پارس ناز پورتال

از بین بردن لکه های روی دندان با خوراکی

از بین بردن لکه های روی دندان با خوراکی

از بین بردن لکه های روی دندان با خوراکی 

برای سفیدی دندان ها می توان از مواد خوراکی نیز استفاده کرد. خوردن توت فرنگی می تواند دندان ها را سفید کند. برای این‌کـه لبخندی زیبا داشته باشید، بهره‌مندی از دندان هایی تمیز و سفید عنصری کلیدی محسوب میشود. امروزه روش هـای مختلفی برای سفید کردن دندان ها در دسترس هستند

 

کـه از نمونه هایی ساده مانند خمیردندان هـای سفیدکننده تا مواردی پر هزینه شامل مراجعه بـه دندان پزشک را شامل می شوند.برای این‌کـه دندان هایی سفید داشته باشید، شاید تنها کاری کـه باید انجام دهید، مراجعه بـه آشپزخانه باشد. با افزودن برخی مواد غذایی بـه رژیم غذایی خود میتوانید

 

بـه درخشش و سفیدی دندان ها کمک کنید. در ادامه با عده ای از این مواد غذایی و چند نمونه کـه باید از مصرف انها پرهیز کنید، بیشتر آشنا می شویم.

 

سفیدکننده دندان: گل کلم

سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم و بروکلی هنگامی کـه خام مصرف میشوند، دارای فواید سفیدکننده هستند. جویدن این سبزیجات بـه طور معمول دشوار است و هنگامی کـه در تلاش برای انجام این کار هستید، بـه از بین رفتن لکه هـای سطحی روی دندان ها کمک میشود. هر چه مدت زمان جویدن بیشتر طول بکشد، بزاق بیشتری در دهان تولید می شود، کـه بـه تجزیه لکه ها کمک می کند.

 

سفیدکننده دندان: توت فرنگی

توت فرنگی حاوی اسید مالیک است کـه بـه تبدیل کربوهیدارت ها بـه انرژی برای عضلات کمک میکند. حفظ میزان مناسب از اسید مالیک برای سلامت و قدرت دندان ها ضروری است، زیرا اسید میتواند لکه هـای سطحی روی دندان ها را از بین ببرد. روش هـای مختلفی برای بهره‌مندی از آثار سفیدکننده

 

توت فرنگی وجود دارند کـه از آن جمله مخلوط کردن توت فرنگی با جوش شیرین برای شکل گیری یک خمیر سفیدکننده و مسواک کردن دندان ها با آن است. استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید بلافاصله پس از استفاده از این خمیر برای کمک بـه پاک‌سازی اسید مالیک باقیمانده و تقویت دندان ها توصیه میشود.

 

اگر بـه توت فرنگی علاقمند نیستید، اسید مالیک در سیب، شلیل، گیلاس، موز، هلو و لیچی نیز یافت میشود.

 

سفیدکننده دندان: پنیر و ماست

اگر در پی دندان هایی سفید و لبخندی زیبا هستید، لبنیات بیشتری را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید. هماند بروکلی، محصولات لبنی مانند پنیر و ماست بـه ترشح هرچه بیشتر بزاق کمک میکنند، کـه بـه تجزیه لکه هـای روی مینای دندان کمک میکند. با این وجود، پنیر بر خلاف بروکی بـه واسطه دارا بودن اسید لاکتیک، کـه مشابه با اسید مالیک است، از یک اثر سفیدکننده اضافی برخوردار است.

 

سفیدکننده دندان: دانه ها و مغزهای خوراکی

از لحاظ ساختاری، دانه ها و مغزهای خوراکی بـه عنوان یک لایه بردار برای دندان ها عمل می کنند. بافت ساینده دانه آفتابگردان، بادام، گردو، و بادام هندی میتواند بـه پاکسازی لکه ها از روی مینای دندان و سفید کردن آنها کمک کند. افزون بر این، مغزهای خوراکی بـه پیش گیری از بیماری هـای قلبی عروقی کمک میکنند و از این رو، میان وعده ای فوق العاده محسوب میشوند.

