پارس ناز پورتال

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

 

در اینبخش با عجیب ترین و زیباترین زندان هاي دنیا آشنا میشویم. هر گاه کلمه زندان را میشنویم یه یاد سلول هاي سرد و ساکتی می افتیم کـه محال ممکن اسـت حتی 1 ساعت در انها دوام بیاوریم! تحمل زندان سخت اسـت، در کل حبس کردن انسان بدترین زجری اسـت کـه می‌تواند تحمل کند. اما دراین پست شکل دیگری از زندان ها را میبینیم کـه مطمئن هستیم برای شـما جالب خواهد بود!

 

زندان کرستی kresty

زندان کرستی «Kresty Prison» ، زندانی در شهر سنت پترزبورگ کشور روسیه می باشد. دراین زندان با ظرفیت اصلی 3000 نفر، همواره بیش از 10000 زندانی نگه داری می شوند. بـه این ترتیب هر زندانی هفته‌اي 15 دقیقه برای استحمام فرصت دارد و طبق قوانین روسیه 4 متر فضا برای هر زندانی در نظر گرفته شده اسـت.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

زندان متشکل از دو ساختمان بـه شکل متقابل می باشد ودر کل دارای 960 سلول می باشد. تاریخ این زندان بـه دهه 1730 بر میگردد. این زندان در اصل انبار و مخزنی برای نگه داری شراب دراین شهر مورد استفاده قرار می گرفت. پس از اصلاحات آزادی بردگان درسال 1861، نیاز بـه فضای زندان تا حد زیادی افزایش یافت. بنابر این، درسال 1867 انبار شراب بـه مکانی با 700 تخت زندانی بـه طور جداگانه برای زنان و مردان تبدیل شد.

 

زندان هالدن halden

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

بعضی از زندان ها بخاطر رفتار نامناسبی کـه با زندانی ها دارند، بسیار مشهورند. این زندان ها برای برقراری آرامش متوسل بـه روشهای غیرانسانی می شوند، اما در اسکاندیناوی زندانی بنام هالدن ساخته شده کـه بـه دلیل رفتار مناسب با زندانی ها، بعنوان انسانی‌ترین زندان شناخته شده. این زندان در شهر هالدن نروژ قرار دارد. زندانی هایي کـه بـه هالدن فرستاده می شوند.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

هر یک از سلول‌هاي زندان مجهز بـه تلویزیون، یخچال فریزر کوچک و یک حمام اختصاصی اسـت. دور‌تا‌دور زندان را جنگل و درختان سرسبز احاطه کرده کـه منظره‌اي زیبا رابه وجود آورده اند. شاید باور نکنید، اما در زندان هالدن خطرناکترین قاتل‌ها و سارقان نگه‌داری می شوند و این در حالی اسـت کـه سیستم امنیتی زندان بسیار پایین اسـت و زندانیانی کـه در هالدن بـه سر می برند بـه دلیل شرایط خوب زندان هیچ میلی بـه فرار ندارند.

 

زندان سارک Sark

سارک، جزیره‌اي کوچک بین کشور هـای انگلیس و فرانسه اسـت کـه جمعیتی کمتر از 600 نفر را در خود جای داده اسـت. اما عجیب‌ترین نکته درباره سارک این اسـت کـه کوچک‌ ترین زندانی کـه فکرش را بکنید دراین جزیره قرار دارد. این زندان بـه حدی کوچک و ساده اسـت کـه در نگاه اول احتمالا آن رابا یک سرویس بهداشتی عمومی اشتباه میگیرید.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

اما در حقیقت این ساختمان کوچک، یک زندان بامزه نقلی اسـت کـه فقط ظرفیت دو زندانی را دارد و افرادی با جرم‌هاي سبک، از جمله مصرف نوشیدنی‌هاي الکلی کـه فقط بـه یک روز زندان محکوم میشوند دراین ندامتگاه نگه‌داری میشوند. جالب اسـت بدانید براساس رتبه‌بندی زندان‌ها، زندان سارک رسما بـه‌عنوان کوچکترین و احمقانه‌ترین زندان جهان معرفی شده اسـت.

