پارس ناز پورتال

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

تاثیر احساسات منفی روی بدن 

در اینبخش درمورد تاثیر احساسات منفی روی بدن صحبت می‌کنیم، زمانی کـه قادر بـه تخلیه احساسات منفی خود نیستیم و مدام بـه خاطرات بد زندگی مان فکر می‌کنیم، این مساله آرام آرام بروز جسمانی پیدا می کند و نه تنها روح مـا را بیمار می کند بلکه باعث ناراحتی هاي جسمی نیز خواهد شد. در ادامه با تاثیرات احساسات منفی روی بدن آشنا میشویم و بشما می آموزیم کـه چگونه خاطرات بد را فراموش کنید.

 

تاثیر احساسات منفی رو جسم انسان

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

با ایجاد حس هاي مختلف، بدن مـا مواد شیمیایی خاصی را آزاد می کند کـه می توانند ویرانگر و یا سازنده باشند، برای مثال اگر شـما شاد باشید، هورمونهای شادی آور سروتونین، اکسی توسین و دوپامین در بدن آزاد می شود کـه اثرات خوبی بر بدن دارند و اگر مضطرب باشید، هورمون کورتیزول ترشح خواهد شد کـه مقادیر زیاد آن برای بدن خطرناک اسـت.

 

افسردگی

شکی نیست کـه بیماری افسردگی شخص مبتلا را از داشتن یک زندگی رضایت بخش محروم می کند. اما تحقیقات جدید نشان داده اسـت کـه افکار منفی می توانند منجر بـه مرگ زودرس سلول ها ودر نتیجه پیری شوند. بخشی از طول عمر یک سلول بـه ساختار سلولی آن بنام «تلومر» وابسته اسـت کـه از داده هاي ژنتیکی محافظت و بـه تقسیم سلولی کمک می کند.

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

با این حال، با هر بار تقسیم سلولی، تلومر تحلیل می رود ودر نهایت بـه قدری کوچک می شود کـه سلول می میرد. در پژوهشی کـه بر روی بیش از ۷ هزار نفر انجام شد، محققان پی بردند تلومر افراد مبتلا بـه افسردگی بـه میزان قابل توجهی کوچکتر از افراد شادتر بود.

 

پرخاشگری

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

حفظ خونسردی در برابر راننده اي کـه بـه اتومبیل شـما زده یا مزاحم تلفنی اي کـه شـما را از خواب شبانه محروم کرده کار ساده اي نیست. اما تحقیقات کالج لندن نشان می دهد پرهیز از پرخاشگری بـه طول عمر مـا اضافه می کند. در حقیقت، افکار خصمانه باعث تحلیل رفتن ساختارهای سلولی یعنی تلومرها ودر نتیجه پیری زودرس سلول ها می شوند.

 

بددلی

برخی افراد تصور می کنند احساس شک و بی اعتمادی نسبت بـه انگیزه هاي دیگران و تردید در برابر هر عقیده ي جدیدی، با بالا رفتن سن تبدیل بـه امری اجتناب ناپذیر می شود. اما نباید اینطور باشد چون وقتی اجازه می دهید بددلی شـما را تحت بازرسی خود درآورد، این مسأله سال هاي طلایی زندگی تان را نابود می کند.

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

طبق تحقیق منتشر شده در نشریه ي Behavioral Medicine، خطر حمله ي قلبی و سکته ي مغزی در مردان بددل بیشتر از مردانی اسـت کـه کمتر شکاک هستند. ترکیب بددلی و خصومت تأثیر منفی دو چندانی بر تلومرها دارد. افرادی کـه بددلی و خصومت زیادی دارند بـه افسردگی، اشکال پیشرفته ي بیماری هاي قلبی عروقی و بیماری هاي متابولیک مبتلا می شوند ودر سنین پایین تر از دنیا میروند.

 

بدبینی

اینکه همیشه منتظر بدترین اتفاق ممکن باشید، نه تنها اطرافیان تان را اذيت می دهد بلکه برای سلامتی شـما هم مضر اسـت. طی پژوهشی درسال ۲۰۱۴، محققان میزان بدبینی و طول تلومر را در ۹۴۰ مرد بررسی کردند. هر چـه مردان بدبین تر بودند، تلومر انها کوتاه تر بود.

