پارس ناز پورتال

بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟

بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟

این روزها بازار کسب و کارهای اینترنتی بسیار بیشتر از قبل داغ شده است. افراد زیادی از جمله خانم‌های خانه‌دار برای کسب درآمد بیشتر به فکر فروش محصولات به شکل اینترنتی هستند تا بتوانند درآمد خوبی داشته باشند و زندگی بهتری را بسازند.

 

معمولا افرادی که تصمیم می‌گیرند که کسب و کار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنند، به دلیل اینکه دانش قبلی درمورد این موضوع ندارند، با سردرگمی مواجه می‌شوند. برخی دیگر هم ترس از شکست و موفق نشدن بعد از ورود به این حوزه را دارند.

 

اگر به خوبی مسیر را برای خود روشن کنید، گام‌های ابتدایی برای شروع کسب و کار را بردارید و بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی را بشناسید، اطمینان خاطر بیشتری برای شروع خواهید داشت و از سردرگمی هم رهایی می‌یابید. در این مقاله قصد داریم تا بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی را با شما به اشتراک بگذاریم تا اگر قصد راه‌اندازی کسب و کار خود را دارید، زودتر شروع به فعالیت کنید.

 

گام‌های اولیه برای فروش محصول به صورت اینترنتی

برای اینکه بخواهید وارد فضای دیجیتال و فروش محصولات به صورت آنلاین شوید، نیاز است که ابتدا با مفاهیم و تعاریف این حوزه آشنایی پیدا کنید. یکی از مفاهیم مهمی که باید حداقل با آن آشنا شوید، بازاریابی است.

 

بازاریابی شامل دسته‌های مختلفی می‌شود، اما به صورت خاص برای ساخت فروشگاه اینترنتی موفق، بهتر است با بازاریابی دیجیتال آشنا شوید بهترین روش انتخاب جامع ترین آموزش بازاریابی است. در کنار این مفاهیم گام‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا در مسیر درستی قرار بگیرید.

 

1.‌‌ انتخاب محصول

در اولین قدم از ساخت فروشگاه اینترنتی، باید بدانید که در چه حوزه‌ای می‌خواهید وارد شوید و چه محصولی را به کاربران ارائه دهید. معمولا افرادی که قصد دارند فروشگاه اینترنتی راه بیاندازند، محصولی انتخاب می‌کنند که به خوبی آن را بشناسند و اطلاعات خوبی درمورد هزینه‌ها و سایر موارد جانبی آن داشته باشند.

 

فرقی نمی‌کند محصول را خودتان با تفکر و خلاقیت بسازید یا به صورت عمده بخرید، مهم این است که بتوانید آن را درست مدیریت کنید. حتما به خاطر داشته باشید که قبل از انتخاب محصول موردنظر، در مورد آن به اندازه کافی تحقیق کنید. اگر شما محصول خود را به خوبی نشناسید، به احتمال زیاد نمی‌توانید آنطور که باید به دیگران معرفی کنید.

 

2.‌ تعیین مخاطبان هدف

بعد از اینکه مشخص کردید چه محصولی را قرار است به فروش برسانید، نوبت به تعیین افرادی می‌رسد که می‌توانند مشتریان شما شوند. برای اینکه این افراد را بتوانید راحت‌تر انتخاب کنید، نیاز است که چند سوال از خود بپرسید. سوالاتی از قبیل: محصول من مناسب چه رده سنی است؟ مشتریان احتمالی من حدودا چه میزان درآمد و تحصیلاتی دارند؟ و چرا باید از من خرید کنند و محصولات من به چه دلایلی برای آن‌ها مناسب است؟

 

جواب دادن به این سوالات، شما را به دسته‌ای از افراد می‌رساند که مشتریان احتمالی شما در آینده هستند و بهتر است که استراتژی‌های فروش خود را بر اساس این دسته از افراد بچینید.

 

3.‌ بررسی رقبا

کمتر پیش می‌آید که کسب و کار اینترنتی در ایران، رقیب نداشته باشد. با کمی جستجو می‌توانید کسب و کارهای دیگری که در حوزۀ شما فعالیت می‌کنند را پیدا کنید. شناخت رقبا و بررسی رفتارهای آن‌ها به شما کمک می‌کند که دید بهتری نسبت به مشتریان آینده خود داشته باشید و به راحتی این امکان برای شما فراهم می‌شود که نقاط ضعف رقبا را پوشش دهید و نقاط قوت آن‌ها را هم در خود داشته باشید.

 

4.‌ تعیین پلتفرم فروش محصول

بعد از اینکه دید اولیه تقریبی نسبت به کسب و کاری که قرار است راه‌اندازی کنید پیدا کردید، زمان آن فرا رسیده که بستر فروش محصولات خود را تعیین نمایید. با توجه به 3 گام قبلی احتمالا متوجه خواهید شد که باید چه بستری را انتخاب کنید تا مشتریان بیشتری داشته باشید و کسب و کار خود را رونق دهید.

 

5.‌ چیدن استراتژی

مشتری شما از چه مسیری به شما خواهد رسید؟ اولین برخورد او با شما چگونه خواهد بود و چطور باید قانع شود که خرید کردن از شما برایش بهترین گزینه است؟ چیدن استراتژی درست مثل مشخص کردن مسیر برای فردی است که راهی را برای اولین بار می‌خواهد برود و با آن آشنایی کافی ندارد؛ یک حرکت اشتباه کافیست تا از مسیر خارج شده از خرید منصرف شود.

