موسیقی پاپ در ایران در حال آماده بیشترین محبوبیت را دارد و خواننده هاي معروف بسیاری در این اساس در ایران فعالیت می کنند. از سال ۹۵ بود که تدریجی چهرههاي جوان و پرمخاطب پیروز به اخذ مجوز فعالیت رسمی از دفتر موسیقی وزارت ارشاد شدند. هنرمندانی هرکدام یک یا چند قطعه هیت در کارنامه داشتند و پس از ورود به صحنه توانستند
به رقیب جدی چهرههاي قدیمیتر در جذب مخاطب و فروش بلیت تبدیل شوند. این روند در نیمه اول سال 1396 هم ادامه پیدا کرد و در حال آماده می توان گفت نسل جدید خوانندههاي پاپ بازار کنسرتها را از دست چهرههاي باسابقهتر درآوردهاند و شمار سانس کنسرتهاي برخی از انها حتی سه رقمی هم شده هست.
اصولاً با ورود چهرههاي جدید برخی از مخاطبان موسیقی به این نکته اشاره میکنند که فلانی یک شبه مطرح شده هست. اما حقیقت این هست که چهرههاي جوان و پرفروش حال آماده بازار موسیقی هیچکدام حاصل رخداد ناگهانی نیستند و پشت سر هرکدام یک تا ده سال پیشینه کاری وجود دارد.
در گزارشی که پیش روی شما قرار دارد, پیشینه و روند کاری هنرمندان پرمخاطب و پرفروش موسیقی پاپ را بررسی کردهایم. با ذکر جزئیاتی نظیر روز دقیق انتشار نخستین آهنگ و اطلاعات جالبی که احتمالاً تا پیش از خواندن این گزارش در جریانش نبودید.
همچنین خواندن این گزارش را اکیداً به خوانندههاي جوان پاپ توصیه می کنیم. خوانندههایي که انتظار دارند با همان آهنگ اول یا همان مجموعه اول سریع پرمخاطب و پرفروش شوند و اصولاً هم صبر کمی دارند!
امیرعباس گلاب
تابستان امسال بود که خبر ورود امیرعباس گلاب به عرصه رسمی موسیقی منتشر شد. او روز دهم مرداد برای نخستینبار توانست به صحنه سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی قدم بگذارد و با مخاطبانش ملاقات کند. صحنهاي که به قول خودش زمانی که ده سال سن داشته, علیرضا عصار را روی آن دیده و تصمیم گرفته که سرانجام روزی روی آن بایستد. حکایت امیرعباس گلاب بیرابطه به مصرع “میدونم تلاشم یه روز یه جایی اثر میکنه” نبود.
“فقط برو” نخستین قطعه امیرعباس بود که در سال ۱۳۸۶ منتشر شد و آن اثر به همراه ویدئویی که داشت توانست به سرعت جایش را میان مخاطبان باز کند و بازخورد زیادی برای این خواننده داشت. لحن خوانش امیرعباس در آن مقطع خیلیها را به یاد “حکم فتحعلیان” میانداخت که اتفاقاً بیعلت هم نبود.
چون این دو خواننده با هم نسبت خانوادگی دارند. امیرعباس گلاب در ادامه یک بار دیگر توانست قطعه هیت منتشر کند و این بار صدایش به گوش مخاطبان گسترده یک سریال پربیننده رسید.در سال ۸۹ فصل اول سریال “ستایش” اکران شد و قطعه امیرعباس گلاب برای تیتراژ این مجموعه همخوانی جالبی از لحاظ مضمون
ترانه و موسیقی با قصه سریال داشت. همین موضوع باعث شد تا به سرعت آهنگ او در بین مخاطبان دست به دست شود. احتمالا دیدنی باشد بدانید که امیرعباس برای اجرای تیتراژ سریال ستایش رقبای قدرتمندی را پشت سر گذاشت. در آن زمان نامهایي نظیر پشتیبان, فریدون آسرایی و زندهیاد مرتضی پاشایی
برای اجرای تیتراژ ستایش مطرح میشد. امیرعباس در ادامه تیتراژ سریال ستایش ۲ را هم خواند اما به دلایلی قطعه او در کل فصل دوم این مجموعه اکران نشد.او در ادامه و تا سال ۹۶ قطعات گوناگونی را منتشر کرد و سرانجام امسال توانست به همت موسسه فرهنگی هنری “آوای آراد” به عرصه رسمی موسیقی وارد شود.
