پارس ناز پورتال

بیشترین آمار مرگ تصادفات رانندگی در کشور

بیشترین آمار مرگ تصادفات رانندگی در کشور

بیشترین آمار مرگ تصادفات رانندگی در کشور 

آمار تصادفات در ایران به گونه اي بالا هست که دیگر کشورها با شنیدن آن بسیار متعجب می‌شوند و دلایل زیاد آن نیز مربوط به فرهنگ رانندگی و کیفیت بدنه ماشین ها می باشد. ۱۵هزار و ۹۳۲ نفر سال قبل در حوادث رانندگی کشته شده‌اند، این تعداد نسبت به مدت نمونه در سال قبل از آن ۳.۹ درصد کاهش یافته،

 

بر زمینه این آمار بیشترین کاهش در سال قبل مربوط به ماه بهمن ۱۶.۷ درصد و بیشترین افزایش مربوط به ماه دی با ۲.۶ درصد بوده هست. همین طور روز ۲۳ شهریور با ۸۰ کشته، ۲ مهر با ۷۷ کشته و ۷ فروردین با ۷۵ کشته پرتلفات ترین روزهای سال ۹۵ بوده هست.بیشترین کشته هاي حوادث رانندگی سال قبل مربوط به شهریور ماه با ۱۷۱۱ نفر و پس از آن مرداد ماه با ۱۶۶۲ نفر و کمترین آن مربوط به بهمن ماه با ۹۶۴ نفر بوده هست.

 

بیشترین مرگ ها در جاده هاي برون شهری

در این گزارش با تأکید بر این که بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری هست، آمده هست: ۶۵.۴ درصد کشته هاي تصادفات مربوط به جاده هاي برون شهری،۲۷.۳ درصد در راه هاي درون شهری ،۶.۹ درصد در جاده‌هاي خاکی و روستایی و محل تصادف ۰.۳ درصد موارد نامعلوم بوده هست.

 

به بیان دیگر در سال ۹۵، ده هزار و ۴۲۷ نفر در محورهای برون شهری «چهار درصد کاهش نسبت به سال ۹۴»، ۴۳۵۵ نفر در مسیرهای درون شهری «۲.۲درصد کاهش نسبت به سال ۹۴»، ۱۱۰۲ نفر در مسیرهای خاکی روستایی «۷.۲ درصد کاهش نسبت به سال ۹۴» و ۴۸ نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باخته‌اند.

 

بیشترین تلفات در استان فارس

بر زمینه این گزارش در سال قبل استان‌هاي فارس با ۱۴۵۸ نفر، شهر تهران با ۱۱۵۶ نفر و خراسان رضوی با ۱۱۳۳ نفر بیشترین و استان‌هاي ایلام با ۱۲۶نفر، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۶۸ نفر و اردبیل با ۱۹۶ نفر کمترین تعداد کشته هاي ناشی از حوادث رانندگی را داشته‌اند.

 

بیشترین درصد افزایش در استان قم

بیشترین افزایش در مرگ‌هاي ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۵ نسبت به سال قبل از آن در استان هاي قم با ۱۰.۸ درصد و خوزستان با ۱۰.۲ درصد و بیشترین کاهش مربوط به استان هاي ایلام با ۲۸ درصد و سمنان با ۱۴.۱ درصد بوده هست.

 

بیش از سه چهارم کشته هاي تصادفات مرد میباشند

این بررسی ها نشان میدهد که ۷۸.۳ درصد از کشته هاي ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۴ مرد «۱۲ هزار و ۴۷۰ نفر» و ۲۱.۷ درصد زن «سه هزار و ۴۶۲ نفر» بوده‌اند. همین طور در افراد ۱۸ سال به بالا ۷۲ درصد متأهل و ۲۶.۶ درصد مجرد میباشند و اوضاع تاهل ۱.۴ درصد نیز نامشخص بوده هست.

 

رانندگان؛ بیشترین قربانی

در زمان وقوع تصادف ۴۱.۹ درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، ۲۱.۶ درصد عابر پیاده و ۳۵.۳ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده اند.از مجموع تلفات رانندگی سال ۹۵ «۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر»، ۲۱.۶ درصد یعنی ۳۴۴۰ نفر عابر پیاده و ۲۴.۱ درصد یعنی ۳۸۴۱ نفر موتورسیکلت سوار بودند.

 

۳۰-۴۹ ساله‌ها بیشترین تلفات

از لحاظ سنی ۷.۸ درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی سال قبل در سنین ۱۰ سال و کمتر، ۵.۸ درصد ۱۷-۱۱ سال، ۲۵.۷درصد ۲۹-۱۸ سال، ۳۰.۴ درصد ۴۹-۳۰ سال، ۳۰.۳ درصد کشته هاي تصادفات ۵۰ سال به بالا داشته‌اند.

 

سواری؛ خودروی مورد بهره گیری ۴۱.۵درصد متوفیان

نحوه وقوع تصادف ۴۴.۸ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۱.۶ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و ۲۴.۳ درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده هست. اتومبیل مورد بهره گیری ۴۱.۵ درصد از افراد متوفی ماشین سواری، ۲۴.۱ درصد موتورسیکلت، ۶.۳ درصد وانت بار، ۳.۳ درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱.۵ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده هست.همین طور بر زمینه این آمار سه هزار و ۴۴۰ نفر از متوفیان تصادفات «۲۱.۶ درصد» عابر پیاده بودند.

 

ضربه به سر علت اصلی مرگ

علت اصلی مرگ ۴۹.۹ درصد از افراد ضربه به سر، ۲۵.۵ درصد شکستگی‌هاي متعدد، ۸.۷ درصد به علت خونریزی و ۹.۹ درصد به علت علل اشتراکی «موارد دارای بیش از یک علت»، ۰.۹ درصد سوختگی، دو دهم درصد نرسیدن اکسیژن، ۴.۵ درصد سایر موارد بوده هست.

 

نیمی از متوفیات حوادث رانندگی در محل حادثه کشته میشوند

براساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، محل فوت ۵۱ درصد از افراد در محل حادثه، ۶.۷درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۴۱.۴ درصد از افراد در بیمارستان بوده هست. همین طور نحوه انتقال ۸۸.۹ درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس ، ۸ درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، ۰.۴ درصد خودروی پلیس، ۰.۸ درصد سایر خودروها و ۱.۹ درصد نامعلوم بوده هست.

 

افزایش۶.۴ درصدی مصدومین ارجاعی به پزشکی قانونی

در سال ۹۵، ۳۳۳ هزار و ۶۶ مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که این تعداد نسبت به سال قبل ۶.۴ درصد افزایش یافته هست.