پارس ناز پورتال

آلرژی فصلی را با مواد خوراکی درمان کنیم

آلرژی فصلی را با مواد خوراکی درمان کنیم

آلرژی فصلی را با مواد خوراکی درمان کنیم 

آلرژی فصلی و عطسه هاي مکرر و حالتی شبیه بـه سرماخوردگی کـه فرد را بسیار اذیت می کند. برای حل این مشکل می‌توانیم از مواد خوراکی کمک بگیریم. با استفاده از برخی خوراکی ها می توانید آلرژی فصلی خودرا درمان کنیدکلم بروکلی،انگور قرمز و زغال‌اخته،شکلات،

 

سبزیجات خانواده کلم و مرکبات و بسیاری مواد خوراکی دیگر بشما در درمان آلرژی فصلی تان کمک می کنند با شروع فصل جدید غالبا دچار حساسیت و آلرژی فصلی خواهید شد .آلرژی‌هاي فصلی طبق معمول با‌توجه بـه تغییرات آب‌وهوایی رخ میدهند و بدترین نوع آلرژی محسوب میشوند.میزان بالای دی‌اکسیدکربن در اتمسفر باعث می شود کـه گرده‌هاي حساسیت‌زا و شدید بیشتری در هوا وجود داشته باشد.

 

آلرژی‌هاي فصلی طبق معمول با‌توجه بـه تغییرات آب‌وهوایی رخ می دهند و بدترین نوع آلرژی محسوب میشوند. میزان بالای دی‌اکسیدکربن در اتمسفر باعث می شود کـه گرده‌هاي حساسیت‌زا و شدید بیشتری در هوا وجود داشته باشد؛ در شرایطی کـه شروع هوای گرم مصادف میشود با اوایل بهار و دوران طولانی‌تر آلرژی.

 

این فصل برای پرنده‌ها و شکوفه‌ها فصلی فوق‌العاده اسـت، اما اگر دچار آلرژی‌هاي فصلی هستید ممکن اسـت این فصل شـما را اذیت کند.خبر خوب این اسـت کـه تعداد زیادی از عوامل کاهنده شدت آلرژی طبیعی داخل یخچال‌تان پیدا میشوند؛ غذا هاي سرشار از ویتامینC و اسید فولیک با واکنش‌هاي حساسیت‌زا مرتبط بوده

 

و بـه کاهش التهاب کمک میکنند. تحقیقات نشان می دهد کـه دراین زمینه برخی گیاهان هم تاثیری مشابه داروها دارند. دراین پست بـه عده اي از این غذاها کـه ممکن اسـت همین هم اکنون در منزل داشته باشید، اشاره می کنیم، اما فراموش نکنید برای مصرف این خوراکی‌ها بـه منظور بازرسی آلرژی‌ خود باید با دکتر‌تان مشورت کنید.

 

کلم بروکلی
بروکلی در خنثی کردن و از بین بردن علائم آلرژی شـما دو خاصیت مهم دارد؛ از یک طرف سرشار از ویتامینC بوده کـه در کاهش علائم آلرژی بسیار شاخص اسـت و ازسوی دیگر جزء خانواده مرکبات محسوب میشود کـه در باز کردن گرفتگی‌هاي سینوسی موثر اسـت. بـه گزارش پارس نازمحققان میگویند مصرف روزانه ۵۰۰میلی‌گرم ویتامینC می تواند باعث کاهش علائم آلرژی شده و تنها یک فنجان از بروکلی خام حدود ۸۰میلی‌گرم ازآن را دارد.

 

جوانه بروکلی
تحقیقات اخیر نشان می دهد عصاره این نوع کلم می تواند در برابر انواع آلرژی از شـما محافظت کرده و از طرفی تاثیرات تشدیدکننده تنگی نفس رابه خاطر ذرات خروجی خودرو هـای دیزلی کـه جزء مواد آلاینده محسوب می شوند و قدرت آنرا دارند کـه واکنش‌هاي آلرژیک شـما را ناگوار‌تر کنند، کاهش دهد.

