در اینبخش مروری داریم بر پرفروش ترین فیلمهای تاریخ سینمای جهان و ایران، همیشه و همیشه یکی از جذاب ترین فهرست هاي سینمایی، فهرست پروفروش ترین ها بوده اسـت. کسانی کـه می خواهند فیلم تماشا کنند طبق معمول سراغ پرمخاطب ترین ها و بهترینها میروند، بعضی بهترین هاي سال را می خواهند و بعضی هم بهترین هاي تاریخ! در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید تا این فهرست را مرور کنیم.
آواتار «Avatar» فیلمی در ژانرهای فانتزی و علمی-تخیلی، بـه کارگردانی جیمز کامرون «James Cameron» محصول سال ۲۰۰۹ اسـت. دنیای عرفانی پاندورا کـه کامرون دراین فیلم آفرید، بـه پدیدهاي فرهنگی تبدیل شد و پای خیلیها را در آن سال بـه سینماها کشاند. آواتار با حدود ۲٫۸ میلیارد دلار فروش در سرتاسر دنیا، مقام نخست پرفروش ترین فیلمهای جهان را ازآنِ خود کرده اسـت.
تایتانیک «Titanic» هم ساختهٔ جیمز کامرون اسـت. این فیلم کـه در ژانرهای درام و فاجعه دستهبندی شده، محصول سال ۱۹۹۷ اسـت. تایتانیک با ۲٫۲ میلیارد فروش، تا سال ۲۰۰۹ کـه آواتار آمد، لقب پرفروشترین فیلم سینما را داشت.
جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد «Star Wars: The Force Awakens» اپیزود هفتم از مجموعه فیلمهاي فانتزی و علمی تخیلی جنگ ستارگان اسـت. کارگردان این فیلم جفری جیکوب آبرامز «Jeffrey Jacob Abrams» بوده و محصول سال ۲۰۱۵ اسـت. این فیلم با فروش ۲٫۰۷ میلیارد دلاری در ردهٔ سوم پرفروش ترین فیلمهای جهان قرار دارد.
انتقامجویان: جنگ ابدیت «Avengers: Infinity War» در ژانرهای فانتزی و علمی-تخیلی، محصول سال ۲۰۱۸ شرکت مارول «Marvel» اسـت. برادران روسو «Russo» کارگردانی این فیلم پُر از ابرقهرمان را برعهده داشتهاند. این فیلم هم با فروش حدود ۲٫۰۵ میلیارد دلاری، در فهرست پرفروش ترین فیلم جهان قرار گرفته اسـت.
دنیای ژوراسیک «Jurassic World» فیلمی در ژانرهای علمی-تخیلی و مهیج، بـه کارگردانی کالین ترورو «Colin Trevorrow»، محصول سال ۲۰۱۵ اسـت. دنیای ژوراسیک بازسازی فیلم کلاسیک پارک ژوراسیک محصول سال ۱۹۹۳ اسـت و پای خیلی از طرفداران این فیلم رابه یاد آن فیلم قدیمی بـه سینما هـای سرتاسر دنیا کشاند. این فیلم با فروش ۱٫۷ میلیارد دلاری در فهرست پرفروشترینها قرار گرفت.
انتقامجویان «The Avengers» هم یکیدیگر از فیلمهاي مجموعهٔ مارول در فهرست پرفروش ترین فیلمهای جهان اسـت. این فیلم در ژانرهای فانتزی و علمی تخیلی، و بـه کارگردانی جاس ویدون «Joss Whedon» درسال ۲۰۱۲ بـه نمایش درآمد.
انتقامجویان درسال نمایش خود، بـه فروش ۱٫۵ میلیارد دلاری دست یافته و مقام سوم پرفروشترینها را ازآنِ خود کرد، اما سالهاي بعد ازآن، و با نمایش فیلمهاي بالا، کمکم بـه ردهٔ ششم این فهرست سقوط کرد.
خشن ۷ «Furious 7» محصول سال ۲۰۱۵ ودر ژانرهای جنایی و مهیج اسـت. جیمز وان «James Wan»، کارگردان خشن ۷، سعی کرد با استفاده از جلوههاي ویژه و بدل، حضور پل واکر «Paul Walker» راکه پیش از اتمام فیلمبرداری خشن ۷ فوت کرد، در فیلم حفظ کند. این فیلم حدود ۱٫۵ میلیارد دلار در سرتاسر دنیا فروش کرد.