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

در پژوهش دیگری درباره ي بدبینی و طول تلومر انجام شد، محققان پی بردند بدبینی هم در مردان و هم در زنان باعث آسيب بـه سلامتی و کوتاه شدن تلومر شده بودو افراد بدبینی کـه مبتلا بـه سرطان یا بیماری هاي قلبی بودند، سرعت رشد بیماری را در آنها بیشتر بودو در نتیجه زودتر از دنیا رفته بودند.

 

نشخوار فکری

درگیری فکری در مورد یک اتفاق با تأمل کردن درباره ي آن متفاوت اسـت. تأمل زمانی اسـت کـه موقعیت ناخوشایندی را تحلیل می کنید تا بـه جواب بهتری برسید اما وقتی اتفاقی کـه سال‌ها پیش رخ داده را بارها و بارها تحلیل می کنید بـه آن نشخوار فکری می‌گویند و طبق تحقیقات اینکار باعث اضطراب و افسردگی می شود.

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

این افکار عذاب آور منجر بـه تولید مقدار زیادی هورمون استرس «کورتیزول» و افزایش ضربان قلب می شود. این مسأله وقتی با افسردگی همراه می شود می تواند باعث تحلیل رفتن تلومرها شود.

 

سرکوب کردن احساسات

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

نباید برای همیشه خودرا درگیر احساسات تان کنید اما سرکوب کردن انها هم باعث تحلیل رفتن تلومرها می شود. طبق تحقیقات، سرکوب احساسات منفی و افکار هم منجر بـه کوتاه شدن تلومرها می شود. بنابر این باید سعی کنید کـه از احساسات منفی خود دوری کنید اما در عین حال، آنها را سرکوب نکنید و بپذیرید.

 

خیالبافی

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

خیالبافی اگر چـه کار بی ضرری بنظر میرسد اما طبق تحقیقات، خیالبافی شـما را از زندگی و کار خود دور می کند و از احساس نارضایتی در شـما حکایت دارد. اینکار هم باعث تحلیل رفتن تلومرها و پیری زودرس می شود.

 

خود انتقادی و ترس میتوانند باعث سردرد و میگرن شوند

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

خود انتقادی، کمبود اعتماد بـه نفس و ترس‌هاي درونی همگی باعث میشوند دائماً مضطرب باشید. ممکن اسـت احساس حقارت کنید و بـه نوعی خودتان را دستکم بگیرید، بنابر این بیشتر و بیشتر کار می کنید تا برای لحظاتی هم کـه شده خودتان را ببخشید. اما شـما با اینکار ذهن خودرا از اطلاعات اشباع می کنید. مـا گاهی بیش از حد از خودمان انتظار داریم و این مسأله میتواند باعث بروز مشکلات جسمی در مـا شود.

 

مثبت در برابر منفی

مـا اغلب مـا سعی داریم آن چـه راکه برای مـا مثبت تعریف کرده اند بـه چالش کشیده و درباره ي آن بـه صورت منفی بیندیشیم. خشم، نفرت، حسادت و احساسات بد دیگر مانند سمومی هستند کـه با تنفس بـه بدن خود تزریق می‌کنیم، سمومی خطرناک کـه حتی می توانند مـا را از پای در بیاورند. مغز یک ابزار بسیار پیچیده اسـت برای بررسی و تعریف انچه کـه وجوددارد و یا باید باشد.

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

آیا تا بحال بـه رانندگانی کـه وادار بـه توقف در مسیرهای پرتردد می شوند توجه کرده‌اید کـه تا چـه حد خشمگین شده و احساسات منفی بر انها غلبه می کند؟ در حالی‌کـه ممکن اسـت یک راننده ي دیگر در همان شرایط بسیار صبور و خونسرد باشد. این دو یک تجربه مشترک داشته اند، اما هر کدام واکنش هاي متفاوتی از خود نشان داده اند. بنابر این بـه افراد بستگی دارد کـه هر کدام را برای خود مثبت تعریف کنند یا منفی!

