پارس ناز پورتال

بررسی کامل و با جزئیات انواع بهترین تجهیزات پزشکی و بهداشتی و سلامتی

بررسی کامل و با جزئیات انواع بهترین تجهیزات پزشکی و بهداشتی و سلامتی

علم پزشکی یک علم وسیع و بزرگ است که متخصصان و پزشکان با آن سروکار دارند. این علم وسیع با سلامتی افراد جامعه ارتباط مستقیم دارد و دارای قدمت زیادی است. تجهیزات پزشکی برای درمان و استفاده پزشک از علم پزشکی لازم و حیاطی هستند تا پزشک معالج بتواند با وسیله این ابزار به کار معاینه و در مان افراد جامعه بپردازد.

 

برخی از تجهیزات پزشکی برای تشخیص مشکل و بیماری در فرد بیمار مورداستفاده قرار می‌گیرد و برخی دیگر برای ادامه پرسه درمان بیماری لازم هستند. مهم‌ترین نکته در تجهیزات پزشکی کیفیت بالای این تجهیزات است. برای دستیابی به بهترین کیفیت در تجهیزات تخصصی پزشکی مهندسین پزشکی نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند.

 

آنها تجهیزات لازم را طراحی و در اختیار متخصصان پزشکی می‌گذارند. همواره در تمام بیمارستان‌ها مهندسان پزشکی حضور پررنگی دارند و وظیفه نظارت بر تجهیزات پزشکی را برعهده دارند. آنها باید همواره با برسی این تجهیزات عملکرد صحیح آنها را تضمین می‌کنند. در ادامه به برسی برخی از تجهیزات پزشکی خواهیم پرداخت.

 

ابزار معاینه پزشکی

پزشکان برای یافتن مشکلات بیماران معمولاً از لوازم و ابزاری استفاده می‌کنند که در امر تشخیص بیماری و یا علل بیماری کمک‌های زیادی به آنها می‌کند.به این لوازم، ابزار معاینه پزشکی می‌گویند و عبارت‌اند از: دستگاه فشارسنج جیوه‌ای، دستگاه فشارسنج عقربه‌ای، دستگاه فشارسنج دیجیتال، دماسنج طبی، گوشی پزشکی، چراغ‌قوه، آبسلانگ، افتالموسکوپ، اتوسکوپ، رینوسکوپ، ترازو.

 

ابزار عمومی پزشکی

این ابزارها معمولاً کاربرد مخصوصی نداشته و تمام پزشکان معمولاً از آنها استفاده می‌کنند. این ابزارها معمولاً در همه مکان‌های درمانی مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مطب‌ها پیدا می‌شوند.

 

ابزار معاینه زنان و زایمان

 معمولاً لوازم و تجهیزات پزشکی برای زنان متفاوت است زیرا به دلیل ویژگی‌های فیزیکی خاص نیاز به ابزار ویژه‌ای برای تشخیص، بررسی و درمان دارند.

 

در زمان بارداری زنان به ابزارهای تشخیصی خاصی برای برسی وضعیت جنین، معاینات در طی بارداری همچنین تشخیص بیماری‌های دهانه رحم و تخمدان به تجهیزات و دستگاه‌های مخصوصی نیاز دارند. برخی از ابزارهای معاینه زنان و زایمان عبارت‌اند از:چراغ معاینه نور سرد، سوآپ پنبه‌ای، ژل التراسونیک، اسپاچولا، تخت معاینه مامایی، اسپکولوم و سونوکیت.

