پارس ناز پورتال

آیا زنان از رابطه مقعدی میتوانند لذت ببرند؟ (آیا رابطه مقعدی ضرر دارد)

مجموعه : حذف شده است
آیا زنان از رابطه مقعدی میتوانند لذت ببرند؟ (آیا رابطه مقعدی ضرر دارد)

آيا زنان از رابطه مقعدي ميتوانند لذت ببرند؟ 

هميشه درباره برقراري رابطه مقعدي بين کارشناسان اختلاف نظر وجود داشته است، برخي ميگويند اينکار بسيار مضر است و برخي ديگر هم انجام آن را منوط به رضايت زن ميدانند.

 

 رابطه مقعدي با همسر يکي از پرخطرترين روابط جنسي است که بهتر است از انجام رابطه جنسي مقعدي اجتناب گردد يکي از مهم ترين عوارض رابطه مقعدي ابتلا به بيماريهاي مقاربتي مقعد است. لذت زنان از رابطه مقعدي خيلي زياد نيست ودر برخي خانمها اصلا لذت بخش نيست

آیا زنان از رابطه مقعدی میتوانند لذت ببرند؟ (آیا رابطه مقعدی ضرر دارد)

در ادامه مهم‌ترين خطرات رابطه مقعدي با همسر را بيان خواهيم کرد. رابطه مقعدي، اگر با مراقبت تمرين شود، براي اکثر زوج‌ها امکانپذير است. چرا مردان نزديکي از پشت «مقعد» را دوست دارند؟ ولي خطراتي که هردو زوج را تحت تاثير قرار مي دهد در زير شرح داده شده است:

 

عوارض رابطه مقعدي چيست؟

ويروس نقص ايمني بدن «اچ آي وي»: شکي نيست که مقاربت مقعدي خطر ابتلا به انتقال ويروس HIV را از ساير فعاليت‌هاي جنسي، به ويژه براي شريک پذيرنده افزايش ميدهد.

 

ويروس پاپيلوماي انساني و زگيل: اين ويروس «ويروس پاپيلوماي انساني» مي تواند در طول مقاربت مقعدي منتقل شود و ممکن است منجر به زگيل‌هاي در ناحيه مقعد شود.

 

نزديکي با زن از مقعد «دخول آلت از پشت»

HPV و سرطان مقعد: متاسفانه، گونه‌هاي خاص ويروس HPV داراي پتانسيل سرطان زايي مي‌باشند. عده اي از انواع HPV وجود دارند که باعث سرطان دهانه رحم در زنان و نيز سرطان گلو مي شوند.

 

تحقيقات نشان مي دهد که HPV در بافت‌هاي جدا شده از تعداد زيادي از سرطان‌هاي مقعدي ديده شده است. مطالعات اخير نيز نشان داده است، زوجيني که در رابطه‌هاي جنسي خود به روابط مقعدي نيز مي پردازند، ?? برابر نسبت به ديگر زوجين خطر ابتلا به سرطان مقعد را دارند. بنابر اين ايمن‌ترين کار اين است که در رابطه مقعدي از کاندوم استفاده کنيد.

آیا زنان از رابطه مقعدی میتوانند لذت ببرند؟ (آیا رابطه مقعدی ضرر دارد)

هپاتيت A يا هپاتيت عفوني: اين بيماري يک عفونت ويروسي است که مي تواند باعث ايجاد زردي شود. هپاتيت A. طبق معمول بيماري تهديد کننده زندگي نيست، گرچه افراد مبتلا به اين بيماري ميتوانند کاملا بيمار باشند. اين ويروس مي تواند با تماس دهان و دندان انتقال يابد.

 

هپاتيت C: اين بيماري يک بيماري مزمن کبدي پيشرونده و گاه مرگبار است. هپاتيت C. ممکن است از طريق مقاربت مقعدي منتقل شود، گرچه بنظر ميرسد رخدادي نادر باشد. به اشتراک گذاري تجهيزات مصرف مواد مخدر وريدي خطر انتقال اين بيماري را افزايش ميدهد.

