پارس ناز پورتال

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

مجموعه : حذف شده است
ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

 

ارگاسم چیست؟ این واژه در اطراف مـا معانی زیادی دارد، یعنی هر شخصی برای خودش نظری دارد حال چـه اطلاعات درستی داشته باشد و چـه تعریف اش مـن درآوردی باشد. اما ارگاسم بـه معنی رسیدن بـه نقطه اوج لذت جنسی در زنان و مردان اسـت کـه در مردان با انزال و خروج مایع همراه میباشد ودر زنان بـه شکل انقباض عضلات اتفاق میوفتد، در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت میکنیم، با پارس ناز همراه باشید.

 

ارگاسم دقیقا چه معنایی دارد؟

ارگاسم از منظر دکتری، بـه معنای احساس لذت شدید جسمی و رهایی از تنش اسـت کـه با انقباض‌ هاي غیرارادی و موزون عضلات کف لگن همراه اسـت. تا 200 سال پیش، برقراری رابطه جنسی تنها برای تولید مثل و بقای نسل بودو مردان بدون هیچ عشق‌ بازی ودر حالت شرم و حیا، بـه رابطه جنسی می‌پرداختند.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

اما با تولید و عرضه قرص‌ هاي ضدبارداری و انواع کاندوم زنان کم‌کم بـه مرحله‌ اي از شعور جنسی رسیدند کـه ارگاسم را حق خود بدانند. ارگاسم زن و مرد متفاوت اسـت، ارگاسم در مردان با احساس ذهنی غیراجتناب بودن انزال شروع میشود و با دفع منی بـه پایان می رسد ولی ارگاسم در زنان با انقباض غیرارادی مجاری ادرار همراه اسـت.

 

تأثیر ارگاسم در میزان سلامت جسمی و روانی

رابطه جنسی خوب و رسیدن بـه ارگاسم، باعث افزایش قدرت نظارت مثانه میگردد، در طی ارگاسم عضلات تحتانی بدن زن منقبض شده و قدرتشان افزایش می یابد ودر پی آن قدرت بازرسی مثانه بالا می رود، چیزی شبیه بـه یک تمرین ورزشی برای تقویت عضلات لگن.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

از طرف دیگر، طی تحقیقات صورت گرفته مشخص شد کـه، ارگاسم میتواند بدلیل آزاد شدن اندروفین، آستانه تحمل درد را در بدن افزایش داده و حتی باعث التیام سردرد شود. محققان روابط زناشویی دریافتند کـه تجربه ارگاسم از لحاظ روانی هم بسیار مفید اسـت.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

رابطه جنسی و ارگاسم میتواند برای لحظاتی حاقظه را پاک کرده و فرد را از شر افکار روزانه خلاص کرده و مغز رابه آرامش برساند. رابطه جنسی و ارگاسم بـه شدت در کیفیت خواب تاثیر گذار اسـت، افرادی کـه استرس دارند و نمیتوانند بـه اسانی بخوابند می توانند رابطه جنسی را جای گزین قرص‌‌هاي خواب‌آور کنند.

 

اختلال نرسیدن به ارگاسم

این اختلال، شایع‍‌ترین اختلال جنسی در زنان، ‌میباشد. لازم بـه ذکر اسـت کـه این نوع اختلال در زنان خاورمیانه نسبت بـه زنان کشور هـای غربی و کشور هـای آسیای شرقی مانند چین، کره و ژاپن شیوع بیشتری دارد.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

علت این امر هم بدلیل آموزه‎‌هاي تعصب‌آمیزی اسـت کـه هیچ تعریف و منطقی از ارضا شدن زن ندارد ودر پی این تفکر، زنان در رابطه جنسی سرخورده و دلزده می شوند و دچار سردی جنسی میگردند. خوشبختانه این اختلال با سکسوتراپی و مشاوره قابل درمان اسـت.