بررسی کامل و با جزئیات انواع بهترین تجهیزات پزشکی و بهداشتی و سلامتی

ابزارهای تشخیص بیماری

این ابزارها به‌نوعی هستند که در تمام مراکز و بیمارستان‌ها برای تشخیص بیماری استفاده می‌شوند. تشخیص نوع بیماری و درد به عهده این ابزار است.ابزارهای تشخیص بیماری عبارت‌اند از: اسپیرومتر، الکتروانسفالوگرام، تجهیزات فراصوتی، تجهیزات پرتوپزشکی، تجهیزات پزشکی هسته‌ای، شنوایی‌سنج، الکتروکاردیوگرام، سی‌تی‌اسکن، درون‌بین، رکتوسیگموئیدوسکوپ، ثبت نوار عصب و عضله

 

ابزار درمانی

ابزار درمانی در مرحله بعد از تشخیص بیماری به کمک پزشک می‌آید این ابزار برای درمان بیماری کاربرد دارند.ابزار درمانی عبارت‌اند از: سرنگ، سرسوزن، سوزن گیر، لیزر کم‌توان، دستگاه ساکشن، آنژیوکت، اسکالپ وین،گالی پاد، پنست، باند گچی، آتل، باندها، ست سرم، پایه سرم، چسب، سوند.

 

وسایل آزمایشگاهی

برای یافتن علت بیماری‌های مختلف از وسایل آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. این لوازم عبارت‌اند از: هود میکروبیولوژی، انکوباتور کشت باکتری‌شناسی، بن ماری آزمایشگاهی، دستگاه آنالیزور، فلیم فوتومتر، الکترولیت آنالایزر، دستگاه تجزیه مواد شیمیایی خون، دستگاه سانتریفوژ ۴۸ شاخه، دستگاه شمارنده گلبول‌های خون و سلول آزمایشگاهی، دستگاه فتومتر، اتوآنالایزر، میز مخصوص آزمایشگاه، کیت‌های آزمایشگاهی تشخیص طبی.

 

وسایل اتاق عمل

همان‌طور که از نامشان مشخص است این لوازم در اتاق عمل کاربرد دارند و برای عملیات‌های بیهوشی بیمار، جراحی و به هوش آوردن بیمار کاربرد دارند.

 

این لوازم عبارت‌اند از:

گازهای بیهوشی، دستگاه ساکشن (مکش)، الکترو کوتر، گان جراحی و لباس اتاق عمل، شان‌ها، تورنیکه، کاپنوگراف، مانیتور، کلمپ‌ها یا نگهدارنده‌ها، میز مایو، صندلی تابوره، اکارتورها یا رترکتورها، جداکننده‌های بافتی یا دایسکتورها، ماسک جراحی، دستکش جراحی.

بررسی کامل و با جزئیات انواع بهترین تجهیزات پزشکی و بهداشتی و سلامتی

وسایل و لوازم بخش‌ها

در هر بیمارستان بخش‌های مختلفی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها وجود دارد هرکدام از این بخش‌ها به لوازم و تجهیزات خاصی نیاز دارند.

 

این لوازم و تجهیزات عبارت‌اند از:

سردخانه و تجهیزات سرمایشی، مانیتور علائم حیاتی، چراغ سیالکتیک، پالس اکسیمتر، الکتروکاردیوگرام، دفیبریلاتور، دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور)، لارنگوسکوپ، آمبوبگ، لوله تراشه، تجهیزاتسنگ شکن، اکسیژناسیون غشایی برون پیکری.

 

یکی از دستگاه های سنجش در امور پزشکی را می توان به دستگاه تست اکسیژن خون یا نام لاتین پالس اکسیمتر اختصاص داد. دستگاه تست اکسیژن خون به ابزاری گفته می شود که بر اساس آن می توانید میزان سطخ اکسیژن موجود در خون و هموگلوبین خون را اندازه گیری نمایید که دارای دو مدل اصلی می باشد و تنوع خاصی ندارد که در هنگان خرید دستگاه تست اکسیژن بخواهد شما را دچار سردرگمی کند.

 

این دستگاه علاوه بر اندازه گیری سحط اکسیژن خون قابلیت تست میزان ضربان قلب را نیز دارد و می تواند برای هر خانه و هر فرد مناسب باشد و به عنوان یک ابزار برای سنجش سلامتی بدن نام برده می شود.

