پارس ناز پورتال

آیا استحمام نمودن هر روز ضرر دارد؟

آیا استحمام نمودن هر روز ضرر دارد؟

آیا استحمام نمودن هر روز ضرر دارد؟ 

تعداد زیادی از افراد هستند کـه هرروز صبح یا شب دوش می‌گیرند تا تمیز و سرحال شوند. اما از نظر دکتری آیا اینکار ایرادی دارد؟ خیلی از افراد عادت دارند روزانه استحمام کنند تا تعریق روزانه و آلودگی‌هاي محیطی ازبدن آن ها پاک شود و پاکیزه و معطر در اجتماع ظاهر شوند.

 

حمام صبحگاهی برای عده‌اي حکم چای را ایفا می کند و محرکی اسـت کـه آن ها را مجبور بـه حرکت میکند و می توانند روز خوبی رابا آن شروع کنند. اما برخی محققان بر این باورند کـه استحمام روزانه خیلی هم خوب نیست و گاهی ممکن اسـت مشکلاتی را ایجاد کند.

 

استحمام روزانه در برخی فرآیندهای طبیعی کـه روی پوست، مو و ناخن‌ها رخ می دهد، اختلال ایجاد میکند. پزشکان حمام کردن هر روزه را بویژه در فصول سرد سال برای پوست مضر میدانند بـه‌طوری‌کـه سرمای هوا از یک طرف و گرمی آب حمام از طرف دیگر، چربی پوست را از بین می برد و بیماری‌هاي شدیدی را چون التهاب پوستی و اگزما ایجاد می کند.

 

از این‌رو، محققان توصیه میکنند افراد در صورتی کـه هرروز حمام می کنند، بهتر اسـت بجای آب داغ از آب ولرم استفاده کنند و تا حد امکان مدت زمان استحمام را کوتاه‌تر کنند تا از خشک شدن پوست پیشگیری شود. یکی از گزینه‌هایي کـه اغلب مردم برای شست‌وشوی بدن خود استفاده میکنند، صابون اسـت.

 

بـه‌طور کلی، صابون بـه‌منظور از بین بردن چربی‌ها از روی پوست طراحی شده اسـت و آنرا خشک میکند. بهتر اسـت برای حفظ، رطوبت پوست، بلافاصله بعد از حمام پوست بدن رابا کرم‌هاي مرطوب‌کننده، مرطوب نگه دارید.پزشکان روش غوطه‌ور شدن در آب ولرم بـه مدت ده تا 15 دقیقه را در حمام و پس از بیرون آمدن از حمام استفاده از مرطوب‌کننده

 

را راهکار مناسبی برای حفظ رطوبت پوست بدن میدانند. کودکان کم سن و سال و سالمندان بـه دفعات استحمام کمتری نیاز دارند. پوست کودکان بسیار حساس و پوست سالمندان نیز بطور طبیعی خشک‌تر اسـت.

 

حمام روزانه الزام نیست
اگر هرروز باشگاه می روید و ورزش می کنید، فعالیت سنگین انجام می دهید یا در کارخانه موادشیمیایی کار می کنید حمام روزانه ضرورت دارد تا آلودگی‌ها و تعریق را ازبدن پاک کند؛ در غیر این صورت، بدن آن‌قدر کثیف نمیشود کـه نیاز بـه شست‌وشوی روزانه داشته باشد. در واقع، حمام کردن روزانه بیشتر بر اثر یک فشار اجتماعی انجام میشود نه بـه این دلیل کـه بدن حتماً آلوده شده اسـت.

 

بدن بـه باکتری نیاز دارد
محققان بر این باورند کـه استحمام روزانه، باکتری‌هاي مفید روی سطح پوست را از بین میبرد. این باکتری‌ها بـه حفظ سلامت پوست کمک کرده و مانند سدی در برابر باکتری‌هاي مضر عمل میکند و سموم ناشی از صابون‌هاي شیمیایی، شامپوها، عطرها و سایر محصولات مراقبت شخصی را ازبدن دور نگه می‌دارد.

 

خشک شدن موها
علاوه بر خشک شدن پوست بدن بر اثر استحمام روزانه، خشک شدن موها نیز از عوارض دیگر حمام‌کردن روزانه اسـت.بهتر اسـت هفته‌اي دو مرتبه موهایتان را بشویید و این مساله در افرادی کـه مو هاي آسیب‌دیده و ضعیف دارند بیشتر حائز اهمیت اسـت. ناخن‌ها در حمام آب جذب میکنند ودر این حین، رطوبت و چربی‌هاي خودرا نیز از دست میدهند. حمام روزانه هم چنین شکنندگی و پوسته‌پوسته شدن ناخن‌ها رابه‌دنبال دارد.