 

زندان ADX

ADX فلورنس فوق امنیتی‌ترین زندان دولت ایالات امریکا اسـت. این زندان محلی برای نگه داری زندانی‌هاي مرد خطرناکی هستند کـه نیاز بـه مراقبت شدیدتری دارند. این زندان تحت کنترل اداره فدرالی زندان‌هاي ایالات امریکا اسـت ودر فرمونت، کلرادو قرار دارد. گفته میشود خواکین گوزمن لوئرا کـه یکی از خطرناک‌ترین زندانیان جهان اسـت، درصورت منتقل شدن بـه کشور آمریکا دراین زندان زندانی خواهد شد.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

قابل ذکر اسـت کـه این زندان محل نگه‌داری از زندانی‌هاي مرد اسـت ودر کشور آمریکا محلی برای نگه‌داری از زندانی‌هاي زن خطرناک وجود ندارد. زندانی‌هاي زنی کـه بـه هر دلیل بـه درجه خطرناک رسیده باشند رابه مرکز دکتری فدرالی کارس‌ول کـه در ایالت تگزاس قرار دارد منتقل میکنند.

 

زندان آرانجوئز Aranjuez

زندان آرانجوئز از عجیب ترین زندان هاي دنیاست کـه در آن سلول هاي خانوادگی پنج ستاره‌اي ساخته شده. در و دیوار این سلول ها با شخصیت‌هاي دنیای کارتونی تزئین شده و تختخواب‌هاي کودک در سلول‌ها گذاشته شده تا کودکان بتوانند تا سن سه‌سالگی همراه والدین خود در زندان زندگی کنند.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

زندانی ها برای تامین مخارج فرزندانشان می توانند در سوپرمارکت زندان کار کرده ودر کلاس‌هاي آموزشی شرکت کنند. سلول‌هاي خانوادگی برای این ساخته شد کـه کودکان بتوانند درکنار والدین زندانی خود بزرگ شوند ودر عین حال احساس نکنند زندانی هستند. زندانی هایي کـه بچه دارند، در کلاس‌هایي شرکت میکنند تا بـه آن ها آموزش‌هاي لازم برای تربیت فرزند داده شود.

 

کودکان علاوه بر این کـه می توانند درکنار والدین خود باشند، از امکاناتی مانند مهد کودک و حیاط بازی هم استفاده می کنند. هر چند در زندان آرانجوئز امکانات رفاهی زیادی برای کودکان فراهم شده اما دراین میان، بحث‌هاي بسیاری درباره این کـه آیا زندان محل مناسبی برای رشد کودکان اسـت یا خیر، وجوددارد.

 

زندان باستویی Bastoey

زندان باستوی کـه بـه‌عنوان یکی از مراکز دوستدار طبیعت در جهان شناخته می شود، ضریب امنیتی بسیار کمی داشته و بـه‌دلیل اوقات خوشی کـه زندانیان در آن سپری میکنند جنبه مجازات‌شدنشان بـه کلی فراموش میشود. جالب اسـت بدانید کـه تمامی سلول‌هاي این زندان مجهز بـه میز تحریر و تلویزیون‌هاي صفحه مسطح بوده و جلوی پنجره‌ها نیز اثری از میله‌هاي حفاظتی دیده نمی شود.

 

علاوه بر این، انواع غذا هاي خوشمزه و لذیذ نیز در آشپزخانه این زندان طبخ میشود. باوجود این شرایط در وهله اول ممکن اسـت گمان کنید کـه افراد کم خطر با جرم‌هاي سبک دراین زندان بـه سر میبرند، اما در کمال ناباوری در آنجا تبهکارانی هم چون قاتلان سریالی، تجاوزگران و بسیاری دیگر از مجرمان خطرناک نروژ را در آنجا می بینید.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

تا بـه این قسمت بـه احتمال زیاد همه ی شـما گمان میکنید کـه سیستم عدالتی نروژ با مشکلی جدی روبه‌رو اسـت کـه این‌گونه تبهکاران خطرناک را مورد عنایت قرار داده، اما صبور باشید؛ زیرا دلایل بسیاری پشت این تصمیم وجوددارد. تنها تبهکارانی کـه بـه نحوی ندامت خود رابه اثبات رسانده و تصمیم بـه تغییر روش خود دارند در زندان باستوی پذیرفته می شوند.

