پارس ناز پورتال

بهترین کیک ها برای شب یلدا (یلدا با کیک های خوشمزه)

بهترین کیک ها برای شب یلدا (یلدا با کیک های خوشمزه)

شب یلدا در میان ایرانیان از ارزش بالایی برخوردار است. همین باعث شده است که خوراکی های ویژه ای برای دورهمی های شب یلدا وجود داشته باشد. از تهیه و تدارک آجیل و هندوانه گرفته تا درست کردن کیک به شکل هایی متناسب با شب یلدا، همه برای ما آشناست اما در این مقاله سعی داریم شما را با بهترین کیک برای شب یلدا آشنا کنیم.

 

کیک یزدی بهترین کیک برای یلدا

 

عطر و طعم کیک یزدی بسیاری را به یاد خاطرات خوب دوران کودکی می اندازد. این کیک از جمله محبوب ترین شیرینی های سنتی ایرانی به شمار می آید و دستور پخت اصلی آن به اصالت یزدی آن باز می گردد. جالب است که این کیک با دستور پخت ساده، طعمی دلپذیر دارد.

 

همین باعث شده است با وجود انواع کیک برای جشن یلدا، کیک یزدی هم جایگاه محبوب خود را داشته باشد. انواع مختلف کیک یزدی وجود دارد که انتخاب مناسبی برای کیک شب یلدا هستند. در این میان دو کیک یزدی زعفرانی و کشمشی بیشترین طرفداران را دارند.

 

کیک یزدی زعفرانی با عطر و طعم زعفران و ظاهر جذاب و دلپذیرش محبوبیت ویژه ای به دست آورده است. کیک یزدی کشمشی نیز به خاطر کشمشی که دارد منبع غنی ویتامین D، فیبر و آنتی اکسیدان است. بنابراین توانسته به واسطه خوشمزه و مقوی بودن به عنوان کیک برای شب یلدا نیز انتخاب شود. در ادامه به طرز تهیه کیک یزدی  به طور مختصر می پردازیم.

 

مواد لازم برای تهیه کیک یزدی

* 300 گرم آرد قنادی

* 200 گرم شکر

* 150 گرم ماست غلیظ

* 3 عدد تخم مرغ

* 175 گرم روغن مایع

* 2 قاشق غذاخوری عسل یا شربت

* 1 قاشق غذاخوری گلاب

* ¼ قاشق مرباخوری پودر هل، وانیل و بکینگ پودر

* کنجد بوداده و نمک میوه به مقدار لازم

 

دستور پخت کیک یزدی

1- ابتدا فر را با حرارت 180 درجه روشن کرده تا به مقدار کافی گرم باشد. سپس آرد و بکینگ پودر را ترکیب و الک کنید.

 

2- تخم مرغ ها را در ظرف دیگری شکسته و به طور کامل هم بزنید تا یکدست و کرم رنگ شود.

 

3- ماست، روغن مایع، گلاب، عسل و نمک میوه را به تخم مرغ ها افزوده و خوب هم بزنید. سپس آرد را کم کم اضافه کرده و خوب هم بزنید.

 

4- در آخرین مرحله مایه کیک را با قاشق یا قیف روی سینی به اندازه های یک نفره بریزید. کمی که کیک پخت روی هر کدام از کیک یزدی ها یک به علاوه کوچک بکشید و در آن برش های ریز کنجد بریزید.

 

5- ابتدا دمای فر 210 درجه باشد اما وقتی خوب پف کردند به دمای 180 درجه کاهش داده و 15 دقیقه صبر کنید تا کیک برای یلدا آماده شود.

 

کیک کدو حلوایی، از بهترین گزینه های شب یلدا

 

یکی از خوشمزه ترین کیک ها که می توانید به آسانی برای جشن شب یلدا آماده کنید، کیک کدو حلوایی است. درست حدس زدید. فصل پاییز و زمستان کدو حلوایی به وفور به فروش می رسد و شما می توانید با تهیه مواد اولیه و قالبی زیبا آن را تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه آن را ارائه می دهیم.

 

مواد اولیه کیک کدو حلوایی

* 2 لیوان آرد

* 1 لیوان شکر

* 3 عدد تخم مرغ

* 1 لیوان پوره کدو حلوایی

* 5 قاشق غذاخوری ماست

* ½ لیوان گردو خرد شده

* 1 لیوان روغن مایع

* 2 قاشق چای خوری بکینگ پودر

* ½ قاشق چای خوری دارچین

 

دستور تهیه کیک کدو حلوایی

1- ابتدا تخم مرغ ها را شکسته و 5 دقیقه با همزن برقی به طور کامل هم بزنید. سپس روغن و ماست را افزوده و مجدداً هم بزنید تا مایع یکدستی شود. در ادامه نیز پوره کدو حلوایی را به مخلوط اضافه کرده و کامل هم بزنید تا مخلوط یکدستی به وجود آید.

 

2- آرد، دارچین و بکینگ پودر را به مخلوط اضافه کرده و خوب هم بزنید. سپس گردوها را به آن اضافه کنید. بعد از آماده شدن مایه کیک آن را به درون قالب کیک که از قبل چرب کرده اید بریزید.

