پارس ناز پورتال

از درزگیری بتن تا کفسازی، با کلینیک بتن ایران

از درزگیری بتن تا کفسازی، با کلینیک بتن ایران

اگر بخواهیم عمر بتن را تضمین کنیم باید به بهترین شکل آن را اجرا نماییم. البته گاهی اوقات با اجرای درست نیز، بتن ملزم به اجرای برخی کارهاست. باید این نکته را در نظر داشته باشید که حتما قبل از استفاده از کفپوش ها، درزگیری و پوشش های محافظتی را اجرا کنید. در این مطلب یکی از بهترین انواع کفپوش صنعتی، درزگیر بتن و همچنین پوشش محافظتی را به شما معرفی کرده ایم. با ما همراه باشید.

 

ماستیک چیست؟

ماستیک محصولی است که از آن برای آب بندی استفاده می ‌شود. یکی از ویژگی ‌های مهم و مثبت ماستیک‌ ها این است که پس از کیورینگ نیز حالت انعطاف پذیر خود را حفظ می‌ کند. همچنین ماستیک بر روی سطوحی از جنس دیگر نیز قابل استفاده است. بر روی سطوحی از چوب، آلومینیوم، شیشه و سنگ مرمر نیز می ‌توان از ماستیک استفاده کرد.

 

برخی پیمان‌ کاران از ماستیک به عنوان نوعی اتصال دهنده استفاده می‌ کنند. به طور مثال از آن برای اتصال پنجره ‌ها به سازه ‌ی اصلی ساختمان استفاده می شود. ترک‌ های موجود در حمام و دستشویی را می ‌توان به وسیله‌ ی ماستیک پر کرد تا از درز آب و رطوبت جلوگیری شود. در کفپوش‌ ها و کف بام نیز از محصولات مختلف و متنوع ماستیک‌ ها می ‌توان برای درزگیری و آب بندی بتن استفاده نمود.

 

از انواع ماستیک ها می توان به ماستیک پایه قیری، ماستیک درزبندی بتن، ماستیک گرم، ماستیک پلی یورتان اشاره کرد. ماستیک ‌ها معمولا چیزی در حدود ۵ سال عمر دارند و پس از آن باید جایگزین شوند تا کیفیت مطلوب و مورد نظر از بین نرود. ضروری است که پیش از قرار دادن ماستیک در سطح مورد نظر، آن سطح کاملا خشک و تمیز باشد.

از درزگیری بتن تا کفسازی، با کلینیک بتن ایران

درزگیر بتن

ماستیک پلی یورتان

ماستیک محصولی شیمیایی است که از آن برای آب بندی سطوح بتنی استفاده می شود. ماستیک پلی یورتان نوعی از ماستیک هاست که بر پایه ماده‌ ی شیمیایی پلی یورتان تولید می شود. ماستیک پلی یورتان مزایای فراوانی دارد و یکی از آن ها انعطاف پذیری بالای آن ها می باشد.

 

همچنین یکی از ویژگی های مهم و خوب در ماستیک پلی یورتان این است که حتی پس از کیورینگ نیز این حالت انعطاف پذیر در ماستیک حفظ می شود. استفاده از ماستیک پلی یورتان مختص به سطوح بتنی نیست و از آن می توان بر روی سطوحی نظیر چوب، آلومینیوم، شیشه و سنگ مرمر نیز استفاده کرد. در برخی مواقع نیز از ماستیک به عنوان نوعی اتصال دهنده یا چسب استفاده می شود.

 

مثلا از آن برای اتصال پنجره ها به سازه‌ی اصلی ساختمان استفاده می شود.از استفاده های دیگر از ماستیک پلی یورتان می توان به پر کردن ترک های موجود در حمام و دستشویی اشاره کرد که به این وسیله می توان از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری کرد. در کفپوش ها، کف بام ها و پوشش دیوارها نیز ماستیک پلی یورتان یا از انواع دیگر ماستیک برای درزگیری و آب بندی استفاده می شود.

 

ماستیک ها معمولا عمر نسبتا کوتاهی دارند و پس از مدت معینی (مثلا ۵ سال) باید جایگزین شوند تا کارایی مطلوب آن ها حفظ شود. پیش از قرار دادن ماستیک پلی یورتان در سطح مورد نظر، باید اطمینان حاصل کنیم که آن سطح کاملا خشک و عاری از هر گونه رطوبتی است، هم چنین سطح مورد نظر باید کاملاً تمیز باشد.

