نقوش این كاشی كاریها (گل و بوته ها) به صورت مجرد و رمزی ظاهر می شود .

 

مسجد شیخ لطف اله اصفهان

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

در ضلع شرقی میدان امام (نقش جهان) مسجدی قراردارد كه در زمان شاه عباس اول صفوی ، هنگام احداث میدان و همراه با بناهای اطراف آن به منظور محل عبادت و حوزه تدریس مرحوم شیخ لطف اله ، كه از علما و روحانیون بزرگ جبل عامل در لبنان بوده ، ساخته شده است .

 

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین هتل های شهر اصفهان برای مسافران

 

ساختمان مسجد در سال 1011 هـ .ق آغاز و در سال 1028 به پایان رسیده است . این مسجد دارای یك شبستان زیرزمینی است كه كف گنبدخانه را از سطح زمین بالاتر قرارداده است .

 

به خاطر استفاده های خاص علمی ـ مذهبی از این مسجد ، نیازی به احداث حیاط و مناره نبوده است . گنبد بر روی هشت طاق جناغی قرار گرفته و لبه این طاقها با كاشیهای پیچ به رنگ فیروزه ، تزئین یافته است .

 

سطوح داخلی به ویژه محراب مسحد شیخ لطف اله از شاه كارهای بی نظیر هنر كاشی كاری هفت رنگ و معرق است. در محراب دو كتیبه وجود دارد كه عبارت ذیل بر آنها نوشته شده است : عمل فقیرحقیر محتاج به رحمه خدا محمد رضا بن استاد حسین بنا اصفهانی .

 

این نوشته مبین آن است كه استادان و هنرمندان و سازندگان بناهای آن زمان در مقابل قدرت جان آفرین تسلیم فرود آورده و هرگز نخوت و تكبر به وجودشان راه نیافته است .

 

مسجد جامع اصفهان

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

مسجد جامع اصفهان در گوشه شمال غربی میدان قدیم احداث گردیده است . مسجد اولیه دركنار روستای قدیمی یاوان و احتمالاًُ بر روی یك بنای مربوط به قبل از اسلام احداث گردیده است .

 

جاذبه های گردشگری اصفهان-شهر اصفهان در سال 24 هجری ، دین مبین اسلام را می پذیرد و اولین مسجد رادر محل فعلی با ابعادی محدودتر در سال 156 هجری می سازد . در قرن سوم هجری به علت گسترش شهر و ازدیاد جمعیت ، مسجد وسیع تری بر روی مسجد اولیه پایه ریزی می گردد .

 

عمده ترین سبك معماری به كار رفته در مسجد مربوط به دوره سلجوقی ، به شیوه رازی است . در این شیوه كاربرد آجر و ایجاد نماهای آجری با طرحهای گره در حد اعلاء مهارت و زیبائی در نمای داخلی و خارجی گنبدهای خاكی و نظام الملك ظاهر گشته است .

 

بیشتر بخوانید : آشنایی با کویر مرنجاب در استان اصفهان

 

گچ بری محراب او لجایتو ، تزئینات كاشی كاری و خطوط بنائی و مقرنس سازی های مختلف ایوانها همراه با كتیبه های خط كوفی و ثلث ، نشانگر كوشش و علاقه هنرمندان اصفهانی در بنای این مسجد می باشد .

 

مسجد جامع اصفهان را می توان ، به حق دایره المعارف معماری و یادگارهای با ارزش تاریخی ، فرهنگی و هنری شهر اصفهان محسوب نمود و به خاطر همین ارزشهای نهفته اش ، حفاظت و مراقبت از آن ، از جمله وظائف دینی ، ملی و فرهنگی همگان تلقی می گردد .

 

كاخ هشت بهشت اصفهان

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

كاخ هشت بهشت در میان باغ بلبل ، داخل مجموعه دولتخانه دوره صفوی در زمان حكومت شاه سلیمان (در نیمه دوم قرن 11 هجری قمری) ساخته شده است . موقعیت ممتاز باغ و عمارت هشت بهشت به گونه ای بوده كه ورودی های باغ از كلیه اضلاع آن انجام می گرفته است .

 

در جنوب باغ هشت بهشت در زمان شاه سلطان حسین ، مجموعه مدرسه و كاروان سرا و بازارچه احداث گردیده است .نام هشت بهشت عمدتاً در اصطلاح زمان خود ، به معنای هشتی یا ورودی بهشت بوده است .

 

عمارت هشت بهشت در دو طبقه و بر روی یك كرسی با ازاره سنگی ساخته شده و تركیب احجام و فضاهای معماری به گونه ای ماهرانه و متناسب انجام گرفته است . در وسط ساختمان ، فضای اصلی و مركزی قرار دارد كه در پلان به صورت هشت ضلعی است .