 

E. coli «اشرشيا کولاي»: اين باکتري در روده زندگي ميکند و بسيار ضروري است از ورود آن به دهان جلوگيري شود. همچنين E. coli به اساني از مقعد به دستگاه تناسلي انتقال مي يابد و موجب عفونت ادراري مي شود. مقاربت مقعدي نيز گاهي اوقات ميتواند اين نوع انتقال را ايجاد کند، به ويژه اگر بلافاصله بعد ازآن وارد رابطه واژينال شويد.

آیا زنان از رابطه مقعدی میتوانند لذت ببرند؟ (آیا رابطه مقعدی ضرر دارد)

براي اين که بتوانيد تا حدودي از عوارض رابطه مقعدي در امان باشيد، خاطرجمعي حاصل کنيد که منطقه مقعد پاک است و روده کاملا خالي است. اگر روده خالي باشد، خطر دفع مدفوع حين رابطه وجود ندارد. لطافت، مراقبت، روانکاري مناسب در رابطه مقعدي ضروري است.

 

شريک وارد کننده بايد ملايم باشد تا به شريک پذيرنده اجازه دهد اسفنکتر به آرامش برسد. استفاده از کاندوم و روغن‌هاي مبتني بر آب به اساني و همچنين بهداشت اين رابطه کمک شاياني مي کند. روغن‌هاي روان کننده از جمله وازلين، ممکن است کاندوم را پاره کرده و روانکاري مناسبي ندارند.

 

مضرات رابطه مقعدي

بايد‌ها و نبايد‌هاي بسياري در مورد انواع مختلفي از روابط مقعدي وجوددارد. بعضي افراد آن رابا خشم اخلاقي، گناه و اضطراب مرتبط ميکنند. با اين حال تحقيقات نشان ميدهد که اين ناحيه داراي گيرنده‌هاي عصبي بسياري بوده که موجب برانگيختگي و لذت جنسي ميشوند؛

 

بنابر اين تعجب آور نيست که تعداد زيادي از زوج‌ها از انجام آن لذت ميبرند. اکثر فعاليت‌هاي جنسي، خطر ابتلا به بيماري‌هاي منتقله از راه جنسي «STDs» مانند سوزاک، هرپس يا تبخال تناسلي، هپاتيت B. و HIV را افزايش مي دهند ودر اين ميان رابطه مقعدي خطر ابتلا به ايدز رابه مقدار قابل توجهي افزايش ميدهد.

 

آيا رابطه جنسي مقعدي باعث برجستگي باسن ميشود؟

اگر چه عوارض رابطه مقعدي به تنهايي خطرناک و دردسرساز هستند، ولي استفاده از عده اي از ابزارها و انجام بعضي از حرکات دراين رابطه، خطر انجام آن را بيشتر مي کند؛ اين موارد خطرناک به شرح زير ميباشد:

 

استفاده از مواد مخدر: در عده اي از موارد دارو‌هاي آرامبخشي عضلاني «آميل نيترات، بوتيل نيترات، گليسريل ترنيترات» تلاش کرده‌اند که مقاربت مقعدي را آسان‌تر يا آسان‌تر کنند. مهم است به ياد داشته باشيد که آميل نيترات يک داروي قوي با تعداد زيادي از عوارض جانبي از جمله سرگيجه، سردرد و فشار خون پايين است که ممکن است منجر به ضعف و از دست دادن هوشياري شود بنابر اين استفاده از اين دارو‌ها اصلا توصيه نمي شود.

 

بيهوشي موضعي: برخي مواد مانند کرم ليگناکائين «ليدوکايين» و يا حتي کوکائين موضعي، براي کاهش درد مقعد در هنگام مقاربت استفاده مي شود؛ اما اين مواد با خميده کردن پوست مقعد خطر بزرگي ايجاد مي کنند که باعث ايجاد آسيب جدي از طريق ريزش بيش از حد مخاط مقعد ميشود و بنابر اين استفاده آن هرگز توصيه نمي شود.

 

تماس دهاني و استفاده از دست‌ها: تماس دهاني خطر بالاي انتقال باکتري‌هاي دهان و معده به ناحيه مقعد را داشته و استفاده بدون احتياط از انگشتان دست براي منبسط کردن عضلات اسفنکتر مي تواند باعث بروز صدمات جدي شود.