 

این‌گونه اسـت کـه با انتقال این تبهکاران نادم بـه زندان باستوی و دادن مسئولیت‌هایي از جمله مراقبت از گوساله‌ها یا فضای سبز زندان، فرصتی بـه انها داده میشود کـه بعد انسانی خودرا باز یافته و سریع‌تر بـه زندگی طبیعی بازگردند. البته عجیب‌ترین موضوع این اسـت کـه این روش جواب داده و زندانیان آزاد شده از ندامتگاه باستوی کمترین میزان تخطی از قانون را دارند.

 

زندان ایالتی لوئیزیانا

زندان ایالتی لوئیزیانا ازآن دسته زندان‌هایي اسـت کـه بـه دلیل امکانات فراوانش ممکن اسـت تعداد زیادی از افراد کم‌درآمد رابه امید راهیابی بـه آن وسوسه بـه تبهکاری کند. این زندان بـه‌قدری بزرگ و مدرن اسـت کـه زندانیان از آنجا بـه‌عنوان شهری دوست داشتنی با تمام امکانات یاد می کنند. ندامتگاه لوئیزیانا تنها جایی اسـت کـه در آن افراد کم‌درآمد نیز میتوانند تفریحات ثروتمندان – از جمله بازی گلف – را تجربه کنند.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

شرایط و امکانات این زندان آن رابه شهری اختصاصی برای تبهکاران نه چندان پشیمان ایالت لوئیزیانا، تبدیل کرده اسـت. اگرچه این زندان از بالاترین میزان امنیتی برخوردار بوده و فرار ازآن ممکن نیست، اما باوجود امکاناتی نظیر زمین گلف اختصاصی، ایستگاه رادیویی داخلی، چاپ مطبوعات، استودیوی تلویزیونی و فرودگاه اختصاصی بدون داشتن امنیت بالا نیز هیچ یک از زندانیان اندک تمایلی بـه ترک زندان یا فرار ازآن ندارند.

 

زندان سن پدرو San Pedro

زندان «سنت پدرو» از عجایب بولیوی اسـت کـه نزدیک بـه 1500 زندانی را در خود جای داده. اما این، تعداد زندانی ها نیست کـه این زندان رابه مکانی عجیب تبدیل کرده، بلکه محوطه زندان و مغازه‌ها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها و حتی هتلی کـه دراین زندان ساخته شده، آن رابه جایی شگفت‌انگیز و دیدنی تبدیل کرده اسـت. در زندان سنت پدرو، زندانیان می توانند درکنار خانواده‌شان زندگی کنند.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

آن ها می توانند بدون ترس از دستگیر شدن توسط نگهبان‌ها، بـه خیابان کـه در حقیقت همان زندان اسـت، بروند، خرید کنند ودر رستوران غذا بخورند. داخل محوطه زندان نه تنها هیچ نگهبانی دیده نمیشود بلکه خبر از سلول‌هاي تنگ و تاریک با میله‌هاي آهنی نیست و همه ی می توانند آزادانه دراین زندان بچرخند. زندان سنت پدرو بـه هشت بخش تقسیم شده اسـت.

 

این زندان از منطقه فقیرنشین شروع میشود و تا بخش هاي اشرافی نشین نیز ادامه دارد. دربخش اشرافی نشین زندانی ها دارای سلول‌هاي اختصاصی با حمام، آشپزخانه، تلویزیون و حتی جکوزی هستند. البته اجاره ماهانه این سلول هاي مجهز بین هزار تا 1500 دلار می باشد از این رو بیشتر زندانی ها در منطقه شلوغ و فقیرنشین زندگی می کنند. البته این زندانی ها هم باید کرایه سلول‌هاي شان را پرداخت کنند.

