پارس ناز پورتال

بهترین فاصله زمانی بین دو بارداری برای زنان

بهترین فاصله زمانی بین دو بارداری برای زنان

بهترین فاصله زمانی بین دو بارداری برای زنان 

زمان بین دو بارداری برای بانو ها از اهمیت زیادی برخوردار هست,از دقت به سلامت جنین و مادر گرفته تا تربیت کودکان می‌تواند در این زمان کارساز باشند. والدین باید تصمیم درستی برای فاصله بین دو بارداری بگیرند, زیرا فاصله کم و همین طور فاصله چندان امکان بروز دشواری های جسمانی و حتی روحی بسیار جدی برای کودکان و والدین را به همراه خواهد داشت که در این مطلب به بررسی مناسب ترین فاصله میپردازیم.

 

مدت زمان فاصله بین دو بارداری سوال شمار زیادی از بانو هاي جوانی هست که می‌خواهند صاحب فرزند دوم شوند. بدن مادر به طور طبیعی نیاز به سه سال فاصله زمانی برای بچه بعدی دارد. اما با این حال باید بررسی کرد که بدن مادر چه زمانی از نظر سلامت جسمی و روحی حاضر پذیرش یک نوزاد دیگر را با خصوصیت هاي تندرست را دارد.

 

هنگامی که نوزادی متولد می‌شود, نگرانی هاي گوناگونی به سراغ مادر می‌آیند. از جمله این نگرانی ها ترس از بارداری مجدد هست و این عامل مربوط به پدر و مادر میشود که بخواهند در چه زمانی فرزند دوم خود را به جهان بیاورند. متخصصین زنان و زایمان معتقدند که مادر باید مدت زمانی را بگذراند تا بدنش مجدد تاب و توان بردباری فرزند دیگر را داشته باشد.

 

برترین زمان و فاصله بین دو بارداری
در قبل خانواده ها به مدت زمان و فاصله بین دو بارداری دقت نداشتند, اما پس از اطلاع خانواده ها از برنامه تنظیم خانواده و اطلاع از این که فاصله سنی تا حد زیادی بر روابط کودکان تاثیر می‌گذارد, این موضوع و فاصله زمانی مورد دقت همه ي قرار گرفت. فاصله در میان دو بارداری باید درست باشد,

 

یعنی مدت کم و مدت زمان چندان فاصله بین دو بارداری هر دو مشکلاتی را به همراه خواهند داشت, به این علت آشنایی با برترین زمان برای بارداری دوم از اهمیت خاصی برخوردار هست

 

فاصله کم بین دو بارداری
اضافه بر آمادگی جسمانی, آمادگی روحی و روانی نیز برای فرزند بعدی مورد دقت قرار می‌گیرد. مادر و پدر در سال هاي اول و دوم تولد طفل به شدت خسته میباشند و توانایی تربیت و رسیدگی به دو طفل را با هم ندارند. مثلاً فرض کنید مادری در حال شیر دادن به نوزادش هست و فرزند بعدی با فاصله زمانی کم,

 

دچار گریه و یا هزاران نوع دشوار دیگر شده هست, مادر نمی‌تواند در عین حال به هر دو برسد. از این جهت پشت سر هم بچه دار شدن که در قدیم رواج داشته هست در این زمانه یک فاجعه محسوب میگردد.از نظر علمی نیز فاصله بین دو بارداری مورد بررسی قرار گرفته هست. محققان و پزشکان میگویند که هنگامی که جنینی در رحم هست

 

و همین طور فرزندی در حال شیر خوردن هست این عامل منجر میشود تا به سه نفر صدمه برسد, زیرا جنین در حال رشد در رحم نیز باید مواد خوراکی ضروری به آن برسد که به علت شیردهی ممکن هست این مواد ضروری به جنین منتقل نشود. هم‌چنین مادر آبستن باید به استراحت کافی داشته باشد ولی به علت بودن طفل کم سن و مراقبت و نگهداری از آن, نمی‌تواند به استراحت خود و جنین خود برسد.

