پارس ناز پورتال

اهمیت استفاده از قرص کلر و پودر کلر در تصفیه آب

اهمیت استفاده از قرص کلر و پودر کلر در تصفیه آب

کلر به عنوان محبوترین ضدعفونی کننده استخر، جلبک ها، باکتری ها و سایر عناصر مضر موجود در آب را اکسید می کند. ضد عفونی کننده های مبتنی بر کلر به صورت پودر، گرانول، قرص یا مایع در بازار مواد شیمیایی معامله می شوند.

 

کلر یکی از مهم ترین مواد شیمیایی موجود برای پاکسازی استخر است اما در استفاده از آن باید بسیار با احتیاط عمل کرد. اگر مقدار کلر در آب خیلی کم باشد، آب برای شنا کردن تمیز یا ایمن نخواهد بود.

 

از طرف دیگر، اگر مقدار کلر خیلی زیاد باشد، PH آب اسیدی می شود و می تواند تجهیزات استخر را دچار خوردگی کند. بدیهی است که آب اسیدی برای شناگران نیز ناراحت کننده خواهد بود و به چشم ها و پوست انسان آسیب می رساند.

 

کلر یکی از رایج ترین ضد عفونی کننده های آب است و محصولات مبتنی بر کلر بخش مهمی از روند نگهداری استخرها هستند. اگرچه نوع کلر مورد استفاده به ابعاد و کاربری استخر بستگی دارد اما درک تفاوت بین انواع کلر موضوعی بسیار با اهمیت است.

 

انواع کلر

 

به طورکلی پنج نوع کلر در بازار وجود دارد که شامل هیپوکلریت سدیم، هیپوکلریت کلسیم، هیپوکلریت لیتیوم، تری کلر و دی کلر است.این پنج نوع کلر را می توان به دو دسته اصلی تثبیت شده و ناپایدار تقسیم کرد. هیپوکلریت سدیم، هیپوکلریت کلسیم و هیپوکلریت لیتیوم ناپایدار هستند.

 

به عبارت دیگر فاقد اسید سیانوریک هستند که مانند یک ضد آفتاب برای کلر عمل می کند و از تجزیه آن در اثر اشعه ماوراء بنفش خورشید جلوگیری می کند. از طرف دیگر، تری کلر و دی کلر تثبیت شده و حاوی اسید سیانوریک هستند. این ترکیبات شیمیایی به شکل قرص یا پودر کلر برای تصفیه آب به فروش می رسند.

اهمیت استفاده از قرص کلر و پودر کلر در تصفیه آب

قرص کلر چیست؟

 

قرص کلر یکی از ترکیبات شیمیایی حاوی کلر است که برای ضد عفونی آب استخرها استفاده می شود. با محبوب شدن استخرهای شنای خانگی، نیاز به روشی سریع و آسان برای اضافه کردن کلر به آب نیز افزایش یافت.

 

کاربری آسان، علت اصلی محبوبیت قرص های کلر در میان صاحبان استخرهای کوچک است. از قرص های کلر نه تنها برای از بین بردن باکتری های موجود در آب بلکه برای جلوگیری از رشد جلبک ها و حفظ سطح pH مناسب آب نیز استفاده می شود.

 

انواع قرص کلر

قرص های کلر در بسیاری از صنایع از جمله تصفیه آب و برای ضدعفونی استخرها و اسپاها استفاده می شوند. مهم ترین نکته ای که در انتخاب برند قرص کلر باید در نظر گرفت، خلوص محصول است. هرچه خلوص بالاتر باشد، کلر عملکرد بهتری در ضدعفونی کردن استخر دارد.

 

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه نمود اندازه قرص کلر است. هرچه قرص بزرگتر باشد، به زمان بیشتری برای حل شدن و رهاسازی کلر در آب نیاز است.در نهایت، مهم است که برچسب محصول را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید محصولی که انتخاب می ‌کنید با استخر شما سازگار است. قرص ‌های کلر با سرعت‌ های متفاوتی کلر آزاد می ‌کنند.