 

ابزار دندان پزشکی

دندان‌پزشکی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های پزشکی به شما می‌رود. این علم با سلامت دهان و دندان افراد ارتباط دارد و همان‌طور که همه می‌دانند سلامت دهان و دندان ارتباط مستقیمی با سلامت کل بدن دارد.ازاین‌رو ابزار موردنیاز این علم بسیار مهم هستند. ابزار دندان‌پزشکی عبارت‌اند از:

 

دستگاه مکش (ساکشن) دندان‌پزشکی، فرز توربین، فرز آن گل، اسیدان، باندینگ، ماسک، دستکش، مایع ضدعفونی سطوح و مایع ضدعفونی ابزار، روکش، موقت، آکریل، ماده قالب‌گیری، شیلدهای محافظ، پیش‌بند و روکش یونیت، میکروبراش، تیغ جراحی، خون‌بند، سر ساکشن، آینه دندانپزشکی، آن گل، توربین دندانپزشکی، جرم‌گیر دندان، فورسپس، تابوره، یونیت دندان‌کشی، فرز، آمالگاماتور، لایت کیور، اتوکلاو.

 

وسایل طبقه بندی نشده پزشکی

ابزار طبقه‌بندی‌نشده پزشکی لوازمی هستند که در تمام زمینه‌ها قابل‌استفاده بوده و زمینه خاصی برای آنها تعریف نشده است.

 

این وسایل عبارتند از:

بیمارستان سیار، پالایه هِپا، دستگاه نور ماوراء بنفش، صندلی‌های طبی، گازهای طبی، اندام‌های مصنوعی بدن (توان‌بخشی)، ارتوز و پروتز صورت، تشک طبی، سمعک و لوازم کمک شنوایی، عینک، فتق‌بند (ارتوپدی و توان‌بخشی)، کفش‌های ارتوپدی، کمربند طبی، لنزهای طبی، تجهیزات برقی، مانیتورینگ، دستگاه اکسیژن ساز، دستگاه آزمودن ورزش، دستگاه آزمودن قند خون (گولکومتر).

 

تجهیزات آزمایشگاهی

این وسایل شامل تمام وسایلی هستند که در تمام آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شوند. این لوازم عبارت‌اند از: لوازم شیشه‌ای، بالن‌ها، لوله‌ها آزمایشگاهی و سایر وسایل موردنیاز در آزمایشگاه.

 

پشتی طبی و فایده های آن

ما همواره باید ستون فقرات خود را در بهترین حالت نگاه داریم. عوامل مؤثر در حفظ درست انحنای ستون فقرات ماهیچه‌های قوی و قامت صحیح است.اگر دوست دارید قامت صحیحی داشته باشید لازم است خود عادت به طرز ایستادن و نشستن صحیحی کنید.راه‌رفتن و خوابیدن درست نیز در حفظ قامت صحیح مؤثر است. پشتی طبی می‌تواند کمک زیادی در نشستن صحیح به شما کند.

 

فواید استفاده از پشتی طبی عبارت‌اند از :

جلوگیری از کمردردهای شدید ناشی از نشستن‌های طولانی‌مدت در پشت میز کار.

جلوگیری از ایجاد ناهنجاری و بیماری در ستون فقرات

بهبود عملکرد اکسیژن‌رسانی به مغز

بهبود در فرایند هضم غذا

افزایش کارکرد بدن و بالابردن راندمان کاری

ایجاد ظاهر بدنی متناسب و زیبا

جلوگیری از هزینه‌های فراوان پزشکی

اصلاح نشستن‌های غیراستاندارد بر روی صندلی

 

سخن آخر

با کیفیت ترین محصولات و تجهیزات پزشکی و سلامتی  از بهترین برند های خارجی و ایرانی را می توانید از سایت سلامت کالا با مناسب ترین قیمت خریداری کنید. و لازم بذکر است که یکسری از تجهیزات پزشکی و سلامتی وجود دارند که داشتن آن ها ضروری است مانند دستگاه تست اکسیژن خون، دستگاه فشار سنج، دستگاه تب سنج و …