پارس ناز پورتال

قاصدک 24

فضیلت ها و ثواب خواندن دعای قاموسی

مجموعه : مذهبی
فضیلت ها و ثواب خواندن دعای قاموسی

فضیلت ها و ثواب خواندن دعای قاموسی

دعای قاموسی در تسخیرات و ارباب علمات بسیار تاثیر دارد و خواندن آن نیز ثواب بسیار زیادی دارد که میتوانیم شرح آن را در زیر بخوانیم. مرحوم ثقة الاسلام نوري، در صحيفة ثانيه علويه مي فرمايند: از دعاهاي علي ـ عليه السّلام ـ سيفي صغير مي باشد كه همان دعاي قاموس مي باشد. و ايشان مي فرمايند دعاي قاموس در شهرت، كمتر از مناجات خمسة عشر نيست. و در كلمات ارباب علمات و تسخيرات، آثار عجيبي براي آن ذكر شده است.

 

دعاي سيفي صغير چه خواصي دارد و در چه مواردي خوانده مي شود؟

قبل از هرچيز، خواص دعاي سيفي صغير را متذكر مي شويم:

1. از علي ـ عليه السّلام ـ نقل شده است. هركس دِين و قرض داشته باشد و اين دعا را بـه جهت اداي دين بخواند خداي تبارک و تعالي از خزانة غيبش دين او را اداء نموده، و او آسوده گردد.

 

2. هركس آن را در سفر يا حضر بخواند آفتي بـه او نرسد.

 

3. و اگر دعا را نوشت و با خودش حمل كند، از شرّ دشمن و دزد و راهزن و هر مفسدي در امان باشد. و اگر اين دعا را با شكر يا آبي كه از نهري جاري برداشته اند، بخواند و آن را بخورد، باب سعادت بر روي او گشوده شود و اسباب سفر برايش بـه بهترين وجه فراهم گشته و همنشيني نيك قرين او گردد.

 

4. خواندن اين دعا موجب رستگاري در دو جهان مي گردد.و باز از آن حضرت نقل شده است كه فرمودند: در اثناي خواندن دعاي سيفي مُلهِم بـه اين حكمت شدم و دانستم كه هر خاصيتي در دعاي سيفي كبير است در اين كلمات نيز هست.

 

5. عرفاء مي فرمايند: هركس اين كلمات «دعاي سيفي» را هر روز يك بار بخواند، از سرّ توحيد چيزي بر او منكشف گردد كه «لا عينٌ رأت، و لا اُذُن سمعمت» [11] يعني هيچ چشمي نبيند و هيچ گوشي نشنود . و هركس صدبار بخواند، صاحب كشف«مكاشفه» مي گردد و از اهل يقين مي شود.

 

و اين كلمات شريفه بـه جهت داشتن مقاصد و مضامين عاليه توحيدي، تأثير بسزايي در دل آدمي دارد. و اگر بعد از دعاي سيفي كبير[2] خوانده شود در سرعت اجابت بسيار مجرّب است.[3]

 

دعاي سيفي صغير در كلمات بزرگان و عارفان

1. مرحوم سيد هاشم حدّاد. يكي از عرفاء بزرگ، نظرش اين بوده كه اين دعا، آنقدر مضامين قدرتي و سلطنتي دارد كه موجب قبض و تنگي صدر مي گردد. و نبايد بدون اجازه استاد خوانده شود. يعني معلوم مي شود كه بايد انسان مراحلي از عرفان و سير و سلوك را بپيمايد تا لياقت و توان خواندن چنين دعائي را داشته باشد. چنان كه نقل شده، مرحوم قاضي، بـه شاگردان خصوصي اجازه مي دادند، اين دعا را بخوانند.

 

2. ولي آية الله مرعشي «ره» و همچنين آية الله كشميري، هم خودشان مي خوانده اند و بـه افراد هم توصيه مي كرده اند.  

فضیلت ها و ثواب خواندن دعای قاموسی

خواندن دعای قاموس موجب رستگاري در دو جهان مي گردد

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

بـه نام خدا كه رحمتش بسيار و مهربانیاش هميشگى است

 

رَبِّ أَدْخِلْنِي فِي لُجَّةِ بَحْرِ أَحَدِيَّتِكَ وَ طَمْطَامِ يَمِّ وَحْدَانِيَّتِكَ وَ قَوِّنِي بِقُوَّةِ سَطْوَةِ سُلْطَانِ فَرْدَانِيَّتِكَ حَتَّى أَخْرُجَ إِلَى فَضَاءِ سَعَةِ رَحْمَتِكَ وَ فِي وَجْهِي لَمَعَاتُ بَرْقِ الْقُرْبِ مِنْ آثَارِ حِمَايَتِكَ مَهِيبا بِهَيْبَتِكَ عَزِيزاً بِعِنَايَتِكَ مُتَجَلِّلاً مُكَرَّما بِتَعْلِيمِكَ وَ تَزْكِيَتِكَ وَ أَلْبِسْنِي خِلَعَ الْعِزَّةِ وَ الْقَبُولِ وَ سَهِّلْ لِي مَنَاهِجَ الْوُصْلَةِ وَ الْوُصُولِ وَ تَوِّجْنِي بِتَاجِ الْكَرَامَةِ وَ الْوَقَارِ وَ أَلِّفْ بَيْنِي

 