 

آن ها در همین زمینه، ۲۹نفر را درمعرض ذرات خروجی خودرو هـای دیزلی قرار داده و بعد واکنش‌هاي التهابی آن ها را باتوجه بـه افزایش میزان گلبول‌هاي سفیدشان مورد سنجش قرار دادند.سپس بـه افراد تحت آزمایش بـه مدت ۴روز عصاره جوانه بروکلی همراه با انبه دادند. شرکت‌کنندگانی کـه از این عصاره نوشیدند،

 

واکنش گلبول‌هاي سفیدشان نسبت بـه ذرات خروجی خودرو هـای دیزلی ۵۴درصد کمتر از کسانی بود کـه از این عصاره استفاده نکردند.باتربوربرگ‌ها و ریشه بوته این گیاه حاوی ترکیباتی بـه‌نام پتاسیتز بوده کـه میتواند باعث ایجاد انسداد در واکنش‌هایي شود کـه بـه تحریک آلرژی می‌انجامند. آیا این گیاه واقعا جواب میدهد؟

 

محققان میگویند بله، هرچند کـه استفاده ازآن برای بچه‌هاي نونهال، افراد بالای ۶۵سال یا افرادی کـه بـه رگوید «نوعی ابروسیا» حساسیت دارند، توصیه نمی شود. ریشه این بوته حاوی میزان زیادی پیرولیزیدین آلکالوئید اسـت کـه میتواند منجر بـه آسیب بـه کبد شود، بنابر این گیاه‌شناسان توصیه می کنند

 

بـه‌دنبال محصولاتی از باتربور باشید کـه پیرولیزیدین نداشته باشند یا آنهایی را تهیه کنید کـه فرایند تفکیک CO2 روی‌شان انجام شده اسـت.

 

انگور قرمز و زغال‌اخته
همه ی این ها دارای ترکیبی بـه‌نام رزوراتول هستند. طی تحقیقی کـه درسال۲۰۱۳ دراین زمینه انجام گرفت، مشخص شد این ترکیب بـه پیشگیری از واکنش‌هاي حساسیت‌زای واسطه‌اي پادتن ایمنوگلوبین E «IgE» در موش‌ها می‌انجامد. البته درباره انسان هنوز نتایج مشخص و اثبات شده‌اي در دست نیست.

 

شکلات
تحقیقات نشان میدهد عده اي از انواع کاکائو دارای خواص ضدآلرژی بوده و از طرفی میزان سنتز IgE را کاهش می دهد. تحقیقات انجام شده درسال۲۰۰۲ هم نشان داده میزان IgE حیوانات آزمایشگاهی کـه بـه مدت ۴هفته رژیم غذایی سرشار از کاکائو داشتند نسبت بـه موش‌هایي کـه رژیم غذایی استانداردی داشتند کمتر بوده اسـت.البته این بـه معنای آن نیست کـه بدون مشورت دکتر سراغ شکلات‌ها بروید.

 

سبزیجات خانواده کلم
این نوع سبزیجات دارای محتوای فیتوشیمیایی –و از همه ی مهم‌تر کارتنوئید– هستند کـه علائم آلرژی را کمرنگ میکنند. بـه‌منظور افزایش میزان کارتنوئیدهایی کـه بدن شـما جذب میکند، سعی کنید سبزیجات رابا کمی منبع چربی بخورید، مثلاً می توانید آن ها را در روغن زیتون بپزید.

 

مرکبات
برای بـه‌دست آوردن ۵۰۰میلی‌گرم ویتامینC از یک منبع غذایی کامل کـه قبلا صحبتش را کردیم، میتوانید از انواع پرتقال، گریپ‌فروت، لیموی شیرین و لیموترش استفاده کنید. یک پرتقال بزرگ کـه یکی از ۱۲غذایی محسوب میشود کـه دشمن بیماری اسـت چیزی حدود ۱۰۰میلی‌گرم ویتامینC دارد درحالی کـه نیمی از یک گریپ‌فروت بزرگ ۶۰میلی‌گرم ازآن را دارد.

 

آقطی سیاه «انگور کولی»این میوه باعث تقویت سیستم ایمنی شـما شده و اغلب آن رابه‌نام درمان‌کننده طبیعی آنفلوآنزا می‌شناسند. از طرفی انها در کاهش علائم ناشی از آلرژی هم نقش بسزایی دارند. سعی کنید از عصاره یا مربای آن استفاده کنید تا از فلاونوئیدهای کاهنده التهاب آن بیشتر بهره‌مند شوید.