 

برخی از انواع قرص کلر فقط برای استفاده در استخرهای روباز در نظر گرفته شده اند، در حالی که برخی دیگر را می توان در استخرهای سر بسته نیز استفاده کرد. حتما محصولی را انتخاب کنید که با استخر یا آبگرم موردنظر سازگاری داشته باشد تا آسیبی به تجهیزات وارد نشود.

 

پودر کلر چیست

 

پودر کلر یکی از اشکال رایج کلر موجود در بازار و یک راه حل موثر برای از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم هایی احتمالی موجود در آب است. این ترکیب پس از اندازه گیری، بر اساس وسعت استخر جهت از بین بردن میکروارگانیسم های ناقل بیماری مانند E-Coli، وبا و اسهال خونی و همچنین آلودگی ها و زباله های محیطی استفاده می شود.

 

پودر کلر، اغلب در تصفیه فاضلاب صنعتی با هدف رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از بیماری همه گیر و همچنین برای ضدعفونی و استریل کردن استخرهای شنا، سبزیجات، حوضچه های ماهی و … استفاده می شود.

 

کلر با آب واکنش داده و اسید هیدروکلریک تشکیل می دهد. علاوه بر این با پاتوژن های مضر موجود در استخر ترکیب شده و کلر ترکیبی یا کلرامین تولید می کند. این واکنش شیمیایی تحت pH مناسب بهترین عملکرد را دارد، و به همین دلیل بسیار مهم است که سطوح کلر را به صورت دستی یا با استفاده از کنترل‌ کننده خودکار استخر بررسی کنید.

 

پودر کلر معمولا در شوک زدن به استخر کاربرد دارد. مقدار کلر مورد نیاز برای شوک زدن به استخر به ظرفیت استخر و نوع کلر مورد استفاده بستگی دارد.

اهمیت استفاده از قرص کلر و پودر کلر در تصفیه آب

مضرات پودر کلر

پودر کلر هنگامی که در انبارهای خشک نگهداری می شود، پایداری مطلوبی دارد و در طول زمان قدرت خود را حفظ می کند؛ اما خورنده و جاذب رطوبت است و  به آرامی با رطوبت هوا واکنش می دهد و گاز کلر تولید می کند. به همین دلیل ظروف حاوی پودر کلر باید به طور کامل مهر و موم شوند.

 

اندازه گیری دقیق پودر کلر نسبت به قرص های کلر دشوارتر است، بنابراین بسیاری از صاحبان استخرهای خانگی تمایلی به استفاده از پودر کلر ندارند.مسئله دیگری که کاربرد پودر کلر را برای افراد دشوار می سازد این است که نمی توان آن را به صورت مستقیم به آب استخر اضافه نمود.

 

بلکه باید با رعایت نکات ایمنی، ابتدا مقدار تعیین شده پودر کلر را در یک سطل آب حل کرده و سپس آن به آب استخر اضافه کرد. این امر خطر تماس با مواد شیمیایی را به ویژه در مورد نگهداری از استخرهای خانگی افزایش می دهد و می تواند عوارضی را در پی داشته باشد.

 

کلام پایانی

کلرزنی فرآیندی است که علاوه بر تصفیه، عوامل بیماری زا را در آب از بین می برد. کلر همچنین در محافظت از مواد غذایی، از بین بردن میکروب ها و ایمن نگه داشتن غذاها و خوراکی ها به ما کمک می کند.

 

در حال حاضر قرص کلر به صورت قرص آنزیم دار و ساده ۹۰ درصد ۲۰ و ۲۰۰ گرمی برای ضد عفونی کردن آب استخرهای شنا و جکوزی و آب نماها با حلالیت ۱۰۰ % در آب و بدون ته نشینی در بازار فروخته می شود. هر یک عدد قرص را می توان برای تصفیه ۱۰ هزار لیتر آب در یک هفته استفاده نمود.