کنسرتهاي او در استان تهران هم توسط شرکت “اکسیر مدرن” و به تهیهکنندگی “محمدرضا خانزاده” روی صحنه رفت. نخستین اجرای او در مردادماه با پیشباز چشمگیر دوستدارانش مواجه شد و او توانست سانسهاي تمدیدی برنامهاش را شهریورماه روی صحنه ببرد.
حامد همایون
دوازدهمین روز از دوازدهمین ماه سال ۹۴ بود که قطعه “بارون که زد” با صدای خوانندهاي به نام “حامد همایون” منتشر شد. این اثر در همان روزهای اول توانست به گوش افراد زیادی برسد و نوع خوانش و موسیقی قطعه بارون که زد مورد دقت قرار گرفت. در ادامه قطعات “الکل نگاه” و “مردم شهر” با صدای حامد همایون به گوش مخاطبان رسید و این خواننده میخ اصلی خود در بازار موسیقی را تیرماه ۹۵ و با قطعه “چتر خیس” کوبید.
در اسفند ۹۴ خیلیها گفتند که حامد همایون هم یک جوان تازه وارد به عرصه موسیقی هست ولی اینجور نبود. سید حامد محمودزاده سال 1361 در شهر شیراز متولد شد. او از سالها قبل فعالیت موسیقی را نخست کرد و حتی چند سال در شیراز کار تدریس آواز و آهنگسازی انجام میداد. هم زمان با این فعالیتها کار خوانندگی را هم به شکل جدی دنبال کرد و قطعه “اي کاش” یکی از نخستین آثار او بود که 20 بهمن ۱۳۹۱ در شبکه های مجازی منتشر شد.
حامد در این آهنگ با حمید فریزند و نیما علامه در بخش ترانه و موسیقی مشارکت کرده بود. قطعات حامد محمودزاده در آن مقطع با پیشباز چندانی از جانب مخاطبان مواجه نمیشد و به همین علت با فواصل زمانی چندان کارهایش را به مرحله انتشار می رساند.
“از هوا پیداست” کار بعدی حامد محمودزاده بود که ۱۸ آذر ۱۳۹۲ منتشر شد و اتفاقاً میکس و مسترینگ آن توسط زندهیاد “نیما وارسته” انجام شده بود. حامد در ادامه قطعات “از تو چی می شنوم” و “نرو” را منتشر کرد و آخرین کار او با نام حامد محمودزاده, “تنهایی” نام داشت. یک مجموعه هم به نام “آدم برفی” با صدای حامد محمودزاده در سایتهاي اینترنتی موجود هست. در ادامه یک آشنایی مسیر زندگی حامد محمودزاده را تغییر داد.
او از طریق “سامان امامی”, که تنظیمکننده فصل جدید آثار و رهبر ارکسترش هست, با “محسن رجبپور” آشنا شد. این تهیهکننده با پیشینه موسیقی و مدیر شرکت “ترانه شرقی” با هوشمندی کاراکتر جدید و کاملاً متفاوتی برای حامد محمودزاده در اساسهاي گوناگون تعریف کرد و به این ترتیب او با نام حامد همایون به مخاطبان معرفی شد.