 

کلم پیچ
این غذای فوق‌العاده دشمن انواع آلرژی محسوب میشود و درست مثل بروکلی، جزئی از خانواده مرکبات اسـت، اما از طرفی منبع غنی کارتنوئیدها هم هست کـه درازبین بردن علائم آلرژی نقش بسزایی دارند.

 

آناناس
این میوه گرمسیری حاوی آنزیمی بـه‌نام بروملین اسـت کـه خواص ضدالتهاب بسیار قوی دارد و از طرفی مکملی عالی برای التیام عطسه هنگام بروز آلرژی محسوب میشود. بـه گزارش پارس نازتحقیقات نشان میدهد بروملین میتواند باعث کاهش و التیام گلودرد و سینوس‌هاي التهابی شود. بـه‌علاوه در باز کردن گرفتگی مجاری در موش‌ها هم تاثیر بسزایی داشته کـه نشان میدهد،

 

میتواند در درمان تنگی نفس بـه‌خاطر آلرژی مو‌‌ثر واقع شود. از‌سوی دیگر آناناس منبع غنی ویتامینC بوده کـه آنتی‌اکسیدانی نیرومند در مبارزه با آلرژی محسوب می شود.

 

سوپ پیاز و سیر
هیچ چیز بهتر از یک کاسه سوپ داغ هنگام بیماری نیست. بهتر اسـت این سوپ، سوپ مرغ باشد چراکه برای درمان آنفلوآنزا نیز تاثیر بسزایی داشته و اگر گیاهان مختلفی را در آن مخلوط کنید دشمن آلرژی‌ها هم محسوب میشوند. برای خاطرجمعی میتوانید از دستور زیر برای طبخ این سوپ استفاده کنید: یک شماره سیر و یک شماره پیاز رابا پوست بپزید.

 

نصف فنجان برگ‌هاي بریده شده و تکه‌تکه گیاه علف خر رابه آن اضافه کنید. بعد از آنکه حدود ۵دقیقه پخت، یک فنجان برگ گزنه و یک فنجان ساقه تکه‌تکه شده کرفس رابا آن مخلوط کنید و بگذارید بین ۳ تا ۱۰دقیقه بجوشد. پیش از خوردن، می توانید پوست سیر و پیاز را جدا کرده و آنرا همراه سرکه سیب، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه و پودر کاری میل کنید.

 

سیر و پیازکوئرستین یکیدیگر از سلاح‌هاي محرمانه‌اي اسـت کـه بـه مبارزه با انواع آلرژی کمک می کند؛ چراکه عملکردی مانند آنتی‌هیستامین دارد. سیر و پیاز سرشار از کوئرستین هستند، درست مانند سیب.

 

جعفری
تحقیقات نشان می دهد جعفری می تواند از ترشح هیستامین‌هاي تحریک‌کننده آلرژی پیشگیری کند. همان‌ طور کـه می دانید جعفری، خاصیت ادرارآور دارد بنابر این پیش از استفاده از مکمل یا میزان زیادی ازآن حتماً با دکتر مشورت کنید.

 

گزنه
محال اسـت از غذاهایی کـه برای درمان آلرژی مفید هستند صحبت شود اما نامی از گزنه بـه میان نیاید. گزنه بـه از بین بردن التهاب کمک میکند؛ در‌واقع التهابی کـه هنگام آلرژی رخ می دهد. گزنه حاوی هیستامین اسـت، ماده‌اي شیمیایی کـه بدن شـما طی واکنش بـه آلرژی آنرا تولید میکند.

 

سعی کنید بـه‌دنبال کپسول‌هاي ۵۰۰‌میلی‌گرمی خشک شده و فریز شده آن در فروشگاه محصولات گیاهی باشید و سه‌بار در روز آن ها را مصرف کنید. این بهترین روش برای کاهش آلرژی اسـت؛ البته استفاده ازآن برای طولانی‌مدت توصیه نمیشود چراکه می تواند میزان ذخیره پتاسیم بدنتان را کاهش دهد.