 

ارتباط دو طبقه از طریق دو دستگاه راه پله انجام می گیرد كلیه سطوح ایوانهای هشتی مركزی ، اتاقها و راهروها ، با سبكهای متنوعی تزیئن شده است . از جمله خصوصیات منحصر به فرد این عمارت ، حوض مروارید و آبشار ایوان جنوبی است كه آب آن از حوض فوقانی تأمین شده است .

 

پل خواجو اصفهان

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

در قسمت شرق رودخانه زاینده رود و پل خواجو از آثار دوره صفویه در سال 1060 هجری ، مصادف با زندگی شاه عباس دوم احداث شده است . پل خواجو در طراحی قدیم برای چندین منظور در نظر گرفته شده است .

 

قسمت فوقانی برای حركت سریع و عبور كالسكه ها و چهارپایان بوده در حالی كه بخش تحتانی عمدتاً برای حركت آرام و توقف و تأمل عابرین پیاده بوده است . قسمت زیرین تماماً از سنگ و ملات ساروج ساخته شده و دهانه های عبور آب به صورت بند با تخته های قطور چوبی قابل كنترل بوده و با بستن كامل دهانه ها سطح آب در قسمت غربی پل بالا آمده و دریاچه كوچكی را به وجود می آورد .

 

بیشتر بخوانید : نگاهی به آکواریوم زیبای شهر اصفهان

 

در سمت شرقی ، پلكانهای سنگی انسان را تا حد تماس با آب به پائین هدایت می كند . ضمن اینكه این پلكانها خود محلی برای نشستن و لذت بردن از مناظر طبیعی می باشد . در قسمت مركزی پل ، عمارت بیگلربیگی در طبقه فوقانی و در دو طرف راهروی پل برای پذیرائی و تشریفات رسمی ساخته شده است كه اطاقهای آن در دوره های مختلف با نقوش رنگ طلائی تزئین گردیده است .

 

سی وسه پل اصفهان

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

زمانی كه اصفهان به عنوان مركز حكومت دولت صفویه انتخاب می گردد ، جهت گسترش شهر به طرف جنوب متمایل می شود . و عنصر مهم شهرسازی در آن طرح ، محور چهار باغ بوده كه از دروازه دولت به سوی جنوب احداث می گردد و حدود شش كیلومتر طول آن بوده است .

 

این خیابان الزاماً از رودخانه عبور می نماید و بدین جهت معماران آن زمان، پل الهوردیخان را كه به سی و سه پل معروف می باشد بر روی زاینده رود و منطبق بر محور چهارباغ ایجاد می نمایند . زمان احداث پل درحد فاصل سالهای 1008 تا1011 هجری قمری بوده و طول آن سیصد متر و عرض آن 14 متر می باشد .

 

این پل از معماری بسیار زیبا و متناسب برخوردار است ، نظم طولانی دهانه های آن ، ابهت و وقار خاصی در آن به وجود آورده است . در طرفین سطح فوقانی ، دو راهروی سرپوشیده ساخته شده كه هم در زمستان و هم در تابستان سرپناه مطمئنی برای عابرین می باشد . پل الهوردیخان را می توان نتیجه مطلوب تركیب فنون در مهندسی با هنر معماری محسوب كرد .

 

كلیسا و موزه وانك اصفهان

 

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

در قرن یازدهم هجری ، تعدادی از ارامنه ساكن در ارمنستان فعلی به اصفهان منتقل گشته و در دهكده ای در جنوب غرب اصفهان سكونت داده شدند . نام آن دهكده را جلفا گذاشتند . پادشاهان صفوی براساس فرامینی كه صادر كردند ، آزادی های مذهبی برای آنها را تضمین نمودند و این اقلیت ارامنه را مورد حمایت قراردادند .

 

در بین ساكنان جلفا ، تجار و افرادی كه دانش فنی آن دوران را دارا بودند ، وجود داشتند . با كمك و مساعدت تجار ارمنی چند كلیسا از جمله كلیسای وانك احداث گردید . اكنون جلفا بخشی از شهر اصفهان محسوب می گردد .

 

بیشتر بخوانید : تاریخ شهر اصفهان در گذر زمان +عکس

 

كلیسای وانك یكی از زیباترین كلیساهای ایران است كه دارای آمیخته ای از معماری ایرانی و اروپائی می باشد . داخل كلیسا تزئینات هنری از جمله گچبری ، نقاشی و طلاكاری وجود دارد . در كنار كلیسا ، موزه با ارزشی وجود دارد كه در آن تابلوهای نفیس نقاشی ، كتب خطی و سایر اشیا نفیس هنری دیده می شود .

