پارس ناز پورتال

تولد یک افسانه : بررسی تاریخچه ابر کمپانی بی ام و

تولد یک افسانه : بررسی تاریخچه ابر کمپانی بی ام و

تولد یک افسانه در تاریخ 3/7/1916 میلادی

شما را به خواندن این مقاله که توسط سایت تارک خودرو تنظیم شده است دعوت می کنیم.بی ام و یعنی چه؟ در نگاه خودروسازهای آلمانی، این سه حرف برای موفقیت جهانی کافی بود. اما این موفقیت جهانی به آسانی کسب نشده و بی ام و در سال های گذشته با چالش ها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده است.

 

براساس موفقیت چشمگیر و شهرت این روزهای بی ام و، به راحتی می توان فکر کرد که در تاریخ این شرکت مشکلات و سختی ها و تصمیم های مدیریتی اشتباه وجود نداشته؛ با سرلوحه قرار دادن مهندسی بی نظیر درکنار کیفیت و قابلیت اطمینان بالا، بی ام و در طول دهه های گذشته به یکی از پرچمدارهای تولیدکننده خودرو و خدمات لوکس و ارائه تجربه رانندگی عالی تبدیل شده است.

 

با تکیه بر تلاش، تعهد به کیفیت خدمات و پشتکار برای رسیدن به اهداف و تبدیل به برند تولیدکننده خودروهای لوکس و باکیفیت، بی ام و نه تنها عنوانی افسانه ای را کسب، بلکه آن را در طول چند دهه حفظ کرده تا رانندگی با خودروهایش آرزوی هر روز راننده ها باشد.

 

حقایق جالب از شکل گیری بی ام و

* ریشه خودروسازی بی ام و به سه شرکت آلمانی رپ موتورن ورکه، بایریخ فلوگزوگ ورکه و اتومبیل ورک ایزناخ بر می گردد.

 

* اساس نام گذاری بی ام و به شرکت رپ موتورن ورکه تولیدکننده موتورهای هواپیما اشاره دارد، مربوط می شود. درحقیقت بی ام و از دل این شرکت که مشکلات مالی فراوانی داشت و حتی در دوره ای، ظروف آشپزخانه تولید می کرد، ظهور کرد.

 

* فراتس یوزف پوپ، کارل رپ و کامیلو کاستیگلیونی بنیان گذاران بی ام و بودند.

 

* بی ام و در زبان انگلیسی از کنار هم قرار گرفتن سرواژه های عبارت «خودروسازی باواریا» تشکیل شد و این شرکت مالک رولز رویس و مینی انگلیس است.

 

اصلا تصور نکنید که بی ام و یک شبه به شهرت و موفقیت رسید. برای رسیدن به شهرت امروز و تبدیل به نمادی در تولید خودروهای لوکس و درجه یک، آزمون و خطاهای زیادی انجام شده. بنابراین مهم خواهد بود که نحوه شکل گیری و به شهرت رسیدن این شرکت از مشکلات مالی تا فروش کم خودرو و تصمیم های کلان مدیریتی را مطالعه کنیم. تنها با نگاهی به تاریخچه بی ام و و آگاهی از مهم ترین لحظه های تاریخی شرکت است که می توان نبوغ این برند را درک کرد.

 

بیش از ۱۰۰ سال پیش، شرکت بایریخ فلوگزوگ ورکه به عنوان تولیدکننده ی موتورهای هوایپما تاسیس شد و پس از ۶ سال فعالیت به بایریخ موتورن ورکه یا بی ام و که این روزها با تعریف لوکس بودن پیونده خورده، تغییر نام پیدا کرد. پیدایش بی ام و به سال ۱۹۱۳ و زمانی که کارل فیدریچ رپ شرکت رپ موتورن ورکه را در حاشیه شهر مونیخ آلمان تاسیس کرد، بر می گردد. کارل رپ که مهندسی شناخته شده در تولید هواپیما محسوب می شد، به دنبال رفع مشکل لرزش بیش از اندازه موتورها در هواپیماها بود.

 

حاصل تلاش های کارل رپ، همکاری رپ موتورن ورکه با آستین-دایملر برای تولید موتور ۱۲ سیلندر هواپیما شد. این شرکت خیلی زود به موفقیت رسید و فعالیتش هایش را گسترش داد اما در نهایت به دلیل مشکلات مالی، کارل رپ در سال ۱۹۱۶ از کارش استعفا داد. پس از آن، فراتس یوزف پوپ و مکس فریز اتریشی شرکت رپ موتورن ورکه را در اختیار گرفتند.

