پارس ناز پورتال

آیا بوتاکس کردن بدرد اخموها میخورد

آیا بوتاکس کردن بدرد اخموها میخورد

آیا بوتاکس کردن بدرد اخموها میخورد

این روزها یکی از متعارف‌ترین عمل‌هاي زیبایی بوتاکس هست و تمام مراکز زیبایی نیز آن را انجام میدهند. در مورد بوتاکس سوالات زیادی تکرار می شود که تا به حال در مقالات متعدد به انها جواب داده‌ایم. این هفته مجدد به بخشی دیگر از سوالات متداول شما خوانندگان عزیز در مورد بوتاکس جواب داده‌ام.

 

آیا تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی مجاز هست؟

در دوران بارداری و شیردهی تزریق بوتاکس ممنوع هست و منطقی نیست بانو‌ها در این دوره زهر بوتولینیوم وارد بدن کنند زیرا به هر حال این احتمال وجود دارد که اندکی از آن هرچند ناچیز از شیر به نوزاد یا از جفت به جنین برسد. گرچه تا به حال در تحقیقات انجام‌شده عارضه‌اي در بانو‌هایي که در دوران شیردهی تزریق بوتاکس داشته‌اند, دیده نشده هست.

 

من نیز در بیمارانی که در دوران بارداری به تاکید و به دلایل مختلف این‌کار را انجام داده‌اند, مشکلی ندیده‌ام, با این وجود آن را پیشنهاد نمیکنم. بهتر هست بانو‌ها صبر کنند بعد از آخر این دوره تزریق را از سر بگیرند.

 

گرچه اگر خانمی بدون این که بداند حامله هست تزریق بوتاکس انجام دهد, نباید نگران نباشد زیرا بوتاکس دارویی نیست که به واسطه تزریق آن لازم باشد فرد جنینش را سقط کند و تجربیات نشان داده مشکلی ایجاد نخواهد شد.

 

اگر خانمی در دوران شیردهی خواست بوتاکس تزریق کند حتماً باید از برندهای مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات امریکا بهره گیری کند. موارد چینی دوزهای غیراستاندارد و پروتئین‌هاي عجیبی دارند که هم برای خود فرد هم نوزاد و جنین خطرناک هست.

 

چرا بوتاکس صورت برخی‌ها را مصنوعی میکند؟

اصولا اگر نقاطی که بوتاکس تزریق می شود متخصص پوست تعبیه کند, چهره فرد غیرطبیعی نخواهد شد و اصلا حسن انجام عمل زیبایی هم همین هست. اگر قرار باشد با تزریق بوتاکس ابروها تغییر شکل پیدا کند, صورت فرد جذاب نخواهد بود.

 

موضوع دیگر در نوع بوتاکس تزریقی هست. بوتاکس چینی به‌علت دوز بالای زهر چهره فرد را فریز و ماسکه می کند. هرچقدر هم تزریق مفید باشد به‌علت غیراستاندارد بودن دوز دارو, میزان فلج بودن عضلات بالاست و صورت مصنوعی می شود. پس هم خود ماده مهم هست, هم چگونگی تزریق.

 

بوتاکس یک روش درمانی هست یا یک راه حل پیشگیرانه؟

بوتاکس هم درمانی و هم جلوگیري‌کننده هست. در برخی افراد جوان به‌علت برخی عادات مانند اخم کردن حین تمرکز روی یک مساله یا مواجهه طولانی با نور آفتاب, چین‌هاي دینامیکی روی پیشانی و کنار چشم‌ها ظاهر می شود.

 

ابتدا در حالت آرام بودن چهره این چین‌ها باقی نمی ماند و دیده نمی شود, اما با گذر زمان و تکرر این عمل الیاف کلاژن و الاستین پوست می‌شکند و چین‌هاي دینامیک استاتیک میشوند. در این شرایط حتی در حالت آرام چهره هم چین‌ها دیده میشوند.

 

بوتاکس درمان‌کننده چین‌هاي دینامیک هست و تا 70-60 درصد چین‌هاي استاتیک را هم رفع میکند. اگر فرد چند بار هر 6-5 ماه یک بار بوتاکس را تکرار کند, این چین‌ها ممکن هست کاملا از بین بروند. به طور کلی, در کسانی که چندان اخم می کنند و چشم‌ها را جمع میکنند, تزریق بوتاکس ضروری هست و از بروز چین‌هاي استاتیک جلوگیري میکند.

 

اثر بوتاکس موقتی هست یا دائمی؟

با تزریقات مکرر اثر بوتاکس تقریباً دائمی میشود زیرا به‌تدریج زمانی که به عضله‌اي زهر یوتولینیوم تزریق میشود, عضله مربوط آتروفیک و ضعیف می شود. هدف از تزریق هم همین هست. عضلات قوی در ناحیه پیشانی اساس‌ساز چین هست و ضعیف شدن عضلات از این مساله جلوگیري میکند.

 

از جانب دیگر, بوتاکس به‌تدریج عادت اخم کردن را از سر فرد می‌اندازد. کسانی که هر 5-4 ماه یک‌بار بوتاکس تزریق می کنند, بعد از 5-4 بار هر 1 تا 5/1 سال نیاز به تزریق مجدد خواهند داشت.

 

بوتاکس پوست را روشن می کند؟

نه, بوتاکس تاثیری روی رنگدانه‌هاي پوستی ندارد, ولی در کاهش تعریق کارساز هست. از بوتاکس برای کاهش عرق زیر بغل هم بهره گیری میکنند که اثر آن 8-7 ماه می ماند. بوتاکس تاثیرات درمانی اثبات‌شده دیگری هم دارد, مثلاً در درمان برخی خارش‌هاي عصبی کارساز هست و در برخی موارد برای بهتر جوش خوردن زخم‌ها مخصوصا در ناحیه پیشانی پیشنهاد می شود تا نتیجه زیبایی نهایی اکثر شود.

 

از آنجا که بوتاکس باعث افزایش خونرسانی می شود در بهبود ریزش موی آندروژنتیک نیز نقش دارد. کاهش میزان افسردگی و سردرد‌هاي میگرنی هم از آثار شناخته‌شده بوتاکس هست.