پارس ناز پورتال

آموزش تهیه کمپوست در منزل

آموزش تهیه کمپوست در منزل

آموزش تهیه کمپوست در منزل 

اگر در باغچه منزل خود برگ های خشک شده و علف و گیاهان خشک شده دارید می توانید با آنها کمپوست تهیه کنید. 

 

اگر حیاط منزل تان پر از برگ و علف و خرده ریز خشک شده گیاهان است، تولید کمپوست از آنها بهترین ایده است. زیرا بدین وسیله علاوه بر اینکه حیاط منزل تان، تمیز می شود، کودی عالی برای باغچه و گلدان های تان هم به دست می آورید.

 

در واقع کمپوست ، کودی است که از بازیافت مواد ارگانیک ( مواد زائدی که از گیاهان و حیوانات بر جای می مانند) تولید می شود و از آن در کشاورزی به عنوان تقویت کننده استفاده می شود.

 

برای تهیه کمپوست، علاوه بر برگ ها و علف های خشک شده باغچه تان ، می توانید از پس مانده های غذا در آشپزخانه مانند پس مانده­های سبزیجات و میوه ها، نان خشک شده، پاستا و دیگر مواد مشابه استفاده کنید. همچنین تا 20 درصد از مواد مورد استفاده در کمپوست می تواند از روزنامه های کهنه باشد.

 

کمپوست آماده شده را اگر به خوبی نگهداری کنید، بد بو و فاسد نمی شود. برای تولید این نوع کود به نیتروژن، اکسیژن و رطوبت نیاز است که مادر طبیعت همه آنها را برایتان فراهم می کند.

 

نیتروژن

میکروارگانیسم هایی که کمپوست را تجزیه می­کنند برای انجام این تجزیه به نیتروژن نیاز دارند. گیاهان سبز موجود در کمپوست، مانند علف و برگ ها، حاوی نیتروژن هستند، بنابراین با افزودن کود حیوانات گیاهخوار می توانید نیتروژن کمپوست تان را تامین کنید.

 

( همچنین می توانید از کودهای شیمیایی، نیتروژن به­دست آورید. ) فضولات حیواناتی مانند سگ و گربه پیشنهاد نمی شود، زیرا ممکن است ناقل بیماری و یا انگل به بدن انسان ها باشند.

 

نیتروژن را نسبت به مواد کمپوست باید به اندازه کافی بیفزایید. نیتروژن زیاد موجب انتشار بوی بد آمونیاک می شود و مقدار کم هم اجازه فعالیت به میکروارگانیسم ها نمی دهد.

 

اکسیژن

برای تولید کمپوست به اکسیژن هم نیاز است. اگر کمپوست را درون ظرفی دربسته درست می کنید، باید روی این ظرف حفره هایی ایجاد کنید تا اکسیژن مورد نیاز به مواد کمپوست برسد.

 

اگر هم به جای ظرف در هوای آزاد در حال درست کردن کمپوست هستید، باید هر ازگاهی مواد را زیر و رو کنید، تا اکسیژن به تمام مواد برسد.

 

رطوبت

چنانچه محل زندگی تان در مکانی با آب و هوای خشک واقع شده است، حتما باید خودتان به کمپوست رطوبت بیفزایید. کمپوست باید مانند یک اسفنج خیس، رطوبت داشته باشد.

 

می توان گفت 40 تا 60 درصد رطوبت نیاز دارد. اگر بیش از حد خیس باشد، اجازه رسیدن اکسیژن به مواد را نمی دهد. زیرا حفره هایی که هوا در آنها جریان دارد را پر می کند و به مرور بوی ترش مانندی به وجود می آورد.

 

بیش از حد هم خشک باشد، میکروارگانیسم ها کار نخواهند کرد. اگر شرایط به درستی پیش رود، مواد ارگانیک در حین تجزیه حرارت تولید می کنند و دمای کمپوست گاهی به 65 تا 70 درجه می رسد.

 

کپه موادی که برای تولید کمپوست استفاده می شود، باید حداقل 90 سانتی متر ارتفاع و 150 سانتی متر پهنا داشته باشد تا رطوبت و حرارت مورد نیاز را بتواند حفظ کند. اگر می خواهید کمپوست به سرعت آماده شود، مواد را در ظرف های کوچک بریزید.