انتقامجویان: عصر اولتران «Avengers: Age of Ultron» دنبالهٔ فیلم انتقامجویان بود کـه درسال ۲۰۱۵ بـه نمایش درآمد. این فیلم هم در ژانرهای علمی-تخیلی و اکشن، بـه کارگردانی جاس ویدون ساخته شد. انتقامجویان: عصر اولتران، با فروش ۱٫۴ میلیارد دلاری، مقام هشتم فهرست پرفروش ترین فیلمهای جهان را نصیب خود کرده اسـت.
پلنگ سیاه «Black Panther» یکیدیگر از محصولات شرکت مارول، در ژانرهای فانتزی و علمی-تخیلی اسـت. این فیلم بـه کارگردانی رایان کوگلر «Ryan Coogler» ساخته ودر سال ۲۰۱۸ بـه نمایش درآمد.
مارول با این فیلم، اولین ابرقهرمان سیاهپوست را وارد مجموعه فیلمهاي دنیای مارول کرد؛ ابرقهرمانی کـه نقش مهمی در تاریخ فرهنگ عامهٔ ایالات متحده بازی می کند. پلنگ سیاه بـهشدت مورداستقبال مردم قرار گرفت و با ۱٫۳ میلیارد دلار فروش، در فهرست پرفروشترینهاي تاریخ سینما قرار گرفت.
هری پاتر و یادگاران مرگ «Harry Potter and the Deathly Hallows» هشتمین و آخرین فیلم از مجموعه فیلمهاي هری پاتر اسـت کـه در دو بخش، درسالهاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ بـه نمایش درآمد.
این فیلم در ژانر فانتزی و بـه کارگردانی دیوید ییتس «David Yates» توانست توجه زیادی را در آن سالها بخود جلب کند. بخش دوم این فیلم، با فروش بیش از ۱٫۳ میلیارد دلار، بـه فهرست پرفروش ترین فیلمهای جهان اضافه شد.
یکی از مواردی کـه در سینمای کشور ایران از ابتدا بـه شدت بـه آن بیتوجهی شده آمار و ارقام اسـت. تازه چند سال اسـت کـه بـه لطف آمار فروش مکانیزه فیلمها بـه یک رقم تقریبی از فروش فیلمهاي سینمایی دست پیدا می کنیم. بهمین دلیل مشخص کردن پرفروشترین فیلمهاي ایرانی کار نسبتا دشواری اسـت.
کمدی «هزارپا» نه تنها منجی گیشه سینما هـای ایران در نیمه اول امسال بود کـه توانست رکورد خوبی بنام خودش ثبت کند. فیلم داستان دو دزد خردهپاست کـه از قضای روزگار یکی از انها در تصادف پای خودش را از دست داده و یک پایش مصنوعی اسـت.
این وسط خانم پزشک ثروتمندی بـه خاطر برادر شهیدش نذر کرده کـه حتماً با یک جانباز ازدواج کند. خب طبیعی اسـت کـه رضا تصمیم میگیرد خودش رابه جای یک جانباز جا بزند. این وسط شوخیهاي بامزه عطاران و عزتی با ملغمهاي از اکشن و قاطی شدن گروهک مجاهدین بـه قصه کمی منحرف می شود.
سامان مقدم جزو آن دسته از کارگردانانی اسـت کـه رگ خواب مخاطب را همیشه خوب در دست دارد. از یکی دو استثنا مثل «یک عاشقانه ساده» کـه بگذریم بقیه فیلمهاي سامان مقدم همیشه جزو پرفروشهاي اکران هر سال سینمای کشور ایران بودهاند. چـه وقتی کارش رابا فیلم عاشقانه «سیاوش» شروع کرد، چـه وقتی فیلم اپیزودیک متفاوت «کافه ستاره» را ساخت.
سری فیلمهاي «نهنگ عنبر» اما موقعیتش را در مقام یک کارگردان پولساز تثبیت کرد. قسمت اول فیلم مقدم در دهه شصت اتفاق میافتاد و قسمت دوم بنام «سلکشن رویا» با بازیهاي خوب عطاران و مهناز افشار ادامه قصه عاشقانه آن دو اسـت. ارژنگ سالها عاشق رویا بوده اما رویا بـه خاطر عشق بـه کشور آمریکا ارژنگ را رها میکند.
