پارس ناز پورتال

بیوگرافی گلشن بایراکتار خواننده ترک + ماجرای دستگیری

بیوگرافی گلشن بایراکتار خواننده ترک + ماجرای دستگیری

بیوگرافی گلشن بایراکتار 

دراین پست بیوگرافی گلشن بایرکتار را مرور می‌کنیم. گلشن خواننده ترکیه اي مشهور و پرحاشیه اي اسـت کـه اینروزها بـه شدت مورد حمله رسانه ها قرار گرفته اسـت. وی همیشه با حواشی بسیار زیاد زندگی کرده اسـت، چـه کارهای عجیب و گاهی مستهجنی کـه روی صحنه اجرا انجام می دهد و چـه نظرهای جنجالی کـه از خود ارائه می دهد. در ادامه با این خواننده بیشتر آشنا میشویم.

 

گلشن خواننده ترک کیست؟

او خواننده و ترانه سرای ترکیه اي اسـت کـه در ۲۹ می ۱۹۷۶ بـه در استانبول متولد شد و دانشجوی انصرافی رشته هنر و موسیقی از دانشگاه استانبول می‌باشد. او از سال ۱۹۹۵ وارد عرصه موسیقی شده و حالا سال هاست کـه در حیطه موسیقی و خوانندگی پاپ فعالت دارد. ازدواج کرده و متاهل می باشد، در واقع گلشن یک فرزند دارد و متاهل می باشد.

بیوگرافی گلشن بایراکتار خواننده ترک + ماجرای دستگیری

این خواننده پاپ، کـه با فامیلی همسرش گلشن چولاک‌ اوغو «Gülşen Çolakoğlu» نیز شناخته می شود، در حال حاضر بـه اتهام “تحریک بـه نفرت و دشمنی یا تحقیر” بـه زندان زنان در منطقه باکرکوی در شهر استانبول فرستاده شد و تقاضای او برای آزادی تا زمان برگزاری دادگاه رد شد. این خواننده زن ترکیه اي از نوجوانی بـه موسیقی علاقه خاصی داشت.

 

گلشن چگونه معروف شد؟

وی از دوران دانشجویی نیز در برخی مراسم ها و مکان ها شروع بـه خواندن می‌کرد، اما ورود حرفه اي گلشن با پیشنهادی از سوی شرکت Raks Müzik آغاز شد و پس از درخاست پیشنهاد همکاری با این موسسه، نخستین آلبوم خودرا درسال ۱۹۹۶ بنام Be Adam را منتشر کرد، اما موفقیت چشمگیری نداشت. او با انتشار آلبوم چهارم خود بنام او “اُف…اُف…درسال ۲۰۰۴ بـه شهرت رسانید.

بیوگرافی گلشن بایراکتار خواننده ترک + ماجرای دستگیری

ایشان علاوه بر خوانندگی، در زمینه ترانه سرایی و آهنگسازی نیز بـه فعالیت مشغول اسـت. بیشتر موزیک ها و ترانه هایش را خودش سروده و آهنگسازی کرده اسـت. خانم گلشن بعنوان نخستین خواننده ترک بود کـه درسال ۲۰۱۵ با ویدیوی کلیپ خود در سایت یوتیوب بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید داشت. او تا کنون در طول فعالیت هاي هنری خود در موسیقی، ده ها جایزه اعم از ۶ جایزه ي Altın Kelebek و ۹ جایزه Kral Müzik را دریافت کرده اسـت.

 

همسر گلشن بایراکتار کیست؟

گلشن بایراکتار درسال ۲۰۱۶ با اوزان چولاک‌ اوغو Ozan Çolakoğlu ازدواج کرده و حاصل این ازدواج یک فرزند می باشد. این خواننده برای رهایی از اضافه وزن بعد از زایمان هزینه زیادی کرده اسـت. خواننده مشهور گولشن Gülşen برای رهایی از اضافه وزن بعد از زایمان یکی از اتاق هاي خانه اش رابا هزینه ایی بالغ بر نیم میلیون دلار بـه اتاق مخصوص ماساژ و مراقبت بدنی تبدیل کرد.

بیوگرافی گلشن بایراکتار خواننده ترک + ماجرای دستگیری

گولشن کـه در زمان زایمان 72 کیلو بوده و بعد بیست و شش روز دوازده کیلو وزن کم کرد و همه ی را متحیر کرد. این تقلیل وزن بـه خاطر اتاق مخصوصی بود کـه در خانه اش با هزینه بالایی درست شد. براساس خبر هـای بدست آمده از نزدیکان و دوستان خواننده مشهور گولشن کـه او در زمان زایمان ناراحت بوده کـه وزنش افزایش یافته و خواسته یکی از اتاق هاي خانه شان در محله زورلو را تبدیل بـه اتاق ماساژ کند.

 

دستگیری گلشن بایراکتار خواننده ترک

گلشن بایراکتار، خواننده مشهور موسیقی پاپ ترکیه، در شب پنج شنبه چهارم شهریور ماه ۱۴۰۱ ، در خانه اش دستگیر شد. این خواننده پاپ، بـه اتهام «نفرت پراکنی»‌، اهانت بـه مدارس مذهبی و مقدسات اسلامی و شوخی با فارغ‌التحصیلان مدارس مذهبی «امام هاتیپ» در اجرای اخیرش روی صحنه، بازداشت شد.

