پارس ناز پورتال

وقتی انگشتان پا دچار قارچ می شود چه کنیم؟

وقتی انگشتان پا دچار قارچ می شود چه کنیم؟

وقتی انگشتان پا دچار قارچ می شود چه کنیم؟ 

پا به عنوان قلب دوم انسان،دارای پوست حساسی هست مخصوصا در ناحیه انگشتان پا که باید از انها مراقبت کنیم وگرنه دچار قارچ و مریضی هاي نمونه خواهد شد. ناخن‌هاي ضخیم شکننده و انگشتان پوسته‌شده، از مهمان شدن قارچ در ناخن‌هاي شما حکایت میکنند. قارچ‌هایي که به‌سادگی و با سهل‌انگاری در مراقبت از پاها ایجاد می شوند و در صورت بی‌توجهی‌تان، روزانه محدوده وسیع‌تری از پاهایتان را اشغال می کنند.

 

اگر در طول روز ساعت‌ها کفش به پا دارید، بعید نیست با آمدن فصل گرما قارچ‌ها مهمان ناخن‌ها و انگشتانتان شوند. پس این مقاله را بخوانید تا با ماهیت این آسیب پوستی و روش‌هاي پیشگیری از آن آشنا شوید.

 

چطور ناخن‌ها قارچ می زنند؟

قارچ ناخن نوعی عفونت هست که خود را با ترک خوردن، تغییر رنگ یا ضخیم شدن ناخن و همین طور گاهی با شکاف خوردن پوست پا نشان می دهد. علت بروز این عفونت در انگشتان پا، قرار گرفتن در فضای گرم و مرطوب هست. قارچ‌ها در رطوبت با سرعت تکثیر می شوند و افراد به دلیل پوشیدن طولانی مدت کفش یا بهره گیری از کفش‌هاي غیراستانداردی که حرارت را در پاها بالا میبرند، به آن دچار میشوند.

 

همۀ قارچ‌هایي که در پاها و اطراف ناخن‌ها منزل میکنند از یک نوع نیستند، اما میتوان گفت قارچ‌ها از هر نوعی که باشند، با به‌موقع درمان نشدن به‌سرعت تکثیر می شوند و محدوده وسیع‌تری از پای فرد را اشغال می کنند.

 

چه نشانه‌اي دارد؟

ناخن‌هاي قارچ‌زده اغلب ضخیم‌تر از حالت عادی میباشند و گاهی ترک‌ میخورند یا پیچ‌وتابی غیرعادی پیدا می کنند. با وجود ضخامت، این ناخن‌ها به‌راحتی می‌شکنند و رنگشان معمولا رو به زردی می رود. گرچه قارچ‌ها گاهی خود را با نقطه‌هاي سفید روی ناخن نشان می دهند؛ سفیدی‌هایي که روزبه‌روز بزرگ‌تر می شوند. در اغلب موارد، محدوده قارچ به رویه ناخن محدود نمیماند و به پوست اطراف آن هم سرایت می کند و روزانه قسمت وسیع‌تری از پوست را هدف می گیرد.

 

چه کسانی مبتلا می شوند؟

احتمال ابتلای مردان به قارچ ناخن اکثر از زنان هست و افراد مسن اکثر گرفتار این مشکل میشوند. گرچه دچار بودن به دیابت، سندرم پای ورزشکاران، ضعف سیستم ایمنی یا مصرف دخانیات هم میتواند اساس را برای رشد قارچ در پاها مساعد کرد. اگر به دلیل شغل یا ورزشی که گزینه کرده‌اید مدت طولانی پاهایتان در آب قرار میگیرد، احتمال قارچ زدن پاهایتان اکثر می شود.