 

3- کیک باید در فری با حرارت 180 درجه به مدت 45 دقیقه قرار بگیرد تا آماده شود. پس از آماده و خنک شدن کیک می توانید آن را با پودر قند، شکلات یا ترافل تزیین کنید.

 

کیک برای شب یلدا با طرح هندوانه

 

در شب یلدا کیک ها را به شکل هندوانه و انار طراحی و تزیین می کنند. این طراحی علاوه بر زیبایی و جذابیتی که دارد، حال و هوای شب یلدا را بیشتر به افراد القا می کند. برای تهیه آن بهتر است از مواد اولیه و دستور تهیه ای که در ادامه آورده ایم، استفاده کنید.

بهترین کیک ها برای شب یلدا (یلدا با کیک های خوشمزه)

مواد اولیه کیک هندوانه

* 1 بسته ژله هندوانه

* 3 پیمانه شکر

* 5 پیمانه آرد

* 2 پیمانه کره

* 2 پیمانه شیر

* 8 عدد تخم مرغ

* وانیل و بکینگ پودر 2 قاشق چای خوری

 

دستور تهیه کیک هندوانه ای

1- ابتدا فر را با حرارت 180 درجه روشن کرده تا به خوبی گرم شود. از طرف دیگر آرد و بکینگ پودر را مخلوط و دو بار الک کنید. سپس به همراه پودر ژله هندوانه، شکر و نمک به خوبی مخلوط کنید.

 

2- کره نرم شده را همراه با تخم مرغ و شیر به طور کامل هم بزنید و با ترکیب پودری مرحله اول به خوبی ترکیب کنید تا مایه کیک یکدستی ایجاد شود.

 

3- در نهایت مایه کیک را در قالب ریخته و 45 دقیقه صبر کنید تا کیک آماده شود. می توانید از رنگ های خوراکی سبز و قرمز برای تزیین کیک به شکل هندوانه استفاده کنید.

 

کیک برای یلدا با طعم خرمالو

 

خرمالو یکی از خوشمزه ترین میوه های پاییزی است که می توانید با در اختیار داشتن آن کیک خوشمزه ای برای شب یلدا آماده کنید. برای تهیه آن کافی است مواد اولیه ای که در ادامه به آن اشاره کردیم را تهیه کرده و دستور پخت آن را اجرا کنید. درست مانند طرز تهیه دونات، کاری ساده و دوست داشتنی است.

 

مواد لازم برای کیک خرمالو

* 2 پیمانه آرد

* 1 پیمانه شکر

* 4 عدد تخم مرغ

* 5 پیمانه پوره خرمالو

* 50 گرم گردو خرد شده

* 2 قاشق چای خوری بکینگ پودر

* ½ قاشق چای خوری دارچین

 

دستور تهیه کیک خرمالو

1- برای تهیه کیک برای شب یلدا آن هم با طعم خرمالو کافی است تخم مرغ ها را شکسته و به خوبی هم بزنید. سپس روغن را به تخم مرغ ها افزوده و مجدداً هم بزنید.

 

2- در گام بعدی آرد و دارچین و بکینگ پودر رو با هم الک کرده و با گردوی خرد شده ترکیب کنید. کم کم مخلوط آردی را به تخم مرغ ها افزوده و به خوبی هم بزنید تا یکدست و منسجم شود.

 

3- مایه کیک را در قالب از پیش چرب شده بریزید و در فری با حرارت 180 درجه به مدت 50 دقیقه قرار دهید تا کامل آماده شود. بعد از آماده و خنک شدن می توانید کیک را با شکلات یا پودر قند تزیین کنید.

 

کیک لبو بهترین کیک برای شب یلدا

 

بهترین کیک ها برای شب یلدا (یلدا با کیک های خوشمزه)

لبو در فصل پاییز بسیار دلچسب است. لبوی پخته تنها یکی از راه های مصرف لبوست. شما می توانید با لبو کیک متفاوتی از انواع کیک برای جشن یلدا مانند کیک کدو حلوایی درست کنید.

 

مواد اولیه برای کیک لبو

* 3 عدد تخم مرغ

* 210 گرم شکر

* 200 گرم آرد

* 200 میلی لیتر روغن

* 160 گرم لبوی رنده شده

* بکینگ پودر 2 قاشق چای خوری

* شیر 3 قاشق غذاخوری

* وانیل و نمک به مقدار کم

 

دستور تهیه کیک لبو

1- ابتدا قالب کیک را کمی چرب کرده و فر را با حرارت 180 روشن کنید تا به خوبی گرم شود. سپس سفیده و زرده تخم مرغ ها را جدا کنید. زرده را با وانیل، شکر، روغن، شیر و لبو هم بزنید تا کامل منسجم شود. سفیده را هم به خوبی ترکیب کرده تا پف کند.

 

2- آرد، نمک و بکینگ پودر را ترکیب و سه بار الک کرده و آرام آرام به ترکیب زرده تخم مرغ اضافه کرده و هم بزنید. در نهایت سفیده همزده تخم مرغ را به مایه کیک اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا مایه یکدستی به دست آید.