 

آتشگاه اصفهان

كوه آتشگاه در 7 كیلومتری غرب اصفهان در همان مسیر منارجنبان قراردارد . ارتفاع این كوه حدود 1680 متر از سطح دریا است . در زمان ساسانیان یك آتشكده در بالای این كوه احداث شده است . ساختمان از خشت های بسیار بزرگ و ضخیم ساخته شده است . جایگاه و محل روشن نگه داشتن آتش هنوز در بین خرابه های بالای كوه دیده می شود و این بنا یكی از معدود بناهای مربوط به دوران قبل از اسلام است .

 

منارجنبان اصفهان

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

منارجنبان یكی از آثار تاریخی مشهور ایران است كه در 5 كیلومتری غرب اصفهان در جاده اصفهان به نجف آباد قراردارد . ساختمان دارای یك ایوان و دو مناره است . قبر عبداله این محمد ابن محمود یكی ازچهره های شاخص قرن 8 هجری در این بنا قراردارد .

 

احداث این بنا همزمان با دوران حكومت ایلخانیان مغول می باشد . این بنا از نقطه نظر معماری ، دارای ارزش فراوانی است . یكی از ویژگیهای این بنا این است كه اگر یكی از مناره ها تكان داده شود ، مناره دوم و تمام ساختمان تكان و حركت بسیار محسوس دارد .

 

ارتفاع ایوان از سطح زمین 10 متر و ارتفاع مناره ها 5/17 متر می باشد . مسئله بسیار مهم این است كه این بنا را برای تكان دادن نساخته اند وتكان دادن زیاد آن موجب ویرانی بنا می گردد .

 

مسجد حكیم اصفهان

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

مسجد حكیم اصفهان یكی از مساجد بسیار نفیس چهار ایوانه است كه در فاصله سالهای 1051 تا1073 هـ .ق مقارن با سلطنت شاه صفی و شاه عباس دوم به همت طبیب حكیم محمد داوودخان ملقب به تقرب خان بر روی ویرانه های مسجد جامع جور جیراز بناهای قرن چهارم هجری ساخته شده است .

 

بیشتر بخوانید : آشنایی با خصوصیات میدان نقش جهان اصفهان

 

براساس كتیبه های موجود ، معمار این بنا محمدعلی بن ستاد علی بیك اصفهانی است . آنچه مسجد حكیم را در عداد مساجد بسیار نفیس دوران صفویه قرار می دهد ، ارزشهای خاص معماری ، كتیبه های متعدد آن است كه به دست استاد محمدرضا امامی ، خوشنویس نامدار عصر صفویه تحریر شده است .

 

از دیگر قسمتهای دیدنی این بنا می توان به محراب بسیار زیبایی كه با مقرنسها و كتیبه ها كه به خط ثلث بر زمینه لاجوردی تزئین یافته است اشاره كرد .

 

مسجد سید اصفهان

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان-مسجد سید بزرگترین و مشهورترین مسجد اصفهان از قرن سیزدهم هجری است كه به دستور(حجت الاسلام حاج سیدباقر شفتی ) از علمای بزرگ امامیه كه در دوره سلطنت محمدشاه قاجار می زیسته بنا شده است ، در تزئینات كاشیكاری با طرح گلدان و منظره هائی كه نمایش داده شده است .

 

رنگ قرمز روشن نقش عمده ای دارد و این همان رنگی است كه در مساجد دیگر دوره قاجار مانند مسجد رحیم خان و مسجد ركن الملك نیز مشاهده می شود . آرامگاه (سید حجه الاسلام ) كه بسیار مجلل و باشكوه بنا شده است ، در گوشه شمال شرقی صحن مسجد قرار دارد .

 

در این مسجد تاریخهای متعددی از سال 1255 تا1311 هجری دیده می شود كه كتیبه های آن به خط محمدباقر شریف شیرازی است . تزئینات داخل گنبد آرامگاه ، از نوع تزئینات گچبری ، آئینه كاری و طلاكاری است كه به همراه ضریح نقره و طلاكوب آن با خطوط بسیار زیبا از قسمتهای تماشائی این مسجد می باشد .

 

گنجینه های هنرهای تزئینی اصفهان

گنجینه (موزه) هنرهای تزئینی ایران در عمارت تاریخی ، ركیب خانه قراردارد . كه در اوایل قرن 11 هـ .ق مقارن با سلطنت شاه عباس اول در میان مجموعه بناهای دولتخانه صفوی احداث و به عنوان محل نگهداری لوازم سواركاری و یراق آلات مركب سلطنتی مورد استفاده قرار می گیرد .