 

این ماستیک نوعی درزگیر بر پایه پلی یورتان، تک جزیی MOISTURE cure، کاملا تیکسوتروپ است که تحت تاثیر واکنش با رطوبت خشک شده و به محصول الاستیک و نرمی تبدیل می شود. زمان سخت شدن (گیرش) به رطوبت، دما و عمق درز وابسته است. بسته به نوع سطح استفاده از پرایمر مناسب توصیه می شود.

از درزگیری بتن تا کفسازی، با کلینیک بتن ایران

ماستیک

پوشش محافظتی قیری MTOPROOF P-92

پوشش محافظتی قیری MTOPROOF P-92 یک پوشش محافظتی پایه ی قیر می باشد که به منظور ایجاد مانعی دائمی در مقابل عبور آب و بخار آب طراحی شده و می تواند برای ایجاد لایه های مانع تبخیر، پوسته های نم گیر، پوشش مخازن و لوله های آب آشامیدنی، حفاظت از سازه های بتنی زیرزمینی، عمل آوری بتن ضمن حفظ آب و نیز محافظت از سطوح فلزی در برابر خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ویژگی ها و مشخصات پوشش محافظتی قیری MTOPROOF P-92

* تک جزیی است و با آب رقیق می گردد.

* خشک شدن سریع

* قابل استفاده بر سطوح مرطوب

* بعد از مصرف و پس از تبخیر آب، خشک شده و یک لایه قابل انعطاف الاستیک از خود ایجاد می نماید.

* پس از خشک شدن در برابر رطوبت مقاوم بوده و در آب حل نمی شود.

* برخورداری از خاصیت حفظ و نگهداری فوق العاده آب به منظور عمل آوری مخلوط بتنی

* چسبندگی عالی به اکثر سطوح رایج در ساختمان

* سهولت در اجرا به سبب رقیق شدن با آب، که می توان از جاروب پلاستیکی، برس، ماله و یا اسپری (پیستوله نازل درشت) برای اجرای آن روی سطح کار استفاده نمود.

 

موارد مصرف پوشش محافظتی قیری MTOPROOF P-92

عایق جهت عایق کاری دیوارها، سقف ها، زیرزمین ها، تونل ها، سردخانه ها، استخرها، سرویس های بهداشتی، مخازن و خصوصا فونداسیون ها و محافظت در برابر تاثیر کلر

از درزگیری بتن تا کفسازی، با کلینیک بتن ایران

پرایمر قیری

روش مصرف پوشش محافظتی قیری MTOPROOF P-92

سطوح باید تمیز، خشک و عاری از روغن و گریس باشند. کلیه ذرات پراکنده و چسبنده مانند ذرات آهن، براده و پوسته فلزات و نیز لکه های ملات با سیمان باید برطرف شوند. برای زدودن این قبیل مواد باید از برس سیمی یا برس زبر استفاده نموده و در نهایت گرد و غبار حاصله توسط یک برس نرم و یا هوای فشرده تخلیه گردد.

 

برای تمیز کردن روغن و گریس از سطوح کار باید از عامل یا ماده زداینده مخصوص هر گریس یا روغن استفاده شود. برای چسبندگی مناسب و بهینه به فولاد توصیه می شود سطوح فولادی را با معیار SA2 ½  تحت عملیات Grit Blasting (ماسه پاشی درشت دانه) قرار دهید.

 

پرایمر قیری MTOPROOF P-92 بر روی سطوح مرطوب، آجر و اندود قابل استفاده است مشروط بر آن که هیچ گونه آب سطحی آزاد یا آب انداختگی روی سطح کار موجود نباشد. در موارد تردید پیشنهاد می شود به طور آزمایش مقدار محدودی پوشش محافظتی قیری MTOPROOF P-92 روی سطح مورد نظر اعمال گردد.

 

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی به علت کاربری گسترده ای که دارد در فضاهای مختلفی قابل اجرا و پیاده سازی می باشد. البته شما باتوجه به انواع کفپوش اپوکسی می توانید آن را برای محیطی که می خواهید، انتخاب نمایید. قیمت کفپوش اپوکسی در مدل های مختلف آن متفاوت است. انواع این محصول نیز به شرح زیر می باشد:

 

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

این کفپوش به کفپوش ضد جرقه نیز معروف می باشد و برای محیط هایی که مواد اشتعال زا نگهداری می شود بسیار مناسب است. این کفپوش ها از انتقال جریان الکتریسته ی ساکن جلوگیری می کند و از خطر آتش سوزی در این مکان ها می کاهد. کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک در انبارها، کارگاه های تعمیراتی، گاراژها، انبار ها و مکان های نگهداری رنگ، تجهیزات نظامی کاربرد فراوانی دارد.

