پارس ناز پورتال

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

بیماری از هر نوعی که باشد، برای انسان عذاب آور بوده وی را دچار رنج و عذاب می‌کند. حتی یک سرماخوردگی ساده هم می‌تواند کاملاً بر بدن و رفتارهای ما تاثیر منفی گذاشته و دیگر نتوانیم مانند قبل، به کارهای روتین و روزمره خود بپردازیم. برخی از بیماری‌ها، واقعاً قابل درمان نبوده و تنها می‌توان آن‌ها را کنترل کرد که بدتر نشوند.

 

به عنوان مثال، سردرد میگرنی یکی از این موارد است. البته در بسیاری از منابع معتبر و قابل استناد عنوان شده که به هیچ عنوان نباید میگرن را با یک سردرد معمولی اشتباه بگیریم؛ چراکه به مراتب دردآور‌تر و کلافه کننده‌تر است. به دلیل اهمیت این موضوع، می‌خواهیم در خصوص درمان میگرن صحبت کرده و روش‌های مختلفی را که برای درمان آن وجود دارند، بررسی کنیم.

 

میگرن تنها یک سردرد نیست!

 

درمان میگرن از آن نظر بسیار حائز اهمیت است که نباید آن را به عنوان یک سردرد ساده و معمولی در نظر گرفت. میگرن باعث می‌شود تا فرد در کلیه امور روزانه زندگی، کار و موارد شخصی خود، با مشکل و اختلال مواجه شود.

 

این مورد به آن دلیل اتفاق می‌افتد که در این عارضه، به سیستم عصبی و نرون‌های مغز حمله شده و این اختلال مزمن، مسیرهای عصبی را درگیر می‌کند. این بیماری، بیش از یک میلیارد نفر را در سطح جهان تحت تاثیر خود قرار داده و به عنوان ششمین بیماری شایع و دومین بیماری ناتوان کننده در سطح دنیا شناخته می‌شود و یکی از دلایل مراجعه افراد به متخصص مغز و اعصاب میباشد .

 

به دلیل حمله‌های شدید عصبی که در دوره میگرن برای فرد رخ می‌دهد، نارسایی‌ها و مشکلات ذیل، برای فرد پیش می‌آید:

 

* حالت تهوع

* استفراغ

* مشکل در تکلم و صحبت کردن

* کرختی و بی حس و حالی

* احساس مور مور شدن

* حساسیت شدید به صدا و نور محیط

* حس مریض و ناتوان بودن

 

مواردی که برای میگرن عنوان شد، تقریباً در اکثر افراد مبتلا بدون در نظر گرفتن مقوله بازه سنی، وجود دارد. گفته می‌شود که زن‌ها نسبت به مردان، بیشتر مستعد ابتلا به میگرن هستند.

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

علائم میگرن

 

علائم میگرن معمولاً یک تا دو روز قبل از شروع آن، نمایان می‌شوند. بدین صورت که از جمله علائم شایع و معمول آن، می‌توان به این گزینه‌ها اشاره کرد:

 

* افسردگی

* خستگی ذهنی

* کاهش قابل ملاحظه انرژی

* خشکی کردن

* بیش فعال بودن

* حساسیت بیش از حد

* خمیازه‌های مکرر

 

البته میگرن مراحل دیگری هم دارد که در ادامه ممکن است با مشکلات تکلم، احساس سوزن سوزن شدن در نواحی پا، دست و بازو، مشاهده اجسام و نقاط نورانی در هوا و از دست دادن موقتی بینایی همراه شود.

 

در ادامه که فاز و مرحله حمله (Attack Phase) هم نامیده می‌شود، در واقع اصلی‌ترین مرحله بیماری است که در آن دردهای وحشتناک میگرنی، شروع می‌گردد. علائم مرحله حمله می‌توانند از چند ساعت و حتی تا چند روز ادامه پیدا کنند. البته باید توجه داشت که علائم میگرن در هر فرد می‌تواند کاملاً متفاوت باشد.

 

برای درمان میگرن، چه بخوریم؟

 

همان طور که قبلاً هم اشاره شد، میگرن یک سردرد معمولی نیست و اصولاً در رده سردردها قرار نمی‌گیرد. بنابراین هر چه قدر هم که فرد برای درمان میگرن، از قرص‌های مختلف و داروهای گوناگون استفاده کند، باز هم چاره کار وی نخواهد بود.