 

زندان سیبو Cebu

چـه کسی میگوید کـه زندانیان حق زندگی کردن و شاد بودن ندارند؟ تبهکاران نیز مانند همه ی مـا انسان‌ها گاهی بـه تفریح و سرگرمی نیاز دارند. اگرچه بیشتر زندان‌ها برای سرگرم کردن زندانیان ورزش‌هایي هم چون فوتبال یا والیبال را در برنامه کاری خود می‌گنجانند اما آنچه رئیس زندان سیبو در فیلیپین برای سرگرم کردن زندانیانش در نظر گرفت باعث شهرت این زندان و قرار گرفتن آن در ردیف زندان‌هاي شگفت‌انگیز جهان شد.

 

«اف گارسیا» بین سال‌هاي 2005 تا 2010 تصمیم گرفت برای التیام سلامت روانی زندانیان، برنامه‌هاي مفرح جشن و پایکوبی راه بیندازد. همین برنامه‌ها کم‌کم بـه یکی از شاخصه‌هاي این زندان تبدیل شده اسـت. زندان سیبو در فیلیپین، یکیدیگر از زندان‌هاي مشهور جهان اسـت کـه امکانات امنیتی آن بسیار بالاست و ظرفیت آن بـه 1600 نفر میرسد. موضوعی کـه باعث شد، در ردیف عجیب‌ترین زندان‌هاي جهان جای بگیرد.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

هر روز صبح «اف گارسیا»، رئیس زندان در مراسم صبحگاهی حاضر می ‌شد تا باحضور او و برنامه ورزشی اجرا شود. گارسیا همه ی تمرینات زندانیان را فیلم برداری کرده و آن ها را برای نمایش در اینترنت می‌گذاشت. باوجود این کـه بیشتر زندانی‌هاي سیبو، قاتل و بسیار خطرناک هستند اما این روش تمرینات ورزشی روی آن ها تاثیر مثبت زیادی گذاشته و با استقبال زندانی‌ها روبه‌رو شده اسـت.

 

زندان 5 ستاره اتریش

این ساختمان مجلل با نمای تمام شیشه‌اي و زیبا چیزی اسـت کـه در وهله اول فکر انسان را سمت یک هتل لوکس پنج ستاره می‌کشاند، اما اشتباه نکنید، آنچه مشاهده می کنید نمایی از یک زندان پنج ستاره در منطقه استیریای کشور اتریش اسـت.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

نکته جالب درباره آمار جرم و جنایت اتریش اینجاست کـه اگرچه این کشور در مقایسه با ایالات امریکا از نرخ پایین‌تری در انواع جرایم نظیر قتل، تجاوز و حمله بـه اشخاص برخوردار اسـت اما از نظر سرقت خانه ها آمار بالاتری نسبت بـه کشور آمریکا دارد. از آنجا کـه این زندان پنج ستاره مختص بـه جرایم سبک اسـت، سارقان اتریشی بـه امید اینکه وارد این زندان باشکوه شوند دست بـه سرقت از خانه ها میزنند.

 


 

در ادامه زیباترین زندان های دنیا

در اطراف جهان، از دانمارک تا انگلستان تا هند، مکان‌هایي فوق امنیتی هستند کـه معماری شگفت‌انگیز و طراحی داخلی بی‌نظیری دارند. اگرچه بیشتر زیباترین زندان هاي دنیا در کشور هـای قدیمی واقع شده‌اند اما عده اي از آن ها، دارای طراحی مدرن و مجللی هستند.

 

ساختمان زندان مرکزی اتریش توسط Joseph Hohensinn طراحی شده اسـت. در سردر ورودی این زندان، کتیبه‌هایي وجوددارد کـه قوانین زندانیان و حقوق بشر را در خود جای داده‌اند.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

در زندان هالدن «Halden» نروژ، زندانیان میتوانند آشپزی کنند، بازی‌هاي ویدیویی انجام دهند، بـه شکار بروند و بر روی تختخواب‌هاي باشکوه بخوابند. سلول‌هاي این زندان بیشتر شبیه اتاق‌هاي کالج هستند. دراین مکان، کـه یکی از زیباترین زندان هاي دنیا نیز هست، با مجرمین همانند مردم عادی برخورد میشود. زندانیان پس از آزادی، با ذهنی سالم وارد جامعه خواهند شد.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

