پارس ناز پورتال

توصیه های طب سنتی برای سلامتی و تندرستی

توصیه های طب سنتی برای سلامتی و تندرستی

توصیه های طب سنتی برای سلامتی و تندرستی 

طب سنتی با به کار بردن گیاهان دارویی شمار زیادی از مریضی ها را باکمترین عوارض به راحتی درمان می کند که امروزه کاربرد بسیاری دارد. اکثر بانو‌ها به سلامتشان بی‌دقت‌اند. فکر میکنند وقتی که برای حفظ سلامت خود می گذراند, جلوی انجام وظایف‌شان برای خانواده و جامعه را میگیرد و اکثر از این که به سلامت خودشان فکر کنند

 

به بچه و همسر و شغلشان اهمیت میدهند. غافل از این که دقت به خود, اساس خدمت و انجام وظیفه خانوادگی و اجتماعی را برای انها فراهم میکند.

 

دقت به سلامت در همه ي ابعاد
ممکن هست این سوال برایتان پیش بیاید که برای دستیابی به این هدف یعنی سلامت زنان چه بکنیم؟ برای جواب به این سوال لازم هست ابتدا وجوه گوناگون سلامت را بشناسیم. بعضی از زنان تنها به بعد جسمی سلامت خود دقت میکنند. گروهی دیگر کمی جلوتر میباشند و به سلامت روان خودشان هم اهمیت میدهند.

 

شمار کمی از زنان به سلامت اجتماعی و شغلی هم فکر میکنند. اما حتی همین هم کافی نیست. بعد معنوی سلامت از ابعادی هست که خیلی چندان به فراموشی سپرده می شود.

 

طب ایرانی ورزش را پیشنهاد می کند
در طب ایرانی مهم ترین روش برای حفظ سلامت انسان, ورزش هست. نخستین قدمی هم که برای درمان مریضی مطرح شده تغییر غذا بر اساس شرایط فردی هست. معالجه با دارو و … در مراحل بعدی قرار می گیرند. به همین خاطر برای رسیدن به سلامت در ابعاد گوناگون این دو مورد یعنی ورزش و غذا جزو اساسی‌ترین اقدامات میباشند.

 

6 اصل ضروری برای سلامت زنان:
اصل اول/ رژیم خوراکی خود را اصلاح کنید
غذای خود را بر اساس مزاج و شرایط خودتان انتخاب کنید. از خوردن غذای ناسالم و تند خوردن آن پرهیز کنید. هنگام خوردن غذا کوشش کنید به نعمت خدا و خوراکی که می خورید فکر کنید و شکرگزار باشید و از افکار مزاحم و نگرانی‌ها خودتان را دور نگهدارید.

 

اصل دوم/ خواب خود را تنظیم کنید
خواب کافی و به موقع از ملزومات سلامت هست. خواب مفید از حدود ساعت 10 شب تا کمی قبل از اذان صبح پیشنهاد میشود. اگر شیرخوارتان نمی گذارد شب مفید بخوابید, همان طور که وی را روی پاهای خودتان لزرش میدهید, نفس عمیق بکشید و کوشش کنید به خودتان تلقین کنید که دارید بازرسی جسم‌تان را به دست میگیرید.

 

هر چقدر شما اکثر احساس کلافگی و ضعف کنید, کودکتان اکثر بی‌قراری می کند زیرا حس شما ناخودآگاه به او منتقل می شود. به جای این که کم‌خوابی را تهدیدی برای سلامت جسم خود مشاهده نمایید؛ این موقعیت را فرصتی برای سلامت معنوی خود بدانید که نصیب هر شخصی نمی شود. رویارویی با بعد حیوانی وجودتان,

 

بعد معنوی وجودتان را قوی‌تر می کند. اما این به شرطی هست که آگاهانه عمل کنید و تسلیم نیازهای جسمی خود نشوید. تنفس عمیق به شما کمک میکند که بازرسی جسم را به دست بگیرید و آگاهانه از خواسته‌هاي جسم عبور کنید. این یکی از همان ورزش‌هایي هست که برای تقویت بعد روان‌تان باید انجام دهید.

 

سحر برترین زمان برای صرف وقت برای روح و روان خودتان هست. پرستش, قرآن خواندن, مطالعه, نرمش, تمرکز, تنفس عمیق, در این ساعات آرام, بی‌دغدغه‌ي بچه‌ها, حس نشاط و سلامتی را در وجود شما بیدار میکند.