 

تا جاییکه امکان دارد برداشت خود از شرایط را تغییر دهید

بعد از کمی فکر کردن درباره لحظه ها و اتفاقات می فهمیم کـه هیچ حقیقت کاملا مثبت و یا منفی در تجربه هایي کـه کسب کرده ایم وجود ندارد. بنابر این درک هر موقعیتی بـه حالت روحی و احساسات مـا و هم چنین تأثیرش بر روی جسم مان بستگی دارد. آگاهی و حالات ذهنی مثبت مـا در شرایط مختلف محیطی بـه مـا کمک خواهد کرد تا با غلبه بر احساسات بـه سلامت جسممان نیز کمک کنیم.

 

بقراط می‌گوید:

اگر کسی خواهان سلامت کامل خود باشد، در ابتدا باید خودرا از انجام هر عمل بیماری زایی دور کرده و از عواقب هر بیماری نیز آگاه باشد، تنها دراین شرایط اسـت کـه بخود کمک کرده اسـت.

 

اتصال ذهن بـه جسم

اتصال و رابطه ي بین ذهن و جسم بسیار نیرومند اسـت هر چند کـه مـا هرگز نمیتوانیم آن رابه چشم ببینیم. ذهن می تواند اثراتی بسیار عمیق بر روی بدن مـا بگذارد. بنابر این مـا می‌توانیم با یک نگرش مثبت، زندگی سالم را برای خود تضمین کنیم و از طرفی نیز می‌توانیم با منفی نگری، زندگی رابه کام خود تلخ کنیم. باید افکار ویرانگر را در خود سرکوب کنیم تا نتواند علاوه بر جسمم مان، روح مان را نیز بیازارد و بـه آنها آسیب برساند.

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

احساسات و تجربیات مـا می توانند انرژی ضروری را در سلول ها ذخیره کنند. آیا تا بحال این تجربه را داشته اید کـه بـه دنبال یک ناراحتی و یا شکست عاطفی، دچار درد در منطقه اي ازبدن شوید؟ هنگامیکه شـما درد و یا یک آسيب و آسیب در بخشی ازبدن دارید این حتماً بـه احساسات بد درونی شـما مربوط می شود و ازآن نشأت میگیرد. پس این خود مـا هستیم کـه می‌توانیم با داشتن نگرش هاي مثبت بـه درمان خود کمک کنیم.

 


 

چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

عده اي از خاطرات مـا، بـه قدری دردناک هستند کـه فقط میخواهیم فراموششان کنیم. این خاطرات قسمتی از دهن مـا شده اند و هرچند گاهی سراغمان می آیند و حال مـا را خراب می کنند. لازم اسـت بدانید، زمانی کـه فکر می کنید پاک کردن این خاطرات از ذهنت ان امکان پذیر نمی‌باشد راه حل‌هایي هم برای کم رنگ کردن آنها وجوددارد. اما رهایی از دست این خاطرات روش و راه حلی دارد.

 

تعیین کنید کـه چـه چیزهایی را میخواهید فراموش کنید؟

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

قبل از فراموش کردن خاطرات بد، یک خاطره، لازم هست تا بـه تمام جزییات آن فکر کنید. اینکار تا مقدار زیادی سخت اسـت ولی در اصل امری کاملا ضروریست. برای یادآوری و فهمیدن جزییات آن خاطره، پاسختان بـه سوال هاي زیر را یادداشت کنید: چـه اتفاقی افتاد؟چـه کسی درگیر شد؟کی و کجا اتفاق افتاد؟دیگر چـه اتفاقاتی پیش افتاد؟چـه احساسی داشتید؟

 

چـه چیز ازآن خاطره، بیشتر از همه ی شـما را اذيت میدهد؟

در مرحله بعد شـما باید دقیقا مشخص نمایید کـه چـه چیزهایی ازآن خاطره تلخ شـما را ناراحت می کنند. ریشه یابی اینکه چـه چیز شـما را بیشتر اذيت می دهد باعث می شود تا کشف کنید کـه دقیقا چـه چیزهایی را می خواهید بـه دست فراموشی بسپارید. حالا انها را یادداشت نمایید تا بتوانید روی فراموش کردنشان تمرکز کنید.

