پارس ناز پورتال

درباره تغذیه افراد با مزاج گرم و تر

مجموعه : رژیم و تغذیه
درباره تغذیه افراد با مزاج گرم و تر

درباره تغذیه افراد با مزاج گرم و تر 

همانگونه کـه میدانید هر کسی یک نوع مزاج دارد و متناسب با همان خصوصیات خلقی و سلیقه غذایی خودرا بروز میدهد. یکی از مزاج‌ها ودر حقیقت، بهترین مزاج، مزاج گرم و تر اسـت. دراین مقاله با مشخصات افراد دارای مزاج گرم و تر و مواد غذایی مضر و مفید برای این افراد آشنا میشوید.

 

پزشک سیدمهدی میرغضنفری؛ عضو هیات مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران و ‌عضو هیات علمی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم دکتری ارتش،‌ در پاسخ بـه سوال گزارشگر زندگی آنلاین در مورد خصوصیات مزاج گرم و تر گفت: «یکی از مزاج‌هاي مرکب، مزاج گرم و تر اسـت.

 

افراد با مزاج گرم و تر طبق معمول تنومند و عضلانی هستند، ‌پوست گرم و نرم دارند، رنگ پوست انها بـه سمت قرمز، سرخ و یا صورتی میرود، از نظر روحی،‌ افرادی شاد، بشاش و اهل بگو و بخند هستند و این شادی رابه دیگران هم منتقل می کنند،‌ طبق معمول افراد سالمی هستند، البته استعداد عده اي از بیماری‌ها دراین افراد بیشتر اسـت،

 

مثلاً ممکن اسـت فشار خون، قند و چربی انها بالا برود،‌ هم چنین ممکن اسـت دچار جوش، دمل و خارش پوستی شوند.اگر کسی این خصوصیات را داشت، مزاج او گرم و تر اسـت».وی افزود: «هر مزاجی،‌ سبک زندگی خاص خودرا دارد. انسان‌ها باهم متفاوتند، پس سبک زندگی انها هم باهم متفاوت اسـت و مـا نمیتوانیم بگوییم یک غذا‌ یا نوشیدنی برای همه ی خوب یا بد اسـت،

 

 بـه گزارش پارس ناز بلکه باید گفت آن غذا یا نوشیدنی برای چـه کسی خوب و برای چـه کسی بد اسـت.کسانی کـه مزاج گرم و تر دارند، خیلی بـه شیرینی، غذا هاي چرب و سنگین، کباب‌ها،‌ کله‌پاچه، هلیم و … علاقه دارند، اما جالب این جا اسـت کـه این غذاها خیلی هم برای آن ها خوب نیست، یعنی باید از مصرف این غذاها پرهیز نمایند

 

ودر مصرف انها زیاده‌روی نکنند. بشر بدلیل مختار بودن، طبق معمول با اختیار خود غذاها و نوشیدنی‌هاي مصرفی را انتخاب میکند و ممکن اسـت زیاده‌روی کند و دچار مشکل شود.این افراد اگر در مصرف گوشت قرمز، برنج، غذا هاي سنگین و چرب و غذا هاي تند، شور و شیرین زیاده‌روی کنند، مشکلات ذکر شده یعنی افزایش مواد زائد در بدن، چاقی و خواب‌آلودگی زیاد، افزایش احتمال سکته و … در آن ها ایجاد می شود».

 

پزشک میرغضنفری اظهار داشت: «این افراد باید از توقف در جاهایی کـه حرارت و رطوبت زیاد دارند، مثل سونای بخار، پرهیز کنند، این افراد باید از توقف زیاد در حمام اجتناب کنند، زیرا ممکن اسـت در حمام حالشان بد شود و حمام نباید خیلی گرم باشد، این در حالی اسـت کـه تمایل این افراد هم بیشتر بـه مکان‌هاي خنک اسـت.

 

هم چنین توصیه می شود این افراد مصرف غذای خودرا کاهش دهند،‌ حتماً ورزش کنند و توجه داشته باشند کـه ورزش برای آن ها از اهمیت بیشتری نسبت بـه بقیه افراد برخوردار اسـت، حتماً باید غذا هاي خنک، رو بـه خنک، پختنی و بخارپز مثل انواع آش‌ها، ‌خورش‌ها، سوپ‌ها،‌ سبزی خوردن،‌ سالادها و میوه‌ها را دربخش عمده‌اي از رژیم غذایی خود بگنجانند کـه دراین صورت افرادی بسیار سالم خواهند بود».

 

این متخصص طب سنتی در پایان گفت: «این مزاج جزء بهترین مزاج‌ها اسـت،‌ البته پاکسازی‌ها مثل مصرف ملین‌ها مانند خوردن آلو،‌ گل سرخ بـه تنهایی یا همراه با مایعات یا غذاها و هم چنین مصرف خاکشیر، سرکه،‌ آبغوره، آب انار و مواد غذایی ترش و اعمالی مانند حجامت و خون دادن و اهدای خون بسیار برای این افراد لازم و برای سلامتی آن ها کمک‌کننده اسـت».