بیوگرافی گلشن بایراکتار خواننده ترک + ماجرای دستگیری

این بازداشت پس ازآن صورت گرفت کـه ویدئوی از صحبت‌هاي او در جریان یکی از کنسرت‌هایش در ماه آوریل، در شبکه‌هاي اجتماعی و رسانه‌هاي ترکیه منتشر شد کـه گویا عمدی بنظر میرسد. طبق انچه در ویدیو گفته می شود، خواننده گلشن، بدلیل پوشش بسیار نامناسب و انجام حرکات زننده در کنسرت‌هایش مشهور اسـت. وی در پاسخ بـه برچسب منحرف بودن کـه بـه او زده بودند، در کنسرتش گفته بود:

 

«قبلا در مدرسه امام هاتیب [امام خطیب] درس خوندم، بهمین خاطر منحرفم».

بیوگرافی گلشن بایراکتار خواننده ترک + ماجرای دستگیری

امام هاتیب یا خطیب یک مدرسه اسلامی اسـت کـه افراد علاقه‌مند بـه رشته‌هاي اسلامی و علوم دینی را آموزش میدهد. بعد از انتشار ویدئو توسط روزنامه صباح حامی دولت، هزاران توییت توسط محافظه‌کاران منتشر شد. این توییت‌ها با هشتگ‌هاي: گلشن باید بازداشت شود و گلشن حد خودت رو بدون، با تهدید خواننده بـه سرعت ترند شد.

 

عذرخواهی گلشن که پذیرفته نشد

گلشن بایراکتار در پیامی کـه از طریق حساب‌هاي رسانه‌هاي اجتماعی خود «استوری اینستاگرام» منتشر کرد، از هر شخصی کـه ممکن اسـت از این اظهارات آزرده خاطر شده باشد، عذرخواهی کرد. او گفت این یک “شوخی بین همکاران” بوده و افرادی کـه نیت بدی داشتند برای ایجاد تنش این ویدیو را منتشر کرده اند. پس از انتشار ویدیو و این واکنش‌ها، دادستان کل استانبول حکم دستگیری گلشن را صادر کرد.

بیوگرافی گلشن بایراکتار خواننده ترک + ماجرای دستگیری

سپس تحقیقات درباره این خواننده آغاز شد و گلشن بایراکتار، در همان روز، در خانه‌اش دستگیر شد. او ابتدا بـه اداره پلیس و سپس بـه دادگاه استانبول بـه همراه وکیلش انتقال داده شد. در طول بازجویی، خواننده از “احترام بی پایان خود بـه ارزش ها و حساسیت هاي کشور” صحبت کرد و اتهامات وارده علیه خودرا رد کرد. خانم گلشن بایراکتار در حال حاضر منتظر اعلام بعدی دادگاه برای محاکمه اسـت.

 

حکم دادگاه گلشن چـه بود؟

گلشن در دادگاه گفت: «مـن بچه‌اي دارم کـه بهم نیاز داره. مـن جرمی مرتکب نشدم. هر زمان کـه لازم باشه میتونم بیام. میخوام بدون بازداشت محاکمه بشم». گلشن بـه اتهام “تحریک بـه نفرت و دشمنی یا تحقیر” بـه زندان زنان در منطقه باکرکوی در شهر استانبول فرستاده شد و تقاضای او برای آزادی تا زمان برگزاری دادگاه رد شد.

 

مدارس امام هاتیب چه‌ نوع مدارسی هستند؟

مدارس موسوم بـه امام خطیب، در نظام آموزشی ترکیه، آن دسته از مدارس راهنمایی و دبیرستان هستند کـه برخلاف مدارس عادی، دارای نظام آموزشی مختلط نیستند. دراین مدرسه دختران و پسران در کلاس‌هاي جدا هستند. هدف اولیه از ایجاد این مدارس، تربیت خطیبان و روحانیون دینی برای کار و فعالیت در سازمان بزرگ تشکیلات دینی ترکیه بود.

بیوگرافی گلشن بایراکتار خواننده ترک + ماجرای دستگیری

اما حالا این هدف بزرگ‌تر شده و فارغ‌التحصیلان این دسته از مدارس دینی، میتوانند در دانشگاه‌ها، در هر رشته‌اي درس بخوانند و شغل دلخواه خودرا داشته باشند. در حال حاضر در مدارس راهنمایی دینی و دبیرستان‌هاي دینی، مجموعاً، نزدیک بـه یک میلیون و پانصد هزار نفر دانش آموز در حال تحصیل هستند. این آماری مهم و قابل توجه اسـت و می تواند در ۱۰ سال آتی، تغییرات مهمی در ترکیه بـه وجود بیاورد.

 

خشم اردوغان از توهین گلشن بـه مدارس مذهبی

رئیس‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، خودش در یکی از همین مدارس مذهبی امام هاتیب «با هدف تربیت واعظان دینی» درس خوانده اسـت. روزنامه صباح، کـه بـه حزب «عدالت و توسعه» اردوغان نزدیک اسـت، روز چهارشنبه ضمن انتشار ویدئوی کنسرت این خواننده پاپ، از او بـه‌خاطر پوشیدن «لباس کوتاه» و بالا بردن «پرچم رنگین‌کمانی»، سمبل جامعه دگرباشان جنسی، انتقاد کرد.

بیوگرافی گلشن بایراکتار خواننده ترک + ماجرای دستگیری

بیوگرافی گلشن بایراکتار خواننده ترک + ماجرای دستگیری

بیوگرافی گلشن بایراکتار خواننده ترک + ماجرای دستگیری

بیوگرافی گلشن بایراکتار خواننده ترک + ماجرای دستگیری

پیج اینستاگرام گلشن بایراکتار

gulsen@