پارس ناز پورتال

درباره بیماری سندروم روده نشت کننده

درباره بیماری سندروم روده نشت کننده

درباره بیماری سندروم روده نشت کننده 

بیماری های روده انواع مختلفی دارند،از نفخ که یک حالت عادی و رایج است گرفته تا سرطان که کشنده ترین بیماری ها است. بیماری التهابی روده که موجب اسهال، درد شکم، نفخ و گاز میشود یکی از نشانه هـای شایع سندرم روده نشت کننده محسوب میشود.

 

سندرم روده نشت کننده یکی از مفاهیم بـه درستی درک نشده در پزشکی امروز است. سندرم روده نشت کننده که بـه عنوان افزایش نفوذپذیری روده نیز شناخته میشود، بـه خودی خود یک بیماری نیست. این یک نوع شرایط پاتولوژیک است که در حال حاضر با بیشتر بیماری ها التهابی و خود ایمنی مرتبط است.

 

وقتی روده نشت میکند!

مشکل بـه واسطه افزایش غیر طبیعی در نفوذپذیری روده کوچک، یکی از بزرگترین اندام هـای بدن که بخشی کلیدی از سیستم ایمنی بدن انسان در دیواره هـای آن جای دارد، آغاز میشود. این افزایش نفوذپذیری در نتیجه نقص در اتصالات محکم روده که در لایه اپیتلیال پوشش روده بـه همدیگر پیوسته اند، رخ می دهد. اتصالات محکم بـه چیزهایی مانند سموم و ذرات گوارش نشده مواد غذایی اجازه ورود بـه جریان خون را نمی دهند.

 

این نقص موجب جدایی در اتصالات محکم می شود، از این رو، باکتری ها، ویروس ها، ذرات گوارش نشده غذا و ضایعات سمی از بخش پوشش داخلی آسیب دیده روده کوچک بـه جریان خون وارد می شوند. سیستم ایمنی بدن این مهاجمان خارجی را بـه عنوان عوامل بیماری‌زا شناسایی کرده و بـه آن ها حمله میکند. این شرایط در نهایت بـه افزایش التهاب در بخش هـای مختلف بدن منجر شده و طیف گسترده ای از نشانه ها و علائم را بـه همراه دارد.

 

دلیل شماره یک سندرم روده نشت کننده گلوتن است که می تواند محرک التهاب در پوشش داخلی روده باشد. مصرف زیاد لبنیات «کازئین»، قند، الکل، و هر غذایی که بـه آن آلرژی دارید میتواند بـه شکل گیری این مشکل منجر شود.نشت روده میتواند بـه واسطه مصرف داروها، مانند آنتی بیوتیک ها، استروئیدها یا مسکن هـای بی نیاز از نسخه پزشک مانند آسپرین و استامینوفن نیز شکل بگیرد.

 

این شرایط مرموز با انواع مختلف بیماری، از قبیل بیماری التهابی روده، انواع مختلف ورم مفاصل، آکنه، سوریازیس، بیماری کبد، و بیماری هـای لوزالمعده پیوند خورده است.تشخیص سندرم روده نشت کننده دشوار است زیرا با آزمایشات معمول و نه حتی با آندوسکوپی یا کولونوسکوپی قابل شناسایی نیست. اما برای افرادی که از این شرایط رنج می برند، تشخیص و درمان می تواند تغییر دهنده زندگی باشد.

درباره بیماری سندروم روده نشت کننده

از دلایل سندرم روده نشت کننده گلوتن است که میتواند محرک التهاب روده باشد

 

در ادامه با عده ای از برترین نشانه هـای سندرم روده نشت کننده بیشتر آشنا می شویم.

 

بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده که موجب اسهال، درد شکم، نفخ و گاز می شود یکی از نشانه هـای شایع سندرم روده نشت کننده محسوب میشود. التهاب در روده بـه تحریک پذیری و بی نظمی در حرکات هم روده کوچک و هم روده بزرگ منجر میشود که این شرایط موجب بیماری التهابی روده میشود.

 

خستگی مزمن و فرسودگی

اگر همواره احساس خستگی می کنید، دلیل این شرایط میتواند سندرم روده نشت کننده باشد. سندرم روده نشت کننده موجب افزایش ترکیبات التهابی خاصی بـه نام سیتوکین میشود. این ترکیبات التهابی بـه صورت مستقیم با خستگی در ارتباط هستند.

 

همچنین، نشت روده غدد فوق کلیوی را دچار استرس می کنند، که فرسودگی بیشتر آن ها را بـه همراه داشته و بـه خستگی مکرر منجر می شود. این شرایط در هورمون هـای دیگر نیز اختلال ایجاد کرده و بـه خستگی منجر میشود.

 

بیماری هـای التهابی پوست

 اگر بـه ناگاه بیش از پیش از بیماری هـای التهابی پوست مانند آکنه، روزاسه، سوریازیس، یا اگزما رنج می‌برید، این میتواند نشانه ای از نشت روده باشد.نفوذ پذیری بیش از اندازه روده میتواند موجب التهاب پوست شود. التهاب با بیماری هـای پوستی بـه ویژه آکنه و سوریازیس پیوند خورده است.

 

افزون بر این، افزایش باکتری هـای مضر عدم تعادل در روده را موجب می شود و یکی دیگر از عواملی است که در پس مشکلات پوستی مزمن قرار دارد.

 

درد در مفاصل مختلف

مفاصل دردناک و سفت و همچنین درد مزمن در عضلات یکی از شایع‍‌ترین نشانه هـای سندرم روده نشت کننده است. اگر چه مردم درد مفصل را بیشتر بـه ورم مفاصل ربط می‌دهند، اما عدم تعادل در میکروب هـای سالم درون روده نیز می تواند بـه این درد منجر شود.

 

مشکلات خلق و خو

سندرم روده نشت کننده ترشح سیتوکین ها و دیگر مواد شیمیایی التهابی را تحریک میکند که تاثیر مستقیمی بر اختلالات مربوط بـه خلق و خو مانند اضطراب و افسردگی دارند.باکتری هـای مضر در روده سموم مختلفی را تولید می کنند که میتوانند از طریق جریان خون بـه مغز برسند.

 

این سموم می توانند در تولید انتقال دهنده هـای عصبی در مغز اختلال ایجاد کرده و اثر منفی بر خلق و خو داشته باشند.از دیگر نشانه هـای ابتلا بـه سندرم روده نشت کننده می توان بـه موارد زیر اشاره کرد:

 

– نفخ

– بی قراری

– احساس ابتلا بـه عفونت، اما پزشک توانایی شناسایی عفونت را ندارد

 

– آلرژی هـای غذایی یا عدم تحمل غذایی

– مشکلات تیروئید

– کمبودهای تغذیه ای مختلف

 

– آلرژی هـای فصلی یا آسم

– عدم تعادل هورمونی از قبیل سندرم پیش از قاعدگی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک

– رشد بیش از اندازه مخمر کاندیدا

– میتواند شرایط بیماری هایی مانند بیماری سلیاک، بیماری کرون، و آسم را وخیم‌تر سازد