 

زیرا در اصل این بیماری بر روی اعصاب تاثیر گذاشته و نوعی بیماری عصبی محسوب می‌شود که توان شخص را از وی می‌گیرد. بنابراین، در اینجا سوالی مطرح می‌شود که برای درمان میگرن چه بخوریم؟ در این خصوص، برخی از مواد غذایی هستند که به پیشگیری و کاهش دردهای میگرن کمک می‌کنند. در ادامه، به هر کدام از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

سبزی‌های برگ دار

در این گروه، سبزی‌هایی مانند کلم پیچ، کاهو، اسفناج و چغندر سوئیسی قرار می‌گیرند. تمامی این گزینه‌ها از فولات ویتامین B سود می‌برند که می‌تواند در کاهش و درمان میگرن، نقش مهمی ایفا کنند.

 

ضمن اینکه، سطح پایین منیزیم نیز می‌تواند در ایجاد تعداد بیشتر دفعات بیماری، نقش داشته باشد. به همین دلیل، مصرف سبزی‌های برگ دار سرشار از منیزیم، برای درمان میگرن توصیه می‌شود.

 

ماهی سالمون

طی تحقیقات انجام شده، ثابت شده که اسیدهای چرب امگا 3 از خواص ضد التهابی سود می‌برند. بر این اساس، این اسیدهای چرب ضمن کاهش تعداد حملات میگرن، می‌توانند التهاب‌های مربوط به آن را نیز کاهش دهند. ماهی سالمون نیز به عنوان یک منبع سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 شناخته شده و بهتر است افراد مبتلا به میگرن، آن را برای برنامه غذایی روزانه خود در نظر بگیرند.

 

قارچ

شاید جالب باشد که بدانید قارچ، یک منبع فوق العاده غنی از ریبوفلاوین است که نوعی ویتامین B محسوب شده و استفاده روزانه به میزان 400 میلی گرم از آن، در درمان میگرن تاثیر بسزایی ایفا می‌کند. در قارچ‌ها، ماده‌ای به نام سیلوسایبین وجود دارد که وظیفه اثرات روانگردان قارچ‌ها را بر عهده می‌گیرد و اگر در طولانی مدت استفاده شود، برای درمان میگرن موثر خواهد بود.

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

سیب زمینی شیرین

ماده ضد التهابی بتاکاروتن موجود در سیب زمینی شیرین، به همراه ویتامین C، مس، منگنز، نیاسین، پتاسیم، ویتامین B2 و B6، علاوه بر مغذی بودن، به کاهش التهابات و درمان میگرن، کمک شایانی می‌کند.

 

موز

به علت برخورداری از ترکیبات مختلف منیزیم، این میوه می‌تواند در پیشگیری و درمان میگرن، نقش مهمی ایفا کند.

 

قهوه

البته خوردن قهوه به میزان زیاد، حتی می‌تواند باعث ایجاد میگرن در افراد مبتلا به آن شود. اما بر اساس تحقیقات انجام شده، خوردن 100 میلی گرم کافئین در کنار داروهای ضد درد، نسبت به استفاده تنهای یک داروی ضد درد، اثر بخشی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

 

چغندر

در چغندر، منابع زیادی از منگنز، پتاسیم و ویتامین C وجود دارد. ضمن اینکه اسید فولیک نیز به میزان قابل توجهی در آن یافت می‌شود. در صورت دریافت 2 میلی گرم اسید فولیک به همراه ویتامین‌های B6 و B12، درمان میگرن به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

 

شکلات تلخ

در شکلات تلخ هم منیزیم وجود دارد. این ماده و به صورت کلی شکلات تلخ، به کاهش استرس و افزایش آرامش و حس ریلکس بودن فرد، کمک می‌کند.

 

کلم بروکلی

سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، در درمان میگرن نقش مهمی دارند. این امر به ویژه برای زنانی که دوران پسا قاعدگی خود را تجربه می‌کنند، گزینه مهمی محسوب می‌شود. فیتواستروژن موجود در این نوع سبزیجات، در خصوص کاهش التهابات و حملات میگرن در دوران پساقاعدگی، بسیار موثر است.

 

آب

یکی از دلایل اصلی سردرد، کم آبی بدن است؛ بنابراین، آب می‌تواند به کاهش میگرن و شدت درد حاصله از آن، کمک کند.

 

آووکادو

اسیدهای چرب امگا 3 در آووکادو نیز یافت می‌شوند و آنتی اکسیدان‌های موجود در این نوع اسیدهای چرب، به مبارزه با استرس و درمان میگرن، کمک شایانی می‌کند. ویتامین D موجود در آووکادو هم در جلوگیری از استرس اکسیداتیو، نقش مهمی ایفا می‌نماید.