حمید هیراد، خواننده اي کـه بتازگی نام او روی زبان ها افتاده اسـت، در همین مدت کوتاه حضور او در موسیقی دستخوش حواشی بسیاری بوده اسـت. از تظاهر بـه اجرای زنده تا اسکی رفتن روی ترانه هاي دیگر خواننده ها، اما این قضیا تا چـه حد حقیقت دارند؟ آیا پشت این حواشی رقیبان و مافیای موسیقی هستند؟ در ادامه از مرور زندگی نامه او شروع می کنیم و سپس نقد کامل وی را میخوانیم.
حمید حسین زاده با نام هنری حمید هیراد ، زادۀ 1 بهمن ماه ، سال 1370 درروستای ملک میان چابکسر گیلان خواننده سنتی و پاپ تلفیقی ایران اسـت. هیراد درحالت کلی نامی پسرانه با ریشه پارسی بوده و بـه معنی خوش خنده و خوش رو و کسی اسـت کـه چهره اي خوشحال و شاد دارد.
حمید هیراد بـه شدت ساکت و سر بـه زیر اسـت و تا بـه حال هیچ گفتگوی مستقلی نداشته اسـت و آن طور کـه گفته اسـت دوست ندارد وارد حاشیه شود.
در واقع حضور حمید هیراد در دورهمی 23 آذر 1396 نخستین گفتگوی رسمی او است. حمید هیراد بر خلاف دوری از حـاشیه و سکوت و آرامش خاص خود، در کار هنری پرانرژی و با هیجان اسـت.
حمید هیراد از سن 6 سالگی بـه خوانندگی علاقه پیدا کرد ودر سن 15 سالگی پس از اتمام هنرستان با ترانه و ترانه سرایی آشنا شد.
پس ازآن سبک موسیقی سنتی را انتخاب کرد ودر کنار آن نیز به ترانه سرایی پرداخت. سپس با چند کار نیمه حرفه اي با گروهی موسوم بـه داروگ فعالیت هنری خودرا ادامه داد.
او بـه واسطه آشنایانش یکی از آثار سنتی خود رابه مدیر عامل شرکت «آوازی نو» ارسال و پس از پذیرفته شدن با این شرکت همکاریش را آغاز کرد. او پس از یکسال در اواخر سال 1395 کار موسیقی را رسماً آغاز کرد.
نخستین موزیک وی با گروه پازل بند درکنار علی رهبری و آرین بهاری در 15 اسفند سال 1395 با نام بی تاب منتشر شد، در اردیبهشت 1396 موزیک مستقل وی با نام مستم کن روانه بازار شد. او در تیر ماه سال 1396 موزیک دلارام رابه همراهی گروه پازل بند منتشر کرد کـه مورد اقبال طیف گسترده اي از مردم قرار گرفت کـه طرفداران بی شماری رابه خود اختصاص داد.
حمید هیراد هنوز ازدواج نکرده ومجرد اسـت او یکبار درسن 22 سالگی عاشق شده ولی کسیکه دوست داشتِ فوت کرده اسـت و دیگر دراین دنیا نیست.
مهمترین خصوصیت موزیک هاي حمید هیراد را می توان اشعار آن دانست. اشعار مورد انتخاب او اکثرا دارای فضای تغزلی هستند.
این درحالی اسـت که موسیقی – هاوس – یا – ا ي دی ام – با حال و هوای پاپ ارایه دهنده این اشعار تغزلی هستند. هم چنین نوع آواز حمید هیراد نیز یادآور موسیقی تلفیقی اینروزها است. ساز تخصصی وی دف و تنبک اسـت و دستی در سه تار هم دارد.
حمید هیراد در شبی کـه مهمان مهران مدیری در برنامه دورهمی بود ،در پاسخ بـه این سوال کـه آیا تا بـه امروز عاشق شده اسـت، عنوان کرد: همه ی طبیعتاً این اتفاق در زندگی هایشان رقم خورده اسـت. بله، عاشق شدم، اما بعنوان نخستین عشق تجربه خوبی نبود و متاسفانه ایشان فوت کردند.
حمید هیراد اسم هنری مـن اسـت و اسم اصلی ام حمید حسین زاده اسـت. هیراد را مردم انتخاب کردند و اگر مـن این جا هستم بخاطر مردم اسـت. هیراد بـه معنای خوش اخلاقی، خنده رویی و از نام هاي اساطیری اسـت.هیراد افزود: اساس موسیقی مـن که تا امروز کار کردم، موسیقی سنتی بوده اسـت.