 

وسايل کمکي: بايد به خاطر داشت هر گونه وسيله کمکي براي رابطه مقعدي بايد تميز و بهداشتي باشد. همچنين يکي از خطرات استفاده از اين نوع وسايل امکان عدم دسترسي به شي پس از ورود به رکتوم ودر نتيجه آن انسداد راست روده است. در اينگونه موارد، بايد در اسرع وقت به اورژانس مراجعه نماييد.

آیا زنان از رابطه مقعدی میتوانند لذت ببرند؟ (آیا رابطه مقعدی ضرر دارد)

يک تصور نادرست رايج وجوددارد که رابطه مقعدي تقريبا بطور انحصاري توسط مردان همجنسگرا انجام ميشود. مطمئنا چنين نيست و مطالعات نشان مي دهد زوج‌ها بيشتر از همجنس گرايان رابطه مقعدي دارند.

 

رضايت شريک جنسي

موافقت آزادانه هردو طرف، يکي از ويژگي‌هاي اساسي فعاليت جنسي دريک رابطه دوستانه است. برخي ممکن است تلاش کنند و شرکاي خودرا براي مقاربت مقعدي تحت فشار قرار دهند. با اين حال، وادار کردن يک شريک به فعاليت جنسي که آن‌ها نمي خواهند انجام دهند، رفتار کاملا غير قابل قبول و غيرقانوني است.

 

عده اي از زوج‌هاي همجنسگرا از مواد مخدر حاوي نيترات استفاده ميکنند تا سعي کنند اسفنکتر مقعد را منبسط و از اين طريق نفوذ را آسان‌تر کنند. اما اين موارد خطر ابتلا به عوارض جانبي حاصل ازآن و اعتياد به ساير مواد مخدر را افزايش مي دهند.

 

در برخي کشور‌ها درصورت عدم وجود رضايت، روابط مقعدي تجاوز و جرم محسوب شده و شامل جرايم بسيار جدي مي‌باشند. بنابر اين، ضروري است که هردو طرف با اين نوع رابطه موافق باشند و همچنين از شرايط قانوني حاکم بر اين نوع روابط در کشور خود مطلع شوند.

 

بر خلاف اخباري که همه ي روزه در بعضي سايت‌ها و يا نشريات در مورد بارداري از طريق مقعد ذکر مي شود، رابطه جنسي مقعدي «رابطه از پشت» در حالت عادي به هيچ وجه باعث بارداري نمي گردد. درست است که رابطه جنسي مقعدي بدليل بروز عفونت چه قبل و چه در حين بارداري، اصلا توصيه نمي شود؛ اما ترديدي نيست که در رابطه مقعدي امکان بارداري و بچه دار شدن وجود ندارد.

 

بارداري از طريق مقعدي افراد مبتلا به بيماري کلواک

تنها يک مورد تاييد شده حاملگي از طريق مقعد وجوددارد و آن هم مربوط به خانمي است که بطور مادرزادي از بيماري کلواک رنج مي‌برده است. مجراي پيشاب، مقعد و واژن اين خانم هر کدام داراي لوله‌هاي مجزايي نبود «مطابق شکل بالا». جالب است بدانيد اين اتفاق از بين 20000 نفر تنها ممکن است براي 1 نفر رخ بدهد.

 

بنابر اين مورد اين خانم کاملا غير عادي و نادر بوده است. او وادار شد براي درمان بيماري خود يک عمل جراحي انجام دهد اما پزشکان به اشتباه رحم وي را به جاي واژن به مقعد متصل کردند! کانال واژن او هم قبل از سرويکس بسته بود در نتيجه خون ريزي عادت ماهيانه او به جاي واژن از مقعد اتفاق مي‌افتاد. اين حادثه عجيب‌وغريب باعث شد، او از طريق رابطه جنسي مقعدي باردار شود. بدليل آنکه پزشکان نمي‌توانستند

آیا زنان از رابطه مقعدی میتوانند لذت ببرند؟ (آیا رابطه مقعدی ضرر دارد)

راه مطمئني براي تولد بچه از طريق مقعد پيدا کنند فرزند او به روش سزارين بدنيا آمد. در حال حاضر، اگر جنين دچار بيماري کلواک باشد پزشکان ميتوانند قبل از تولد آن را تشخيص دهند. انها ميتوانند به اين فرد قبل از بارداري مشاوره لازم را بدهند.

