پارس ناز پورتال

اسپانیایی ها به بازار فست فود ایران می آیند

اسپانیایی ها به بازار فست فود ایران می آیند

اسپانیایی ها به بازار فست فود ایران می آیند 

قرار هست تا اسپانیایی ها در اقدامی گسترده به بازار فست فود ایران راه پیدا کنند و این می‌تواند زنگ هشداری برای فست فودهای ایرانی باشد. برند 30 ساله خارجی آماده ورود و عرضه پیتزا در کشور هست. بلومبرگ منبع اصلی خبر هست؛ آن ها ادعا کرده اند که یک برند مشهور پیتزای اسپانیایی قرار هست

 

به زودی روانه ایران شود. اگر سرنخ خبر را بگیرید و جلوتر بروید، دقت می‌شوید کار خیلی جدی تر از یک «به زودی» ساده هست. کار تقریبا تمام شده و کارها طبق برنامه از پیش تعیین شده با سرعتی چندان در حال پیشرفت هست اما چرا بازار پیتزا و فست فود ایران تا این اندازه برای یک برند بزرگ جهانی محبوبیت دارد؟

 

این صنعت تا همین 10 سال پیش پیشرفت چندانی نداشت و تنها برخی کارخانه ها در ساخت مواد نخست فعالیت میکردند اما با واردات تجهیزات و احداث آشپزخانه ها و رستوران هاي گوناگون فست فود تدریجی به صنعتی پولساز در کشور تبدیل شد. براساس آخرین بررسی هاي رسمی مرکز آمار ایران حدود 47.4 درصد افراد 18 ساله و اکثر شهری میگویند

 

فست فود مصرف کرده اند. این در حالی هست که از این افراد 18.7 درصد یک‌بار و 2.6 درصد بیش از پنج بار در ماه فست فود مصرف میکنند.آمار بانک مرکزی نیز نشان میدهد در ایران خانواده هاي یک نفره، سالانه 511 هزار تومان برای رستوران رفتن، هزینه می‌کنند و خانواده هاي سه نفره، 737 هزار تومان هزینه شان میشود.

 

براساس آمار بانک مرکزی کم درآمدترین قشر جامعه سالانه 35 هزار تومان برای رستوران و هتل هزینه می‌کنند و طبقه متوسط جامعه نیز کمتر از 500 هزار تومان در سال صرف هزینه هاي رستوران و هتل می‌کنند اما رستوران و فست فود بین خانواده هاي ثروتمند ایرانی هزینه هاي بالایی را به خود اختصاص داده هست؛ به شکلی که به طور متوسط سالانه بین 900 هزار تومان تا سه میلیون تومان برای رستوران رفتن خرج می‌کنند.

 

اگر هزینه طرفداران رستوران و فست فود ایرانی را با هزینه هاي این موضوع در ایالات امریکا مقایسه کنیم با نهایت تعجب دیدن میکنیم در ایران به مراتب اکثر از کشور آمریکا برای غذا هاي خارج از منزل هزینه می‌شود. طبق آخرین آمار بانک مرکزی، ایرانی ها سالانه بیش از 11 هزار میلیارد تومان برای غذا هاي آماده مصرف می‌کنند.

 

تا پایان سال 90 هر خانوار ایرانی سالانه 380 هزار تومان صرف خرید فست فود می‌کردند. شاخص بهای گروه غذاها و غذایی هاي آماده و آشامیدنی ها در سال 91 نسبت به سال 90 معادل 39.7 درصد اکثر شد. با در نظر گرفتن هزینه متوسطی که خانواده هاي ایرانی برای رستوران و هتل میپردازند

 

و محاسبه میزان تورم و سایر هزینه هاي مربوط به واردات مواد نخست و چیزهایی از این دست می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر ایرانی ها سالانه حدود 16.3 هزار میلیارد تومان برای فست فود هزینه می‌کنند.این درحالی هست که هر آمریکایی سالانه به طور متوسط حدود 300 دلار برای خرید فست فود هزینه می‌کند و هر کانادایی سالانه 197 دلار برای خرید

 

فست فود پول کنار میگذارد. بخش زیادی از جمعیت سوئد با رستوران زنجیره اي مک دونالد آشنا میباشند. این رستوران آمریکایی 28 درصد بازار فست فود سوئد را دارد و هر سوئدی سالانه حدود 180 دلار برای خرید فست فود هزینه میکند.

 

فست فودها چقدر سودآور میباشند؟

برای راه اندازی یک ساندویچی خیلی معمولی به چیزی در دود 60 تا 70 میلیون تومان سرمایه نخست نیاز دارد؛ گرچه اجاره مغازه بستگی به متراژ و محل آن دارد ولی به طور متوسط بین 30 تا 40 میلیون تومان رهن و 1.5 تا 3 میلیون تومان اجاره نیاز هست. برای تهیه یخچال، فر و سایر وسایل و همین طور تزیینات داخل مغازه نیز 15 تا 20 میلیون تومان نیاز هست.

 

تهیه مواد نخست نیز که معمولا به صورت هفتگی خرید میشود نیز هفته اي یک تا دو میلیون خرج بر می دارد. هزینه انرژی هم حداقل ماهی یک میلیون تومان می‌شود که به آن حقوق حداقل یک کارگر با حقوق حداقل یک میلیون و 100 هزار تومان در ماه را باید اضافه کرد.