 

اول زن بعد مرد

دریک رابطه جنسی صحیح اول زن بـه ارگاسم میرسد و سپس مرد ارگاسم خواهد داشت. مرد بعد از رسیدن بـه ارگاسم دیگر انرژی کافی ندارد تا زن را سیراب کند، اما زن بعد از ارگاسم، هم می تواند مرد رابه ارگاسم برساند و هم خودش لذت بیشتری ببرد.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

بنابر این یک مرد متبحر، تا زمانی کـه مطمئن نشده‌ کـه زن بـه اوج لذت و ارگاسم نزدیک نشده اسـت، از ارضای خود پیشگیری میکند. دیدن ارگاسم و ارضاء شدن زن، برای مرد بسیار محرک، ارزشمند و پیروزمندانه اسـت.

 

تفاوت ارگاسم و انزال

ارگاسم، رسید بـه اوج لذت جنسی اسـت ولی انزال، خروج منی و پایان رابطه جنسی اسـت. دریک رابطه جنسی موفق زن و مرد میتوانند چندین بار ارگاسم را تجربه کنند و این رمز داشتن یک رابطه موفق طولانی اسـت.

 

ارگاسم در خواب

خروج غیرارادی مایع منی در مردان و رسیدن بـه خشنودی جنسی در زنان، در هنگام خواب را ارگاسم شبانه می گویند. پزشک آلفرد کینسی، پژوهشگر جنسی، با تحقیقی کـه روی جامعه ي آماری از زنان مختلف با 45 سال سن انجام داده بود، دریافت کـه چیزی نزدیک بـه 40% زنان، دستکم سابقه یک‌بار تجربه‌ي ارگاسم در خواب را داشته اند.

 

دروغ نگویید

خانم و آقای عزیز، در صورتی کـه بـه ارگاسم نمیرسید دروغ نگویید!! اگر از رابطه جنسی با همسرتان لذ‌ت نمی برید بـه او بگویید تا باهم مشکل را حل کنید، دروغ در رابطه جنسی و زناشویی یعنی طلاق عاطفی.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

عده اي از زنان بعد از ارضای مرد، صرفا برای خوشحالی همسرشان ممکن اسـت تظاهر بـه ارگاسم کرده و رابطه را بـه پایان برسانند. اگر این رابطه بـه کرات اتفاق بیفتد باعث ناکامی جنسی زن ودر پی آن سردی جنسی میگردد.

 

آنورگاسمی چیست؟

آنورگاسمی بـه معنای عدم توانایی در رسیدن بـه ارگاسم و اوج لذت جنسی اسـت، کـه پیامد آنورگاسمی ناراحتی جسمی و روانی میباشد. جالب اسـت بدانید: روز 31 جولای در بریتانیا بعنوان روز ملی ارگاسم شناخته شده اسـت.

 


 

هنگام تجربه ارگاسم دقیقاً چه اتفاقی در مغز می افتد؟

 

دانشمندان برای این کـه متوجه شوند در لحظه ي ارگاسم یا همان اوج لذت جنسی چـه اتفاقی در مغز رخ میدهد، از روشهای مختلف عکسبرداری دکتری استفاده کردند تا میزان گردش خون و فعالیت نورونی مغز را مورد بررسی قرار دهند. این تحقیقات، دانشمندان رابه نتایج بسیار جالبی رساند.

 

در حین رابطۀ جنسی بخش منطقی مغز از کار می افتد

 

در زمان برقراری رابطه ي جنسی بخشی از مغز کـه مسئول توانایی هاي مربوط بـه استدلال منطقی اسـت، بطور موقت غیر فعال می شود، بهمین دلیل اسـت کـه آدم ها در حین رابطه جسورتر و گستاخ تر هستند. قشر اوربیتوفرونتال جانبی مغز در حین رابطه ي جنسی فعالیت کمتری دارد، یعنی همان بخش از مغز کـه وظیفه ي استدلال، تصمیم‌گیری و ارزش گذاری را برعهده دارد.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

علاوه بر این، بین غیر فعال شدن اینبخش از مغز و کم شدن ترس و اضطراب ارتباط وجوددارد. در حقیقت از کار افتادن قشر اوربیتوفرونتال جانبی بی دلیل نیست، چون ترس و اضطراب در تحریک شدن اختلال ایجاد می کند و منجر بـه مشکلاتی مثل اضطراب عملکردی می شود.