 

سفیدکننده دندان: آناناس

آناناس حاوی بروملین، آنزیمی کـه اغلب برای کاهش التهاب استفاده می شود، است. این آنزیم در فعالیت پروتئین هـای روی مینای دندان اختلال ایجاد میکند، لکه هـای را تجزیه میکند و بـه تغییر رنگ کمک میکند. هنگامی کـه پروتئین ها شکسته شدند، بزاق دهان بـه طور طبیعی لکه هـای را از بین برده

 

و درخشش بیشتری بـه دندان ها در مقایسه با گذشته می بخشد. آناناس از نسبت گلوکز بـه فروکتوز متعادل بهره میبرد، کـه آن را بـه راه حلی شیرین کـه همچنان در سمت سالم‌تر قرار دارد، تبدیل می سازد.

 

سفیدکننده دندان: پیاز

اگر چه بـه واسطه ایجاد بوی نامطبوع در دهان از هواداران بسیاری برخوردار نیست، اما پیاز از ترکیبات گوگردی سود می برد، کـه از شکل گیری پلاک ها رو و بین دندان ها پیش گیری می کند. اگر قصد دارید از فواید پیاز برای درخشش و سفیدی بیشتر دندان هـای خود استفاده کنید باید آن را بـه صورت خام مصرف کنید.

 

سفیدکننده دندان: کرفس

کرفس «بـه همراه هویج» دارای محتوای آب بالایی هستند کـه بـه تقویت لثه ها و از بین بردن بقایای مواد غذایی کمک میکند. ساختار سخت کرفس بـه لایه برداری از روی دندان ها کمک میکند و از این رو، در نابودی لکه هـای سطحی موثر است. البته برای بهره‌مندی از این فواید باید کرفس را نیز بـه صورت خام مصرف کنید.

از بین بردن لکه های روی دندان با خوراکی

 نوشیدنی هـای اسیدی مثل قهوه بـه سطح مینای دندان آسیب وارد میکنند

 

پرهیز کنید: نوشیدنی هـای اسیدی

قهوه حاوی کافئین است کـه اثر مضری بر دندان ها دارد. نوشیدنی هـای اسیدی مثل قهوه، چای، و سودا تعادل pH دهان را بر هم می زنند و بـه سطح مینای دندان آسیب وارد میکنند. بـه طور ویژه، سودا نوشیدنی خطرناکی است زیرا محتوای قند بسیار بالا و حالت کربناتی آن میتواند فرسایش مینای دندان را موجب شده

 

و بـه سوراخ شدن دندان منجر شود. اگر بـه مصرف این نوشیدنی ها در طول روز علاقمند هستید، نوشیدن آب فراوان برای از بین بردن اثر انها یا جویدن سبزیجات ترد برای ترشح بزاق بیشتر را فراموش نکنید.

 

پرهیز کنید: شراب قرمز

پس از مصرف شراب قرمز احتمالا بلافاصله متوجه ایجاد لکه هایی روی دندان هـای خود شده اید. رنگ قرمز تیره شراب بـه همراه تانن موجود در آن، روی سطح دندان ها مینشیند، مینای دندان را لکه دار کرده و حالتی کدر بـه دندان ها می بخشد.

 

پرهیز کنید: چاشنی هـای تیره

مایعات تیره مانند سرکه بالزامیک، سس سویا، و دیگر چاشنی هـای رایج مورد استفاده می‌توانند بـه دندان ها رنگی ارغوانی ببخشند. بـه منظور پیش گیری از بروز این شرایط می توانید چاشنی هایی سبک‌تر مانند سرکه برنج یا روغن زیتون را استفاده کنید.

 

پرهیز کنید: سس قرمز

سس هایی کـه بر پایه گوجه فرنگی شکل گرفته اند، بـه واسطه رنگ قرمز روشن خود و سطح اسیدیته بالا، دندان ها را در برابر لکه ها آسیب پذیر می سازند. برای مقابله با این شرایط می توانید در کنار سس هـای پاستا از سبزیجات ساینده مانند بروکلی و گل کلم استفاده کنید تا از اثر گوجه فرنگی بر دندان هـای خود پیش گیری کنید.

 

منبع:asriran.com