منوچهر هادی بعنوان کارگردان فیلمهاي اجتماعی جمعوجور شناخته می شد. در حوزه خودش کارگردان صاحب سبکی هم بود. اما فیلمهایش نمیفروختند تا این کـه «مـن سالوادور نیستم» را ساخت. بعد از موفقیت آن فیلم در گیشه تصمیم گرفت هر از چدن گاهی کمدی بسازد تا بتواند سود کمدیهاي را صرف ساختن فیلمهایي کند کـه بیشتر بـه سلیقهاش نزدیک بودند.
داستان پسری بنام مرتضی کـه دریک گاراژ کار میکند و بـه مناسبت سالگرد نامزدیاش یک خودرو گران قیمت را از گاراژ برمیدارد. از شانس بدش خودرو شهرداری با او تصادف می کند و آینه بغل خودرو گران قیمت میشکند. حالا آن ها باید بـه صاحب اصلی خودرو ماجرا را توضیح بدهند و عذرخواهی کنند.
اگر «گشت ارشاد ۱» را ندیده باشید برای دیدن قسمت دومش بـه کمی توضیح نیاز دارید. سه کاراکتر اصلی فیلم سه خلافکار خردهپا هستند کـه در قسمت اول با پوشیدن لباسهاي گشت ارشاد از مردم اخاذی میکنند. این وسط برای یکی از انها ماجرای عاشقانهاي هم پیش می آید و برای کمک بـه دختر جوان وارد عملیاتی خطرناک می شوند.
حالا چند سال گذشته. یکی از آن ها کـه فکر میکردیم مرده بر اثر تصادف فقط دچار جهشی شده کـه میتواند یکسری چیزها را پیشبینی کند و ببیند. انها تصمیم می گیرند از قابلیت جدید رفیقشان برای تلکه کردن مردم استفاده کنند. و البته هنوز هم نشانههایي از جوانمردی در انها باقیمانده اسـت.
یک کمدی درست و حسابی از فیلمنامهنویس بااستعداد ایرانی کـه سالها بـه شوخیهایي کـه او برای سریالهاي مهران مدیری می نوشت خندیده بودیم. این اولین فیلم پیمان قاسمخانی در مقام کارگردان اسـت. طبیعی بود کـه پیمان قاسمخانی برای اولین فیلمش ژانر کمدی را انتخاب کند. او یکی از معدود استعدادهای واقعی فیلمنامهنویسی کمدی در ایران اسـت کـه کارهایی مثل «مارمولک» را نوشته.
با «خوب، بد، جلف» نشان داد کـه در کارگردانی کمدی هم استعداد دارد. بخصوص کـه فیلم صحنههاي اکشن هم داشت و برای اولین کار یک کارگردان انتخاب سختی بود. کاراکترها از سریال «پژمان» میآمدند کـه خود قاسمخانی فیلمنامهاش را نوشته بودو سروش صحت برای تلویزیون کارگردانیاش کرده بود. پژمان جمشیدی بـه همراه دوست و مدیر برنامههایش سام درخشانی حالا بعنوان بازیگر می خواهند مطرح بشوند.
در سالی کـه کمدی «مـن سالوادور نیستم» فروش خارقالعادهاي کرده بود «فروشنده» برای اولینبار در جشنواره کن بـه نمایش درآمد و شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد و فرهادی برنده جایزه فیلمنامه شد. از طرف دیگر بعد از «جدایی نادر از سیمین» فرهادی کـه اولین اسکار را برای ایران بـه ارمغان آورد این اولین فیلمی بود کـه فرهادی دوباره در ایران ساخت.
طبیعی بود کـه همه ی برای دیدن فیلم کارگردان اسکاری سینمای کشور ایران کنجکاو باشند. بخصوص کـه روزهای اوج سریال «شهرزاد» هم بودو ستارههاي آن سریال یعنی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی نقشهاي اول فیلم «فروشنده» را بازی میکردند. زن و شوهر جوانی برای مدتی کـه خانهشان خراب شده دریک خانه جدید سکونت می کنند.