 

3- در نهایت مایه کیک را در قالب ریخته و 50 دقیقه در فر 180 درجه قرار دهید. بعد از آماده و خنک شدن می توانید آن را با سلیقه خود تزیین کنید.

 

کیک انار برای شب یلدا

 

یکی از کیک هایی که برای شب یلدا می توانید درست کنید کیک انار است. شاید درست کردن آن به راحتی کیک هایی که پیش از این توضیح دادیم نباشد اما در میان انواع کیک جشن یلدا قرابت بیشتری با مناسبت شب یلدا دارد.

 

مواد اولیه کیک انار

* 6 عدد تخم مرغ

* 1 پیمانه شکر

* 1 پیمانه آرد سفید

* ½ قاشق چای خوری بیکینگ پودر

* ½ قاشق چای خوری وانیل

* ½ پیمانه آب انار

* 2 قاشق چای خوری پودر ژلاتین

* 1/2 قاشق چای خوری وانیل برای ژله انار

* 2 قاشق غذاخوری شکر

* 1 پیمانه دانه انار

* ¼ پیمانه آب انار برای شربت

* ر2 قاشق غذاخوری شکر

* 200 گرم کره

* 3 پیمانه پودر قند

* 450 گرم پنیر خامه ای

* 4 قاشق غذاخوری آب انار

 

طرز تهیه کیک انار

1- برای تهیه کیک انار ابتدا فر را در دمای 176 درجه قرار دهید و دو قالب را چرب کرده و کنار بگذارید. در ظرفی تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته و 12 دقیقه هم بزنید. سپس شکر را اضافه کرده و خوب هم بزنید.

 

2- آرد، بکینگ پودر و وانیل را ترکیب و الک کرده و در دو مرحله به مخلوط تخم مرغ و شکر بیفزایید. خمیر را در دو قالب ریخته و مدت 50 دقیقه در فر قرار دهید. در ادامه باید لایه های خامه ای رویی کیک (فراستینگ) و تاپینگ (تزیین روی کیک) را آماده کنید.

 

3- برای تهیه شربت باید 1.5 پیمانه آب انار و دو قاشق غذاخوری شکر را مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید تا محلول یکدستی آماده شود.

 

4- برای تهیه فراستینگ کیک انار باید کره و پودر قند را به خوبی با سرعت کم یک الی دو دقیقه هم بزنید و بعد پنیر خامه ای را کم کم به آن اضافه کنید. هم زمان به هم زدن ادامه دهید تا یکدست شود.پ

 

5- برای تهیه تاپینگ هم آب انار، پودر ژلاتین و وانیل را در قابلمه روی حرارت کم مخلوط کنید تا هنگامی که به جوش آمد، آن را از روی اجاق گاز بردارید.

 

6- کیک ها را دو نیم کنید و روی هر لایه کیک فراستینگ و شربت انار بمالید و روی لایه قبلی قرار دهید. سپس چهار لایه کیک را با تاپینگ بپوشانید. به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید تا به طور کامل شکل گرفته و آماده سرو کردن شود.

 

کیک برای شب یلدا با پرتقال

 

باز هم گزینه دیگر برای تهیه کیک وجود دارد. شما می توانید با استفاده از آب پرتقال و پوست پرتقال و یا حتی تهیه پودر کیک پرتقالی به راحتی کیک پرتقالی خوشمزه ای آماده کنید.

 

مواد اولیه کیک پرتقالی

* 100 گرم آب پرتقال

* 250 گرم آرد

* ¼ قاشق چای خوری وانیل

* 1 قاشق غذاخوری پوست پرتقال رنده شده

* 1 قاشق مرباخوری بیکینگ پودر

* 4 عدد تخم مرغ

* 100 گرم روغن مایع

* 150 گرم پودر شکر

 

دستور تهیه کیک پرتقالی

1- ابتدا فر را روشن کرده و به دمای آن را 160 درجه سانتی گراد قرار دهید. قالب را هم چرب کرده و کناری بگذارید.

 

2- تخم مرغ ها را با شکر و وانیل به مدت 5 دقیقه با همزن به خوبی هم بزنید تا غلیظ شده و حجم آن دو برابر شود. سپس آرد و بکینگ پودر را ترکیب و الک کنید. نیمی از این ترکیب آردی را به مخلوط تخم مرغ ها اضافه کنید و روغن را هم به طور کامل به ظرف بیافزایید.

 

3- نیمی دیگر از آرد و ترکیب آب پرتقال و پوست پرتقال را در مرحله آخر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مایه کیک نهایی آماده شود. در نهایت آن را قالب کیک ریخته و به مدت 50 دقیقه در فر بگذارید. بعد از آماده و خنک شدن می توانید روی کیک را با پوست پرتقال تزیین کنید.

 

جمع بندی

با انتخاب و تهیه کیک یزدی، کیک کدو حلوایی، کیک انار یا کیک با طرح هندوانه می توانید پذیرایی خوبی برای شب یلدا داشته باشید.