 

در همین حال، یک متخصص هواپیمای دیگر با نام گوستاو اوتو در گاراژی موسوم به گوستاو فلوگ ماشین فابریک مشغول تولید موتورهای کوچک هواپیما بود. در مارس سال ۱۹۱۶، رپ موتورن ورکه و گوستاو فلوگ ماشین فابریک ادغام شدند و شرکت بایریخ فلوگزوگ ورکه شکل گرفت. مدتی بعد نام شرکت به خودروسازی باواریا یا بی ام و تغییر پیدا کرد.

 

تاریخ تاسیس رسمی بی ام و، مارس ۱۹۱۶ در مونیخ آلمان ثبت شده که از سال ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۸ و سپس ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ فعالیتش در تولید موتورهای هواپیما محدود می شد. اولین محصول بی ام و، موتور ۶ سیلندر خطی هواپیما با نام IIIa بود. پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، بی ام و علاوه بر موتور هواپیما، پیشرانه ی موتورسیکلت و خودرو نیز تولید کرد. اولین لوگوی سفید و آبی بی ام و هم سال ۱۹۱۷ طراحی شد.

 

در طول جنگ جهانی، برخلاف میل فراتس یوزف پوپ، فعالیت بی ام و به تولید موتور هواپیما و در مرحله بعد موتورسیکلت متمرکز و خط تولید خودرو کاملا متوقف شد.پس از جنگ جهانی به دلیل اینکه کارخانه های بی ام و به شدت بمباران شده بودند، تاسیسات باقی مانده شرکت در آلمان غربی مجاز به تولید وسایل نقلیه موتور یا هواپیما نبودند.بی ام و چطور نجات پیدا کرد؟ شاید باورتان نشود اما با تولید ظروف پخت و پز آشپزخانه و دوچرخه!

 

در آخرین روزهای جنگ جهانی، بی ام و به تولید پیشرانه های موتورسیکلت، تجهیزات کشاورزی، لوازم خانگی و ترمز قطار مشغول بود. اولین موتورسیکلت بی ام و با کد R32، سال ۱۹۲۳ تولید شد. با ثبت رکورد سرعت R32 که تا سال ۱۹۳۷ باقی ماند، بی ام و خیلی زود در سطح جهانی مطرح شد.با تولید مدلی از خودروی دیکسی با کد بی ام و ۱۵/۳، این شرکت آلمانی در سال ۱۹۲۸ به طور رسمی به دنیای خودروسازی وارد شد.

تولد یک افسانه : بررسی تاریخچه ابر کمپانی بی ام و

پس از تولید این خودرو، بی ام و مالکیت شرکت اتومبیل ورکه ایزناخ را هم کسب کرد.در سال ۱۹۵۱، اولین خودرو بی ام و پس از جنگ جهانی تولید شد؛ این سدان بزرگ که ظرفیت ۶ سرنشین را داشت برای بازارهای لوکس طراحی شده بود اما موفقیت تجاری چشمگیری کسب نکرد. با این حال در مقابل، نقشی مهم در شکل گیری بی ام و به عنوان رهبری در حوزه فناوری و کیفیت خودروسازی بازی کرد.

 

بی ام و با تولید سدان لوکس ۵۰۱ در سال ۱۹۵۲، خط تولیدش در باواریا را به کار انداخت و سپس تا سال ۱۹۵۵، تنوع محصولاتش را بیشتر کرد.با وجود فولکس واگن و خودروهای کوچک و ارزان قیمتش، ورود بی ام و به بازار مدل های شهری و کامپکت اصلا آسان نبود. در واقع بی ام و در سال ۱۹۵۹ در آستانه ورشکستگی بود و حتی دایملر-بنز هم برای خرید شرکت وارد میدان شد.

 

در همین دوران بود که ورق تاریخ برگشت؛ در همان سال، به لطف سرمایه گذاری هربرت کوانت و تولید سری ۷۰۰ و به دنبال آن مدل های پرفروش ۱۵۰۰، بی ام و از باطلاق مشکلات مالی بیرون آمد. علاوه بر این، بی ام و تولید سری جدیدی از موتورسیکلت را هم آغاز کرد که از آن سال تا امروز، طرفداران بیشماری در آمریکا دارد.

 

در سال ۱۹۶۲ با رونمایی از سری جدید سدان های کامپکت بود که شهرت امروز بی ام و به عنوان تولیدکننده برتر مدل های اسپرت شکل گرفت. طی دهه ۱۹۶۰ بی ام و با تولید مدل های کوپه و سدان های لوکس، تنوع محصولاش را گسترش داد. سدان های فول سایز بی ام و شامل ۲۵۰۰، ۲۸۰۰، امریکن باواریا و کوپه های 2.5 CS و 2800 CS در سال ۱۹۶۸رونمایی شدند. سال ۱۹۷۱، مقر اصلی بی ام و به مونیخ منتقل شد؛ این مرکز که در حال حاضر هم دفتر مرکزی بی ام بوده، به معماری منحصر به فرد در شکل یک موتور چهار سیلندر طراحی شده است.