برنامهریزی گام به گام و استراتژی دقیق محسن رجبپور و شرکت ترانه شرقی باعث شد تا ظرف فقط ده ماه, نام و آثار حامد همایون به قدری مطرح شود که او به کنسرت برسد.چندی پیش هم از جانب شرکت ترانه شرقی اعلام شد که حامد همایون در ۶ ماهه اول سال ۹۶, پیروز به برگزاری ۲۳۰ کنسرت شده و از این حیث در بین تمامی خوانندههاي پاپ رکورددار هست.
سینا شعبانخانی
میتوان لقب بچه مثبتترین چهره نسل جدید موسیقی پاپ را به او داد! خوانندهاي سر به زیر و آرام که مراحل موفقیت را به آرامی اما پیوسته طی کرده هست. او در مرداد امسال توانست برای نخستینبار در شهر تهران روی صحنه برود و طلسم پشت خط ماندنش را سرانجام شکست. از اوایل سال ۹۶ هم که فعالیتهایش عنوان رسمی گرفت قطعات “من بیقرارم”,
“عمداً”, “چشماتو ببند” و “مفید یا بد” را منتشر کرد. مهم ترین رخداد او در بدو ورودش به عرصه رسمی هم اجرای تیتراژ ماه عسل ۹۶ بود. برگردیم به قبل و مروری بر فعالیتهاي سینا شعبانخانی ۲۹ ساله از ابتدا تا هم اکنون داشته باشیم.نخستین آهنگ او به نام “کابوس تنهایی” در روز ۲۵ آبان ۱۳۸۹ منتشر شد. اثری با ترانه و موسیقی و تنظیم خود سینا
که در آن زمان ۲۲ سال سن داشت. این خواننده سپس در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ قطعه دومش به نام “بدون تو تنهام” را در شبکه های مجازی منتشر کرد. رخداد مهم برای سینا شعبانخانی در خرداد سال ۱۳۹۰ و با انتشار قطعه “جادوی خاص” به وقوع ضمیمه. اثری که انعکاسهاي زیادی داشت اما دو سال و سه ماه بعد, “حامد برادران” موفقیتهاي اینکار را تکمیل کرد.
در ۲۷ شهریور سال ۱۳۹۲ قطعه جادوی خاص با ریمیکس حامد برادران منتشر شد و این ورژن به گوش خیلیها در داخل و بیرون از کشور رسید ولی باز هم نتوانست مجموعه رسمی منتشر کند یا کنسرتی داشته باشد. مشارکت با حامد برادران و در ادامه “میلاد ترابی” باعث شد تا مسیر فعالیتهاي سینا هموارتر شود.
از همان سالها هم او با “کامبیز طاهری” بعنوان مدیر برنامه وارد مشارکت شد و نهایتاً کنسرتش به همت شرکت “پیام” به مدیریت “شاهین ترابی” برگزار شد.
شهاب مظفری
تابستان امسال برای چهرههاي جوان موسیقی پاپ بسیار خوشيُمن بود. از جمله برای “شهاب مظفری” که پس از سالها توانست روز ۱۴ تیرماه به همت موسسه آوای آراد روی صحنه برود. این خواننده از اوایل دهه ۹۰ انتشار آثارش را به شکل جدی نخست کرد و “خدا با توام” نخستین اثر او بود که در سطح گستردهاي در شبکه های مجازی اکران شد.
شهاب در آن سالها فعالیت حرفهاي خود را به همراه “هادی دمیرچی”, تهیهکننده برنامه شب کوک, پیگیری میکرد. “فقط در همین حد”, “روانی” و “خونمون کو؟” از جمله سایر آثار شهاب در سال ۹۱ بودند. یک مجموعه به نام “تورو خواب دیدم” هم از این خواننده در سایتهاي موجود هست که این مجموعه در دو پارت اکران شده بود. او از همان ابتدا برنامه مشخصی برای انتشار تکآهنگهایش داشت و گرچه شبکه اجتماعی اینستاگرام در شهرت اکثر او بیتأثیر نبود.
