پارس ناز پورتال

با افراد دمدمی مزاج چطور رفتار کنیم؟

با افراد دمدمی مزاج چطور رفتار کنیم؟

با افراد دمدمی مزاج چطور رفتار کنیم؟ 

برخی افراد میباشند که با کوچکترین مسئله اي غمگین و عصبانی میشوند و در عین خوشحالی در یک لحظه میتوانند خشمگین شوند. دمدمی ­مزاج بودن طبیعی هست. همه ي‌ ما می­‌توانیم مضطرب باشیم. اما اگر بیش از ۳۰ سال دارید، دمدمی ­مزاج بودن دیگران شاید جاذبه‌اش را برای شما از دست داده هست.

 

چنین افرادی نیاز به شنیده‌شدن، پشتیبانی و مراقبت دارند و اگر مورد دقت قرار نگیرند، قطعا به افسردگی بالینی و سایر اختلالات و نوسانات خلقی دچار خواهند شد. اما نوع دیگری از دمدمی­ مزاج بودن وجود دارد که مختص افراد قلدر هست. آن ها از خلق‌وخوی خود برای ترساندن بهره گیری می‌‌کنند. در این جا می­‌خواهیم درمورد این جنبه از مسئله گفتگو کنیم. هرچه باشد، باید طرز برخورد با افراد دمدمی‌ مزاج را بدانیم.

 

نادیده‌گرفتن راه‌حل مناسبی هست

به‌طور معمول افراد دمدمی­‌مزاج از روی عادت، به احساسات خودشان در مقابل احساسات دیگران اولویت می­‌دهند و خدای نکرده اگر ما یک وقتی دمدمی­ مزاج شویم، قادر به تحملش نیستند. دیگران همواره نگران‌ند که آن ها چه فکر می‌­کنند. این عدم‌اشتراک­‌گذاری عاطفی یا بی‌توجهی به احساس خودتان و دقت بیش‌ازحد

 

به احساسات آن ها، نوعی حرص و طمع هست و مهم نیست ظاهرش چطور باشد.در طرز برخورد با افراد دمدمی‌ مزاج، ممکن هست درک‌کردن و گوش‌دادن برای این افراد خوب باشد، گرچه اگر خلق‌وخوی انها ناخودآگاه به‌سمت بازرسی دیگران نباشد. اما اگر انها از دمدمی‌مزاج بودن منافعی مثل دقت، نفوذ و موقعیت به‌دست می‌‌آورند،

 

این رفتار متوقف نمی­‌شود. بنابراین چطور می توان به برترین شکل تأثیرات آدم‌هاي دمدمی­ مزاج را مدیریت کرد، یا برترین طرز برخورد با افراد دمدمی‌ مزاج چیست؟

 

انتخاب هاي خود را در نظر بگیرید

اگر کسی را می‌­شناسید که به‌نظر می­‌رسد همه ي وقت فضای احساسی را تحت سلطه می­‌گیرد، بهتر هست با خودتان صریح باشید: او «قلدر» هست. اگر همدلی، دلسوزی، نصیحت و دقت کلی شما به آن ها کمک نمی­‌کند و دمدمی‌ مزاج بودن‌شان شما را آزار می‌­دهد، و هم‌چنین اگر به‌نظر نمی رسد

 

برای این مسئله اهمیتی قائل باشند، پس به‌دقت بررسی کنید: آیا شما در زندگی‌تان به این فرد نیاز دارید؟ اگر به هر علتی مجبورید چنین افرادی را در زندگی‌تان بردباری کنید، این موارد را در طرز برخورد با آن ها در نظر داشته باشید:

 

وارد بازی‌شان نشوید

به‌یاد داشته باشید که مردم تا زمانی که برای تغییرنکردن، حقوق میگیرند، تغییر نخواهند کرد. حالا مصمم شوید که بی­‌جهت تحت تأثیر قرار نگیرید. مراقبت‌کردن و دادن امتیازات ویژه را متوقف کنید.یکی از روان‌شناسان میگوید: یکی از زنانی که برای روان‌درمانی به من مراجعه کرده بود، شکایت میکرد

 

که همکارش وقتی سرحال هست، حکایت‌هاي جذابی درمورد‌ پایان هفته­‌هایش تعریف می­‌کند، اما وقتی دیگران درمورد فعالیت‌هاي‌شان گفتگو میکنند، اغلب بی‌حوصله و کلافه به‌نظر می‌­رسد. این بانو گفتگو‌کردن درمورد‌ خودش را با زن دمدمی مزاج کاملا متوقف کرده بود و اساسا تبدیل به «گوش اجاره‌اي» شده بود.

 

به دمدمی‌ مزاج بودن حقوق ندهید

افراد دمدمی مزاج تمایل دارند بازرسی وضعیت را در دست بگیرند، هرچند در این راه موفقیت زیادی نمیتوانند کسب کنند و به‌علت تصمیمات متضاد، گوناگون و سریعی که میگیرند، هم خودشان و هم شما را آزار خواهند کرد. بهتر هست این رفتارشان را تأیید نکنید و وقتی تصمیمی میگیرند، زیر بارشان نروید. نگذارید تحت تأثیر شرایطی قرار بگیرید که انها ایجاد می کنند.

 

سؤال کنید

برخی ها دمدمی‌ مزاج ممکن هست از خشم به‌عنوان راهی برای تحت تأثیر قراردادن شما بهره گیری کنند یا در لاک خود فروروند و حرف نزنند. ممکن هم هست ناگهان به‌شیوه­‌اي منفی شروع به گفتگو‌کردن درمورد چیزهایی کنند که برای شما عزیز و ارجمند‌اند. یک روز حال‌شان خوب هست و یک روز بد.

 

آن ها مثل شن‌هاي روانی زیر پای شما میباشند و نمی­‌گذارند بفهمید کجا ایستاده‌­اید. همۀ‌ ما ممکن هست کمی نوسان داشته باشیم، اما تیپ­‌هاي شخصیتی دمدمی مزاج دقیقه‌به‌دقیقه تغییر می کنند.اگر به‌جای این که صرفا به این فکر کنید که چه احساسی دربار‌ه رویدادها رخ‌داده دارید، صرفا این رویدادها را زیر نظر بگیرید،

 

خواهید دید که تغییرات خلق‌وخوی این افراد، هدفمند و برای تحت تأثیر قراردادن دیگران هست.اما اگر یک‌وقت از خود بدخلقی نشان دهید، ممکن هست شگفت‌زده و حتی خشمگین شوند، چرا که شما وارد قلمرو انها شده‌‌اید.دقت‌نکردن به خلق‌وخوی افراد دمدمی مزاج ممکن هست بازی‌هایشان را برهم بزند.

 

این یکی دیگر از نکاتی هست که در طرز برخورد با این افراد به شما کمک می­‌کند. چه کسی گفته هست که رفتار آن ها نباید مورد سوال قرار گیرد؟ گاهی به‌بحران‌کشیدن خلق وخوی این اشخاص ممکن هست باعث شود رفتار خود را از بیرون دیدن کنند.