پارس ناز پورتال

بیماری های مهلک که در بدن ما مخفی می شوند

بیماری های مهلک که در بدن ما مخفی می شوند

بیماری های مهلک که در بدن ما مخفی می شوند

تعداد زیادی از بیماری ها میباشند که علایم نخست ندارند و نمی‌توان به آسانی آنها را تشخی داد و وقتی که عود کنند طرف را با مرگ مواجه مي کنند. هپاتیت C ویروسی هست که کبد را تحت تاثیر قرار مي دهد و مي تواند به شکل گیری سرطان کبد سیروز نارسایی کبد یا حتی مرگ منجر شود. حدود 80 درصد از افراد مبتلا به هپاتیت C در ابتدا هیچ نشانه اي ندارند.

 

 وقتی بیمار مي شوید از این مساله آگاه هستید، اینگونه نیست؟ شاید پرسش مسخره اي به نظر برسد، اما لیست بلند بالایی از مریضی هاي جدی وجود دارند که مي توانند برای سال ها در بدن شما به صورت کاملا مخفی باقی بمانند، پیش از آن که متوجه آنها شوید.

 

به گزارش «لیو استرانگ» گاهی اوقات ممکن هست زمانی متوجه ابتلا به یک مریضی شوید که دیگر خیلی دیر شده و امیدی به درمان موثر باقی نمانده هست. در تعداد زیادی از موارد انجام آزمایش و غربالگری تنها راه برای آگاهی از این هست که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر.

 

هرچه دکتر زودتر مشکل را تشخیص دهد، روند درمان زودتر آغاز مي شود و از شانس بیشتری برای کند کردن پیشرفت مریضی یا درمان آن برخوردار هستید. در ادامه با بعضی از مریضی ها که بدون نشانه اي مشخص در بدن گسترش مي یابند اکثر آشنا مي شویم.

 

فشار خون بالا

فشار خون بالا بعنوان یک «قاتل خاموش» شناخته مي شود و علت خوبی برای این لقب وجود دارد زیرا اغلب این مریضی هیچ نشانه اي ندارد. در صورت عدم درمان، فشار خون بالا مي تواند به مریضی قلبی و سکته مغزی منجر شود.در شرایطی که داروهایی برای درمان وجود دارند، یکی از موثرترین تغییراتی که مي تواند برای کاهش فشار خون مد نظر قرار بگیرد

 

دنبال کردن رژیم خوراکی دش «DASH» هست. این رژیم خوراکی شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی هاي سالم مي شود و از محتوای چربی اشباع، کلسترول و سدیم کم سود مي برد.در شرایطی که دارو مي تواند به کاهش فشار خون کمک کند، اما نباید تغییرات سبک زندگی را نیز فراموش کنید.

 

کلسترول بالا

کلسترول ماده اي هست که توسط کبد ساخت مي شود و از طریق جریان خون به نقاط گوناگون منتقل مي شود. کلسترول در مواد خوراکی، به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی پر چرب نیز یافت مي شود.کلسترول بد «LDL» به شکل گیری پلاک منجر مي شود. پلاک رسوباتی را داخل رگ هاي خونی ایجاد مي کند و مي تواند موجب سختی و تنگ شدن آنها شود. این شرایط مي تواند به بروز حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود.

 

کلسترول مفید «HDL» با جمع آوری کلسترول بد از جریان خون آن را به کبد ارسال مي کند که در این اندام تجزیه شده و از بین مي رود.در شرایطی که یک رژیم خوراکی سرشار از مواد خوراکی کم ارزش و تحرک بدنی کم مي تواند به کلسترول بالا منجر شود، یک پیوند ژنتیکی قوی نیز در این اساس موثر هست. روش درمان به فرد بستگی دارد.

 

بعنوان مثال، اگر فردی سابقه خانوادگی مریضی قلبی داشته باشد، احتمال تجویز دارو افزون بر تغییر در رژیم خوراکی و ورزش به منظور حصول اطمینان از بازرسی سطوح کلسترول اکثر هست.

 

دیابت

دیابت یکی از مریضی هاي شایع، بی نظیر جدی و گرچه خاموش در دنیای امروز هست. در حقیقت، زمانی ممکن هست متوجه مشکل شوید که با یک حمله قلبی، از دست دادن بینایی یا نیاز به قطع پا مواجه شوید. بر همین اساس هست که زیر نظر داشتن سطوح قند خون از اهمیت ویژه اي برخوردار هست.

 

پیشنهاد مي شود افرادی که دارای اضافه وزن میباشند، آزمایش هاي بررسی ابتلا به پیش دیابت – وضعیتی که در آن سطوح گلوکز بالاتر از حد عادی میباشند، اما نه به اندازه اي بالا که بعنوان دیابت تشخیص داده شود – را از 40 سالگی آغاز کنند.هر چه زودتر نیاز به تغییر در رژیم خوراکی، انجام ورزش و یا بهره گیری از دارو مشخص شود، از شانس بیشتری برای پیشگیري یا به تاخیر انداختن ابتلا به دیابت نوع 2 برخوردار خواهید بود.