شهاب از این فضا به شکل متفاوتی بهره می برد و در حین نواختن پیانو و اجرای زنده قطعاتش از خودش به شکل سلفی فیلم میگرفت و منتشر میکرد. همین ویدئوهای ساده که دوربین معمولا روی پیانو بود و شهاب میخواند به شکل جالبی در اینستاگرام و سایر شبکههاي اجتماعی دست به دست میشد.
اتفاقاً این مدل بهره گیری شهاب مظفری از اینستاگرام در ادامه اکثر مورد دقت خوانندهها و خصوصاً چهرههاي جوان قرار گرفت. نکته دیگر درمورد شهاب مظفری این بود که او از همان ابتدا از لحاظ نوع خوانش و میمیک صورت نسبت سایر خوانندهها تا حدی متفاوتتر بود. نگاه و چهره غالباً خودخواه او در عکسها و همین طور لحن خودخواه و گاهی معترضش از جمله امضاهایی بود که شهاب مظفری پای کارهایش زد و توانست مخاطبان را به سمت خودش جلب کند.
“آی”, “لعنتیترین نزدیکیها”, “میگن که عوض شدي”, “عکس قدیمی”, “منو ترکم نکن” و “سوگند” هم از جمله قطعات شهاب طی یکی دو سال جدید هست که برایش بازخوردهای زیادی داشت.
بهنام بانی
احتمالاً برای خیلیها فروش سریع نخستین شب از کنسرتهاي “بهنام بانی” در فصل تابستان عجیب بود و باز هم درمورد او این گفتگو مطرح شد که چگونه ناگهان این خواننده آمده و اینقدر مفید میفروشد؟ احتمالاً بد نباشد برای پاسخ به این سوال درمورد بهنام بانی به سالها قبل برگردیم. او از زمان دانشجویی خوانندگی را به شکل مستمر دنبال میکرد
و حتی چند اجرا در آن دوره برگزار کرده بود. اما نخستین آهنگی که از بهنام منتشر شد آن هم بهنام بانی بدون سبیل در ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۲ بود!او در آن مقطع زمانی کارهایش را با همراهی “بهنام ابطحی” و “راشا تقیپور” در بخش موسیقی وتنظیم دنبال می کرد و از لحاظ فضای موسیقی و لحن خواندن شباهت زیادی با زندهیاد ناصر عبداللهی داشت.
این شباهت بیعلت نبود چون خود بهنام علاقه زیادی به آن خواننده فقید داشت. “فصل عاشقی” و “زندگیمون قصه نبود” دو قطعه بعدی بهنام بودند که به ترتیب در زمستان ۹۳ و بهار ۹۴ منتشر شدند. از تیرماه ۹۴ و هم زمان با انتشار قطعه “مرز دیوونگی” که او به همراه حسام فرحی اینکار را خوانده بود,
از چهره با سبیل بهنام بانی رونمایی شد. مشخصه ظاهری که تا همین هم اکنون هم همراه او هست و به نوعی تبدیل به لوگوی یا امضای ظاهری آثارش تبدیل شده هست. مسیر کاری بهنام بانی از پاییز سال ۱۳۹۵ دستخوش تغییرات گستردهاي شد.او از این زمان مدیریت هنری آثارش را به حامد برادران واگذار کرد و این تنظیمکننده جوان
و خوشفکر موسیقی پاپ توانست ظرف مدت کوتاهی از خوانندهاي که آثارش کمتر به گوش مخاطبان رسیده بود یک چهره پرفروش بسازد. ۱۳ آبان ۱۳۹۵ نخستین مشارکت بانی و برادران به نام “من یه دیوونم” منتشر شد که این آهنگ از همان روز اول توانست بازخورد زیادی برای این زوج هنری داشته باشد.
