پارس ناز پورتال

بهترین جراح چاقی را چگونه انتخاب کنیم؟

بهترین جراح چاقی را چگونه انتخاب کنیم؟

جراحی چاقی به یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای کاهش وزن و درمان اضافه‌وزن در جهان و ایران تبدیل شده است. هم‌اکنون خیل عظیمی از بانوان و آقایان را در سنین مختلف می‌بینیم که به جراحی لاغری روی می آورند تا بتوانند به تناسب اندام ایده‌آل برسند.

 

جراحی چاقی معمولا تنها راهی است که افراد مبتلا به اضافه وزن بالا می‌توانند از طریق آن وزن خود را کنترل کنند و زندگی سالم‌تری داشته باشند.جراحی چاقی تصمیم راحتی نیست و عناصر زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. یکی از سوالات مهم بیماران این است که: «چگونه بهترین جراح چاقی را انتخاب کنیم؟»

 

عوامل مختلفی در انتخاب بهترین جراح لاغری نقش دارند. شما با بررسی دقیق می‌توانید جراحی را انتخاب کنید که توانایی بالایی برای انجام عمل با کمترین عوارض داشته باشد و در طول بهبودی از شما حمایت کند. اجازه دهید ابتدا نگاهی به جراحی چاقی بیندازیم و سپس نحوه انتخاب بهترین جراح چاقی را بررسی کنیم.

 

جراحی چاقی چیست؟

 

جراحی چاقی (Bariatric Surgeon) نوعی جراحی برای کمک به کاهش وزن است. این روش انتخابی موثر برای افرادی است که از چاقی زیادی رنج می‌برند و نتوانسته‌اند با روش‌های دیگر وزن کم کنند.

 

اگر چاق هستید و مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی دارید، ممکن است پزشک درمان با جراحی چاقی را به شما تجویز کند. با انجام این عمل می‌توانید از ابتلا به دیابت، آپنه خواب، آسم، فشار خون بالا و آرتریت جلوگیری کنید.

 

چندین روش مختلف در جراحی چاقی وجود دارند که محبوب‌ترین آن‌ها اسلیو معده و بای پس معده هستند. بهترین روش جراحی چاقی با تشخیص پزشک و با بررسی سلامت عمومی و شرایط بدنی شما تعیین می‌شود.

 

اگر در پایتخت زندگی می‌کنید، می‌توانید توسط بهترین دکتر برای عمل اسلیو معده در تهران جراحی شوید. مهم است که همیشه نزد متخصص واجد شرایط بروید تا نتایج مطلوب و امیدوارکننده‌ای دریافت کنید.

 

پزشک چه نوع جراحی چاقی را انجام خواهد داد؟

 

جراحی چاقی یک روش نسبتا ایمن است و اکثر بیمارانی که آن را انجام می‌دهند، کاهش وزن موفق و بهبودی بدون عارضه را تجربه می‌کنند؛ اما مانند هر جراحی دیگری، ارزیابی عوارض امری ضروری است. با درک عوارض احتمالی برای هر نوع جراحی چاقی می‌توانید با جراح در مورد نگرانی‌های خود گفتگویی داشته باشید. رایج‌ترین عمل‌های چاقی انجام شده در سال 2016 در سطح جهان عبارتند از:

 

اسلیو معده: 58.1 درصد

بای پس معده: 18.7 درصد

حلقه معده: 3.4 درصد

سوئیچ اثنی عشر: 0.6 درصد

 

روش حلقه معده برگشت پذیر است و نسبت به سه روش دیگر حالت تهاجمی کمتری دارد. جراحی اسلیو معده معمولا با کمک تجهیزات لاپاراسکوپی انجام می‌شود. پرزحمت‌ترین روش از این سه عمل جراحی، بای پس معده است.

 

اما دو نوع رایج جراحی چاقی که توسط پزشکان متخصص انجام می‌شوند، جراحی بای پس معده و اسلیو معده است. اجازه دهید به میزان موفقیت آمیز بودن و میزان عوارض هر یک این روش‌ها نگاهی بیندازیم.