 

6.‌ مطالعه در زمینه فروش

بد نیست حالا که قصد ساخت فروشگاه اینترنتی را دارید، کمی هم دانش خود را درمورد فروش و مسائل مربوط به آن افزایش دهید. فروش و بازاریابی دو مفهوم بسیار گسترده هستند که برای مسلط شدن به هرکدام از آن‌ها نیاز است که چندین سال تجربه کسب کنید. اما می‌توانید در حد یک فروشگاه اینترنتی و روش‌هایی که برای فروش بیشتر وجود دارند، استفاده کنید و درآمد خود را افزایش دهید.

 

البته مطالعه را تنها محدود به این موضوع نکنید و علاوه بر آن دربارۀ قوانین و مقرراتی که درمورد فروشگاه‌های اینترنتی و به صورت کلی کسب و کارهای آنلاین وجود دارند را هم مطالعه کنید تا در آینده به مشکلی برنخورید.

 

7.‌ تلاش برای خرید مجدد

بعد از اینکه موفق شدید، مشتری جذب کنید و محصول خود را به او بفروشید؛ به سادگی مشتری خود را نباید از دست بدهید. اگر هر مشتری یکبار فقط از شما خرید کند، درآمد مطلوبی نخواهید داشت و رشد و پیشرفتی را شاهد نخواهید بود.

 

فردی که از شما خرید کرده، در واقع از بین چندین محصول مشابه شما را انتخاب کرده است. این اتفاق بسیار ارزشمنده و باید طوری برنامه‌ریزی کنید که حتی فکر خرید محصول مشابه از یک فروشگاه اینترنتی دیگر را هم نکند و به نوعی مشتری وفادار شما شود. خدمات پس از فروش، دادن کد تخفیف و غیره از روش‌هایی هستند که می‌توانید در این زمینه به کار بگیرید.

بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟

بسترهای آنلاین برای فروش محصولات

یکی از گام‌هایی که برای ساخت فروشگاه اینترنتی باید برمی‌داشتید، انتخاب بستر مناسب فروش آنلاین بود. پلتفرم‌ها، ویژگی‌های مختلفی دارند که با توجه به نیاز و بودجۀ خود می‌توانید مناسب‌ترین پلتفرم را برای آغاز کسب و کار اینترنتی انتخاب کنید. در ادامه نگاهی کوتاه به پرکاربردترین پلتفرم‌ها می‌اندازیم:

 

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام، عضو جدانشدنی زندگی افرادی است که در جامعۀ امروزی زندگی می‌کنند. با نگاهی گذرا به این شبکه‌ها می‌توان به راحتی متوجه شد که مردم خیلی از خریدهای خود را از این طریق انجام می‌دهند و باعث رونق گرفتن کسب و کارهای فعال در این بستر شدند.

 

اگر شبکه‌های اجتماعی را برای شروع کسب و کار خود انتخاب کنید، ساده‌تر از دیگر پلتفرم‌ها می‌توانید ثبت نام کرده و محصولات خود را به معرض نمایش درآورید و نیازی به درگاه پرداخت و دادن مالیات و از این دست کارهای قانونی ندارید.

 

اما در عوض تعداد محدودی از مخاطبان را می‌توانید جذب کنید و نسبت به سایر پلتفرم‌‎ها مدت زمان بیشتری را باید منتظر بمانید تا فروشگاهتان رونق بگیرد و مشتریان به راحتی اعتماد کنند. بهترین راه آموزش کامل اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی است.

 

سایت فروشگاهی

طراحی یک سایت فروشگاهی گزینۀ دیگری است که می‌توانید به آن فکر کنید. در این پلتفرم شما امکان شخصی‌سازی ویترین خود را دارید و می‌توانید به شکل دلخواه خود آن را آماده کنید. به علاوه محصولات را می‌توانید در دسته‌بندی‌های مشخصی قرار دهید و در تمامی ساعات شبانه‌روز هم فروشگاه شما باز خواهد بود.

 

اما هزینه‌ای باید برای طراحی سایت و موارد مربوط به آن درنظر بگیرید، برای درگاه پرداخت اینترنتی اقدام کنید و زمانی را صرف کنید تا سایت شما مخاطب داشته باشد و بعد از بتوانید به فروش و درآمدزایی برسید. چنانچه محصولات زیاد و سرمایۀ خاصی ندارید، این گزینه نمی‌تواند برای شما خیلی مناسب باشد.

 

مارکت پلیس‌ها

مارکت پلیس‌ها مثل دیجیکالا یا آمازون، پلتفرم‌هایی هستند که در آن‌ها امکان ارائه محصولات وجود دارد. به دلیل اینکه محصول شما در کنار سایر محصولات مشابه توسط کاربر جستجو می‌شود، از همان ابتدا می‌توانید فروش داشته باشید.

 

به علاوه اگر امتیاز خوبی از کاربران دریافت کنید، احتمال خرید دیگر کاربران هم از شما افزایش می‌یابد و درآمد بیشتری خواهید داشت.اما این پلتفرم هم معایبی دارد که ممکن است شما را منصرف کند. این معایب شامل درصدی از فروش است که باید به این پلتفرم‌ها بدهید و شرایط احراز هویت است که گاها زمان زیادی طول می‌کشد تا به تایید برسد.

 

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم که راه‌ و روش‌هایی را برای ساخت فروشگاه اینترنتی با شما به اشتراک بگذاریم، امیدواریم که این مقاله مورد استفاده قرار بگیرد و شاهد کسب و کارهای اینترنتی موفق بیشتری باشیم. سعی کنید در همه زمینه‌ها آموزش کامل فروش اینترنتی را ببینید تا موفق شوید. حتما اگر نظر یا تجربه‌ای در زمینه ساخت فروشگاه اینترنتی دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.