“چی بگم”, “همۀ دنیام”, “علاقه خاص”, “عاشقم کرده”, “چه بخوای چه نخوای” و “اخماتو واکن” از جمله سایر مشارکتهاي بهنام و حامد بود که هرکدام توانست نظر مثبت طرفداران این خواننده را جلب کند.اتفاقی که حامد برادران در بهنام بانی رقم زد این بود که کاراکتر موسیقایی وی را تا حد زیادی تغییر داد. این تغییر در ملودی و تنظیم کارها,
ترانهها و همین طور نوع خوانش بود. خوانشی که قبلاً با شگردهاي آوازی و تحریرهای متنوع همراه بود اما بهنام توانست با سادگی در ترانه و موسیقی و لحن خواندن, صدایش را پس از سالها به گوش مخاطبان بیشتری برساند.
هوروشبند
هوروشبند یکی از گروههایي بود که در تابستان پر خبر ۹۶ به استیج راه پیدا کرد و شهریورماه چهار اجرا در استان تهران داشت اما این گروه حکایت متفاوتی نسبت به سایر خوانندهها دارد. “مسعود جهانی” یکی از تنظیمکنندههاي جوان موسیقی هست که طی چند سال جدید با خوانندگان گوناگونی مشارکت موفقی انجام داده هست.
او به نوعی عضو اصلی یا سرپرست هوروشبند هست. سال قبل این تنظیمکننده به همراه “مهدی دارابی” گروه هوروش را تشکیل می دهد. اما مهدی دارابی پیش از فعالیت در قالب این گروه به همراه مسعود جهانی پیشینه خوانندگی داشت و هوروش نخستین تجربه او در این اساس محسوب نمیشد.
مهدی دارابی در روز ۱۸ خرداد سال ۱۳۹۲ سه قطعه “ازت خاطره دارم”, “به من سر بزن” و “تو حالت ناخوشه” را به صورت هم زمان منتشر کرد و این آثار نخستین تجربه جدی او در عرصه موسیقی بود. دارابی که آن زمان با چهره و لحن و فضای موسیقایی متفاوتی فعالیت میکرد در ادامه قطعاتی نظیر اگه نباشی,
منو دس ننداز و نشد و… را منتشر کرد. آثار شخصی مهدی دارابی در آن زمان برایش بازخورد چندانی نداشت اما شرایط این خواننده از سال قبل تغییر کرد.او با فضایی کاملاً متفاوت در کنار مسعود جهانی قرار گرفت و آن ها به سراغ تلفیق موسیقی هیپ هاپ و سنتی و پاپ و حتی جَز رفتند و با استراتژی دقیقی از لحاظ محتوایی کارشان را شروع کردند.
“یاد تو میافتم” نخستین قطعه انها بود که زمستان ۹۵ منتشر شد. آن ها در ادامه قطعات “مجنون” و “پایان منو به باد داد” را به مخاطبانشان ارائه کردند اما رخداد ویژه برای هوروش در قطعه “به کی پُز میدی؟” به وقوع ضمیمه. آهنگی توانست دایره شنوندگان این گروه نوپا را گستردهتر کند و مسیر را برای برگزاری کنسرتشان هموارتر کرد.
“ماه دلم”, “عاشقم”, “خنک شد دلت” و “فاصله نه” سایر کارهای آن ها تا شهریور ۹۶ بود. نکته دیگر درمورد هوروش این هست که این گروه اضافه بر تولید محتوا برای خودش, تأمینکننده کلام و موسیقی چهرههاي گوناگون بازار هم هست و به عبارت دیگر این گروه شامل چند تولیدکننده هست که در کنار هم جمع شدهاند.