اسپانیایی ها به بازار فست فود ایران می آیند

فرض کنید یک مغازه ساندویچی 100 ساندویچ در روز به فروش برساند و قیمت میانگین ساندویچ ها شش هزار تومان باشد. بنابراین درآمد هرروز آن ششصد هزار تومان میشود و اگر 365 روز سال را کار کند درآمد سالیانه این واحد می‌شود حدود 200 میلیون تومان، حال باید هزینه ها را از این مبلغ کم کنیم.

 

هزینه مواد نخست در ماه هشت میلیون تومان و در سال 96 میلیون تومان، هزینه نیروی انسانی «دو نفر» هر یک در ماه حداقل یک میلیون تومان و در سال 24 میلیون تومان، هزینه انرژی در ماه یک میلیون تومان و در سال 12 میلیون تومان، اجاره بها مغازه به طور میانگین دو میلیون تومان در ماه و در سال 24 میلیون تومان،

 

حقوق مدیریت دو میلیون تومان در ماه و 24 میلیون تومان در سال درنظر گرفته شده هست. بنابراین کل هزینه سالانه حدود 175 میلیون تومان می‌شود. پس سود خالص این ساندویچی حدود 40 میلیون تومان در سال می‌شود که با دقت به سرمایه گذاری نخست به مبلغ 70 میلیون تومان در مدت قریب به یک سال و نیم این میزان به جیب شما بر میگردید.

 

اسپانیایی ها چه می‌خواهند؟

شاید به دلیل همین بازار بزرگ هست که شرکت اسپانیایی قصد دارد پا پیش بگذارد و در ایران شعبه بزند. این شرکت مادریدی ادعا میکند بزرگ ترین شرکت فروش پتیزا در خارج از ایالات امریکا میباشند و اضافه بر ایران به دنبال توسعه بازار خود در انگلیس میباشند. آن ها میگویند سالانه 60 میلیون پیتزا به فروش می‌رسانند.

 

فست فود زنجیره اي Telepizza کار خود را از اسپانیا شروع کرد. این شرکت در سال 1987 در مادرید اسپانیا متولد شد و بعد از رشد قابل دقت در این شهر به سراغ دیگر کشورهای اسپانیایی زبان رفت. این شرکت بعد از توسعه و بین المللی شدن کارخانه هاي زیادی در اروپا راه اندازی کرد ولی بعد از مدتی سیاست خود را عوض کرد و با راه اندازی یک کارخانه بسیار بزرگ در شهر مادرید به ساخت نان پیتزا برای فروشگاه ها پرداخت.

 

طبق آخرین آمار ارائه شده، بیشترین سود این شرکت از پیتزاهای تحویل داده شده در اسپانیا حدود 38 درصد هست. بعد از آن فروش پیتزا در سطح بین الملل با 29 درصد بیشترین سود را نصیب آن می‌کند. فروش پیتزا در فروشگاه هاي این شرکت در خود اسپانیا نیز با 27 درصد در رتبه بعدی قرار میگیرد

 

و در مجموع میتوان گفت Telepizza اکثر از آنکه مثل مک دونالد تمرکز خود را روی سطح بین الملل گذاشته باشد به خود اسپانیا علاقه دارد و حدود 70 درصد سود خود را از این راه به دست می آورد.این شرکت اکنون بیش از 1200 شعبه در سرتاسر جهان دارد که حدود 60 درصد آن ها در خود اسپانیا و 40 درصدشان در خارج از اسپانیا قرار دارند. کشورهایی مثل پرتغال، شیلی، پرو، لهستان، آمریکای مرکزی، امارات متحده عربی، کلمبیا و غیره.

 

 به گزارش پارس ناز به تازگی این شرکت قصد دارد حوزه آسیا را هدف قرار داده و وارد کشورهای بزرگتر و مطرح تری شود. در ادامه این سیاست به تازگی Telepizza وارد روسیه و انگلستان شده هست و در مرحله بعدی قرار هست وارد دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان شود. این شرکت طبق برنامه خود قرار هست 200 شعبه در عرض 10 سال در ایران راه اندازی کند.

 

در اکثر این کشورها Telepizza با یک استراتژی خاص وارد عمل شده هست. این شرکت با خریداری یکی از مطرح ترین برندهای فروش فست فود در هر کشور وارد شده و با سرعت صاحب شعبات زیادی در سرتاسر هر کشور شده هست. طبق ارزیابی موسسه IPO، Telepizza ارزشی در حدود 600 میلیون دلار دارد. بری این که کوچکی این عدد دستتان بیاید به ارزش چند شرکت دیگر که توسط همین موسسه ارزیابی شدهاند می‌پردازیم.

 

مثلا شرکت UBER که بعنوان تاکسی اینترنتی مشهور جهان شناخته می‌شود ارزشی حدود 68 میلیارد دلار دارد. یا نرم افزار Spotify که مخصوص علاقه مندان به موسیقی هست حدود 13 میلیارد دلار ارزش دارد. به نظر می‌رسد این شرکت اسپانیایی فاصله زیادی تا رسیدن به بقیه شرکت هاي بزرگ جهان در پیش دارد.