 

در کشور ما آمار دقيقي از رابطه جنسي مقعدي وجود ندارد. رابطه مقعدي با محدوديت‌ هاي اجتماعي ومذهبي روبروست. رابطه مقعدي بين دختر و پسر جوان در دوران نامزدي از سوي خانواده و جامعه پذيرفته نيست. بيشترين علت ناموجه بودن اين نوع رابطه دلايل دکتري و عوارض جسمي آن است.

 

دوره اي که ميل و رغبت فراوان به رابطه جنسي مقعدي است ، عمدتا در طول دوره بلوغ دختران و پسران، ابتداي بلوغ جنسي و از روي کنجکاوي‌ جنسي است. عده اي از دختران ممکن است براي لذت جويي و تجربه يک رابطه جنسي در دوران نامزدي و پيشگيري از بارداري ، فکر رابطه مقعدي را در ذهن خود بپرورانند.

 

چرا مردان رابطه مقعدي را دوست دارند؟

يکي از دلايلي که مرد رابه سوي رابطه جنسي از پشت مي‌ کشاند، عدم رضايت مرد در به ارگاسم رساندن همسرش است. مرد از اين موضوع ناراحت است و بنابر اين تمايل پيدا مي کند که از پشت نزديکي کند. در چنين شرايطي زن مي‌ تواند با محبت به شوهرش کمک و وي را راهنمايي کند تا او با لمس و بازي با اندام هاي حساس جنسي‌ ، سريع‌ تر آماده شده و به ارگاسم برسد.

آیا زنان از رابطه مقعدی میتوانند لذت ببرند؟ (آیا رابطه مقعدی ضرر دارد)

مردها بيشتر دنبال رابطه مقعدي هستند به اين دليل که از راه چشم تحريک مي شوند . يعني کافيست باسن همسر براي انها صحنه تحريک کننده باشد. ولي خانمها اين طور نيستند. انها نوازش و لمس را بر تحريک به وسيله آلت يا باسن ، ترجيح مي دهند.

 

اين که برخي مردها به نوع خاصي از رابطه جنسي مانند رابطه مقعدي علاقه دارند جزء مسايل شخصي و اختصاصي است و شايد يک نوع انتخاب در لذت جويي جنسي است . پس ميتوان گفت هر فردي از يک نوع نوازش و يا رابطه جنسي لذت مي‌برد.

 

زنان به رابطه مقعدي تمايل دارند؟

تمايل برقراري رابطه جنسي مقعدي در خانمها بسيار پايين است. به اين دليل که رابطه مقعدي براي زنان از نظر زيستي و فيزيولوژيکي دردر ناک است. اگر زني تمايل به اين رابطه داشته باشد شايد به خاطر اين است که احساس مي کند شوهرش لدت ميبرد و درد رابه جان ميخرد تا همتاي جنس اش لذت ببرد.

 

البته زناني هم هستند که براي تسخير مرد ودر نظارت داشتن او به اين نوع رابطه تن مي دهند، شايد شريک جنس اش ، وي را نسبت به ساير زنان و دختران ترجيح دهد.در يکي از جلسات درماني مشاوره دوران نامزدي ، خانم مراجعه کننده اي ، تنها انگيزه پذيرش رابطه مقعدي با همتاي جنسي اش را صرفا تابو شکني و اين که فقط رفتاري تجربه کند که براي ديگران قبيح و زشت است. از نظر او انجام دادن رابطه مقعدي يک برانگيزاننده عالي بوده است.

 

برخي زنان تن دادن به اين نوع رابطه را شايد کهنگي رابطه هاي قديمي «رابطه جنسي از طريق واژينال» و تکرار مداومت در پوزيشن هاي کسل کننده و پاسخ به يک کنجکاوي جنسي مي‌دانستند که هم براي خود او و هم شريک جنسي اش تجربه جنسي تازه باشد.

 

از موارد گفته شده که بيانگر تجارب زنان مراجعه کننده به مشاوره مشکلات جنسي بوده است ، يک اصل را بايد خاطر نشان کرد زنها قابل احترامند و چه بهتر است که بپذيريم رفتار و اعمال زنان در زندگي به دور از خود بيني و خود خواهي بوده و شايد دگر خواهي مادرانه و افراطي انها اين موجودات مهربان براي تداوم يک زندگي آرماني به هر کاري وا مي دارد. بايد مراقب بود لذت جويي جنسي تنها هدف زندگي نيست.