 

سرطان ریه

سرطان ریه یکی از مرگبارترین انواع سرطان هست و 50 درصد افراد طی یک سال از زمان تشخیص مریضی جان خود را از دست مي دهند.یکی از دلایل مرگبار بودن سرطان ریه این هست که نشانه هاي آن زمانی نمایان مي شوند که دیگر انتخاب هاي درمان محدود شده و از کارایی کمتری برخوردار میباشند.افراد سیگاری باید دقت ویژه اي به سرطان ریه داشته باشند و با انجام آزمایش هاي منظم نسبت به عدم ابتلا به این مریضی اطمینان حاصل کنند.

 

هپاتیت C

هپاتیت C ویروسی هست که کبد را تحت تاثیر قرار مي دهد و مي تواند به شکل گیری سرطان کبد، سیروز، نارسایی کبد یا حتی مرگ منجر شود. حدود 80 درصد از افراد مبتلا به هپاتیت C در ابتدا هیچ نشانه اي ندارند.امروزه، گسترش هپاتیت C به واسطه سوزن ها و سرنگ هاي آلوده که برای مصرف مواد مخدر بهره گیری مي شوند، شایع‌تر از روشهای دیگر هست.

 

خوشبختانه در حال حاضر بعضی داروهای اخیر و بسیار موثر در دسترس میباشند که مي توانند پیشرفت مریضی را متوقف کرده و حتی نیاز به عمل پیوند کبد را مرتفع سازند.

 

سرطان روده بزرگ

برای افرادی که مرحله نخست سرطان روده بزرگ در آنها تشخیص داده مي شود، نرخ بقای پنج ساله حدود 92 درصد هست. در مقام مقایسه، افرادی که مرحله چهار سرطان روده بزرگ – مریضی به اندام هاي دیگر بدن گسترش مي یابد در آنها تشخیص داده مي شود تنها 11 درصد شانس دارند.

 

با انجام کلونوسکوپی دکتر نه تنها در پی نشانه هاي سرطان هست، بلکه اگر پولیپ – توموری غیر طبیعی که مي تواند به سرطان منجر شود – داشته باشید، دکتر مي تواند آن را از بین ببرد.در شرایطی که دستورالعمل کلی بر انجام کلونوسکوپی در فواصل زمانی 10 ساله از 50 سالگی به بعد اشاره دارد مي توانید با دکتر خود درمورد اینکه چه زمانی آزمایش ها را آغاز کنید، صحبت کنید، به ویژه اگر از سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده برخوردار هستید.

 

ویروس پاپیلومای انسانی «HPV»

ویروس پاپیلومای انسانی یک عفونت مقاربتی شایع هست که تقریبا تمام افرادی که از نظر روابط جنسی فعال میباشند، در برهه اي از زندگی خود به آن مبتلا مي شوند. برای اکثر افراد، این شرایط هیچ نشانه اي ایجاد نمی‌کند و به خودی خود برطرف مي شود.

 

با این وجود، ویروس پاپیلومای انسانی مي تواند تغییراتی در سلول ها را موجب شود که در نهایت به سرطان منجر شود. پیوند بین ویروس پاپیلومای انسانی و سرطان دهانه رحم توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرده هست، اما این ویروس مسئول 95 درصد از سرطان هاي مقعد، 70 درصد سرطان هایي که دهان را تحت تاثیر قرار مي دهند،

 

65 درصد از سرطان هاي واژن و 35 درصد از سرطان هاي آلت تناسلی مردان نیز هست.آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی و نشانه هاي سرطان دهانه رحم بهره گیری مي شود.

 

پوکی استخوان

شکستن یک استخوان به واسطه زمین خوردن اولین نشانه اي هست که تعداد زیادی از مردم، به ویژه افراد مسن، را متوجه ابتلا به پوکی استخوان مي کند.افزون بر افزایش سن، پوکی استخوان مي تواند به واسطه سیگار کشیدن، مصرف الکل، چاقی، و بهره گیری بلند مدت از داروهایی خاص، از جمله استروئیدها، شکل بگیرد.

 

پیشنهاد مي شود بانوان آزمایش هاي تراکم استخوان به منظور شناسایی پوکی استخوان را از سن 65 سالگی آغاز کنند. برای آقایان پیشنهاد هایي استاندارد وجود ندارد از این رو با دکتر خود در این اساس صحبت کنید.برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان به میزان کافی کلسیم و ویتامین D مصرف کنید و انجام چند جلسه تمرینات مقاومتی در هفته را فراموش نکنید. انجام تمرینات قدرتی به طور قابل توجهی نرخ کاهش تراکم استخوان را کاهش مي دهد