پارس ناز پورتال

تاثیر عوامل محیطی در بروز بیماری سرطان

تاثیر عوامل محیطی در بروز بیماری سرطان

تاثیر عوامل محیطی در بروز مریضی سرطان 

سبک زندگی و عوامل محیطی می‌توانند در ابتلا یا پیش گیری از مریضی سرطان بسیار کارساز باشند، عادات خوراکی غلط می تواند منجر به سرطان گردد.عوامل محیطی از جمله عوامل تاثیرگذار در بروز انواع سرطان ها میباشند که به قول پزشکان و متخصصان در کنار عوامل ژنتیکی و گاه به تنهایی میتوانند سبب بروز سرطان هاي خطرناک و صعب العلاج شوند.

 

مصرف دخانیات، آلودگی هوا استرس کمبود ریزمغذی ها و عفونت ها از جمله این عوامل به تعداد می‌روند که براساس مطالعات صورت گرفته درمورد علل بروز سرطان، در واقع تغییرات ژنتیکی حاصل از تاثیر عوامل محیطی اساس ساز اصلی بروز سرطان ها میباشند.

 

این مطالعات هم‌چنین نشان میدهد واکنش افراد نسبت به عوامل محیطی میزان پایداری سیستم ایمنی بدن و در نهایت تاثیرپذیری سیستم ژنتیکی به دفعات مواجهه با این عوامل نیز بستگی دارد.اصلاح سبک زندگی از جمله مواردی هست که در سال هاي جدید در جوامع علمی و پزشکی بعنوان عاملی تاثیرگذار در پیشگیری

 

از بروز سرطان ها و کاهش تاثیر برخی عوامل محیطی که با دقت به زندگی شهری گریزی از انها نیست مطرح شده و مورد پافشاری قرار گرفته هست.ازجمله رفتارهایی که در تغییر سبک زندگی بر آن پافشاری شده هست، پرهیز از مصرف دخانیات و مشروبات الکی هست که گفته می‌شود نقش بسیار پررنگی در ایجاد سرطان ها به ویژه سرطان هاي سروگردن و سیستم تنفسی و گوارشی دارد.

 

مصرف دخانیات و مشروبات الکلی تاثیر زیادی در بروز سرطان ها دارد اما موردی که بیش از مصرف دخانیات در این اساس دخیل هست، بهره گیری توام از الکل و دخانیات هست چراکه مطالعات نشان داده اند این مصرف توامان درصد پیدایش سرطان ها را بالا میبرد.

 

بعنوان همانند، یک فرد سیگاری نسبت به فرد غیرسیگاری و یک فرد الکلی نسبت به فردی که الکل مصرف نمی‌کند، سه برابر اکثر با خطر ابتلا به سرطان مواجه هست؛ بنابراین زمانی که مصرف این دو مواد هم زمان می‌شود، احتمال ابتلا به سرطان به بیش از 6 برابر میرسد.

 

** آلودگی هوا و سرطان**
در شهرهای بزرگ صنعتی مثل استان تهران آلودگی هوا اکثر در اثر هیدروکربن هایي ایجاد می‌شود که سوخت ناقص دارند و در هوا منتشر می‌شود؛ این آلودگی ها وارد سیستم تنفسی شده و با تاثیر بر عملکرد این سیستم به تدریج سبب بروز سرطان می‌شود.

 

درست هست که تا به حال هیچ مطالعه اي به طور قطع رابطه بین ابتلا به سرطان و آلودگی هوا را اثبات نکرده هست اما وقتی که مطالعات اثبات کرده اند دود سیگار و مصرف دخانیات در ابتلا به سرطان موثرند، پس میتوان گفت که آلودگی هوا به ویژه در شهرهای صنعتی و اماکنی که آلودگی شدید و دائم هوا وجود دارد نیز می تواند عامل بروز سرطان باشد.

 

این آلودگی ها با غلظت هاي متفاوت اما به طور دائم در محیط زندگی شهری در حال استنشاق هست بنابراین تاثیر آن نمی‌تواند کمتر از مصرف سیگار باشد؛ از این جهت می‌توان گفت که آلودگی هوا یکی از عوامل بروز سرطان ها به ویژه سرطان هاي ناحیه سیستم تنفسی هست.