 

آسيب هاي پزشکي رابطه مقعدي

جداي از نظر شرعي اصول بهداشتي رابطه مقعدي مهم است. از نظر دکتري احتمال ابتلاء به تعداد زيادي از عفونت ها و بيماري ها براي زن و مرد و به خصوص زن با رابطه جنسي از مقعد وجوددارد:

 

?- احتمال خراش برداشتن و خون ريزي حلقه خروجي جداره مقعد بدليل عدم قابليت ارتجاعي و انعطاف پذيري مانند واژن وجوددارد. هم چنين احتمال خراش برداشتن و خون ريزي نوک آلت تناسلي مردان نيز بدليل عدم وجود محيطي مناسب براي حرکت رفت و برگشتي وجوددارد.

 

?- زخم هاي ديواره مقعد ناشي از رابطه جنسي شاهراه بزرگي براي ورود باکتري ها و ويروس هاي خطرناک به داخل جريان خون هستند.

آیا زنان از رابطه مقعدی میتوانند لذت ببرند؟ (آیا رابطه مقعدی ضرر دارد)

?- درصورت آلوده بودن هر يک از شرکاي جنسي، ريسک انتقال ويروس ايدز و ساير بيماري هاي آميزشي که از طريق خون انتقال مييابند، در تماس جنسي از راه مقعد بسيار بالا ميباشد.

 

?- تکرار رابطه مقعدي مي تواند موجب ايجاد بي اختياري مدفوعي شود، به اين دليل که اين عمل موجب تضعيف ماهيچه هاي اسفنگتر شده و ماهيچه قدرت اوليه خود براي جمع شدن و پيش گيري از خروج مدفوع را از دست مي دهد.

 

?- لذت واقعي جنسي براي يک زن ، واژن و رابطه جنسي از طريق آن است . بنابر اين رابطه مقعدي زمينه را براي دورشدن زن از لذت واقعي و رفتن به سمت بي ميلي را فراهم مي کند.

 

اگر شوهر يا نامزد اصرار به رابطه مقعدي داشت چه کنيم؟

دادن اطلاعات در مورد عوارض جسمي اين رابطه براي زنان ، احترام به خواسته جنسي شوهر يا نامزد، پيشنهاد راههاي جاي گزين مثل عشق بازي و رعايت اصول بهداشتي ، يکي از کارهايي است که مي‌توان پيشنهاد داد. از نظر سکسولوژي ، به منظور حفظ سلامتي جسمي خود هميشه

 

و هنگام انجام رابطه جنسي به هر طريق و با هر فرد ، حتماً بهتر است از کاندوم استفاده کنيد. بطور طبيعي، مقعد محل تراکم عوامل بيماري زا است. بدين ترتيب تماس هر عضو ازبدن با آن مي تواند سلامت فرد رابه خطر بيندازد. در دوران نامزدي نوازش اندام هاي جنسي و بيان کلمات تحريک آميز مي تواند جاي گزين رابطه مقعدي باشد.

 

اگر مقعد تميز نيست اينکار را نکنيد

درست است، قبل از رابطه جنسي مقعدي بايد مطمئن شويد که روده‌هاي شما خالي است بعد دوش بگيريد و با صابون ضد باکتري منطقه رابه خوبي تميز کنيد. از آنجا که چربي کمتري دراين ناحيه وجوددارد و سوراخ مقعد حالت الاستيکي کمتري پيدا مي کند بهتر است کمي اين ناحيه را خيس کنيد و به اين ترتيب از عفونت پيشگيري ميشود.

 

رابطه جنسي مقعدي را تنها بدليل خواست همسرتان انجام ندهيد

اين واضح است که مانند تمام اعمال جنسي نبايد هيچ فشاري در انجام رابطه جنسي به طرفين وارد شود چون اينکار ميتواند سلامت روان زوجين را تحت تاثير قرار دهد.

 

 رابطه جنسي مقعدي خشک ناراحت کننده است

رابطه جنسي مقعدي خشک ناراحت کننده است و ميتواند ايجاد درد و ناراحتي کند. بهتر است از يک سيليکوني که برپايه آب است، استفاده کنيد تا لذت بيشتري ايجاد کند.