 

از دلایل دیگر برای افزایش فاصله بارداری ها این هست که مادر در اواخر بارداری سنگین میشود و طفل اول انتظار دارد تا وی را به آغوش بگیرد, راه ببرد و به طور کلی به او برسد که اینکار با حال مادر غیر ممکن هست و برای مادر عذاب آور می‌شود. بیشتر والدین به همین علت ترجیح می‌دهند

 

که فاصله بین دو فرزند خود را افزایش دهند تا فرزند اول کاملا مستقل شود و تمامی کارهایش را خودش انجام دهد. برخی از والدین نیز در این زمانه معتقد میباشند که فرزند اول به مدرسه برود, چند سال هم صبر کنند تا به مدرسه و درس او برسند سپس اقدام به آوردن فرزند دیگر میکنند, اما این فاصله چندان نیز منجر به مشکلاتی میشود.

 

هم‌چنین از عوامل دیگر برای تولد فرزند دوم میتوان به این نکته اشاره نمود که خانواده ها باید از نظر مالی, جسمی و روحی به اوضاع مناسب تری برسند. طبق تحقیقاتی که بر روی کودکانی که فاصله بین انها با فرزند بعدی دو سال هست صورت گرفته هست, متوجه شده اند که احتمال کاهش بهره هوشی در این کودکان افزایش پیدا میکند.

 

فاصله چندان بین دو بارداری
فاصله چندان نیز برای آوردن فرزند بعدی مثل فاصله کم ضررها و مشکلاتی را برای فرزند دوم به وجود می آورد. طبق اطلاعاتی که در مجله انجمن پزشکی ایالات امریکا منتشر شده هست, معتقد بودند که اگر فاصله بین دو طفل کمتر از 18 ماه یا بیشتر از 59 ماه باشد, ممکن هست دشواری های متعددی را برای فرزند دوم به وجود آورد.

 

آنها بر این باورند که فاصله زمانی کمتر از 18 ماه برای بارداری فرزند دوم ممکن هست خطر نارس بودن جنین و هم‌چنین کم بودن وزن جنین را افزایش دهد.همین طور اگر فاصله بین دو بارداری بیشتر از 59 ماه یا 5 سال باشد, خطر تولد نوزاد نارس و یا نوزاد با وزن کم بیشتر می‌شود.

 

به همین دلایل هست که متخصصین زنان می‌گویند که در گزینه فاصله بین دو بارداری تصمیم درست را بگیرید. از دیگر دشواری های فاصله چندان بین دو بارداری, اضافه بر دشواری های جسمی برای نوزاد, ممکن هست مادر دچار بی تابی و سالخوردگی شود و وقت و زمان لازم و کافی را برای پرورش و رشد مناسب فرزند خود نگذارد.

 

هم‌چنین از دیگر عوامل زیان آور برای افزایش فاصله بین دو بارداری خطرات ژنتیکی می‌باشد. هنگامی که فاصله بین دو بارداری افزایش پیدا میکند توان بارداری و حاملگی مادر کم می‌شود و همین علت منجر می‌شود تا جنین به طور دلخواه و صحیح رشد نکند.

 

با دقت به تمامی نکات این مطلب هنوز هم بحث و اخلاف بر روی برترین فاصله بین دو بارداری وجود دارد. اما این به ثابت رسیده هست که فاصله کمتر از 18 ماه و یا بیشتر از 5 سال هر دو مشکلاتی را برای کودکان و والدین به وجود می آورند. متخصصین زنان و زایمان برترین زمان فاصله بین دو فرزند را سه سال معرفی کرده اند. توصیه میکنیم برای کامل شدن اطلاعات خود در این اساس و مسائل پیرامون آن به بخش بارداری مراجعه نمایید.