پارس ناز پورتال

خبر: پروبیوتیکـ‌ها دافع اگزما هستند


مطالعه جدیدی که به تازگی در فنلاند انجام شده است نشان می‌دهد نوزاد مادرانی که در دوره بارداری و همینطور دوره شیردهی‌شان بیشتر از پروبیوتیک‌ها تغذیه کرده‌اند کمتر دچار تحریکات پوستی و عارضه‌هایی مثل اگزما می‌شوند. دست‌اندرکاران این تحقیق پیش‌بینی می‌کنند احتمالا این اثر پروبیوتیک‌ها به دلیل نقشی است که در متعادل کردن تجمع باکتری‌ها در شکم دارند.
 
به این ترتیب آن‌ها از طریق گلبول سفید خون مادر و همینطور سلول‌هایی که بعدا از طریق شیردهی از بدن مادر به بدن کودک منتقل می‌شوند، از بدن نوزاد حفاظت می‌کنند.

برای انجام این تحقیق، ۲۴۱ مادر را در دوران بارداری و شیردهی‌شان انتخاب کردند و هر روز یک لیوان مغذی حاوی آب و پودر مخلوطی از پروبیوتیک‌ها دادند. همه این مادران از میان کسانی انتخاب شده بودند که سابقه آلرژی داشتند.

 
بنابراین نوزاد این دسته از خانم‌ها بیشتر خطر ابتلا به اگزما و التهاب‌های پوستی را داشتند. آن‌ها تمام طول بارداری و دو ماهه اول شیردهی‌شان را از این پروبیوتیک‌ها مصرف کردند. انتظار می‌رفت که ۷۱ درصد از متولدین این مادران به اگزما دچار شوند ولی نتیجه این بود که فقط ۲۹ درصد دچار عارضه پوستی شدند.
 
سرپرست گروه تحقیقاتی گفت آن‌ها اثرات مصرف کامل پروبیوتیک‌ها را فقط از یک جنبه بررسی کرده‌اند و ممکن است این کار فواید متعدد دیگری هم داشته باشد که البته بسیاری از آن‌ها شناخته شده است.

منبع: سلامت نیوز