 

** نقش استرس در بروز سرطان**
مواجهه با استرس ها به ویژه استرس هاي هرروز و دائمی در زندگی شهرنشینی را نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در بروز سرطان ها هست، سلول هاي نابه جا به طور مرتب در بدن ساخت میشوند اما بی درنگ سیستم دفاعی بدن انها را تشخیص میدهد، از بین می‌برد و نمیگذارد که این سلول ها افزایش یافته و به تومور تبدیل شوند.

 

همین سلول هاي نابه جا و اضافی در اثر عوامل محیطی و ضعف سیستم ایمنی تغییر شکل یافته و یک خصلت اضافی مییابند و تکثیر آن ها در نهایت منجر به ایجاد تومور میشود.نقش اصلی در مواجهه با این سلول هاي سرطانی را سیستم دفاعی بدن برعهده دارد؛ سیستم دفاعی بدن شدیدا وابسته به سیستم اعصاب و روان هست و قوت و ضعف این سیستم با اوضاع سیستم اعصاب و روان رابطه مستقیم دارد.

 

یکی از عوامل تاثیرگذار در سیستم دفاعی بدن، استرس و عوامل پریشانی زا میباشند که تاثیر بسیار زیادی در ابتلا و حتی درمان و طول درمان مریضی ها دارد.گاهی برای دو مریض مبتلا به یک نوع سرطان، درمان یکسان انجام می‌شود اما در یکی نتایج قابل قبول و عمر طولانی حاصل می‌شود و در دیگری مریضی ترقی می‌کند.

 

 به گزارش پارس ناز در جوامعی که افراد آرامش روانی ندارند، حتی شیوع عفونت هاي ساده مثل سرماخوردگی در آنان اکثر هست و افراد مدت ها درگیر مریضی میباشند.

 

** کمبود ریزمغذی ها و ابتلا به سرطان**
سیستم دفاعی بدن نیاز به مواد مغذی و طبیعی دارد تا توانایی لازم را در ساخت آنتی بادی ها و سرکوب عوامل مریضی زا داشته باشد.سیستم ایمنی بدن نیاز به فراهم سازی هرروز انواع ویتامین ها، پروتئین ها و آنتی اکسیدان ها از طریق مصرف موادغذایی تندرست مثل میوه ها و سبزیجات و به ویژه ریزمغذی هایي مثل انواع مغزها دارد؛

 

بر این اساس در صورت فراهم سازی نشدن این نیاز، سیستم ایمنی بدن تضعیف شده و احتمال رشد و تکثیر سلول هاي سرطانی اکثر میشود.

 

** تاثیر عفونت ها در بروز سرطان**
عفونت ها امروزه درحال افزایش میباشند و نبود بازرسی و پیشگیری از این عفونت ها و همین طور نبود درمان هاي به موقع و کامل می تواند ازجمله عوامل بروز سرطان ها باشد.یکی از انواع عفونت ها، عفونت ایجادشده در اثر ویروس پاپیلم انسانی هست که نقش زیادی در پیدایش سرطان دارد.

 

ویروس پاپیلوم انسانی «HPV» ویروسی مقاربتی هست که از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال مییابد. بیش از 100 نوع یا سوش گوناگون از این ویروس وجود دارد. انواع خاص پاپیلوم می تواند ضایعات پیش سرطانی مثل زگیل ایجاد کرده و یا سبب بروز سرطان شوند.

 

هر گونه عفونت در سوراخ دهان می تواند ایجادکننده سرطان دهان باشد؛ تحریکات دائم سوراخ دهان، دندان هایي که فشار می آورند یا سبب زخم هاي دائمی روی مخاط پوشش داخلی دهان یا زبان می‌شوند مثل دندان خرابی که دائما گوشه زبان را تحریک کند، عفونت هاي دائمی در سوراخ دهان و دندان و ازجمله عوامل پیدایش تومور به تعداد میروند.