 

چطور تشخیص بدهیم

علائم ابتلای ناخن‌ها به قارچ را با شما در بین گذاشتیم، اما فراموش نکنید که تعداد زیادی از اختلالات و مریضی‌هاي پوستی علامت مشابهی دارند و اگر پاهایتان در اوضاع نابهنجاری به سر می برند، بهتر هست به متخصص پوست مراجعه کنید تا مریضی‌تان درست تشخیص داده شود. متخصصان پس از تشخیص مریضی شما با تجویز کرم، محلول موضعی، لاک موضعی ناخن، قرص و گاهی تراشیدن و برداشتن نقاط آسیب‌دیده پوست، به شما کمک خواهند کرد.

 

مراقب انگشتان پایتان باشید

قارچ زدن اتفاق عجیب و دشواری نیست. ممکن هست شمایی که تا امروز به این مشکل مبتلا نشده بودید، به دلیل قرار دادن پایتان در شرایط نامناسب، به قارچ ناخن و انگشت مبتلا شوید. برای پیش گیری از این اتفاق، بهتر هست این پیشنهاد‌ها را رعایت کنید:

 

بعد از برگشتن به منزل، پاهایتان را با آب و صابون بشویید.

 

بعد از شستن پاها، آنها را با دقت خشک کنید، مخصوصا بین انگشتانتان را.

 

همۀ وقت} ناخن‌هاي پایتان را کوتاه نگه دارید.

 

هنگام کوتاه کردن ناخن یا سوهان کشیدن آن، از تمیز بودن ابزاری که به کار میبرید مطمئن شوید.

 

از کاشت ناخن، به‌ویژه روی ناخن‌هاي پایتان، پرهیز کنید.

 

کفش مناسب فصل به پا کنید. در فصل گرما از کفش‌هایي که تهویه مناسبی دارند بهره گیری کنید و هیچ‌وقت به دلیل قیمت ارزان یک کفش، بدون اطمینان داشتن از جنس فوم یا پارچه، آن را گزینش نکنید.

 

مطمئن باشید در جورابی که به پا میکنید پلی‌استر زیادی به کار نرفته هست و سهم نخ در آن اکثر هست.

 

اگر اهل رفتن به استخر هستید، اکثر به تغییرات ناخن‌ها یا بافت پوست پایتان دقت کنید تا در صورت بروز قارچ، به‌موقع آن را تشخیص دهید و درمان کنید.

 

فقط انگشتان قارچ نمیزنند

 به گزارش پارس ناز لابه‌لای انگشت‌ها و زیر ناخن‌هاي شما تنها محل مناسب برای رشد قارچ‌ها نیستند. زیر بغل، کشاله ران و حتی پوست سر شما هم می تواند فضایی مناسب برای رشد قارچ‌ها باشد. یادتان نرود که ژن‌هاي شما به‌تنهایی باعث ریختن موهایتان نمیشوند.

 

محققان می گویند اگر ساعات زیادی از روز زیر نور آفتاب کار می کنید، احتمال این که سرتان روزانه از مو خالی‌تر شود بالا میرود. به گفته آنها گرمای هوا در کنار اشعه uv خورشید، به مو هاي شما آسیب می زند و تعریق چندان و منزل کردن گردوغبار در موهایتان، اساس را برای ریزش مو فراهم میکند. تعریق در ناحیه سر و قرار گرفتن این ناحیه در فضایی مرطوب و گرم، شرایط را برای رشد قارچ‌ها مساعد می کند و به پوست سر و مو هاي شما آسیب میزند.

 

برای کاهش این مشکلات، سعی کنید هر هفته چند بار موهایتان را بشویید و هرگز مو هاي چرب‌شده را تحمل نکنید. قبل از این، اگر باید زیر نور آفتاب کار کنید، یک کلاه آفتابگیر نخی یا حصیری روی سرتان بگذارید یا این که پوست سرتان را با پارچه‌هاي نخی مانند چفیه بپوشانید. قبل از این، سعی کنید به جای دوش گرفتن قبل از رفتن به محل کار، شب‌ها حمام کنید تا مجبور به خشک کردن مویتان با سشوار و وسایل گرمازای دیگر نباشید.