اشوان
شهریور سال ۹۵ بود که خبر ورود اشوان به عرصه رسمی موسیقی پاپ منتشر شد. خوانندهاي که تا پیش از آن توانسته بود مخاطبان زیادی را به سمت آثارش بکشاند و بدون حاشیه و ازدحام خاصی توانست مجوزهای رسمی را اخذ کند. او در همان تابستان سال قبل توانست ۵ شب اجرا در استان تهران به همت موسسه “آوای دوران”
و تهیهکنندگی “رسول ترابی” داشته باشد و فروش مفید کنسرتهایش پس از یک سال هنوز هم حفظ شده هست. اما بد نیست برای بازبینی پیشینه کاری اشوان به قبل او یک فلاشبک داشته باشیم.نخستین آهنگ اشوان به نام “چه خوبه حالم” ۱۸ فروردین ۱۳۹۰ منتشر شد. “پیشم بمون” و “حواست نیست” دو قطعه دیگری بودند که اشوان در همان سال به مخاطبان رو به افزایشش ارائه کرد.
این خواننده از همان سالها مقوله ویدئو را هم دنبال کرد و قطعه حواست نیست را به عکس کشید. اما به زعم خیلیها “تنها شدم” قطعه هیت اشوان هست و که توانست نظر خیلیها را جلب کند. آخرین قطعهاي که با صدای اشوان منتشر شد “مجدد تو” نام داشت و خود این خواننده
برای آهنگ جدیدش یک ویدئو هم تولید که اتفاقاً کارگردانی جالبی هم داشت. اشوان تا کنون ۱۶ تکآهنگ منتشر کرده و از همان تابستان سال قبل زمزمههاي انتشار آلبومش شنیده می شود اما تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده هست.
پازل بند
تا یکی دو سال پیش خیلیها نام گروه “پازل بند” را صرفاً با تنظیم قطعات برای خوانندههاي مطرح پاپ میشناختند. اما آرین بهاری و علی رهبری بعنوان اعضای پازل اثبات کردند که در عرصه خوانندگی هم میتوانند پیروز باشند. انها سال قبل نخستین مجموعه رسمی خود به نام “قایق کاغذی” را با یک مراسم مفصل
و پرستاره رونمایی کردند و تور کنسرتهایشان از شهر تهران و به همت شرکت “آوازی نو” نخست شد. پازل بند هم مانند همه ي چهرهها و گروههایي که در این گزارش اشاره کردیم ظرف یک شب به موفقیت نرسیدهاند.نخستین آهنگ مستقل آن ها با صدای علی رهبری اول اسفند ۱۳۹۰ منتشر شد که “هم نفس” نام داشت. انها در ادامه
و با فواصل زمانی نسبتاً چندان کارهای شخصی خود را در کنار تنظیم برای سایر خوانندهها منتشر میکردند اما هیچ وقت در این اساس رقابتی نداشتند.”بارونای رطوبت رطوبت” و “نگم برات” دو قطعه پازل بند بود که سکوی پرش انها شد و توانستند از لحاظ آمار و ارقام دانلود و بازدید, جهش چشمگیری داشته باشند
و این کارها در بین مخاطبانشان هم به خوبی شنیده شد. اما رخداد دیدنی برای پازل بند همصدایی با یک خواننده دیگر بود که تقریبا فضای ایرانی در صدایش داشت. “حمید هیراد” هنرمند دیگر شرکت آوازی نو هست که همصدایی او پازل بند در قطعه “مزن دست” و فضای خوشحال آن کار دقتها را به خود جلب کرد.
مشارکت پیروز آن ها در قطعه “دلارام” و “معشوقه” هم ادامه پیدا کرد. اکنون حمید هیراد هم به کاراکتر مستقلی در عرصه موسیقی تبدیل شده و قطعات مستم کن, شب که شد, رسوایی, فراموش کن و خدا را منتشر کرده هست.
ماکان بند
در نخستین روزهای فصل تابستان بعید بود در خودرویی بنشینید یا به جایی بروید و قطعه “هر زمان این درو” اثر “ماکان بند” را نشنوید. آهنگی که ۲۹ خرداد ۹۶ در سطح گستردهاي منتشر شد و با سرعت زیادی توانست برای این گروه جوان طرفدار جذب کند. این اثر با ترانه مهشاد عرب و ماکان بند و موسیقی این گروه و تنظیم امیرمیلاد نیکزاد و نوازندگی ساکسوفون یاشار خسروی در بین کارهای پرطرفدار سال قرار گرفت.