اساتید مـن منش و احترام رابه مـن آموختند و سعی کرده ام همواره آنرا رعایت کنم.این خواننده در خصوص کنسرت هایش گفت: بـه شکل مستقل کنسرت نداشتم، اما با گروه پازل بند در یکی، دو مورد حضور داشتم. مدیری از هیراد درباره میزان محبوبیتش در فضای مجازی پرسید و این خواننده توضیح داد: 153 هزار نفر فالوور دارم.
بیشترین انها پس از کار شوخیه مگه دنبالم کرده اند.وی در پاسخ بـه این سوال کـه آیا تا بـه امروز عاشق شده اسـت، عنوان کرد:همه ی طبیعتاً این اتفاق در زندگی هایشان رقم خورده اسـت. بله، عاشق شدم، اما بعنوان نخستین عشق تجربه خوبی نبود و متاسفانه ایشان فوت کردند.
= شب کـه شد
= رسوایی
= فراموش کن
= مستم کن
= معشوقه
= دلارام
= شوخیه مگه
= خدا
= بی تاب
= عشق
نقد از روزنامه قانون: حمید حسین زاده با نام هنری حمید هیراد، چند صباحی اسـت كه بـه بهانههاي مختلف در صدر اخبار قرار میگیرد و چـه بسا همین حاشیههاي دنباله دار بـه شناختهتر شدن او بیشترین كمك را كرده اسـت. او توفانی وارد این عرصه شد. او در همان بدو ورود، طرفداران ثابت خود را كه بیشتر در گروه سنی نوجوان بودند، پیدا كرد.
اما بـه تدریج این توفان سمت و سوی دیگری گرفت و در پرده اول گریبانگیر شخص هیراد شد،توفان جنجالی كه هنوز هم حول هیراد میچرخد و در آخرین پرده، وی را بـه جرم اجرای پلی بك در كنسرت شیراز و توهین بـه شعور صدها تماشاگر محكوم می كند؛ آن هم بـه اجرای كنسرت رایگان برای همان تماشاگران! اما ماجرا از كجا شروع شد؟در گفتار پیش رو در نظر داریم كه در شش پرده،بـه حواشی اخیر این خواننده بپردازیم.
پرده اول؛ آرامش قبل از توفان
برای جوان بیست و چند ساله اي كه بـه گفته خودش،از 6 سالگی رویای ورود بـه دنیای موسیقی را در سر می پرورانده،ورودي آن چنان پر سر و صدا و اقبالی كه قشرخاصی از مردم بـه نخستین ترانه هایش نشان دادند،خالی از لطف نبود و شاید نوید راهی طولانی را میداد كه بـه ماندگاری در این عرصه مختوم می شد. در سال 1395 پایان کم دیده شدن ها فرارسید و شهرت آغاز شد.
روز بـه روز از فعالیت هنری هیراد می گذشت و او مشهورتر می شد.ابتدا با پازل بند قطعه بیتاب را خواند. “شوخیه مگه” – “یار” – “نیمه جان” – “دلارام” «همراه با پازل بند»، «فراموش کن»، «خدا» و …، قطعاتی اسـت کـه در سال 1396 با صداي هیراد، بارها میان مردم تكرار شد و جای خود را میان آنها باز كرد. حال هیراد خواننده محبوبی شده بود كه حتی برنامه پرطرفدار مهران مدیری هم، وی را بعنوان هنرمندي جوان و جویای نام، مهمان خود كرد.
جنجال رويت را تمامِ شهر مي بينند
هیراد با حضور در برنامه دورهمی، مشهور تر هم شد و معدود کسانی کـه صدایش را نشنیده بودند یا علاقه خاصی بـه موسیقی او نداشتند، هم با او آشنا شدند،آشنایی كه آرامش رابه توفان تبدیل و در پرده اول وی را محكوم بـه پرداخت 100 میلیون تومان در ازای حضورش در این برنامه كرد.
ادعایی كه برای بار اول در لایو اینستاگرام یك خواننده زیرزمینی مطرح شد و علی اوجی،تهیه كننده این برنامه و حمید هیراد را وادار بـه پاسخگویی كرد.در نهایت قرار بـه شكایت و پیگیری این ادعا شد اما همان گونه سرنوشت این شكایت و ادعا نامعلوم اسـت!