 

اصل سوم/ ورزش کنید
اگر می خواهید سلامت جسم, روان و … همۀ را یک جا داشته باشید, در طول روز حتماً برنامه ورزش برای خودتان داشته باشید. ورزش تنها منبع ساخت حرارت غریزی بعد از تولد هست. حرارتی که طول عمر و انرژی شما را فراهم سازی میکند. پس ورزش منظم را از دست ندهید حتی اگر مدت آن 5 تا 10 دقیقه باشد.

 

دو درجا, پیاده‌روی تند, حرکات کششی و حتی نشسته با تمرکز و دقت به تنفس, برترین ورزش‌ها برای بانو‌هاي پر مشغله میباشند. به تدریج شمار این 5 دقیقه‌ها را در فواصل کارتان اکثر کنید تا حداقل به 45 دقیقه در روز برسد. وقتی می خواهید یک جا و پشت سر هم ورزش کنید؛ ممکن هست نتوانید برنامه را جور کنید اما صرف 5 دقیقه به تناوب در میان کارهای هرروز کار آسانی هست.

 

اصل چهارم/ افسردگی و اضطراب را از خود دور کنید
زندگی هر شخصی پستی و ارتفاع‌هایي دارد که خیلی اوقات از بازرسی او خارج هست. ضمن این که تلاش میکنید موقعیت خود را آگاهانه درک کنید و برترین کار ممکن را در آن شرایط انجام دهید؛ به این فکر کنید که این شرایط از طرف یک قدرت نامتناهی برای شما فرستاده شده تا بتوانید آب دیده شوید و چیزهای زیادی از این اوضاع بیاموزید.

 

یادتان باشد برای چه به این جهان آمده‌اید. همۀ تهدیدها میتوانند فرصتی برای رشد و تکامل شما باشند. بنابراین افسردگی, ترس و اضطراب را با اطلاع و قدرت بزرگ معنوی خود کنار بگذارید و به پیش بروید.

 

اصل پنجم/ به بعد معنوی وجودتان دقت کنید
اگر در هر لحظه از زندگی احساس ضعف کردید و دچار ناامیدی شدید, مراجعه به دکتر را فراموش نکنید. همان طور که جسم شما هنگام مریضی به دکتر نیاز دارد, روان و روح شما نیز به دکتر معنوی نیاز دارد. در قبل‌ پزشکان نه تنها به علوم جسمانی انسان مطلع بودند بلکه حکیم و با خبر به مراحل رشد معنوی انسان نیز بودند.

 

اگر چه در دروس دانشگاهی این بعد درمان خیلی به شکل کلاسیک تدریس نمی شود اما امروزه هم بعضی بزرگان – چه سرشناس و چه ناشناخته- حکیم معنوی میباشند. بهتر هست اگر دکتر معنوی ندارید, یکی از این حکیمان را برای خود پیدا کنید. یکی از روش‌هاي ورزش معنوی این هست که در هر لحظه مطلع باشید

 

کاری که انجام میدهید چه نقشی در رشد معنوی شما دارد. آیا در راستای تکامل شماست یا نه؟ و اگر نیست مشخص هست که ادامه آن به صلاح شما نیست. غذا هاي معنوی بسیار متنوع میباشند. این ذهن شماست که کمک می کند از کوچکترین فعالیت هرروز خوراکی برای روح خود فراهم سازی کنید, احتمالاً به همین خاطر هست که ارزش اعمال به نیت آن هست.

 

نه تنها مطالعه, پرستش و کمک به دیگران جزو غذا هاي معنوی میباشند؛ بلکه بازی با فرزندتان, غذا طبخ, نظافت خانه, آرایش کردن, مهمانی رفتن و ملاقات رفقا قدیمی هم می تواند غذای معنوی برای شما باشد. تنها کافی هست که قصد و نیت مناسبی در حین انجام آن داشته باشید.

 

اصل ششم/ سیستم دفعی بدن تان را تقویت کنید
آب و هوایی که در آن نفس میکشیم و دنیای اطراف اگر چه آلوده هست اما برای در امان ماندن از آن آلودگی‌ها هم راه ساده‌اي هست: تقویت طبیعت و سیستم دفاعی هوشمند بدن. این سیستم مواد زاید را اگر ناچیز باشد, به راحتی از طریق سیستم‌هاي دفعی بدن مثل ادرار,

 

مدفوع, عرق, عادت ماهانه, اشک و سایر ترشحات بدن, از بدن خارج میکند. بنابر این مراقب باشید که این سیستم‌ ها در بدن‌تان مفید و فعال باشند. در صورت وجود یبوست, قطع عادتِ ماهانه و اضطراب در هر یک از مواد دفعی به دکتر مراجعه کنید.