زن یک روز مورد تعرض قرار میگیرد و حالا شوهر بر سر دوراهی مانده کـه ماجرا را فراموش کنند یا شخصا انتقام زن را بگیرد. فیلمی کـه بعدتر دومین اسکار سینمای کشور ایران رابه ارمغان آورد. با فیلمنامهاي پخته و بازیهاي خوب و طبق معمول برداشتهاي شخصی فرهادی از این کـه مرزهای اخلاقگرایی کجاست.
مهران احمدی بعنوان یک بازیگر کمدی همیشه موردتوجه بوده اسـت. «مصادره» اولین فیلم او در مقام کارگردان اسـت. احمدی هوشمندانه فرمول موفق این سالهاي کمدی ایران را در فیلمش بکار برده و البته باید اعتراف کرد کـه سلیقه هم بـه خرج داده اسـت. فیلم داستان یک مامور رده پایین ساواک اسـت کـه برنده بلیت بختآزمایی میشود و چند متر زمین در عباسآباد می خرد.
بعد از انقلاب وادار می شود بـه خاطر زن آمریکاییاش از کشور خارج شود. خارج از ایران همه ی سرش را کلاه میگذارند تا این کـه میفهمد قیمت زمیناش در ایران بالا رفته اما زمینهایش را مصادره کردهاند. فیلم هم رضا عطاران دارد. هم بيرون از کشور فیلم برداری شده. همه ی مولفههایي راکه بعنوان یک کمدی مورد استقبال قرار بگیرد دارد.
احتمالا بخشی از پرفروش شدن آن بـه خاطر احساسات وطنپرستانهاي اسـت کـه در مردم زنده میکند. بخش دیگرش هم بـه تبلیغات خوب فیلم در فضای مجازی برمیگردد. «لاتاری» از فرمول فیلمفارسیها بهره می برد. یک داستان عاشقانه، انتقام شخصی قیصروار و البته چیزی کـه بـه آن اضافه میکند ودر پرفروش بودن فیلم تاثیر گذار می شود انتقام از یک شیخ عرب اسـت.
«لاتاری» بـه خوبی دو فیلم اول مهدویان نیست اما قطعا فیلم مردمپسندتری اسـت. دختر و پسر جوانی عاشق یکدیگرند. پسر وضع مالی چندان خوبی ندارد و دختر بلندپرواز اسـت و می خواهد بـه بيرون از کشور برود. نتیجه مرگ دختر اسـت و پسر کـه سرگردان دنبال مقصر میگردد تا انتقام عشقش را بگیرد.
این سرگردانی منتهی بـه یکی از کشور هـای عربی حاشیه خلیج فارس میشود و آن موضوع تکرارشونده در خبرها درباره سوءاستفاده از دختران ایرانی در کشور هـای عربی را پررنگ می کند. از جایی بـه بعد یک قهرمان از جنس فیلمهاي حاتمیکیا هم بـه او اضافه میشود. مرد روزهای جنگ کـه حالا خودش را کنار کشیده اسـت. خلاصه همه ی چیز مهیاست تا ملودرامی ببینید کـه دل مخاطبش رابه دست میآورد تا بفروشد.
صحبت درباره فیلم پرفروش مجیدی کار سهولت نیست. فیلمی کـه بیش از بیست میلیارد تومان هزینه آن شد. و طبعا با این فروش بـه سوددهی نرسید. پرهزینهترین فیلم تاریخ سینمای کشور ایران کـه بـه خاطر تاثیرگذاری در جهان اسلام ساخته شد و برای اولینبار بزرگانی مثل ویتوریو استرارو، مدیر فیلم برداری اسکاری و اي.آر. رحمان آهنگساز معروف هندی برنده جایزه گرمی با سینمای کشور ایران همکاری کردند.
نتیجه؟ فیلمی کـه بدلیل نداشتن فیلمنامه دراماتیک خوب فقط چند صحنه تاثیر گذار در کارگردانی دارد. فیلم از زمان شعب ابیطالب بـه گذشته فلاش بک می زند و تولد پیامبر را روایت می کند. قرار بود قسمتهاي بعدی آن هم ساخته شود کـه بـه نظر می آید خوشبختانه فعلاً منتفی شده اسـت. بجای همه ی هزینهها باید یک فیلمنامه نویس خوب میآوردند تا فیلم نجات پیدا می کرد.