پارس ناز پورتال

آموزش تقویت خلاقیت در کودکان

آموزش تقویت خلاقیت در کودکان

آموزش تقویت خلاقیت در کودکان 

هر کسی در انجام کاری استعداد دارد و برای شکوفا کردن این استعداد از دوران کودکی والدین می‌توانند کارهای موثری را انجام دهند. دلایل بسیاری وجود دارد تا شما را تشویق بـه انجام کارهایی برای تقویت خلاقیت کودکتان کند، یکی از این دلایل این است کـه افراد خلاق انعطاف پذیری بالاتری دارند

 

و در حل کردن مشکلات از بقیه بهتر عمل می کنند و این باعث میشود کـه در عین نفع بردن از فرصت هـای جدید قادر شوند، بهتر خود را با پیشرفت هـای تکنولوژی و تغییرات وفق دهند. بسیاری از محققان معتقدند کـه ما اساسا تجربه ی کودکی را بـه شیوه ای کـه بـه توسعه ی خلاق آسیب میرساند تغییر داده ایم.

 

شرکت هـای تولید وسایل سرگرمی و اسباب بازی جریانی بی پایان از شخصیت هـای از پیش ساخته، تصویرها، وسایل و اثاثیه و اتفاقات یک داستان یا فیلم برای کودکان مهیا میکنند کـه بـه کودکان اجازه میدهد کـه تصوراتشان را بـه کار ببرند و خلاقیت کودک را تقویت می‌کند.

آموزش تقویت خلاقیت در کودکان

کودکان دیگر بـه این کـه یک چوب هاکی را یک شمشیر کـه در بازی یا داستانی کـه مجسم کرده اند تصور کنند نیاز ندارند، بلکه آنها می‌توانند در جنگ ستارگان«یک بازی رایانه ای» با شمشیر لیزری و لباسی کـه برای نقش مخصوصی کـه در آن بازی میکنند طراحی شده است، بازی کنند.

 

1. کودکتان را بـه یادگیری تشویق کنید:

کودکان را بـه خواندن برای سرگرمی و شرکت کردن در کارهای هنری تشویق کنید، تلویزیون یا هر صفحه نمایش دیگری را محدود کنید تا این کـه اتاق را برای فعالیت هـای خلاقانه مانند تمرین و تکرار یک بازی، یادگیری نقاشی و خواندن هر کتابی کـه بـه وسیله ی مولف مورد علاقه یتان نوشته شده است آماده کرده باشید ، بـه این ترتیب بـه افزایش خلاقیت کودک کمک شایانی می‌کنید.

 

2. ارائه راه حل هـای مختلف راهی برای تقویت خلاقیت کودک:

بـه کودکان فرصت دهید تا تفکر وسیع و واگرا از خود نشان دهند، اجازه بدهید کـه با شما مخالفت کنند، انها را تشویق کنید کـه یک مسیر و یک راه حل بیشتر برای مشکلات پیدا کنند، زمانی کـه با موفقیت مشکل را حل کردند، ازآنها بخواهید دوباره مشکل را حل کنند اما این بار یک راه جدید برای حل آن پیدا کنند

 

«راه حل یکی اما مسیر متفاوت»، سپس از انها بخواهید بـه راه حل هـای بیشتری برای یک مشکل مشابه فکر کنند ، این یکی از بهترین روش هـای تقویت خلاقیت کودک است.

 

3. بـه کودکان بـه خاطر بروز خلاقیتشان جایزه ندهید!

بـه کودکان بـه خاطر بروز خلاقیتشان جایزه ندهید! مشوق ها و محرک ها مانع پیشرفت خلاقیت کودک هستند و همچنین کیفیت پاسخ هایشان و انعطاف پذیری درتفکرات آنها را کاهش می‌دهند، بـه کودکان اجازه دهید کـه مهارت در فعالیت هـای خلاقانه کـه بـه طور طبیعی بـه آنها تمایل دارند را توسعه ببخشند

 

نه این کـه سعی کنید کـه با جایزه دادن آنها را تحریک کنید، بـه جای آن کـه بـه کودک بـه خاطر تمرین کردن پیانو جایزه بدهید ، اجازه بدهید کاری را کـه از آن لذت می برد مانند نقاشی کردن بر روی میز تحریرش یا رفتن بـه کلاس شنا را انجام دهد.