 

این عمارت در دوره قاجار ، اندونی ظل السلطان حاكم اصفهان بوده و در دوره پهلوی نیز به عنوان اداره و ثبت احوال مورد استفاده قرار داشته است . این گنجینه مشتمل بر بخشهای مختلف خوشنویسی از قبیل آثار خطی و كتابت ، جلد سازی و نگارگری و آثار لاكی ، بافته ها و رودوزیهای سنتی ، فلزكاری ، آثار چوبی ، سفال و آبگینه می باشد كه یادگارهای نفیس و ارزشمندی از دوره صفوی و قاجاریه را در بر می گیرد .

 

كاروانسرای عباسی ، واحد اقامتی و پذیرائی جدید

عکس هایی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر اصفهان

در قرن یازدهم هجری كه در دوران صفویه ، در سراسر ایرذان و در نقاط بسیار حساس ، كاروانسراهای بسیار زیبا احداث گردید كه در نوع خود در جهان بی نظیر هستند . در حقیقت می توان گفت كاروان سراهای مورد نظر برای توسعه گردشگری به ویژه جهانگردی تجاری مورد استفاده قرار می گرفت و اماكن بسیار مناسبی برای اقامت و مبادله كالا به حساب می آمدند .

 

بیشتر بخوانید : محلات اصفهان و سفره خانه های سنتی گردشگران

 

از قرن 12 هجری به بعد این كاروانسراها مورد بی مهری قرار گرفتند و بسیاری ازآنها نیمه ویران شدند . به دلیل مكان مناسب كاروانسراها و استحكام آنها تعدادی از آنها جهت استفاده های مختلف بازسازی شدند . از جمله تبدیل یك كاروانسرا در درون شهر اصفهان به یك هتل بی نظیر و زیبا .

 

در طی سه سال گذشته به ابتكار ریاست سازمان ایرانگردی آقای مهندس معزل الدین تعدادی از این كاروانسراها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند تا آنها را به اماكن اقامتی و پذیرائی برای گردشگران ایرانی و خارجی آماده كنند .

 

از جمله كاروانسرای عباسی در 40 كیلومتری جاده اصفهان به تهران یكی از آنهاست كه در آینده بسیار نزدیك نه تنها به عنوان یك اثر تاریخی بلكه به عنوان یك واحد اقامتی و پذیرائی كه دارای فضائی بسیار زیبا سنتی و آرامش بخش می باشد .

 

به تأسیسات جهانگردی اصفهان اضافه می گردد . با تداوم این ابتكار نه تنها كاروانسراهای عباسی از ویرانی كامل نجات می یابند بلكه به صورت تأسیسات اقامتی و پذیرائی مورد نیاز در گوشه گوشه ایران ظاهر می شود .

 

شرحی كه در این نقشه راهنما آمده است بسیار مختصر و تنها مورد تعدادی از آثار تاریخی و جاذبه های جهانگردی شهر اصفهان می باشد . در این شهر بیش از 2000 اثر تاریخی به ثبت رسیده وجود دارد كه امكان معرفی همه آنها امكان پذیر نیست لذا از گردشگران عزیز تقاضا می شود برای كسب اطلاعات درباره سایر آثار تاریخی و جاذبه های جهانگردی به دفتر اطلاع رسانی سازمان گردشگری واقع در میدان امام جنب عمارت تاریخی عالی قاپو و یا با تلفن 228491 تماس حاصل فرمائید .

 

مهمانسرای عباسی ، موزه هنرهای تزئینی دوران معاصر اصفهان

 

یكی از كاروانسراهای قرن 11 هجری كه در مركز اصفهان قرار داشت به یك مهمانسرای بسیارمجلل و زیبا تبدیل شده است . ضمن مرمت كاروانسرا با همان بافت اصلی و سنتی بخشهای جدیدی هم به این كاروانسرا اضافه شده است .

 

برای تزئین قسمتهای مختلف این كاروانسرا از بسیاری از هنرهای تزئینی كه طی قرون گذشته در بناهای تاریخی اصفهان به كار گرفته شده بودند الهام گرفته شده است و با یاری صدها استاد و هنرمند ایرانی كه در زمینه هنرهای تزیئنی دارای دانش و تجربه كافی بودند این مهمانسرا به یك موزه تبدیل گردیده است .

 

قسمتهای مختلف این مهمانسرا به شكل زیبا و بی نظیری تزئین شده و این مكان تنها یك مهمانسرا نیست بلكه گنجینه ای از هنرهای تزیئنی دوران معاصر است . دیدار از این مجموعه زیبا را به گردشگران عزیز توصیه می كنیم.

 

همچنین بخوانید : چهل ستون؛ شاهکار معماری ایران +عکس