پارس ناز پورتال

تزیین هندوانه شب یلدا با ایده های جدید و جالب 1402

تزیین هندوانه شب یلدا با ایده های جدید و جالب 1402

تزیین هندوانه شب یلدا 1402

دراین پست مجموعه اي از عکس هاي تزیین هندوانه شب یلدا را می‌بینیم. هندوانه یکی از میوه هاي شیرین اسـت کـه از دیرباز برای تزیین سفره شب یلدا مورد استفاده قرار می گرفته اسـت. اینروزها خانواده ها هندوانه شب یلدا رابا ایده هاي بسیار زیبا تزیین کرده و بـه همراه دیگر ملزومات، بر سفره یلدا قرار میدهند. در ادامه قصد داریم تا زیباترین ایده هاي تزیین هندوانه شب یلدا را مرور کنیم.

 

ایده های جدید برای تزیین هندوانه شب یلدا

انچه در سفره شب یلدا در اکثر شهرها و روستاها باب اسـت، سفره اي اسـت رنگین کـه میوه هایي نظیر هندوانه، انار پای ثابت آن اسـت. شـما میتوانید با استفاده ایده هاي جالب و جدید، هندوانه سفره یلدای خود رابه زیباترین شکل تزیین کنید. در زیر با محبوب ترین مدلهای هندوانه شب یلدا آشنا خواهیم شد.

تزیین هندوانه شب یلدا با ایده های جدید و جالب 1402

تزیین هندوانه شب یلدا با ایده های جدید و جالب 1402

تزیین هندوانه شب یلدا با ایده های جدید و جالب 1402

درباره شب یلدا

ایرانیان نزدیک بـه چند هزار سال اسـت کـه شب یلدا -آخرین شب پاییز- راکه درازترین و تاریکترین شب در طول سال اسـت تا سپیده دم بیدار میمانند ودر کنار یک دیگر خودرا سرگرم می‌دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی روحیه‌‌ي آنان را تضعیف نکند و با بـه روشنایی گراییدن آسمان بـه رختخواب میروند و لختی می‌آسایند.

 

بیشتر بخوانید : 24 مدل تزیین هندوانه شب یلدا | ایده های جذاب و آسان برای شب یلدا

 

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌هاي ایرانی اسـت. دراین جشن، طی شدن بلندترین شب سال و بـه دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، کـه مصادف با انقلاب زمستانی اسـت، گرامی داشته می شود. نام دیگر این شب «چِلّه» اسـت، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی‌اسـت. یلدا بـه زمان بین غروب آفتاب ۳۰ آذر «آخرین روز پاییز» تا طلوع آفتاب در یکم دی «اولین روز زمستان» گفته میشود.

تزیین هندوانه شب یلدا با ایده های جدید و جالب 1402

تزیین هندوانه شب یلدا با ایده های جدید و جالب 1402

تزیین هندوانه شب یلدا با ایده های جدید و جالب

آئین شب یلدا در بین ایرانیان

آیین و جشن شب یلدا یا شب چله بزرگ تا بـه امروز در تمامی سرزمین کهنسال ایران و در میان همه ی قشرها و خانوارها برگزار می شود. یلدا جشن و گردهمایی خانوادگی اسـت. در شب یلدا خویشاوندان نزدیک در خانه بزرگ خانواده گرد هم می‌آیند ودر سرمای آغازین زمستان دور کرسی مینشینند و تا نیمه شب میوه و آجیل و غذا میخورند و بـه فال حافظ گوش می سپارند.

 

هنوز هم جلوه‌هایي از سنت‌هاي ویژه‌ي ایران باستان در ایامی مانند شب یلدا بـه چشم میخورد. جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شبنشینی اعضای خانواده و اقوام درکنار یک دیگر برگزار می شود. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه هاي گوناگون اسـت کـه همه ی جنبه‌ي نمادی دارند و نشانه‌ي برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.