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

بخاطر داشته باشید کـه شـما نمیتوانید وجود نامزد و یا پارتنر سابقتان رابه کل فراموش کنید، اما میتوانید عده اي از قرار‌ملاقات‌ هاي خاص،رویدادها و خاطرات احساسی را فراموش کنید. بعنوان مثلاً می توانید بوی یک عطر، نخستین قرارتان، صحنه تصادف وحستناک یا فلان اتفاق تلخ و یا چیزهایی راکه فردی بشما گفته اسـت را فراموش کنید.

 

اگر احساس می کنید درمعرض زخم هایي کـه از تجربیاتتون خورده اید هستید، فهرست افرادی راکه باعث ناراحتی شـما شده اند، محلی کـه باعث ناراحتی شـما شده و تمام جزییات احساسی دیگر را، از قبیل رایحه اي کـه در ناهارخوری احساس میکردید ویا رختکن و یا باشگاه؛ یادداشت کنید.

 

با رهاسازی ذهنی، حافظه‌ تان را از خاطرات تلخ پاک کنید

آزاد کردن فکرتان، تمرینی کاملا ذهنی اسـت، کـه بشما کمک می کند تا یک خاطره را فراموش کنید.برای این منظور، تصور کنید کـه خاطره شـما یک عکس فوری میباشد و تصور کنید کـه در حال انداختن آن عکس درسطل آشغال و یا از بین بردنش هستید. حالا بخشی از خاطره راکه می خواهید فراموش کنید، مانند یک عکس تصور کنید. جزییات خاطره را مثل یک تصویر بـه یاد آورید.

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

حال تصور کنید کـه درحال انداختن آن عکس در آتش هستید. تصور کنید کـه لبه هاي آن عکس در حال قهوه اي شدن و گرد شدن هستند ودر نهایت سیاه شده و از کاملا از بین میرود. تا زمانی کـه عکس بطور کلی نابود شود، تصور کنید کـه آتش در حال از بین بردن عکس ساخته شده در ذهن شماست. هم چنین می توانید بجای آن خاطره واقعی، عکس و منظره دیگری را تصور کنید.

 

کنارگذاشتن وسایلی کـه باعث اذیت تان میشود

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

عده اي از وسایل و عکسها تداعی کننده یک خاطره دردناک و یا صحنه اي وحشتناک برای شـما هستند و باعث میشوند کـه فراموش کردن آن خاطره برایتان سخت‌تر شود اگر شـما وسیله و یا عکسی دارید کـه خاطرات بد رابه یادتان می‌آورد، انها را دور از چشمتان نگه دارید و یا از شرشان خلاص شوید.

 

بعنوان مثال:

شاید بخواهید از هر چیزی مثل عکس‌ها و کادوهایی کـه همسر و یا نامزد سابقتان بشما داده اسـت و وی را بـه یاد شـما می‌آورد خلاص شوید.

 

هیپنوتیزم و فراموش کردن خاطرات

شاید تا هم اکنون شنیده باشید کـه هیپنوتیزم هم، میتواند راهی برای فراموش کردن خاطرات ناخواسته باشد. برای هیپنوتیزم شدن باید درحالتی کاملا ریلکس قرار بگیرید، تا بیشتر پذیرای پیشنهادات و گفته هاي شخصی کـه اینکار را انجام می دهد باشید. پس اگر دوست دارید هیپنوتیزم را امتحان کنید، در منطقه اي کـه هستید بـه دنبال یک شخص حرفه‌اي باشید.

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

بخاطر داشته باشید کـه همه ی افراد هیپنوتیزم نمی شوند و ممکن اسـت این روش برای شـما امکان پذیر نباشد. برای اشخاصی کـه هیپنوتیزم میشوند این شانس وجوددارد کـه، اثرات ناشی از هیپنوتیزم تنها مدت کوتاهی طول بکشند.

 

حین انجام کارهای لذت‌ بخش بـه جزییات ناخوشایند خاطرات تان فکر کنید

 

یک راه برای غلبه کردن بر احساسات بدی کـه با خاطرات ناخوشایند برای مـا پیش می آیند؛ این اسـت تا بـه خودمان یاد دهیم، تا خاطرات بد رابا چیز‌هاي خوب تلاقی دهیم و ادغام کنیم. هدف شـما این اسـت تا از طریق تداعی نکات مثبت، درد و رنج حاصل از این خاطرات دردناک را کمتر کنید. پس در حین اینکه بـه یک خاطره بد فکر میکنید، کاری را بکنید کـه خوشحالتان میکند.