 

بخش های مختلفی از مغز در تجربۀ ارگاسم نقش دارند

 

عکسهای حاصل از عکسبرداری هاي دکتری نشان میدهد چندین بخش مختلف در مغز در واکنش جنسی نقش دارند. محققان پی برده اند کـه بخش مربوط بـه اندام هاي تناسلی در قشر حسی مخ، نواحی حرکتی، هیپوتالاموس، تالاموس و توده ي سیاه، همگی در هنگام اوج لذت جنسی فعال می شوند.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

ناحیه ي تالاموس بـه ترکیب و یکپارچگی اطلاعات بـه دست آمده از تماس فیزیکی، حرکت و هرگونه خاطره و فانزی جنسی اي کمک می کند کـه می توانند در رسیدن بـه اوج لذت جنسی تأثیرگذار باشند. در همین حین، ناحیه ي هیپوتالامس مشغول تولید هورمون اکسی توسین می شود و احتمالاً بـه هماهنگی انگیختگی کمک می کند.

 

با رسیدن به ارگاسم مغز مقدار زیادی دوپامین تولید می کند

 

در حین ارگاسم، مغز دائماً در حال تولید مقادیر زیادی هورمون ها و نورو شیمیایی هاي مختلف اسـت. یکی از این مواد، دوپامین اسـت، هورمونی کـه باعث بـه وجود آمدن احساس لذت، میل جنسی و تحریک شدن می شود. دوپایمین در بخشی از مغز بنام ناحیه ي تگمنتوم شکمی تولید می شود ودر بخش هاي دیگر مغز مثل هسته ي اکومبنس و قشر پیش پیشانی منتشر می شود.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

بعضی ها از دوپامین بعنوان هورمون لذت یاد میکنند، اما تحقیقات نشان داده تأثیر این هورمون فراتر از خوشی هاي موقتی اسـت. این هورمون در حقیقت، بیشتر نوعی ماده ي شیمیایی آموزش پذیر اسـت کـه در ایجاد علاقمندی بـه پاداش هایي مثل غذا و رابطه ي جنسی و فهمیدن روشهای دستیابی بیشتر بـه این پاداش ها تأثیر دارد.

 

هم در لحظۀ اوج لذت جنسی و هم هنگام شیردهی اکسی توسین تولید می شود

 

هورمون دیگری کـه در حین تجربه ي ارگاسم تولید می شود، اکسی توسین اسـت. این هورمون کـه توسط غده ي هیپوفیز تولید ودر هیپوتالاموس منتشر می شود، باعث ایجاد احساس نزدیکی در مـا نسبت بـه دیگران می شود و محبت را افزایش میدهد. اکسی توسین را بعنوان هورمون پیوند دهنده هم می شناسند چون در حین شیردهی هم تولید می شود و بـه ایجاد احساس عشق و دلبستگی کمک می کند.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

پرولاکتین هم هورمون دیگری اسـت کـه حین ارگاسم تولید می شود و کار آن ایجاد احساس رضایت خاطری اسـت کـه با اوج لذت جنسی همراه می شود. این ماده هم چنین اصلی ترین هورمون تولید شیر بعد از بارداری اسـت. البته تولید هورمونهای اکسی توسین و پرولاکتین در حین رابطه ي جنسی و شیردهی بـه این معنی نیست کـه شخص دراین دو موقعیت احساس یکسانی را تجربه می کند.