اما حکایت ماکان بند هم به سال قبل بر می گردد. “امیر مقاره” و “رهام هادیان” اعضای ماکان بند بودند که در سال ۹۵ قطعات “خدا پشتمه”, “ببین منو”, “خیالت تخت” و “دیوونه” را منتشر کردند. آن ها در سال ۹۶ با یاشار خسروی بعنوان پرودیوسر مشارکت کردند و امیرمیلاد نیکزاد هم تنظیم قطعاتشان را انجام داد و فعالیت ماکان بند از جانب موسسه “آوازی نو” پیگیری میشد.
سرانجام در تابستان انها توانستند مجموعه “دیوونه بازی” را منتشر کنند. هرچند منتقدین ماکان بند انها را از لحاظ استایل ظاهری و لحن خوانش متهم به تقلید از گروه مسیح و آرش عدلپرور میکنند اما آن ها با انتشار مجموعه دیوونه بازی و برگزاری مراسم رونمایی بزرگ آن در برج میلاد نشان دادند که طیف مخاطبان خودشان را دارند و می توانند یک رقیب جدی برای کنسرتهاي نیمه دوم سال ۹۶ باشند.
مسیح و آرش
آرش عدلپرور و مسیح یکی از گروههاي پیروز این روزها میباشند. آن ها از اوایل دهه نود فعالیتهایشان را شروع کردند و از همان نخستین قطعاتشان با فضای متفاوتی که داشتند توانستند آغازگر یک جریان باشند. جریانی که این روزها در بازار موسیقی مخاطب پیدا کرده و خوانندههاي زیادی هم به آن متمایل میباشند. مسیح و آرش از همان نخستین آهنگهایشان با لحن اعتراضی! خود توانستند مضمون گلایه و اعتراض ترانههایشان را به شکل متفاوتی منتقل کنند.
انها در کنار ترانههاي معترض خود, مدلی از عاشقانه را ارائه کردند که بر خلاف کارهای مرسوم بازار بود. از این نظر که تا پیش از شروع جریان کارهای مسیح و آرش, عاشقانهها عموماً به دو دسته سیاه که توام با ناله و لعنت و عاشقانههاي من و تویی بود تقسیم میشدند. اما مسیح و آرش در عاشقانههایشان به زعم خیلیها دست بالا را داشتند و روایتشان غالباً فارغ از این دو مدل بود.
لحن خوانش این دو خواننده و خصوصاً آرش این روزها در بین خوانندگان زیادی دیده میشود که اتفاقاً خیلیها پاسخ هم گرفتهاند. آرش و مسیح از حدود دو سال قبل و هم زمان با پیگیری مراحل اخذ مجوزشان در اساس فرآوری ملودی و نوشتن ترانه به شکل جدی با خوانندههاي زیادی مشارکت کردند. علی لهراسبی, محمدرضا گلزار, هوروش بند و مهدی آذر و… برخی از خوانندگانی بودند که ساختههاي مسیح و آرش را تا کنون اجرا کردهاند.
موضوع دیدنی این هست که آن ها مستثنایی برای این قاعده مشهور میباشند که اگر آهنگساز و ترانهسرا خواننده باشد کار خوبش را به دیگران نمی دهد! چون اتفاقاً کارهای که آرش و مسیح در اختیار این خوانندهها قرار دادند از لحاظ کیفی در سطح خوبی بودند.
چندی پیش هم نخستین قطعه رسمی انها به نام “چه قشنگ” منتشر شد و این دو هنرمند وارد فصل جدیدی از فعالیتهاي حرفهاي خود شدند. اکنون زمزمههاي انتشار مجموعه رسمی انها تا اتمام امسال و برگزاری کنسرتشان شنیده میشود و باید دید استراتژی شرکت آوای آراد برای آن ها چیست.