پارس ناز پورتال

آنچه باید از مدرسه رشدیه تبریز بدانید

آنچه باید از مدرسه رشدیه تبریز بدانید

گذری کوتاه به تاریخ، شما را با بناهایی نظیر مدرسه دارالفنون و تاریخچه و داستانهای آن آشنا خواهد کرد. این گذر در تاریخ را می‌توانید با سفر به شهر تبریز آغاز کنید. با سفر به تبریز، بخش زیادی از تاریخ دوره‌های مختلف ایران را مرور خواهید کرد و با بناهای بسیار به جا مانده از آن زمان روبه رو شد. این حقیقت، می‌تواند دلیل روشنی برای پرطرفدار بودن بلیط هایی به مقصد تبریز مانند بلیط تهران تبریز و در نتیجه بلیط برگشت مثل پرواز تبریز تهران باشد.

 

تاریخچه مدرسه رشدیه تبریز

مدرسه رشدیه اولین مدرسه به سبک مدرن است که توسط میرزا حسن رشدیه در شهر تبریز بنا شد. پیش از آن نخستین مدرسه نوین توسط صدر اعظم ایران، امیر کبیر با نام مدرسه دارالفنون تاسیس شده بود. درواقع میرزا حسن که به پدر فرهنگ نوین شهرت داشت، اولین مدرسه به سبک مدرن و جدید را در سال 1262 هجری شمسی بنیان گذاشت.

 

موقعیت مکانی مدرسه رشدیه در شهر تبریز

مدرسه تاریخی رشدیه در محله ششگلان که از محلات قدیمی شهر تبریز است، قرار گرفته است. اگر برای دیدن این بنا به تبریز سفر می‌کنید لازم است بدانید که هم با خودروی شخصی و هم با استفاده از خط BRT و خطوط مترو می‌توانید خود را به این مکان برسانید.

 

برای آنکه این مدرسه را بهتر بشناسید و تاریخچه و سرگذشت آن را بهتر درک کنید می‌توانید به تبریز سفر کرده و تجربه زیبایی را رقم بزنید. به این منظور می‌توانید پرواز تهران تبریز و بلیط تبریز تهران را با قیمتی مناسب در زمان مورد نظر از طریق سایت رزرو کنید.

 

میرزا حسن تبریزی

در آن زمان کودکان در مکتب‌خانه درس داده می‌شدند. میرزا حسن نیز از همان ابتدا به عنوان شاگردی با هوش و ذکاوت بالا و با استعداد شناخته می‌شد. در آن دوره دانش آموزان برای یادگیری درس به شدت مورد تنبیه بدنی واقع می‌شدند. میرزا حسن که از این بابت بسیار ناراحت بود و به عنوان نماینده کلاس و به گونه‌ای جانشین میرزا یا همان مکتب‌دار بود، کلید مکتب را داشت.

 

بنابر این صبح‌ها زودتر به مکتب می‌آمد و از بچه‌ها هم می‌خواست که زودتر بیاییند تا به آنها آموزش دهد. این عمل سبب می‌شد تنبیه‌های بدنی کمتر و میرزا حسن راضی‌تر باشد و میان بچه‌ها نیز محبوبیت بیشتری کسب کند.

آنچه باید از مدرسه رشدیه تبریز بدانید

تاسیس مدرسه در ایروان توسط میرزا حسن تبریزی

وی در سال 1262 شمسی با بازدید از مدارس استانبول، الفبای صوتی را برای جایگزینی روش و شیوه‌های قدیمی ابداع کرد. سپس با آموزش به روشهای جدید بیشتر آشنا شد. پس از فرا گرفتن این آموزشها ابتدا به ایروان رفت.

 

چرا که مردم ایروان به دلیل مشاهده مدارس روس اشتیاق فراوانی نسبت به استقبال از فرهنگ ایرانی داشتند. بنابر این میرزا حسن در سال 1301 هجری قمری نخستین مدرسه سبک جدید را در آنجا برای مسلمانان قفقاز تاسیس کرد. او به مدت چهار سال به مدیریت و آموزش در این مدرسه پرداخت.

 

سرانجام تاسیس مدارس جدید در ایران

پس از آن ناصرالدین شاه ابتدا از وی خواست تا به ایران بازگردد و با تاسیس چنین مدارسی در ایران آموزش نوین را به فرهنگ کشور بیفزاید. اما به دلیل عدم رواج فرهنگ اروپایی در کشور از درخواست خود کناره‌گیری کرد. چرا که گمان می‌کرد با این کار به گسترش فرهنگ اروپایی در کشور کمک کرده و منافع وی در خطر قرار می‌گیرد.

 

اما او پس از مدتی اجازه یافت تا به ایران بازگردد و مدرسه مورد نظر را تاسیس کند. سزانجام در سال 1305 هجری قمری دبستان رشدیه را در محله ششگلان تاسیس کرد. این مدرسه که دور از خشونت و با روشهایی مدرن و مناسب به آموزش مشتاقان می‌پرداخت، بسیار از سوی مردم مورد استقبال واقع شد.

 

اما طولی نکشید که صدای مکتب‌داران دربیاید! آنها که منافع خویش را در خطر می‌دیدند، از رئیس السادات خواستند تا حکم انهدام مدرسه را صادر کند. اینگونه شد که عوام با عدم آگاهی و شعور با چماق و چوب به دبستان حمله بردند. پس از آن میرزا حسن رشدیه به مشهد فرار کرد.

 

با وجود دسیسه‌هایی که هربار دامنگیر وی می‌شد، او هیچ گاه ناامید و دلسرد نشد و پس از آن نیز چندین مدرسه در مشهد و تبریز تاسیس کرد. حتی با اجازه علمای نجف مسجد شیخ الاسلام تبریز را به مدرسه تبدیل کرد. حتی مدارسی برای آموزش افراد بزرگتر بنیان نهاد اما تمامی این مدارس به سرنوشتی مشابه دچار شدند.

 

مدارسی که قرار بود به سطح فرهنگ کشور کمک کنند، با حمله عده‌ای روبه رو بودند که حتی به جان دانش آموزان هم اهمیتی نمی‌دادند. در این درگیری و حمله‌های مکرر میرزا حسن رشدیه نیز چندین بار آسیب دید. وقتی در مشهد دچار شکستگی از ناحیه دست شد، چنین سرود:

 

مرا دوست بی دست و پا خواسته است

پسندم همان را که او خواسته است

آنچه باید از مدرسه رشدیه تبریز بدانید

اما بالاخره این دوران گذشت و در زمان پهلوی اول و پس از تصویب قانون تاسیس مدارس نوین در کشور، رشدیه باری دیگر به تبریز بازگشت و مدرسه بزرگی در آن تاسیس کرد. بانی این اتفاق میرزا امین الدوله بود که در آن زمان به والی‌گری آذربایجان درآمده بود.

 

پس از برکناری وی، تاریخ به شکلی وحشیانه‌تر تکرار شد و مدرسه به آتش کشیده شد. از این رو میرزا حسن برای در امان ماندن به قم رفت و سرانجام در سال 1323 در 29 آذر ماه و سن 97 سالگی چشم بر دنیا بست.

 

طبیعتا دانستن داستانها و فراز و نشیبهای تاریخ، اشتیاق بیشتری برای دیدن و ملاقات با آنها را به وجود می‌آورد. از این بابت اگر تمایلی به خواندن تاریخ نه از روی کتاب و صفحه گوشی، بلکه از روی آثار به جا مانده داشتید، می‌توانید با تهیه آسان بلیط تهران تبریز و رزرو بلیط تبریز تهران، با آنها روبه رو شوید.