پرده دوم؛ جنجالی از جنس سرقت
اما پرده دوم ماجرای هیراد، با دست بردن در اشعار برخی شعرای جوان و معرفی آنها بعنوان «شعر خودم»، شکل گرفت.اشعاری كه گاه با دستكاری و تلفیق با ادبیات هیراد تغییر میكرد و گاه بـه همان شكل اولیه و بنام هیراد،اجرا میشد.
در واقع این جنجال از آنجا شروع شد کـه شاعری بنام شهرام سببی با انتشار پستی در اینستاگرام مدعی شد کـه حمید هیراد در قطعه مشهور خود از اشعار او سوءاستفاده کرده اسـت. این اتفاق در حالی رخ داد کـه هیراد قبل از مطرح شدن این موضوعات در برنامه دورهمی مدعی شده بود تمام اشعار آثارش را خودش سروده اسـت.
دومین واکنش را در ماههاي پایانی سال 96 علیرضا بدیع نشان داد. وی در برنامه «چشم شب روشن» -کـه از شبکه چهار سیما پخش می شود- بـه سرقت ادبی حمید هیراد از آثار شاعران دیگر اشاره کرد. وی در بخشی از سخنانش گفته اسـت:«مـا شـما را رصد میکنیم و میدانیم شعرهاي مولانا و فلان شاعر خانم خراسانی رابا هم تلفیق میکنی و می گویي شعر خودم اسـت.
مـا از کودکی با این اشعار و این شعرا بزرگ شدهایم و شـما نمیتوانید مـا را گول بزنید». بـه دنبال آن صابر قدیمی از طنزپردازان و ترانهسرایان کشور نیز در قالب طنز بهمین مساله اشاره کرد.حال بحث بالا گرفته بود و از گوشه و كنار در فضای مجازی ،عده اي از شاعران و اهالی شعر و ادب، از سرقت ادبی در اشعار و قطعات حمید هیراد خبر میدادند و از این می گفتند کـه اشعاری کـه هیراد بـه اسم خودش منتشر کرده، سرقت ادبی اسـت.
جنجال رويت را تمام شهر مي بينند
او در ابتدا هیچگونه واکنشی نشان نداد اما بعدها آنها را تهدید بـه شکایت کرد، در حقیقت بـه نوعی از شاكیان طلبکار هم شد کـه چرا می آیند و از حق خود دفاع میکنند!این اتفاقات باعث شد تعدادي از شاعران و ترانهسرایان با انتشار بیانیهاي با موضوع «تضییع حقوق مولفان و حواشی ایجاد شده توسط حمید هیراد» خواستار رسیدگی این موضوع از طریق مراجع ذیربط شوند.
بعد از بـه راه افتادن کمپین #نه- بـه – سرقت ادبی ، شدت اعتراضات اهالی شعر و ادبیات بـه دلیل استفاده بدون اجازه از آثار برخی شاعران توسط هیراد، چنان شد کـه مسئولان موسسه «آوازی نو» وادار شدند با تعدادي از شاعران جلسهاي برگزار کنند.
این جلسه درنهایت بـه متن عذرخواهی از شاعران و ترانهسرایان منتهی شده کـه در آن، این موسسه و حمید هیراد تعهد دادند تا همه ی حقوق مادي و معنوی شاعران را بپردازند. در این اوضاع و احوال، مدیر برنامه حمید هیراد کـه توهینهاي زشت و ناپسندي بـه شاعران کرده بود نیز از کار خود اخراج شد.
پرده سوم صدور بیانیه عجیب
در حالی كه حمید هیراد كماكان در سكوت رسانه اي بـه سر میبرد و در آن دوره حتی گفتگواي هم انجام نداد كه درباره اتفاقات رخ داده توضیحی دهد،با بالاگرفتن افشاگریها و حواشی وادار بـه صدور بیانهاي شد كه در آن پوزش تقصیر كند،عملی كه بـه زعم بسیاری پوزش بدتر از گناه بود اما باز جای شكر داشت.
انتظار می رفت تا نقطه پایان حواشی هیراد باشد و مـا رابه پرده چهارم نكشاند،اما چنیننشد! در بخشی از این بیانیه آمده اسـت:چندي قبل هم در گفتوگو مکتوبی، بی آنکه داعیه کارشناسی داشته باشم، گفته بودم کـه استفاده عینی از بخشی از سروده شاعری یا تغییر یافته بیتی از ترانهاي یا بهرهمندي محتوایی از شعر سراینده محترمی، منحصر بکار بنده نیست.