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

بعنوان مثال، می توانید هنگامیکه یک موزیک آرامش‌‌ بخش گوش میدهید، روی ناراحتی و خجالتی کـه هنگام بـه هم زدن با دوست و یا نامزد سابقتان احساس کردید فکر کنید و یا زمانی کـه دارید یک حمام آسان و لذت‌بخش همراه با شمع هاي خوشبو می کنید، بـه زمانی فکر کنید کـه شغلتان را از دست دادید.

 

اگر بـه نظرتان تلاقی دادن این اتفاقات مثبت کمکی نمی کند، می توانید بـه آهنگی با صدای بسیار بلند گوش کنید تا خاطرات دردناک را فراموش کنید و یا می توانید زمانی کـه بـه خاطرات دردناک فکر می کنید، خودتان رابا صدای رادیویی کـه روی آنتن تنظیم نشده و یا هر چیزی کـه صدای گوش خراشی دارد، احاطه کنید.

 

خاطرات جدید بسازید

راه دیگر برای خلاص شدن از شر خاطرات این اسـت کـه شـما کاربران هاو کن یو بیرون بروید و خاطرات جدید بسازید. حتی اگه کارهایی کـه انجام می دهید مشابه با خاطراتی کـه قصد فراموش کردنش را دارید نیستند، لازم اسـت بدانید کـه در هرحال انجام دادن کارهای جدید باعث از بین رفتن چیزهایی کـه میخواستید فراموش کنید می شوند.

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

در زیر می توانید عده اي از مواردی راکه باعث ساخته شدن خاطرات جدید میشوند ببنید: یک سرگرمی جدید پیدا کنید.کتابی جدید بخوانید.فیلم ببینید.شغلی جدید پیدا کنید.دوستان جدید پیدا کنید.

 

راه‌هاي اصلاح کردن خاطرات بد را پیدا کنید

شـما با ساختن یک خاطره جدید، مشابه با خاطره قدیمی‌اي کـه قصد فراموش کردنش را دارید، می توانید آن خاطره خوب را جای گزین خاطره بدتان بکنید. سعی کنید راه هاي جدیدی پپدا کنید تا بتوانید اتفاقاتی مثیت از خاطره جدیدتان را تجربه کنید کـه؛ مشابه با آن خاطره‌ قدیمی هستند و قصد فراموش کردنش را دارید.

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

ذهن شـما بعد از یک مدت، مسیر عبور کردن و گذشتن ازآن خاطرات بد را پیدا میکند و آن خاطرات بد دیگر در ذهن شـما، بـه قوت قبل نخواهند بود. بعنوان مثال، اگر می خواهید سفری کـه قبلا بـه سانفرانسیکو داشته‌اید را فراموش کنید، بـه سفری مجدد بـه آن‌جا و یا جایی در نزدیکی سانفرانسیسکو بروید و از شهر‌هاي Berkley، Oakland وPalo Alto بازدید کنید.

 

در حین سفرتان تی‌شرت‌هاي جدید بخرید و عکس‌هاي ساحلی جدید بندازید و رستوران هاي جدید رو کشف کنید. اگر بوی ادکلن پارتنر ویا نامزد سابقتان هنوز هم در ذهنت ان هست بـه یک عطر فروشی سر بزنید .بوی عطر تمامی کسانی راکه میتوانید استنشاق کنید و ذهنت ان را مملو از رایحه ها و عطر‌هاي جدید کنید.

 

در مرحله آخر: با یک روان‌ درمانگر صحبت کنید

تاثیر احساسات منفی روی بدن | چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

اگرهم چنان نمی توانید احساس منفی‌اي راکه مسببشان خاطره‌اي بد میباشد را فراموش کرده و بـه آن‌ ها غلبه کنید، کمک گرفتن از یک روان‌درمانگر،ایده‌اي کاملا مناسب اسـت.درحقیقت صحبت با یک روان‌درمانگر کمک میکند تا بتوانید با احساسات نشات گرفته ازخاطرات تلخ کنار بیایید و زندگی‌تان را در جریان نگه دارید و ادامه دهید.