 

در رابطه جنسي واژني و مقعدي از يک کاندوم استفاده نشود

اگر ميخواهيد هم رابطه جنسي واژني و هم مقعدي داشته باشيد نبايد از يک کاندوم استفاده کنيد. در صورتي که بخواهيد رابطه جنسي مقعدي را تبديل به رابطه جنسي واژني کنيد بايد حتماً کاندوم را عوض کنيد. زنان در صورتي که باکتري‌هاي اين ناحيه داخل واژن شويد زود دچار عفونت مي شوند.

 

تقريبا 90 درصد مردان داراي روابط جنسي با مردان ديگر ودر حدود 5 تا 10 درصد زنان فعال از لحاظ جنسي پذيراي مقاربت جنسي از راه مقعد هستند.مقاربت جنسي از راه مقعد که اغلب صاف و ساده رابطه مقعدي يا نزديکي از عقب ناميده مي‎شود فعاليتي جنسي است که در طول آن آلت تناسلي وارد مقعد مي‎شود.

آیا زنان از رابطه مقعدی میتوانند لذت ببرند؟ (آیا رابطه مقعدی ضرر دارد)

مردم درگير در رابطه مقعدي با خطرات متعدد مرتبط به سلامت مواجهند زيرا مقعد پر از پايانه‎هاي عصبي است که آن رابه عضوي بسيار حساس مبدل مي‎کند. براي برخي پذيرندگان رابطه مقعدي، مقعد مي‎تواند يک منطق? پذيراي تحريک جنسي باشد که به تحريکات جنسي پاسخ مي‎دهد. براي شريک جنسي مفعول ممکن است درون مقعد سفتي مطبوعي در اطراف آلت تناسلي مردانه ايجاد شود.

 

در حاليکه عده اي از مردم از مقاربت جنسي از راه مقعد لذت مي‎برند، اين عمل سراشيب‌هاي خاص خودرا دارد و بايد در مورد آن پرهيزهاي ايمني خاص لحاظ شود.

 

آيا رابطه مقعدي ايمن است؟

شماري از ريسک‎هاي مرتبط به سلامت در مورد رابطه مقعدي مطرح است و مقاربت جنسي از راه مقعد به دلايل متعدد، شامل موارد مندرج در زير، از پرخطرترين راه‎هاي فعاليت جنسي به شمار مي‎رود:

 

– مقعد فاقد ليز کننده‎هاي طبيعي است که در واژن وجوددارد. دخول آلت تناسلي مرد مـي‎تواند به پارگي بافت درون مقعد منجر شود، که اين وضعيت امکان ورود باکتري‎ها و ويروس‎ها رابه درون جريان خون ايـجاد مي‎کند. اين شرايط مي‎تواند به گسترش عفونت‎هاي قابل انتقال جنسي شامل HIV منجر شود. مطالعات عنوان کرده‎اند که مجاورت مقعدي

 

با ويروس HIV در مورد شريک جنسي مفعول، 30 بار پرخطرتر از مجاورت واژني با اين ويروس است. قرار گرفتن در دسترس پاپيلوماويروس انساني «HPV» نيز ممکن است به توسع? زگيل‌هاي مقعدي و سرطان مقعد منجر شود. استفاده از ليز کننده‎ها مي‎تواند تا حدودي کمک کننده باشد اما اين لوبريکانت‎ها بطور کامل از امکان بروز پارگي مقعد پيشگيري نمي‎کند.

 

– بافت درون مقعد به خوبي پوست بيرون مقعد محافظت شده نيست. بافت خارجي بدن ما داراي لايه‎اي از سلول‎هاي مرده است که بعنوان حائلي در برابر عفونت عمل مي‎کنند. بافت داخلي مقعد داراي اين محافظ طبيعي نيست، که اين باعث مي‎شود تا بافت مزبور مستعد پاره شدن بوده و باعث گسترش عفونت گردد.

 

– مقعد براي نگه داشتن مدفوع طراحي شده است. مقعد با بافتي عضلاني شبيه به يک حلقه احاطه شده است، که اسفنکتر مقعد ناميده مي‎شود، و اين حلقه پس از دفع مدفوع تنگ مي‎شود.