او سابقه اي طولانی در ادب پارسی دارد و نمونههاي این بهرهمندي اینجانب هم عموما مورد تایید اهالی ادب معاصر، از جمله شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی کشور قرار گرفته اسـت و نمونههاي این بـه اصطلاح «تدوین» و پیوند، هرگز با مخالفت این شورا یا مشروط كردن تولید این آثار، مواجه نشدهاند و طبعا مثل سایر آثار دارای مجوز در این کشور، دارای سابقههاي مستند در دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسـت.
جنجال رويت را تمام شهر مي بينند
البته بنده هم بعنوان عضو کوچکی از جامعه هنری این خاک، برای نشان دادن اعتقادم بـه ناپسند بودن سرقت ادبی از آثار دیگران و رعایت عرف و ادب، در پیوست معرفی آثار ارائه شده، بـه ویژه در قطعات اخیر، مرجع هر برداشت را هم ذکر کرده و در صورت دسترسی، از شاعر مورد نظر هم کسب اجازه و رضایت كردهام.
ناگفته هم نماند کـه پرهیز از ذکر نام صریح و همگانی این عزیزان، صرفا بـه دلیل فقدان اعتماد کامل بـه صحت اسامی در محدوده فضای مجازی و تردید اخلاقی در ضایع شدن حقوق صاحبان حقیقی این آثار بوده اسـت نه نیتی دیگر».او در پایان بیانیه خود نوشته اسـت:
«… شاید قدمی بـه اشتباه رفته باشم یا کلامی بـه پختگی نگفته باشم، بـه گمانم فرصت اصلاح شیوهها و ترمیم اشتباهات سهوی، همیشه فراهم اسـت و هم چون امید بـه لطف واسعه خداوند، همیشه میتوان امیدوار بود کـه دنیای گسترده هنر، برای ایفای نقشهاي مختلف و رساندن نغمههاي متفاوت، صحنههایي بسیار بکر و وسیع دارد».
پس از این بیانیه، محمدعلی بهمنی، رییس شورای شعر دفتر موسیقی ارشاد در گفتوگواي گفت:« ایشان «هیراد» اشتباه کرده و عذرخواهی هم کرده اسـت. از طرفی رضایت عده اي از شاعران کـه معترض شده بودند نیز جلب شده اسـت. دو شاعر دیگر نیز بـه زودي حقوق مربوط بـه آثارشان را دریافت خواهند کرد تا این ماجرا خاتمه پیدا کند».
البته اتهامات حمید هیراد موارد دیگری هم داشت ازجمله سرقت ملودي از ديجی مشهور هلندي تیستو در قطعه «دیوانه شهر» کـه هیراد آنرا برای سریال گلشیفته خوانده اسـت. در چشم بـه هم زدنی این خبر هم در فضای موسیقی پیچید. البته کـه هیراد بـه رسم پیشین این موضوع را هم در ابتدا تکذیب کرد اما سرانجام اتهاماتش را پذیرفت و عذرخواهی کرد.
در این میان اما عدهاي هم بـه حمایت از هیراد پرداختند.از جمله رضا رشیدپور كه در برنامه «حالا خورشید» بـه موج هجومی کـه در روزهای اخیر علیه حمید هیراد راه افتاده اعتراض کرد. او گفت: «در هزارتوی فضای مجازی معلوم نیست چـه کسی درست میگوید. این کـه همه ی دست بـه دست هم دهیم و آبروی طرف رو غارت کنیم کار درستی نیست».
پرده چهارم دم خروس را باور كنیم یا سوگند حضرت عباس را
ماجرای چهارم اما خیلی دور نیست. مربوط بهمین چند ماه گذشته اسـت کـه در جریان كنسرتی كه در 25 تیر سال جاری در شیراز و با بلیت هاي ان تومانی برگزار شد،ناگهان هیراد توان هماهنگ کردنِ خود برای لب زدن رابا صداي در حال پخش برای چند ثانیه از دست میدهد، یکباره بـه حالت احترام سرش را پایین میآورد و هم زمان صداي او کـه میکروفن در مقابل صورتش نیست پخش می شود…
جنجال رويت را تمام شهر مي بينند
نكته جالبتر این كنسرت اما صحبتهاي پایانی هیراد اسـت.وقتی كه او در کسوت یک فیلسوف و عارف دلسوخته، مخاطبانش رابه نادیدهانگاری بديهاي دیگران دعوت می كند. بحث این خواننده پرحاشیه زمانی زشتتر می شود کـه او دوباره با یک اعتماد بـه نفس منحصر بـه فرد دست پیش را گرفته اسـت.
