پارس ناز پورتال

دوسوم ایرانیان اضافه وزن دارند

مجموعه : رژیم و تغذیه
دوسوم ایرانیان اضافه وزن دارند

مساله اضافه وزن در ایران کم‌‌کم حالت فراگیر به‌خودش گرفته و در این بین آماری که وجود دارد، زنگ هشدار را به صدا درآورده است.

به نوشته «تهران امروز»، براساس استاندارد بومی ایران، افرادی که دور کمر بالای 84 داشته باشند در معرض خطر چاقی هستند و نباید اجازه دهند چاقی شکمی آنها بیشتر شود. دور کمر بالای 94 نشانه چاقی است و اگر دور کمر بیش از 94 باشد، فرد حتما به درمان نیاز دارد.

چه بخوریم تا لاغر شویم؟ این یکی از سوالات مورد علاقه افراد چاق است در حالی که بهتر آن است که بپرسند «چه نخوریم تا لاغر شویم؟» ولی از آنجا که خوردن غذا یک عشق پنهان برای آنهاست، راه‌حل لاغری خود را نیز در آن جست‌وجو می‌کنند.

فریدون عزیزی، رئیس مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این‌باره می‌گوید: دیابت و چاقی دو بیماری قرن هستند که به علت تغییر شیوه زندگی، افزایش مصرف مواد غذاهای پرکالری و کم‌تحرکی، هر سال شاهد افزایش و گسترش آن هستیم. نتایج یک تحقیق در تهران نشان داد که 60 تا 70 درصد افراد بالای 20 سال شهر دچار چاقی یا اضافه وزن هستند یعنی از هر سه نفر، دو نفر مبتلا به چاقی یا اضافه‌وزن هستند.

چاقی و اضافه وزن مهمترین زمینه برای بروز دیابت نوع 2 است که پزشکان با آگاهی بخشی به مردم برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی اقداماتی را برای بیماران انجام می‌دهند، به دلیل اینکه درمان آن بسیار سخت است.

اکثر افراد به دلیل اینکه با خودرو تردد می‌کنند و فعالیت کمی دارند، هنگام کار پشت میز هستند و از مواد انرژی‌زا و پرکالری مانند نان و برنج استفاده می‌کنند،بنابراین در معرض خطر چاقی و اضافه وزن هستند. مصرف غذاهای آماده و پرچرب مانند همبرگر، پیتزا و فست‌فودها و در کنار آن تنقلات مضر و چاق‌کننده مانند چیپس و پفک که اکنون بچه‌ها از سنین کودکی به خوردن آن عادت می‌کنند نیز باعث بروز چاقی می‌شود.
منبع : تابناک