 

جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یا اسلیو گاسترکتومی (Gastric sleeve surgery) یک جراحی کاهش وزن است که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. جراح حدود 85 درصد از معده شما را بر می‌دارد و فقط لوله‌ای عمودی و موزی شکل باقی می‌گذارد. در نهایت، معده شما را با منگنه‌های جراحی می‌بندد.

 

جراحی بای پس معده

در طی جراحی بای پس معده (Gastric bypass surgery) قسمت بالایی معده شما منگنه می‌شود تا کیسه کوچکی ایجاد شود. این عمل جراحی به شما کمک می‌کند تا غذای کمتری بخورید و احساس سیری کنید.

 

سپس جراح، روده کوچک شما را به کیسه متصل می‌کند، تا غذا معده شما را دور بزند و به روده برسد. همچنین این کار باعث می‌شود بدن شما کالری کمتری جذب کند. در جدول زیر روش‌های بای پس و اسلیو معده را با هم مقایسه کرده‌ایم.

 

جنبه مقایسه

جراحی اسلیو معده

جراحی بای پس معده

کاهش وزن متوسط بعد از یک سال

30 درصد کاهش متوسط در شاخص توده بدنی (BMI)، از 47.5 به 34.1

40 درصد کاهش متوسط در شاخص توده بدنی (BMI)، از 47.7 به 31.2

میزان عوارض جدی 30 روزه

0.96 درصد

1.25 درصد

میزان مرگ و میر 30 روزه

0.08 درصد

0.14 درصد

 

در جراحی چاقی چقدر وزن کم می‌شود؟

 

هر یک از عمل‌های چاقی، مقدار متفاوتی از کاهش وزن را در پی خواهد داشت که بیمار می‌تواند انتظار کاهش آن را طی 12 تا 18 ماه پس از جراحی داشته باشد. معمولاً بیماران بای پس معده و سوئیچ اثنی عشر تقریباً همیشه مقدار پیش‌بینی‌شده‌ای از وزن را از دست می‌دهند؛ اما نتایج بیماران اسلیو و حلقه معده کمتر قابل‌پیش‌بینی هستند. زیرا عمل بای پس معده و سوئیچ اثنی عشر در مقایسه با اسلیو و حلقه معده، اثر متابولیک قوی‌تری در بدن ایجاد می‌کند.

 

در حالی که هر عمل چاقی باید «دائمی» در نظر گرفته شود و دلایل بسیار کمی برای معکوس شدن آن وجود دارد؛ اما می‌توان مواردی مانند حلقه معده را برداشت و بای پس را معکوس کرد. از آنجایی که بخش بزرگی از معده با اسلیو معده و سوئیچ اثنی عشر برداشته می‌شود، امکان معکوس کردن این عمل‌ها وجود ندارد. در مورد تعیین مقدار کاهش وزن و نوع عمل جراحی باید با پزشک صحبت کنید.

بهترین جراح چاقی را چگونه انتخاب کنیم؟

چه کسانی کاندید جراحی چاقی هستند؟

هنگامی که تصمیم به انجام جراحی چاقی گرفتید، باید ببینید آیا صلاحیت این عمل را دارید یا خیر؟ به عبارت بهتر پزشک بررسی می‌کند که شما از نظر فیزیکی و احساسی برای انجام جراحی کاهش وزن آماده جراحی هستید یا خیر. الزامات فیزیکی برای جراحی چاقی عبارتند از:

 

سن 18 سال و بالاتر

شاخص توده بدنی 40 یا بیشتر

شاخص توده بدنی 35 یا بیشتر با وجود یک بیماری جدی مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی یا آپنه خواب

 

بررسی الزامات عاطفی و روانی برای جراحی چاقی در کنار الزامات فیزیکی مهم هستند. اگرچه افراد چاق لزوماً ویژگی روانشناختی خاصی ندارند؛ اما باید قبل از عمل با یک روانشناس ملاقات کنند. این بخش مهمی از روند قبل از جراحی است.

 

برای اطمینان از موفقیت‌های بعد از جراحی، تیم جراحی لاغری در تهران در مورد انگیزه ورزش بعد از جراحی، احتمال افسردگی یا محرک‌های غذایی، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.