 

کفپوش اپوکسی دکوراتیو

اگر به دنبال کفپوشی با عایق رطوبتی هستید، می توانید از کفپوش اپوکسی دکوراتیو استفاده کنید. این کفپوش قابل شستشو می باشد و در طرح و رنگ های مختلفی ارائه می شود. این کفپوش به صورت یکپارچه است و درز و شکافی روی آن وجود ندارد، به همین علت باکتری یا قارچ روی آن رشد نمی کند. این کفپوش انعطاف بالایی دارد و در رنگ و طرح های متنوعی ارائه می شود. شما می توانید در سرویس های بهداشتی، سالن های زیبایی، لابی هتل ها و منازل و.. آن را اجرا کنید.

 

کفپوش اپوکسی ضد اسید

کفپوش اپوکسی ضد اسید، از رزین و سخت کننده ی ضد اسید ساخته شده است. این کفپوش مقاومت بالایی در برابر اسید ها و مواد شیمیایی دارد. کفپوش اپوکسی ضد اسید، روی سنگ، فلز و بتن قابل اجرا می باشد. یکی از مهم ترین نکات در رابطه با این کفپوش، مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار است که اصلا دچار شکاف و ترک نخواهد شد. کفپوش اپوکسی ضد اسید در کارخانه های داروسازی، صنایع شیمیایی، کارگاه ها، صنایع پتروشیمی، نیروگاه ها و… قابل پیاده سازی و اجرا می باشند.

 

کفپوش اپوکسی گرانیت

این کفپوش بر پایه رزین طرح گرانیت طراحی و ساخته می شود. کفپوش اپوکسی گرانیت یک جایگزین خوب برای انواع کفپوش های سنگی، سرامیک، پارکت و پی وی سی می باشد. این کفپوش یک عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی است و به صورت یکپارچه روی کف پیاده سازی می شود. به دلیل مقاومت بالا در برابر خراشیدگی و ساییدگی شما می توانید در تمام محیط ها مثل سینما، پارکینگ، استخر، رستوران و… آن را اجرا کنید.

 

کفپوش اپوکسی آنتی داست

کفپوش اپوکسی آنتی داست از رزین اپوکسی بیسفنول A و هاردنر پلی آمین ساخته شده است. این کفپوش از چسبندگی بالایی برخوردار می باشد. همچنین این کفپوش از مقاومت مکانیکی، شیمیایی، فشاری و سایشی بسیار بالایی برخودار می باشد. قابل شستشو است و در هر سحطی قابل پیاده سازی می باشد. این کفپوش در صنایع دارویی، غذایی، نظامی، بیمارستان ها و… کاربرد دارد.

 

کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال

این کفپوش همان طور که از نام آن پیداست ضد باکتریال می باشد و خاصیت میکروب کشی دارد و برای محیط هایی که بهداشت مثل بیمارستان ها در آن مهم است، بسیار مناسب می باشد. در ساخت آن از ذرات نانو نقره استفاده شده است.

 

مزایای کفپوش اپوکسی

* کفپوش اپوکسی دارای مزایای زیادی است. این مزایای به شرح زیر می باشد:

* قابل شستشو

* در دو نوع دو بعدی و سه بعدی قابل اجرا می باشد

* دارای سطح براق و صاف 

* مقاومت بالا در برای ضربه، فشار، خراشیدگی و ساییدگی 

* تحمل بار ترافیکی بالا

* چسبندگی بالا

* مقاوم در برابر اسید ها و باز ها

* ایجاد یکپارچگی در فضا

* مقاوم در برابر آتش 

* مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت 

* ایجاد یک سطح بدون درز

* مقاوم در برابر مواد شیمیایی 

* نیاز به مراقبت ندارد

* غیر سمی 

* عایق الکتریکی 

* خاصیت ضد باکتریایی 

* مقاوم در برابر فرسایش و تخریب 

* قابل ترمیم 

از درزگیری بتن تا کفسازی، با کلینیک بتن ایران

کفپوش اپوکسی

معایب کفپوش اپوکسی

با اینکه کپفوش اپوکسی مزایای زیادی دارد ولی معایب هم دارد که این معایب به شرح زیر می باشد:

 

* انعطاف پذیری پایین

* عدم چسبندگی به سطوح مرطوب و آلوده به مواد روغنی 

* زمان اجرای طولانی 

* لغزنده بودن کفپوش 

* در برابر نور خورشید مقاوم نیست 

* خش پذیر، سخت و شکننده می باشد

* چسبندگی و پیوستگی کفپوش اپوکسی به کف 

* نحوه اجرای کفپوش اپوکسی 

 

کفپوش اپوکسی به دو روش کفپوش اپوکسی دو بعدی و کفپوش اپوکسی سه بعدی قابل اجرا می باشد. مراحل اجرای کفپوش اپوکسی به شرح زیر می باشد:

 

مرحله ی اول: اولین مرحله برای اجرای کفپوش اپوکسی، آماده سازی کف می باشد که مهم ترین مرحله نیز می باشد. سطح کف باید از هر نوع آلودگی، گرد و غبار، نمک و رسوبات پاکسازی شود. همچنین کف باید دارای یک زبری مناسبی باشد و اگر سطح خیلی صاف و صیقلی مثل بتن باشد، قابل اجرا نیست. اگر سطح خیلی صاف و صیقلی باشد، با استفاده از دستگاه ساب بتن، آن زبری را روی آن ایجاد می کند. سطح نباید لغزنده یا سست باشد.

 

مرحله ی دوم: در صورت وجود چربی مثل روغن، گریس، پلاستر و سایر مواد اسیدی و قلیایی و… باید جرم زدایی و چربی زدایی شود.

 

مرحله ی سوم: با کمک گروت اپوکسی که یک ماده ترکیبی جهت تعمیر و پوشش سطح آسیب دیده است، لکه گیری می کنیم. در این زمان یک سطح پلیمری صاف که چسبندگی مورد نیاز با اپوکسی را دارد، فراهم می شود.

 

مرحله ی چهارم: درصد رطوبت کف باید بررسی شود و نباید از 4.5 درصد بیشتر باشد. همچنین شما باید علاوه بر رطوبت دما را هم کنترل و بررسی کنید. دمای مطلوب برای اجرای اپوکسی، 25 درجه سانتی گراد می باشد. اگر دما مناسب نباشد در اپوکسی حباب ایجاد می شود و کنده خواهد شد.

 

مرحله پنجم: کفپوش اپوکسی دارای لایه های پرایمر می باشد که این لایه ها با توجه به محصول انتخابی شما متفاوت می باشد. یک لایه پرایمر لایه ای که زیر لایه ی اصلی قرار دارد و لایه ی نهایی که در انتها، روی کار را می پوشاند. لایه ی پرایمر یک اطمینان برای کفپوش شما ایجاد می کند.

 

پرایمر مثل رنگ های ساختمانی می باشد و چند ساعت قبل از اجرا روی کف ایجاد می شود. برای اجرای آن ابتدا یک لایه نازک آب روی سطح قرار می گیرد سپس رولر رنگ پرایمر روی کل سطح ریخته می شود. پس از خشک شدن لایه ی رزین اپوکسی ایجاد می شود.

 

مرحله شش: اپوکسی یک ماده مایع می باشد که از رزین و هاردنر تشکیل شده است. این دو قبل از اجرا با یکدیگر ترکیب می شوند. بعد از ترکیب شما تنها نیم ساعت فرصت دارید که کار کف را به پایان برسانید در غیر این صورت اپوکسی سخت می شود و دیگر قابل استفاده نیست.

 

مرحله ی هفتم: لایه ی نهایی نیز مثل پرایمر است ولی دیگر نیازی به خیس کردن سطح ندارید. بعضی از افراد برای اینکه سطح مقاوم تری ایجاد کنند قبل از اجرای پرایمر میانی، با استفاده از الیاف پلیمری فایبرگلاس روی درز ها اجرا می کنند. این مرحله اختیاری می باشد.

 

کفپوش اپوکسی اگر به صورت سه بعدی اجرا شود، ابتدا باید تصویر مورد نظر انتخاب شود و پس از انجام ویرایش های مربوطه، توسط دستگاه چاپ می شود. تصویر برش داده شده و سپس آن را روی کف می چسبانند. در آخر با یک لایه ی نازک رزین اپوکسی شفاف سطح را می پوشانند.

از درزگیری بتن تا کفسازی، با کلینیک بتن ایران

کلینیک بتن

سخن پایانی

برای خرید هر یک از این محصولات و دیگر محصولات سازه ای، می توانید به وب سایت شرکت (کلینیک بتن ایران (clinicbeton.ir )) مراجعه کنید.

 

کلینیک بتن ایران با هدف ارائه خدمات تخصصی و راه اندازی و ایجاد پایگاهی علمی و پژوهشی در زمینه بتن و در سطح کشور، تاسیس و همواره سعی نموده است با ارائه خدمات مشاوره ای به مهندسین و شرکتهای فعال، در قالب تلاش برای شناخت راهکارهای ارتقا سطح کیفی پروژه های مختلف در سطح کشور گام بردارد .بدین منظور با ایجاد پیوند با اساتید برجسته کشوری و ایجاد سهولت در دست یابی مهندسین محترم به علوم پایه و روز مرتبط با بتن، به تحقق این امر می اندیشد.