ویلای اسبرتولی «Sbertoli»، زندان و تیمارستانی ایتالیایی‌ست کـه در قرن 18 میلادی ساخته شده اسـت. این مکان امنیتی با سقف‌هاي طاقدار، تراس‌هاي داخلی و نقاشی‌هاي بسیار زیبا بر روی دیواره‌ها، علاوه بر زندان، یکی از زیباترین ساختمان‌هاي جهان نیز هست.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

اگر قفل‌هاي بزرگ زندان سلطنتی بریتانیا در ولز را نادیده بگیریم، این مکان امنیتی بیشتر شبیه بـه یک مدرسه عمومی‌ست. دراین زندان، کلاس‌هاي درسی متعدد، سالن ورزشی مجهز بـه حمام گرم، میزهای بیلیارد و پینگ پنگ در معرض مجرمین قرار داده شده اسـت.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

قلعه چیلون یا شیلون «Chillon Castle»، در نزدیکی دریاچه لمان ژنو در اتریش قرار گرفته اسـت. از این مکان، در زمان جنگ‌هاي مذهبی قرن 16 میلادی، بعنوان زندان استفاده شده و پس ازآن، بـه محلی برای انبار مهمات و نیز، پاسگاه دیدبانی تبدیل شد.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

زندان فریمنتل «Fremantle Prison» در غرب استرالیا ساخته شده اسـت. ماموریت این مکان امنیتی درسال 1991 و پس از 136 سال بـه اتمام رسیده و ازآن زمان تا کنون، تنها بعنوان مکانی کـه یکی از زیباترین زندان هاي دنیا بود، شناخته می شود. این زندان زیبا در حال حاضر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اسـت.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

زندان باستوی «Bastøy» در جزیره‌اي امنیتی واقع در شمال غربی شهر هالدن نروژ قرار گرفته اسـت. این مکان نیز یکیدیگر از زندان هاي باز دنیا اسـت کـه زندانیان در آن بـه اسانی بـه کشاورزی، ماهیگیری، اسکی، تنیس و اسب‌سواری میپردازند.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

زندان اتریشی کلیسای گارستن «Garsten» تا سال 1851 بعنوان یک صومعه مورد استفاده قرار می گرفت و پس ازآن، و با تغییر کاربری، بـه یکی از زیباترین زندان هاي دنیا تبدیل شد. این زندان هم چنین یکی از پیچیده‌ترین معماری‌هاي جهان را نیز دارد.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

درروستای اوورلون «Overloon» کشور هلند، مرکزی جهت بازداشت جوانان مجرم واقع شده کـه دارای نقشه‌اي با طراحی باز بوده و کاملا از جنس چوب طبیعی موجود در محیط اطراف ساخته شده اسـت.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

حدود ده سال پیش، زندان ایالت یوتلاند شرقی در دانمارک ساخته شد. این زندان کاملا تمیز بوده و دارای پوشش امنیتی فوق بالاست. دوربین‌هاي مادون قرمز، سنسورهای حرکتی و اسکنرهای اثر انگشت موجود در ساختمان این مکان، آن رابه یکی از مدرن‌ترین و زیباترین زندان هاي دنیا تبدیل کرده اسـت.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

زندانی سلولی در مجموعه جزایر آندامان «Andaman» در کشور هندوستان قرار گرفته اسـت. این زندان در اوایل قرن بیستم میلادی، بـه طور عمده توسط ارتش بریتانیا استفاده می ‌شد. محبوس‌شدگان دراین زندان، مخالفان سیاسی و تبعیدی بودند کـه در راه استقلال هندوستان مبارزه میکردند.

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

با عجیب ترین و زیباترین زندان های دنیا آشنا شوید | از آمریکا تا بولیوی

برج لندن، در سال هـای 1100 تا 1952 بعنوان زندان عملیاتی مورد استفاده قرار میگرفت. این مکان در قرن 13 میلادی دوباره بازسازی شده اما کاربری خودرا بعنوان یک زندان از دست داده اسـت.