 

بیشتر بخوانید : مدل های تزیین هندوانه شب یلدا + نکات آموزشی تزیین هندوانه شب چله

 

میوه آرایی شب یلدا _ هندوانه شب یلدا _ تزئین شب یلدا

فلسفه هندوانه شب یلدا

هندوانه یکی از ارکان سفره شب یلدا، میوه هندوانه اسـت کـه همیشه بـه شیوه هاي جذابی تزیین می شود. اما چرا هندوانه؟ هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت اسـت. باور بر این اسـت، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شـما غلبه نخواهد کرد و این باور، با خواص هندوانه کـه سرشار از ویتامین هاي A و B و C می‌باشد مطابقت دارد.

تزیین و برش هندوانه شب یلدا ، ایده های ساده و شیک برای سفره

چرا شب یلدا هندوانه می خوریم؟

90 درصد بافت هندوانه از آب تشکیل شده اسـت. بعلت فراوانی آب دراین محصول، برای پیشگیري و دفع سنگ کلیه، خوردن آن بسیار توصیه شده اسـت. هندوانه منبع غنی از بتاکاروتن و لیکوپن اسـت کـه این مواد از آنتی اکسیدان هاي طبیعی هستند.

 

آنتی اکسیدانها ترکیباتی هستند کـه از بروز سرطان ها در انسان پیشگیري میکنند. این باور کـه با خوردن هندوانه بیماری کمتر بـه سراغ مـا می‌آید در وجود این آنتی اکسیدانها نهفته اسـت.

 

بیشتر بخوانید : بهترین مدل های میوه آرایی مخصوص شب یلدا (40 عکس)

 

هندوانه از بروز آسیب هاي پوستی در اثر نور جلوگیري میکند. موجب دفع بیشتر و سریع مواد زاید ازبدن می شود و بـه شادابی و طراوت پوست می انجامد. درصد کمی قند دارد و میزان کالری آن بسیار پایین اسـت، اما نکته مهم دراین جاست کـه همیشه هندوانه را بعنوان میان وعده مصرف کنید، نه بـه همراه غذا زیرا در هضم و جذب اختلال ایجاد میکند.

مدل تزیین هندوانه شب یلدا برای عروس

نکات جالب درمورد شب یلدا

در اولین روز دی ماه هر سال، زمین بـه نقطه انقلاب زمستانی می رسد. بـه این ترتیب، کوتاه‌ترین روز و بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی و بلندترین روز سال در نیم‌کره جنوبی اتفاق می‌افتد.

 

جالب این کـه طول شب در نیم‌کره شمالی یکسان نیست؛ بـه‌عنوان مثال، طول شب و روز در استوا برابر اسـت. هرچه بـه‌طرف قطب بروید، طول شب یلدا بیشتر می شود. در واقع، بلندی شب یلدا بـه موقعیت جغرافیایی بستگی دارد.

 

بیشتر بخوانید : مدل های تزیین میوه برای سفره شب یلدا + ایده های جذاب برای میوه آرایی شب چله

 

آموزش ۷۰ ایده خلاقانه و فانتزی تزیین هندوانه شب یلدا

علت نام گذاری شب چله

شماره ۴۰ از دیرباز جایگاه خاصی در فرهنگ ایران داشته اسـت. ایرانیان باستان زمستان رابه «چله‌ بزرگ» و «چله‌ کوچک» تقسیم کرده بودند کـه شامل دو بخش چهل روزه میشد. آخرین شب آذر را چله نامیده‌اند. زیرا از آغاز چله‌ بزرگ و آمدن سرمای زمستان حکایت دارد. درست ۴۰ روزبعد جشن سده بر پا میشود کـه بـه‌مناسبت پایان چله‌ بزرگ و آغاز چله کوچک اسـت.

 

یلدا از دو بخش «یل» و «دا» تشکیل شده اسـت. یل یا ییل در اصل «یئیریه» اوستایی بـه‌معنای سال میشود کـه با گذشت زمان واج «ر» بـه «ل» و «ییل» تغییر کرده ودر زبان‌هاي لاتین هم Year بـه معنی سال اسـت. هم چنین «دا» کـه امروز «دی» میگوییم بـه معنی روشنایی و نورانی اسـت ودر زبان انگیسی نیز Day بـه معنی روز اسـت. پس یلدا «روشنایی سال» معنا می دهد.