پارس ناز پورتال

کرم پیله ساز می تواند پلاستیک را تجزیه کند

کرم پیله ساز می تواند پلاستیک را تجزیه کند

کرم پیله ساز می تواند پلاستیک را تجزیه کند 

تاکنون در ارتباط با تجزیه پلاستیک در طبیعت همۀ وقت} نگرانی وجود داشت،چراکه هیچ چیزی نمی توانست این ماده را در طبیعت تجزیه کند. اخیرا محققان متوجه توانایی بسیار بالای نوع خاصی از کرم پیله ساز شده‌اند که میتواند ترکیبات پلاستیکی را به صورت طبیعی تجزیه کند.

 

این کرم پیله ساز «کرم کاترپیلار عسل» یک اینچی «3 سانتی‌متری» که با نام “Galleria mellonella” نیز شناخته میشود، عموما در کندوهای زنبور عسل یافت شده و به گفته محققان، از غذا هاي نامتعارف همچون موم‌هاي عسل و مواد چسنبده بهره گیری می کند.

 

حال تحقیقات انجام شده روی “G. mellonella” نشان میدهد این کرم کوچک، توانایی تجزیه کردن پلی اتیلن، پلاستیکی نازک اما سخت که در تعداد زیادی از مواد صنعتی همچون کیسه‌هاي خرید و بسته‌بندی‌هاي مواد خوراکی به کار میرود را دارد.فدریکا برتوکینی «Federica Bertocchini»، پژوهشگر ارشد این مطالعه و یکی از محققان شورای ملی تحقیقات اسپانیا که در موسسه بیومدیکال و بیوتکنولوژی کانتابریا نیز فعالیت دارد،

 

هنگام تمیز کردن قطعه‌هاي یک کندوی زنبور عسل متوجه چنین چیزی شده هست:هنگام تمیز کردن کندوی زنبور عسل، کرم‌ها را از کندو خارج کردم و آن ها را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دادم. بعد از آن‌که کار پاک‌سازی کندوها به اتمام رسید، به اتاقی که کیسه پلاستیکی را در آن قرار داده بودم بازگشتم. اما کرم‌ها در جای خود نبوده و پیروز به خروج از کیسه‌اي شده بودند که درب آن کاملا بسته بود.

 

 به گزارش پارس ناز در واقع توانایی این کرم هاي پیله ساز در سوراخ کردن دیواره کیسه پلاستیکی، سرآغاز این تحقیق بود.زمانی که برتوکینی و همکارانش کرم هاي پیله ساز را داخل کیسه‌هاي پلاستیکی قرار دادند، تنها یک ساعت تا سوارخ شدن دیواره انها طول کشید که شاید بتوان علت آن را مشابهت مواد شیمیایی موجود در دیواره کیسه‌ها با موم‌هاي

 

زنبور عسل در نظر گرفت. در ادامه، محققان به منظور سنجش توانایی این کرم‌ها در تجزیه پلی اتیلن، تست‌هاي مختلفی را انجام دادند که در نتیجه آن مشخص شد صد کرم موم، طی 12 ساعت توانایی تجزیه 92 میلی‌گرم «0.003 اونس» پلی اتیلن را دارند که بسیار سریع هست.

کرم پیله ساز می تواند پلاستیک را تجزیه کند

کرم پیله ساز اینکار را از طریق فرآیندهای شیمیایی انجام میدهد

به گفته محققان، این کرم‌ها به صورت شیمیایی قادر به تبدیل پلی اتیلن به اتیلن گلیکول میباشند. اتیلن گلیکول در واقع یک الکل بی بو و بی رنگ هست که مزه شیرینی داشته و در صورت فرو بردن، سمی نیز هست. اما آیا این کرم تنها با خوردن مواد پلاستیکی قادر به تجزیه آن ها هست؟ برای روشن شدن این موضوع، محققان با قرار دادن پیله سفید یا جنین این کرم کنار مواد دارای پلی اتیلن، متوجه تجزیه شدن آن شدند.

 

به نظر کرم هاي کاترپیلار با ساخت نوعی آنزیم هنگام خوردن مواد پلاستیکی یا قرار گرفتن این مواد کنار پیله آن ها، قادر به تجزیه این مواد میباشند. محققان امیدوارند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آنزیم مورد نظر را شناسایی و از آن به صورت صنعتی بهره گیری کنند.از این طریق ما میتوانیم با موفقیت، کار از بین بردن این مواد بسیار مقاوم را آغاز کنیم.

 

پلاستیک، معضلی جهانی

کارخانه‌هاي سراسر جهان سالانه حدود 88 میلیون تن مواد دارای پلی اتیلن ساخت می کنند که متاسفانه سرعت تجزیه انها بسیار پایین هست. به گفته محققان، زمان مورد نیاز برای تجزیه کامل کیسه‌هاي پلاستیکی حاوی پلی اتیلن، 100 سال هست و اگر درصد این مواد در انها اکثر باشد، تجزیه کامل آن 400 سال طول خواهد کشید. این در حالی‌ست که هر شهروند به صورت میانگین سالانه 230 کیسه مصرف میکند.

 

در حال حاضر محققان با بهره گیری از مایعات خورنده همچون نیتریک اسید، مواد پلاستیکی را به صورت شیمیایی تجزیه میکنند. اما کشف مربوط به کرم پیله ساز و توانایی بسیار بالای آن را میتوان اولین روش طبیعی برای تجزیه پلاستیک در نظر گرفت.G. mellonella راکه در نتیجه دگردیسی به پروانه تبدیل می شود، می توان در سراسر جهان پیدا کرد. همین طور این کرم پیش از آن‌که مشغول تنیدن پیله شود، 6 تا 7 هفته زندگی میکند.

 

 به گزارش پارس ناز هرچند به گفته برتوکینی، پیدا شدن راهی طبیعی برای از بین مواد پلاستیکی علت خوبی برای ادامه فعالیت‌هاي قبلی و آلوده کردن محیط زیست نیست.