پارس ناز پورتال

تاثیرات منفی امواج وای فای روی کودکان

تاثیرات منفی امواج وای فای روی کودکان

تاثیرات منفی امواج وای فای روی کودکان 

امواج وای فای که این روزها در هر منزل اي وجود دارد می تواند برای کودکان خطرآفرین باشد و این یک هشدار برای خانواده ها  هست. لابد تا به حال صدها بار با اخباری در خصوص تأثیرات منفی بهره گیری از تلفن همراه، تل لت، لپ‎تاپ و… برای کودکان رو به رو شده‌اید یا دغدغه‌اي که خودتان از زمان بارداری تا هم اکنون با آن دست و پنجه نرم کردید

 

این بوده هست که آیا اشعه‌هاي ساطع شده از این وسایل یا تماس کودکان با وای فای و… می تواند روی مغز و بدن و به طور کلی رشد جسمی و روحی‌اش اثر بگذارد یا خیر. پس قرار هست گجت‌ها را زیر ذره‌بین بگذاریم و زیر و بمشان را در بیاوریم.

 

بله؛ این را ما نمی گوییم بلکه نتیجه جدید ترین تحقیقاتی هست که در خصوص تماس جنین، نوزاد و کودک با وای فای انجام شده و نشان داده هست که کودکان به علت کوچک بودن جمجمه‌شان اکثر در معرض آسیب‌هاي ناشی از چنین انرژی‌هایي میباشند.

 

اضافه بر این در این دوران هنوز میزان آب در مغز کودکان چندان هست و در نتیجه اشعه را اکثر به خودش جلب میکند. از جمله مهم ترین تاثیرات مخرب وای فای روی مغز کودک عدم تمرکز، نداشتن حافظه کوتاه مدت مناسب، سر درد، اختلال در خواب و کم خوابی، افسردگی، انزوای اجتماعی و خستگی مزمنی هست که کودک را در کل روز رها نمیکند.

 

شاید این مسأله بتواند شما را توجیه کند که چرا بچه‌هاي امروزی در مقایسه با نسل ما و گذشته تر به اصطلاح حال ندارند! درضمن به این نکته هم دقت کنید که خطرات اینترنت وایمکس به علت طول موجش، از وای فای هم اکثر هست.درضمن بد نست بدانید که بر زمینه مطالعاتی که در خصوص تاثیر اشعه ساطع شده از گجت‌ها در حدود 3 سال گذشته انجام شده،

 

متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که بچه هایي که اکثر از تلفن همراه بهره گیری میکنند، اکثر هم دچار مریضی‌هاي خطرناکی همچون تومورهای مغزی میشوند. هر چند همۀ این تاثیرات منفی در حد مطالعات دانشگاهی هست و هنوز انجمن غذا و داروی ایالات امریکا مهم تاییدی بر این تاثیرات نامطلوب نزده

 

و بهره گیری از گجت‌ها را برای کودکان و نوجوانان محدود نکرده ولی از آنجا که قدیمی‌ها گفته‌اند احتیاط شرط عقل هست، بهتر هست تا حد امکان بچه‌ها را از این ابزارهای الکترونیکی دور نگه دارید.

 

ضرر هاي تلفن همراه برای کوچولوها

مراقب چاقی باشید

با نگاهی به دور و اطراف متوجه می شویم که بچه‌هاي امروزی بسیار چاق‌تر از آن چیزی میباشند که ما از دوران کودکی و نوجوانی خود ما به یاد داریم و یکی از دلایل شیوع چاقی در بین کودکان و نوجوانان را می توان در بی‌تحرکی مزمن‌شان دید. کافی هست در یک مهمانی خانوادگی نگاهی به دور و اطرافتان بیندازید

 

تا مشاهده نمایید که چند درصد از بچه‌ها به جای بازی، دویدن دنبال همدیگر، سرک کشیدن توی حیاط، قایم باشک و… سرشان را توی تبلت کرده‌اند و بیشترین فعالیت بدنی‌شان تکان‌هاي گهگاهی به سر و حرکت‌هاي انگشتان دست شان هست.

