پارس ناز پورتال

بهترین راه برای پیدا کردن شغل متناسب با شخصیت

بهترین راه برای پیدا کردن شغل متناسب با شخصیت

بهترین راه برای پیدا کردن شغل متناسب با شخصیت 

اگر می‌خواهید شغل شما با شخصیتتان تناسب داشته باشد می‌توانید به راه کارهای زیر عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.وقتی برای یافتن شغل در بازار کار جست و جو میکنیم، مهم‌ترین ویژگی شغلی که به دنبال آن هستیم، چیست؟ برای اکثر ما دست مزد از اهمیت ویژه اي برخوردار است، تا حدی که توجه زیاد به این موضوع ما را از بررسی سایر ویژگی هاي شغل آینده مان که ممکن است برای همیشه بر زندگی ما تاثیر گذار باشد، باز می دارد.

 

عواملی چون امنیت شغلی، علاقه بکار یا جَو حاکم بر فضای کار از عوامل بسیار مهمی هستند که امکان دارد پس از ورود به یک حرفه نظر شما رابه کلی درباره آن عوض کنند و اگر شما نتوانید تغییر شغل دهید، باید بخش بزرگی از عمرتان را بدون علاقه و میل باطنی به آن کار در آن حرفه ادامه دهید؛ پس بهتر است همان ابتدا در انتخاب شغلمان بیشتر دقت کنیم و هر فرصت شغلی را بی اطلاع از ماهیت واقعی آن نپذیریم. برای یافتن شغلی متناسب با سبک زندگی خود به نکات زیر دقت کنید.

 

1. مشخص کنید از زندگی چه میخواهید

قبل از این‌که جست و جو برای شغل جدید را آغاز کنید، ابتدا این موضوع را تعیین کنید که دراین مرحله از زندگی به دنبال چه هستید و چگونه می‌خواهید سطح زندگی تان را ارتقا دهید. باید از خود بپرسید که چه چیزی در زندگی ارزش دارد و برای رسیدن به کدام هدف باید جنگید. آیا حقیقتا به دنبال چالشی هستید

 

تا هوش، درایت و ابتکار عمل خودرا بسنجید؟ آیا فردی عمل گرایید یا دوست دارید وقت خود رابه همراه دوستان سپری کنید؟ آیا به دست آوردن پول انگیزه اصلی شماست؟ به این سوالات به دقت پاسخ دهید: زیرا هر یک از این پاسخ ها شما رابه سمت شغلی متفاوت سوق خواهدداد.

 

2. کدام عامل مهم تر است؟

زمانی که پای یک عمر زندگی شخصی شما در بین است، بهتر است کاملا با خودتان روراست باشید. مرحله بعدی در انتخاب شغلی که برای زندگی شما و سبک زندگی تان متناسب باشد، تعیین کردن اولویت هاست. در ابتدا مشخص کنید دراین دوره از زندگی کدام یک از این موضوعات پراهمیت تر است: داشتن حداقل فلان مقدار درآمد ماهیانه،

 

ارتباط با دیگر افراد و کسب تجربه، کارکردن روی مسئله یا مشکلی خاص، حداکثر 30 ساعت کارکردن در هفته و داشتن اوقات فراغت مناسب یا هر هدف دیگر.

 

3. دنبال شغلی رویایی نباشید، بلکه شغلی ایده آل را جست و جو کنید

یکی از اشتباه هایي که طبق معمول افراد مرتکب میشوند این است که تصور می‌کنند فقط یک شغل رویایی ایده آل است و توقعات نا‌به‌جایی در ذهن خود ایجاد می‌کنند. شاید شما ناگزیر به انجام کارهایی باشید که علاقه به انجام انها ندارید. جورج ونسل میگوید: شغل ایده آل شغلی است

 

که با علایق شخصی، توانایی ها، مهارت ها، ارزش ها و سبک زندگی شخصی شما هم‌خوانی داشته باشد. شاید شغلی مانند خوانندگی بی نظیر باشد؛ اما ممکن است این شغل با مهارت یا شخصیت شما هم‌خوانی نداشته باشد. شغل متناسب شغلی است که حسی مثبت به زندگی شما تلقین می‌کند.