 

چرا باید بهترین جراح چاقی را انتخاب کنید؟

 

انتخاب بهترین جراح چاقی عاملی حیاتی برای موفقیت در جراحی و مبنایی برای کاهش وزن و حفظ طولانی‌مدت اثرات جراحی خواهد بود. یک جراح مناسب از همان ابتدای فرآیند با شما همراه است و حتی در مرحله مراقبت‌های بعد از عمل نیز به شما کمک می‌کند.

 

مطمئن شوید که با پزشک خود احساس راحتی می‌کنید. اگر این چنین نیست، باید به جستجوی خود ادامه دهید تا زمانی که جراحی را پیدا کنید که به شما احساس اطمینان دهد. باید بدانید که جراحی لاغری فراتر از یک عمل جراحی ساده است و نیاز به یک تعهد مادام العمر دارد. این تعهد را تنها بهترین جراحان به شما می‌دهند.

 

پزشک در جراحی چاقی چقدر تجربه دارد؟

 

در حالی که برخی از جراحان عمومی می‌توانند جراحی چاقی را انجام دهند، پزشکانی وجود دارند که در جراحی لاغری تخصص ویژه دارند. برای اینکه بتوانید بهترین جراحی ممکن را تجربه کنید، ایده خوبی است که به دنبال پزشکی بروید که تجربه انجام جراحی چاقی مورد نیاز شما را داشته باشد..

 

جراحان با تجربه در درمان اضافه‌وزن و چاقی می‌توانند نسبت به جراحانی که تجربه کمتری دارند، میزان موفقیت بیشتر را تضمین کنند. برای درک بهتر اعتبار یک جراح، می‌توانید به دنبال پاسخ سوالات زیر باشید:

 

پزشک مورد نظر من در سال گذشته چند عمل جراحی انجام داده است؟

آیا پزشک اطلاعات خود را به روز نگه داشته است؟

آیا پزشک عضو انجمن جراحی متابولیک و چاقی ایران است؟

آیا دارای مجوزهای جراحی های پیشرفته چاقی و لاپاراسکوپی دارد ؟

میزان رضایت بیماران و اعتبار پزشک چقدر است؟

بهترین جراح چاقی را چگونه انتخاب کنیم؟

بهترین جراح چاقی چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

جراح چاقی شما باید کسی باشد که بتواند با شما رابطه خوبی برقرار کند. احساس ناخوشایندی یا ناراحتی از رابطه با پزشک می‌تواند نشانه‌ای از جراحی ناموفق باشد. حتی اگر یک جراح رتبه بالایی داشته باشد، اگر سؤالاتتان را به خوبی پاسخ نمی‌دهد، احتمالاً گزینه مناسبی نخواهد بود. به دنبال پزشکی باشید که بتواند با اطمینان به تمام سوالات شما پاسخ دهد!

 

با انتخاب یک پزشک خوب و با تجربه می‌توانید کمترین عوارض و خطرات احتمالی را داشته باشید. خطرات احتمالی اغلب شامل عوارض مرتبط با بیهوشی، حالت تهوع و استفراغ مزمن، اتساع مری، رفلکس اسید، ناتوانی در خوردن غذای خاص، انسداد معده، عدم کاهش وزن و عفونت هستند. پزشک واجد شرایط نه تنها عوارض را کاهش می‌دهد بلکه به شما در لاغری و موفقیت آمیز بودن عمل کمک زیادی می‌کند.

 

به طور کلی، بهترین جراح چاقی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

 

داشتن اخلاق کاری و حرفه‌ای

توانایی اعتمادسازی و حمایت از بیمار

ایجاد حس همدردی و عاطفی با بیمار

قدرت و صبر جهت پاسخگویی به سوالات بیمار

داشتن توانایی بالا و سابقه درخشان

تعهد و مسئولیت پذیری بالا

کمک به بیمار در قبل و بعد از عمل

ارائه بهترین روش جراحی مطابق با نیازهای بیمار

بهترین جراح چاقی را چگونه انتخاب کنیم؟

مراقبت‌های بعد از جراحی چاقی چگونه است؟

 

برای جلوگیری از لخته شدن خون، ضعف عضلانی و یبوست به پیاده روی تشویق خواهید شد.