 

تجربۀ ارگاسم مغز رابه همان شکلی تحریک می کند کـه مصرف مواد مخدر یا گوش دادن بـه موسیقی مورد علاقه می کند

 

جالب آنکه مغز فرق زیادی بین رابطه ي جنسی و دیگر تجربه هاي لذت بخش قائل نمی‌شود. بخش هایي از مغز کـه بعد از خوردن مقدار زیادی از یک غذای خوشمزه یا برنده شدن دریک بازی، احساس خوبی در مـا ایجاد می‌کنند، همان بخش هایي هستند کـه حین ارگاسم هم درگیر می شوند.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

رابطه ي جنسی یک تجربه ي لذت بخش اسـت، چون در حین آن، مسیرهای پاداش در مغز فعال می شوند و بـه ارگاسم می انجامند. اینها دقیقاً همان شبکه هایي هستند کـه در واکنش بـه مصرف مواد مخدر و الکل، قمار کردن، گوش دادن بـه موسیقی مورد علاقه ي خود یا لذت بردن از یک غذای خوشمزه، فعال می شوند.

 

مغز مواد شیمیایی اي تولید می کند کـه باعث می شود در حین رابطۀ جنسی حساسیت کمتری نسبت بـه درد داشته باشید

 

این صرفاً تصور شـما نیست و بدن واقعاً در حین رابطه ي جنسی نسبت بـه درد کمتر حساس می شود. با فعال شدن غده ي هیپوفیز و تولید هورمونهای اندورفین، اکسی توسین و وازوپرسین، درد کاهش و احساس نزدیکی و پیوند افزایش پیدا می کند.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

احتمالاً بهمین دلیل اسـت کـه کارهایی کـه در موقعیت هایي خارج از رابطه ي جنسی، برای مـا ناخوشایند محسوب می شوند، در حین برقراری رابطه ي جنسی نه تنها چندان دردناک نیستند، بلکه لذت بخش هم هستند.

 

ارگاسم و احساس درد در حقیقت بخش های یکسانی از مغز را فعال می کنند

 

این کـه بعضی افراد از درد کشیدن، لذت جنسی می‌برند احتمالاً بـه این خاطر اسـت کـه ارگاسم و احساس درد در واقع قسمت هاي یکسانی از مغز را تحت تأثیر قرار میدهند.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

بخش هایي از مغز «مثلا درون قشر مغز» کـه وظیفه ي ایجاد حس درد را برعهده دارند، در حین ارگاسم هم فعال می شوند. اگرچه دانشمندان هنوز بـه رابطه ي میان درد و ارگاسم پی نبرده اند، اما بعضی تحقیقات نشان داده اسـت کـه تحریک واژنی احتمالاً در بعضی زنان باعث کاهش حساسیت بـه درد می شود.

 

بعد از ارگاسم مغز هورمون هایی تولید می کند که باعث شادی و خواب آلودگی می شوند

 

بعد از تجربه ي اوج لذت جنسی، سرعت فعالیت هاي مغزی کاهش پیدا می کند، اما مغز بطور کامل غیر فعال نمیشود. هم در مردان و هم در زنان، با وقوع ارگاسم، دستگاه عصبی پاراسمپاتیک این پیام را دریافت می کند کـه کار آرام کردن بدن را شروع کند.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

قشر پیش پیشانی مغز، کـه پیش ازآن فعال شده و منجر بـه ارگاسم شده بود هم آرام میگیرد و این مسأله ناشی از افزایش سطح هورمون اکسی توسین اسـت تا احساس پیوند را تسهیل کند. علاوه بر این، مغز بعداز ارگاسم بطور خودکار ودر مقادیر زیاد سروتونین تولید می کند. این هورمون باعث ایجاد احساس سرخوشی و آرامش می شود.