وَ بَيْنَ أَحِبَّائِكَ فِي دَارِ الدُّنْيَا وَ دَارِ الْقَرَارِ وَ ارْزُقْنِي مِنْ نُورِ اسْمِكَ هَيْبَةً وَ سَطْوَةً تَنْقَادُ لِيَ الْقُلُوبُ وَ الْأَرْوَاحُ وَ تَخْضَعُ لَدَيَّ النُّفُوسُ وَ الْأَشْبَاحُ يَا مَنْ ذَلَّتْ لَهُ رِقَابُ الْجَبَابِرَةِ وَ خَضَعَتْ لَدَيْهِ أَعْنَاقُ الْأَكَاسِرَةِ لا مَلْجَأَ وَ لا مَنْجَى مِنْكَ إِلا إِلَيْكَ وَ لا إِعَانَةَ إِلا بِكَ وَ لا اتِّكَاءَ إِلا عَلَيْكَ ادْفَعْ عَنِّي كَيْدَ الْحَاسِدِينَ ،

 

پروردگارا مرا در ژرفاى درياى يگانگى ات، و در ميان اقيانوس يكتايى ات وارد ساز، و با نيروى چيرگى سلطنت تنهاى ات توانمند گردان تا بـه فضاى بیكران رحمتت درآيم، درحالى كه در چهره ام درخشندگي هـای پرتو قرب از آثار حمايتت فروزان باشد و بـه شوكتت پرشكوه باشم، و بـه عنايتت عزيز باشم، و بـه آموزش و پرورشت بزرگ و بزرگوار باشم، خدايا خلعت هاى عزّت و قبولى را بر من بپوشان، و برايم راه هاى پيوند و پيوستگى را هموار كن، و بـه تاج كرامت

 

و وقار تاجدارم نما، و ميان من و شيفتگانت در دنيا و آخرت پيوند انداز، و از نور نامت شوكت و قوّتى بـه من عنايت كن كه دلها و جانها مطيع من گردند، نفوس و بدنها نزد من فروتن شوند، اى آن كه گردن گردنكشان برايش خوار گشته، و پادشاهان در پيشگاهش فروتن شده اند، پناهگاه و راه رهايى از تو جز بـه تو نيست و كمكى نيست جز از تو، و تكيه گاهى نيست جز بر تو، خدايا! بدانديشى حسودان،

 

وَ ظُلُمَاتِ شَرِّ الْمُعَانِدِينَ وَ ارْحَمْنِي تَحْتَ سُرَادِقَاتِ عَرْشِكَ يَا أَكْرَمَ الْأَكْرَمِينَ أَيِّدْ ظَاهِرِي فِي تَحْصِيلِ مَرَاضِيكَ وَ نَوِّرْ قَلْبِي وَ سِرِّي بِالاطِّلاعِ عَلَى مَنَاهِجِ مَسَاعِيكَ إِلَهِي كَيْفَ أَصْدُرُ عَنْ بَابِكَ بِخَيْبَةٍ مِنْكَ وَ قَدْ وَرَدْتُهُ عَلَى ثِقَةٍ بِكَ وَ كَيْفَ تُؤْيِسُنِي [تُوئِسُنِي ] مِنْ عَطَائِكَ وَ قَدْ أَمَرْتَنِي بِدُعَائِكَ وَ هَا أَنَا مُقْبِلٌ عَلَيْكَ مُلْتَجِئٌ إِلَيْكَ بَاعِدْ بَيْنِي وَ بَيْنَ أَعْدَائِي

 

كَمَا بَاعَدْتَ بَيْنَ أَعْدَائِي اخْتَطِفْ أَبْصَارَهُمْ عَنِّي بِنُورِ قُدْسِكَ وَ جَلالِ مَجْدِكَ إِنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ الْمُعْطِي جَلائِلَ النِّعَمِ الْمُكَرَّمَةِ لِمَنْ نَاجَاكَ بِلَطَائِفِ رَحْمَتِكَ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ

 

و تيرگي هاى شرّ دشمنان را از من دور كن، و بـه من مهر ورز زير سراپرده هاى عرشت، اى گرامى ترين گراميان، ظاهر هستى ام را در بـه دست آوردن خشنوديت تأييد كن، و قلب و نهادم را با آگاهى بر راه هاى رسيدن بـه پيشگاهت روشن فرما.خدايا چگونه از در خانه ات مأيوس و نااميد بازگردم درحالى كه با اعتماد بـه تو وارد آن شدم،

 

و چگونه از عطايت نااميدم میكنی درحالیكه مرا بـه دعا در پيشگاهت فرمان دادى، اينك بـه تو روى آورده ام و از تو پناه می جويم بين من و دشمنانم دورى انداز، چنان كه بين دشمنانم دورى انداختى، بـه نور پاك و عظمت و بزرگوارى ات ديدگان دشمنانم را از دين من نابينا كن، بـه يقين تو خداى عطابخش نعمت هاى بزرگ و باارزش بـه بندگان نجواگر خويش هستى،

 

كه با لطائف رحمتت تو را مى خوانند، اى زنده، اى پاينده اى صاحب بزرگ و كرامت و درود خدا بر مولاى ما و پيامبر ما محمّد و بر خاندان پاك و پاكيزه اش همه ی ي و همه ی ي.

 

===============================

پي نوشت ها:
[1] . نه چشمي و نه گوشي شنيده است.
[2] . منظور از سيفي كبير حرز يماني مي باشد.
[3] . نصر اللهي، محمد ابراهيم، كتاب هزار و يك ختم، انتشارات تهذيب، ص135، با تقريظ آية الله سيد عباس كاشاني.