 

به مدت چند هفته تحت رژیم غذایی مایع قرار خواهید گرفت.

 

یخ ممکن است به کاهش تورم در 48 تا 96 ساعت اول کمک کند. سپس از گرما برای کاهش درد عضلانی و شل کردن عضلات سفت استفاده خواهید کرد.

 

در طی یک یا دو روز اول مقدار کمی خونریزی یا تخلیه از زخم انتظار می‌رود.

 

ممکن است یک یا دو روز پس از جراحی دوش بگیرید اما حداقل تا دو هفته از حمام کردن، وان آب گرم، خیساندن بدن یا شنا کردن خودداری کنید.

 

همیشه در مورد محدودیت‌های وزن و گزینه‌های بازگشت به کار با جراح خود صحبت کنید.

 

یک تا سه هفته بعد از جراحی از شما خواسته می‌شود که به جراح خود مراجعه کنید.

 

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر فوراً با جراح خود تماس بگیرید:

 

قرمزی، درد یا افزایش تورم یا تخلیه در محل برش

تب و لرز

نبض سریع یا افزایش تعداد تنفس

درد مداوم، حالت تهوع یا استفراغ

اسهال بعد از هفته اول

درد در قسمت بالای کمر، سینه یا شانه چپ

سکسکه‌های مداوم

گیجی، افسردگی یا خستگی غیرعادی

 

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی چاقی

 

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی لاغری به شرح زیر است:

 

هفته‌های 1 و 2: شما در دو هفته اول پس از جراحی تحت یک رژیم غذایی مایع قرار می‌گیرید. ممکن است نوشیدنی‌های بدون قند، بدون کافئین و بدون گاز مانند آب، آب طعم‌دار و آبمیوه‌های رقیق ‌شده مصرف کنید.

 

هفته‌های 3 و 4: در این مرحله می‌توانید یک رژیم غذایی کامل مایع شامل گوجه فرنگی یا آب V8 را امتحان کنید. سوپ گوجه فرنگی (رقیق شده با آب یا شیر بدون چربی)؛ سوپ خامه‌ای کم چرب و کم کالری و شیر یا ماست کم چرب برای شما تجویز می‌شود.

 

هفته‌های 5 و 6: اکنون می‌توانید رژیم غذایی پوره را با استفاده از غذاهایی که پزشک تجویز می‌کند، نوش جان کنید. چند روز پس از شروع این رژیم، طبق دستور پزشک باید مصرف مکمل‌های خود را شروع کنید. قبل از شروع رژیم غذایی جامد خود، یک قرار ملاقات با پزشک فوق تخصص خود تنظیم کنید.

 

کلام آخر

 

بهترین جراح چاقی را انتخاب کنید که به شما کمک کند سالم‌تر زندگی کنید. انتخاب جراح می‌تواند دشوار و زمان‌بر باشد اما زمانی که پزشک مناسب خود را پیدا کردید، از بالاترین کیفیت و خدمات بهره‌مند خواهید شد.

 

از جراح بخواهید که کل فرآیند را از ابتدا تا انتها برای شما شرح دهد. جراح خوب باید هرگونه نگرانی شما را برطرف و بهترین روش درمان را توصیه کند. درنهایت، اگر اقدامات احتیاطی را انجام دهید و به پیشنهادات جراح خود گوش دهید، بهترین نتیجه حاصل خواهد شد.

 

پس اگر قصد جراحی چاقی دارید و می‌خواهید پزشکی متخصص مسئولیت عمل شما را بر عهده بگیرد، «دکتر امامی تهران» انتخاب مناسبی برای شما است. دکتر امامی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و لاپاراسکوپی پیشرفته است و در زمینه جراحی‌های پیشرفته لاپاراسکوپی و انواع جراحی‌های چاقی مانند عمل اسلیو معده و بای پس معده سابقه درخشانی دارد.