 

رابطه مقعدي مکرر مي‏تواند به تضعيف اسفنکتر مقعد منجر شود که اين باعث مي‎گردد تا نگه داري مدفوع تا رسيدن به دستشويي براي فرد مفعول در رابطه مقعدي دشوار شود. به هر جهت، ورزش‎هاي کيگل مي‎توانند به قدرت بخشي اين اسفنکتر منجر شده و از مشکل مورد بحث تا حدودي پيشگيري کرده يا آن را ترميم کند.

 

مقعد پر از باکتري است. حتـي اگر هيچ ‎يک از شرکاء جنسي دچار بيماري‎هاي واگيردار مقاربتي نباشد، باکتري‎هايي که به صورت طبيعي در مقعد وجود دارند مي‎توانند به شکل بالفعل عامل ايجاد عفونت در شريک جنسي باشند.

 

اقدام به رابطه واژينال پس از رابطه مقعدي نيز مي‎تواند به بروز عفونت در واژن و عفونت‎هاي دستگاه ادراري منجر گردد.رابطه مقعدي مي‎تواند با خطرات ديگري نيز همراه باشد. تماس دهاني با مقعد مي‎تواند هردو سوي رابط? جنسي را در ريسک ابتلاء به هپاتيت، هرپس، پاپيلوماويروس انساني «HPV» و ديگر انواع عفونت قرار دهد.

 

براي زوج‌هاي هتروسکسوال يا دگرجنسگرا، درصورت توده شدن مايع مني در نزديک ورودي واژن امکان بروز بارداري ناخواسته وجوددارد.حتي با وجودي که جراحات جدي بر اثر رابطه مقعدي شايع نيست، امکان بروز آن وجوددارد.

 

خون ريزي پس از اقدام به رابطه مقعدي ممکن است بر اثر هموروئيد يا پارگي مقعد يا حتي موردي جدي‎تر مثل ايجاد سوراخ در روده بزرگ ايجاد شود. اين وضعيتي خطرناک است که نياز به مراقبت دکتري فوري دارد. درمان شامل بستري شدن فرد در بيمارستان، انجام عمل جراحي، و مصرف داروهاي آنتي‎بيوتيک براي پيشگيري از عفونت است.

 

پيشگيري از مشکلات مربوط به رابطه مقعدي

تنها راه براي پيشگيري کامل از خطرات مربوط به رابطه مقعدي اجتناب از اين نوع مقاربت جنسي است. اگر فردي داراي رابطه مقعدي باشد اين موضوع اهميت تام دارد که براي پيشگيري از گسترش عفونت‌ها و بيماري‎ها از کاندوم استفاده کند.
موارد مندرج در زير نکاتي در راستاي افزايش ايمني سکس مقعدي است:

 

– درصورت اقدام به رابطه مقعدي از ورود آلت تناسلي به دهان يا واژن امتناع کنيد مگر اين که شريک جنسي شما از کاندون تازه‎اي استفاده کرده باشد.

 

– براي پيشگيري از پارگي بافت مقعد مقدار زيادي لوبريکانت يا ليز کننده بکار ببريد. درصورت استفاده از کاندوم لاتکس هميشه از لوبريکانت بر پاي? آب استفاده کنيد.

 

– براي کمک به کاهش خطر بروز پارگي مقعد هميشه پيش از ورود آلت تناسلي مرد به مقعد خودرا شل کنيد. استفاده از دوش آب گرم پيش از رابطه مقعدي يا دراز کشيدن به روي شکم مي‎تواند باعث آسانتر شدن ورود آلت به مقعد گردد.

 

– درصورت احساس درد رابطه مقعدي را متوقف کنيد

 

– درصورت بروز خون ريزي پس از مقاربت جنسي از راه مقعد يا درصورت بروز زخم يا توده در اطراف مقعد يا در موارد خروج ترشح از مقعد در نخستين فرصت ممکن به دکتر مراجعه کنيد. بهترين راه براي پيشگيري از عوارض مقاربت جنسي از راه مقعد خودداري از انجام آن است.

آيا زنان از رابطه مقعدي ميتوانند لذت ببرند؟ «آيا رابطه مقعدي ضرر دارد»