 

نکند کوتاه بماند و نازا شود!

اگر میخواهید نسلتان ادامه پیدا کند، اگر خودتان دچار تاخیر در باروری بودید و از فکر اینکه کودکتان هم در آینده ممکن هست چنین زجری را بکشد، پشتتان می‌لرزد یا دلتان نمیخواهد فرزندتان قدکوتاه باقی بماند باید دسترسی او به گوشی و تبلت و… و همین طور سطح تماس و نزدیکی‌اش با امواج ساطع شده از این ابزارها را محدود کنید.

 

بی‌خوابی امان کودک را می برد

بی‌خوابی نه فقط کودک را خسته می کند بلکه روی رشد جسمی و روانی‌اش هم اثرات همه ي جانبه دارد و عامل مهمی که علی‌رغم تلاش‌هاي شما برای زود خواباندن کودک و داشتن استراحت کافی، میتواند وی را بی‌خواب کند، بهره گیری از آیفون و تبلت و… هست. این مساله به‌خصوص وقتی نمود پیدا میکند

 

که کودک بلد باشد با بهره گیری از این گجت‌ها وارد دنیای مجازی شود، پیامک بفرستد و… . پس شاید بد نباشد شما هم مثل استیو جابز مرحوم، که آیفون می‌تولید ولی به بچه‌هایش نمی داد «!»، شما هم دسترسی فرزند خود را تا رسیدن به سنین نوجوانی محدود سازید.

 

اي وای از انگشت‌هایش

پزشکان و متخصصان میگویند بچه‌هایي که از آیفون و تبلت و تلفن همراه به خصوص از انواع لمسی آن بهره گیری می کند کم کم دچار آسیب عضلانی و آسیب انگشتان دست شده و حرکاتشان با تاخیرهای بالا همراه خواهد بود. علتش هم این هست که بهره گیری بیش از حد کودک از این ابزارها دیگر وقتی برای کارهایی مثل نقاشی که حرکات دست کودک را تنظیم میکند، باقی نمیگذارد.

 

بهره گیری صحیح از گجت‌ها را چطور یاد فرزندمان بدهید؟

شاید برترین روش آموزش بهره گیری صحیح از گجت‌ها، برخورد مسئولانه والدین باشد؛ یعنی قرار دادن وسایل نظیر تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ در اختیار کودک به منظور بهره گیری سالم و مناسب او باشد نه برای اینکه پدر و مادر بخواهند مدتی از دست سر و صدای او خلاص شوند. این رویکرد سبب می‏شود که والدین نظارت مناسبی بر روی نحوه بهره گیری کودک داشته باشند و به آموزش‏هاي مناسب را ارائه دهند.

 

یکی دیگر از روش‏هایي که والدین می‏توانند به کمک آن وابستگی کودک را به گوشی و تبلت نظارت کنند، بهره گیری محدود آن هست، یعنی هر روز فقط مدت زمان مشخصی به او اجازه بهره گیری از گوشی و تبلت را بدهند. شرط تاثیرگذاری این روش این هست که والدین بر روی قوانینی که وضع می‏کنند محکم بیاستند و بخاطر گریه و زاری کودکانشان زمان بهره گیری را افزایش ندهند چون دیگر این روش تاثیر‌گذاری خود را از دست می‏دهد.

 

بیاد داشته باشید که تربیت با دیکتاتوری متفاوت هست و باید دلایل سخت‏گیری‏هاي خود را به شکلی منطقی برای کودکتان توضیح دهید. اگر فرزندتان سوالی از شما پرسید که علت آن را نمی‏دانستید، به او بگویید که باید در مورد سوالش فکر کنید تا برترین جواب را به بدهید. فراموش نکنید که بهره گیری از تلفن همراه، تبلت و لپ‎تاپ و همینطورا بهره گیری از اینترنت، در صورت بهره گیری سالم و مناسب می‏تواند سطح آگاهی کودک شما را افزایش دهد و همین طور به تقویت هوش هیجانی او کمک کند.