 

بی ام و در سال ۱۹۷۲ سدان سری ۵ را رونمایی کرد و سپس در سال های ۱۹۷۶ و ۱۹۷۸ کوپه های لوکس سری ۳ و سدان های فول سایز سری ۷ معرفی شدند.داستان بی ام و با تولید اولین خودروی جاده ای M، سوپر اسپرت موتور میانی در سال ۱۹۷۸ و اولین نسل از M3 در سال ۱۹۸۶ ادامه یافت. در همان سال، اولین موتور ۱۲ سیلندر بی ام و تولید و در مدل 750i نصب شد. پس از این، واحد M بی ام و با تمرکز بر شرکت در مسابقات و تست مدل های ویژه در مرکز تخصصی شرکت در نوربرگ رینگ آلمان، تاسیس شد.

 

در سال ۱۹۹۴، بی ام و با افتتاح کارخانه در کارولینای جنوبی آمریکا (که در این روزها مدل های جدید X5 و X6 را تولید می کنند)، آکسفورد، گودوود، آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر مونتاژ و تولید خودرو در خارج از آلمان را آغاز کرد. در همین سال، سری ۶ بی ام و در پاسخ به تقاضای طرفداران نیز عرضه شد.

 

در پایان قرن بیستم، بی ام و به یکی از برترین برندهای خودروسازی جهان با شهرت در محصولات باکیفیت و قدرتمند تبدیل شد. با این حال، بی ام و زمانی که به دنبال کسب سهم بازار خودروهای شاسی بلند و خرید چند برند بود، با شکستی تازه مواجه شد. بی ام و در سال ۱۹۹۴ گروه خودروسازی روور انگلیس را خرید و پیش از اینکه لندرور را به فورد در سال ۲۰۰۰ بفروشد، نزدیک به ۴ میلیارد دلار ضرر کرد. در نتیجه ی این معامله، بی ام و تنها مالک رولز رویس و مینی باقی ماند.

 

با محبوب شدن بازار خودروهای رودستر دو سرنشینه، بی ام و دوباره تنوع محصولاتش را بالا برد. بی ام و با چند مدل رودستر و X5 محصول سال ۱۹۹۹ به بازار شاسی بلندها وارد شد.بی ام و بار دیگر در سال ۲۰۰۶ با اولین تولید انبوه موتور توربوشارژ، تاریخ ساز شد. در این زمان بود که بیشتر موتورها به سیستم توربوشارژ مجهز شدند و این رویکرد تا دهه ی بعد ادامه داشت. در تاریخ بی ام و، همیشه موتورهای این شرکت تقاضای بالایی داشته اند.

 

به دنبال ورود به بازارهای جدید، بی ام و اولین خودروی هیبریدش را با مدل مفهومی اکتیوهیبرید سری ۷ در سال ۲۰۱۰ رونمایی کرد؛ سپس اولین خودروی برقی بی ام و با کد i3 در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. با اینکه ریشه بی ام و در تولید خودروهای جذاب اسپرت دیفرانسیل عقب بود، اما این شرکت در سال ۲۰۱۴ اولین مدل دیفرانسیل جلو را در قالب مینی ون سری ۲ اکتیو تورر تولید کرد.

 

این روزها بی ام و سالانه حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو به ژاپن، آمریکا، آفریقا، استرالیا و خاورمیانه صادر می کند. علاوه بر تنوع بالا در کلاس های خودرو کوپه، سدان لوکس، اسپرت، شاسی بلندهای بزرگ و دیگر مدل ها، بی ام و سال ها تجربه در تولید بهترین خودروها با عملکرد فنی بالا، طراحی زیبا و فناوری و تجهیزات به روز دارد.

 

حتی لوگوی بی ام و هم یک نماد بوده و داستان شکل گیری آن هم جالب است. بسیاری از افراد معتقد هستند که این لوگو به سال های گذشته و دوران تولید موتورهای هواپیما اشاره دارد اما این باور چیزی بیشتر از یک اسطوره نیست. ریشه اصلی این لوگو، به ادغام بی ام و و رپ موتورز در سال ۱۹۱۷ باز می گردد. بی ام و از حالت دایره ای لوگوی شرکت رپ الهام گرفت و سپس رنگ های پرچم باواریا، یعنی آبی و سفید به آن اضافه شد.

 

این لوگو، در ذهن و قلب میلیون ها نفر ثبت شده است.در جشن قدمت بیش از ۱۰۰ سال و داستان شکل گیری شهرت امروزی بی ام و، حائز اهمیت است که بدانیم این شرکت تنها به دلیل تعهدش، رو به جلو می رود. بی ام و در تجارت تولید بهترین خودروهای جهان موفق شده و شهرتش ماندگار است. بی ام و نه تنها دستاوردهایش و لحظه های تاریخی اش را جشن، بلکه از آن ها درس می گیرد.