آموزش تقویت خلاقیت در کودکان

4. اگر می خواهید خلاقیت کودک را افزایش دهید ، کمتر نگران او باشید:

اگر می خواهید خلاقیت کودکتان را تقویت کنید، سعی کنید از نگران بودن درباره ی چیزهای کـه کودکان کسب میکنند دست بردارید، بـه جای نتیجه کار، تاکییدتان را روی پیشرفت کار بگذارید، راهی کـه شما می توانید این را انجام دهید پرسیدن سوال درباره ی پیشرفت است، لذت بردی؟ تموم شد؟ نظرت درباره ی این کار چیه؟

 

کودکان بـه طور طبیعی مبتکرانی با قدرت تخیل بالا هستند ولی خلاقیت کودکان نیاز بـه حمایت والدین دارد ، تحقیقی نشان میدهد کـه تخیلات کودک بـه او در فایق آمدن بر درد ها و رنج ها کمک می کند، خلاقیت کودک همچنین بـه بهتر شدن مهارت هـای اجتماعی، تقویت اعتماد بـه نفس و یادگیری بهتر کمک می‌کند .

 

در این مطالب سه کارشناس بیان میکنند کـه چگونه والدین می توانند خلاقیت کودکشان را تقویت کنند، آمده است.

 

5.برای تقویت خلاقیت کودک یک مکان برای ساخت و ساز تعیین کنید:

پام آلن مدیراجرایی شرکت Lit World و Lit Life و همچنین ناشر کتابهای چون زندگی، نویسندگی کودک شما، چگونه اعتماد بـه نفس را قوی کنیم و مهارت در هر سنی میگوید کـه مشخص کردن یک مکان کـه در آن شکوفایی خلاقیت کودک امری مهم است.

 

اما این بدان معنا نیست کـه یک اتاق بازی رویایی داشته باشید، بلکه می تواند یک گوشه کوچک با یه ساک از اسباب بازی خانه سازی یا یک جعبه از لباس هـای کهنه یتان برای بازی لباس پوشیدن باشد، آلن دیده است کـه خلاقیت دربسیاری از منطقه هـای محروم مانند محله هـای شلوغ و کثیف کنیا در حال رشد است، نکته ی کلیدی این است کـه کودکان احساس کنند کـه بر مکان خودشان قدرت دارند.

 

6.برای رشد خلاقیت کودک ، سادگی را حفظ کن:

بـه همان اندازه کـه لازم نیست یک فضای بازی استادانه و ماهرانه بسازید، بـه همان اندازه نیز لازم نیست برای تقویت خلاقیت کودک ، بهترین یا آخرین نوع اسباب بازی ها را بخرید، دکتر شارلوت رزنیک روانشناس در زمینه ی کودکان استفاده از بازی ها و فعالیت هـای ساده را پیشنهاد میدهد،

 

برای مثال او با بچه هایی کـه بـه او مراجعه میکنند خانه سازی بازی می‌کند، اما بـه جای دستورات دیگر، بگذارید چرخ تخیلات کودکان بچرخد و آن چـه را می خواهد بسازند.

 

7. دادن وقت آزاد باعث رشد خلاقیت کودک میشود:

آلن میگوید کـه وقت آزاد دادن بـه کودکتان اهمیت زیادی دارد، او میگوید چند ساعتی را بدون فعالیت هـای برنامه ریزی شده بگذرانید تا کودک شما بتواند آزادانه بچرخد و بازی کند.

 

8. بـه کودکانتان کمک کنید حس هایشان را فعال کنند:

رزنیک کـه استاد بالینی روانشناسی در دانشگاه UCLA و مولف کتاب قدرت تخیل کودکتان و چگونه استرس و نگرانی را بـه سرگرمی و موفقیت تبدیل کنیم میگوید، برای تقویت خلاقیت کودکتان آنها را بـه دنیای بیرون معرفی کنید تا بتوانند از تمام حس هـای خود استفاده کنند.

 

این بـه معنای سفر هـای پیچیده و پرهزینه نیست، میتوانید برای تقویت خلاقیت کودک ، آنها را بـه کتابخانه، موزه و محیط هـای بیرون ببرید، از آنها بپرسید تصور کنید کـه سفر کردن بـه جاهای دور مثل یک سفر دور و دراز آفریقایی چگونه ممکن است باشد، با چـه حیواناتی روبه رو خواهند شد؟ این سفر دور و دراز مثل چی خواهد بود؟ بوی آنجا چـه طور خواهد بود؟ حیوانات چـه صداهای در خواهند آورد؟