 

مغز زنان حتی بعد از ارگاسم هم به تولید اکسی توسین ادامه می دهد

 

هم در مردان و هم در زنان، در حین برقراری رابطه ي جنسی مغز اکسی توسین تولید می کند، هورمونی کـه وظیفه ي آن ایجاد احساس نزدیکی و پیوند اسـت. با این حال، مغز زنان بعد از ارگاسم عملکرد نسبتاً متفاوتی دارد.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

در زنان، بعد از ارگاسم هم مغز بـه تولید اکسی توسین ادامه میدهد، کـه احتمالاً علت تحریک آمیز بودن نوازش هاي بعد از رابطه ي جنسی برای زنان همین مسأله اسـت.

 

در افرادی کـه توانایی تحریک شدن از طریق اندام هاي تناسلی را ندارند مغز می تواند با تنظیم مجدد خود روش دیگری را برای رسیدن بـه ارگاسم ایجاد کند

 

اگرچه مـا طبق معمولً ارگاسم و لذت جنسی را وابسته بـه تحریک اندام هاي تناسلی می‌دانیم، اما این تصور تاحدودی اشتباه اسـت. در بعضی موارد، مغز می تواند مسیرهای جدیدی بـه سمت احساس لذت ایجاد کند کـه اصلاً ارتباطی بـه اندام هاي جنسی ندارند.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

وقتی اندام هاي تناسلی آسيب میبینند یا برداشته می شوند، مغز با تنظیم مجدد احساسات بـه مـا این امکان را می‌دهد کـه لذت جنسی و ارگاسم را از طریق دیگر بخش هاي بدن تجربه کنیم. برای مثال، افرادی کـه پایین تنه ي آنها در اثر یک آسیب فلج می شود، مغز، خودرا مجدداً تنظیم می کند تا بـه فرد این امکان را دهد کـه از طریق تحریک قسمت هاي دیگری ازبدن، مثل پوست بازو یا نوک سینه ها، بـه ارگاسم برسد.

 

ارگاسم احتمالاً ترفند طبیعت برای وادار کردن ما به تولید مثل است

 

در لذت بخش بودن تجربه ي ارگاسم تردیدی نیست، اما ممکن اسـت این ترفند مغز برای مجبور کردن مـا بـه تولید مثل باشد. اگر منصفانه بـه آن فکر کنیم، بـه خطر انداختن زندگی و سلامت خود برای بدنیا آوردن چیزی کـه مانند یک انگل ۹ ماه درون بدن زندگی می کند و بعد ازآن هم باید چندین دهه صرف بزرگ کردن آن شود، بـه دور از عقل و منطق اسـت.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

بنابر این احتمالاً طبیعت بـه نوعی مـا را فریب می‌دهد تا مطمئن شود نسل مـا ادامه پیدا خواهد کرد. اگرچه دانشمندان هنوز کاملاً مطمئن نیستند کـه اساساً چرا چیزی بنام ارگاسم وجوددارد، اما تردیدی نیست کـه تجربه ي یک لحظه سرخوشی محض، پاداش برقراری رابطه ي جنسی برای مـا اسـت. این پاداش باعث پابرجا ماندن این رفتار می شود و باعث می شود برای تجربه ي بیشتر آن، بارها و بارها رابطه ي جنسی را تکرار کنیم.

 

تجربه اوج لذت جنسی احتمالا به حفظ سلامت مغز کمک می کند

 

علاوه بر مجبور کردن مـا بـه تولید مثل، ارگاسم احتمالاً بـه حفظ سلامت مغز هم کمک می کند. از آنجایی کـه برقراری رابطه ي جنسی گردش خون در مغز رابه میزان چشمگیری افزایش میدهد، احتمالاً این مسأله تا حدودی بـه حفظ سلامت مغز کمک می کند.

ارگاسم چیست؟ | رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان و مردان

تحقیقات هم چنین نشان داده اگرچه حالا فرآیند تخمک گذاری در زنان بـه صورت خودکار رخ می‌دهد و بـه فعالیت جنسی آنها ارتباطی ندارد امّا احتمالاً ارگاسم در گذشته در زنان در تخمک سازی آنها نقش داشته.