او بجای جبران خسارت و مافات، منتقدان و روزنامهنگاران حوزه موسیقی رابه کنسرت خود دعوت می کند! كماكان شكایت هست و نتیجه مسكوت!جنجال بپا می شود،بعد آب ها از آسیاب میوفتد و دوباره روز از نو.انگار كه هیچ اتفاقی رخ نداده و روند معمول یك خواننده مثل آلبوم روانه بازار كردن و كنسرت دادن ادامه پیدا می كند.
پرده پنجم؛پوزش بدتر از گناه
اما ماجرای كنسرت نیز ، هم از سوی هیراد و هم از سمت حامیانش تکذیب و برای رد ماجرا،این خواننده با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامش ادعا کرد کـه ویدیوی اول توسط مخالفانش صداگذاری شده و با انتشار ویدیوی دیگر ، مدعی شد کـه لب خوانی نکرده اسـت و از آنجا كه در آن دوره بازرسی جدي ازسوی معاونت هنری صورت نگرفت،این قضیه تا چند ماه بعد همان گونه در ابهام باقی ماند.
جنجال رويت را تمام شهر مي بينند
عده اي میگویند كه شاید جنجالهاي اخیر پیرامون حمید هیراد،شدت حساسیت ها را نسبت بـه او بیشتر كرد اما این بهانه تا زمانی پذیرفتنی بود كه او با انتشار یك ویدیوی جعلی در خندیدن بـه شعور مخاطبانش تا این حد پافشاری نمیكرد!
شاید همان ویدیو و حمایتهاي گروهی نظیر رشیدپور میتوانست این رسوایی را نیز هم چون بسیاری دیگر از وقایع اینچنینی بـه سمت فراموشی سوق دهد اما فشار رسانه ها و عموم مردم و سرانجام ورود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرایط را تغییر داد.
پرده ششم معلق بازی قاضی
در نهایت وزارت ورود پیدا كرد اما نه داوطلبانه و از سر مسئولیت بلکه بر اثر شدت پیگیری رسانه ها و مردم،وادار بـه پاسخگویی درباره نتیجه بررسیهاي فیلم این کنسرت شده و در نهایت «پلی بک» بودن «بخشی» از کنسرت هیراد را تایید کرده اسـت.
مجید فروغی، مدیر روابط عمومی معاونت هنری در گفت و گویی با «ایرناپلاس» ضمن تایید این خبر از نبود قانون برای برخورد با موارد اینچنینی خبر داد و ادعا کرد: «پیش از این، مواردي از پلی بک در کنسرتها نبوده و باوجود این اتفاق باید قوانین مرتبط با آن نیز وضع شود». مهدي رنجبر، معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، نیز ضمن تایید خبر «پلیبک»خوانی هیراد از تذکر بـه خواننده، موسسه و تهیهکننده خبر میدهد.
او خبر ممنوعیت هیراد از برگزاری کنسرت در شیراز تا پایان سال 1397 را، در حالی اعلام می کند کـه در این مصاحبه، از اختصاص یک سانس رایگان برای مردم در شیراز در ازای آن بخش از کنسرت کـه «پلی بک» بوده نیز خبر داده اسـت! رنجبر، دلیل تاخیر در اعلام نظر ارشاد درباره کنسرت شیراز هیراد را ماه محرم و صفر و ایام عزاداری را دلیل رسانهاي نکردن این خبر اعلام کرد!
جنجال رويت را تمام شهر مي بينند
پس از در نظر گرفتن این مجازات، این شوخی در فضای مجازی فراگیر شده کـه وقتی هیراد برای خریداران بلیت 150 هزار تومانی سی دي پخش می کند و لب میزند، برای کنسرت رایگان حتماً سی دي میگذارد و لب نیز نمی زند و حتی در كنسرت حضور هم پیدا نمی كند!
بیوگرافی حمید هیراد و همسرش + نقد کامل او و موزیک هایش +تصاویر حمید هیراد
بـه هرحال، عدم واكنش سریع و صریح بـه این موضوع تا زمان پیگیری و فشار افكار عمومی،آشكارا بیانگر این نكته اسـت كه در پشت پرده بـه ظاهر آرام موسیقی ایران نیز،مسیرهای ناآرام و مرموزی طی می شود.مسیرهایی كه می توان نام آنرا ،پشتِ پرده هفتم گذاشت