 

4. مسائلی که در شغل کنونی شما را اذيت میدهد کدام اند؟

بهتر است فهرستی از عواملی که کمبود آنرا در شغل فعلی حس می‌کنید و عوامل آزاردهنده در شغلتان را تهیه کنید. این لیست بشما کمک می‌کند که بدانید چرا از شغل فعلی راضی نیستید و به دنبال شغلی ایده آل می‌گردید.
شاید موفق شوید عوامل نامطلوب را از محیط کاری خود حذف کنید و با احساسی بهتر نسبت به کارتان به آن ادامه دهید.

 

5. خطوط قرمز را برای خود مشخص کنید

شاید به این دلیل دوست دارید شغلی جدید داشته باشید که لازم است گاهی چند شب در هفته را تا دیروقت در محل کار بمانید؛ در حالی‌که خانواده شما به حضورتان نیاز دارند یا دوست دارید چند ساعتی رابا فرزندتان بگذرانید. قبل از این‌که شغلتان را ترک کنید، ابتدا با خود بیندیشید، آیا میتوانید شغلی با مشخصات دلخواه بیابید؟ شغلی که با سبک زندگی شما هم‌خوانی بیشتری داشته باشد.

 

شاید شغلی که الان به آن مشغولید ویژگی هاي مطلوب و منحصر به فردی داشته باشد که درصورت تغیبر شغل خلا آنرا حس کنید.

 

6. به شخصیت خود دقت کنید

خود من شخصا علاقه خاصی به کارکردن در منزل دارم؛ ولی شاید از نظر شما قضیه به شکلی دیگر باشد؛ شاید شما علاقه داشته با شید برای مدتی از منزل خارج شوید یا اصلا از نظر شما کار در منزل باعث کاهش کارایی شود. از خودتان بپرسید در کدام حالت آسان و خوشحال‌ترید و می‌توانید به بهترین نحو کار کنید؟

 

برای خود مشخص کنید که به کارهای گروهی علاقه دارید یا تنها کارکردن را ترجیح میدهید؟ آیا حاضرید در ازای حقوقی بیشتر از خانواده دور باشید یا در منطقه اي بد آب و هوا زندگی کنید؟

 

7. درباره کمپانی هایي که علاقه دارید در آنجا کار کنید پرس و جو کنید

زمانی که درباره شغل مدنظرتان مطمئن شدید، سراغ افرادی بروید که در آن زمینه فعالیت داشته اند یا در کمپانی مد نظر مشغول بوده اند. این افراد اطلاعات جالبی در اختیار شما قرار می‌دهند. البته زیاد به صحبت هاي افراد منفی‌نگر توجه نکنید. افرادی که از یک کمپانی بیرون آمده اند نیز میتوانند نکات مفیدی بشما گوشزد کنند. وقتی شغلی به نظرتان مناسب بود دیگر درنگ نکنید!

 

8. برای گفتگو کاری تقاضا کنید

یکی از ساده‌ترین و مناسب ترین روشهای تقاضای یک شغل ایمیل زدن به مسئول مربوطه در آن کمپانی است. البته شما می باید ویژگی و تخصص هایي داشته باشید که برای کمپانی مد نظر جذابیت داشته باشید و باید از شأن و رتبه خود مطلع باشید.

 

9. از ابراز عقیده و نظر خود هراسی نداشته باشید

اگر برای یک گفت و گو کاری دعوت شدید، هیچ اشکالی ندارد که درباره سبک زندگی، خواسته ها و علایقتان بطور صادقانه با ارشد خود صحبت کنید. بدترین پاسخ و واکنش که ممکن است با آن مواجه شوید «نه» است. اگر انها نمیخواهند بشما حقوق مدنظرتان را پرداخت کنند، می‌توانند انجام کار را اندکی برای شما آسان تر کنند.

 

پیدا کردن شغلی بی عیب و نقص غیرممکن است؛ اما میتوانید از نکات گفته شده برای یافتن شغلی متناسب تر با سبک زندگی تان استفاده کنید.