پارس ناز پورتال

معرفی بهترین تکنیک های افزایش سرعت مطالعه

معرفی بهترین تکنیک های افزایش سرعت مطالعه

معرفی بهترین تکنیک های افزایش سرعت مطالعه 

اگر می‌خواهید طی مدت زمان کوتاه مطالعه زیادی انجام دهید باید با خبر باشید که با بهره گیری از روش هایي باید اینکار را انجام دهید. مطالعه یکی از توانایی هاي عمیق انسانی هست که امروزه دقت زیادی به آن نمیشود. ما انتظار داریم که همۀ چیز را سریع به دست بیاوریم اما اطلاعات جز این انتظارات ما نیست.

 

به همین علت هست که مردم اکثر به سمت اسکرول و گشت و گذار در وب می‌روند تا سمت مطالعه کتاب. طبق آمار به دست آمده حدود 26 درصد جوانان آمریکایی در سال 2016 هیچ کتابی مطالعه نکرده اند.وقتی بدون تفکر مطلبی را اسکرول میکنیم یادگیری ما به اندازه مطالعه نخواهد بود. افرادی که طرفدار مطالعه میباشند

 

وقتی غرق یک کتاب میشوند استرس و پریشانی کمتری را تجربه می‌کنند. مطالعه نباید روند آهسته داشته باشد. اگر فکر میکنید که مطالعه زمان زیادی از شما می‌گیرد باید سرعت آن را بالا ببرید.اگر روش سریع خواندن را بلد باشید سرعت مطالعه را می‌توانید 6 برابر کنید.

 

وقتی سرعت مطالعه را بالا میبرید اطلاعات بیشتری هم به دست می آورید. طبق تحقیقات یک جوان به طور میانگین میتواند 300 کلمه در دقیقه بخواند. اما حرفه اي ترها میتوانند 1500 کلمه در دقیقه مطالعه کنند.

 

فرض کنیم یک کتاب در حالت معمول 100 هزار کلمه دارد و یک فرد عادی باید 5٫5 ساعت برای خواندن آن صرف کند. اما فردی که سریع مطالعه میکند میتواند آن را در 50 دقیقه تمام کند. پس میتواند هرروز یک کتاب بدون اینکه وقت زیادی از او بگیرد مطالعه کند. که در اتمام سال به 365 کتاب میرسد.

 

شگرد هایي برای بالا بردن سرعت مطالعه
برای بالا بردن سرعت مطالعه تمرین لازم هست. پس از الان شروع به تمرین شگرد هایي که در زیر به آنها اشاره شده کنید.

 

نخستین چیزی که میخوانید لیست مندرجات باشد
معمولاً وقتی کتابی را شروع به خواندن می‌کنیم لیست مندرجات را نادیده میگیریم. لیست مندرجات فرمان نقشه کتاب را دارد. بی تردید هیچکدام از شما بدون نقشه به سفر نمی‌روید. مطالعه بی هدف مانند سفر بدون دقت به علائم جاده هاست. درست هست که بدون خواندن لیست مندرجات هم می‌توان کتاب را مطالعه کرد

 

اما احتمال اینکه تمرکزتان را از دست بدهید اکثر هست و برای پیدا کردن پاسخ سوالاتی که خیلی آسان تر می‌توانید در این لیست پیدا کنید وقت بیشتری صرف می‌کنید.اگر دنبال اطلاعات خاصی در کتاب باشید لیست مندرجات به شما میگوید که کدام بخش به سوال شما مربوط هست. بنابراین بخش هایي که مربوط به موضوع مورد نظرتان نیست را رد میکنید.

 

همۀ وقت} با هدف بخوانید
بعد از اینکه موضوع بخش را تشخیص دادید باید یک سوال در ذهنتان بپرسید; نویسنده کوشش دارد چه چیزی به من بگوید؟ اینکار برترین راه برای شکل دادن به افکارتان هست. ذهنتان در حین خواندن به دنبال پاسخ برای این سوال میگردد. وقتی با هدف میخوانید اطلاعات مرتبط را ارزیابی میکنید و مطالب غیرضروری را حذف میکنید.

 

دیدگاه نویسنده را تشخیص دهید و منابع بیشتری را برای درک آن بخوانید
همۀ کتاب ها یک سری منابع دارند. با خواندن آنها می‌توانید پی ببرید که چطور به نکات کلیدی کتاب شکل داده اند. این اطلاعات افکارتان را در هنگام مطالعه هدایت می‌کند. برای خواندن این منابع نیاز نیست که تمام جزئیاتش را مطالعه کنید. فقط کافی هست نظریه کلی آن را بدانید.

 

به خواندن مانند غذاخوردن فکر کنید. لذیذ بودن غذا به این معنی نیست که حتماً باید آن را کامل بخورید. وقتی سیر شدید باید خوردن را متوقف کنید. در مورد منابع کتاب ها هم همینطور هست. همین که اطلاعات لازم را درمورد محتوی کتاب به دست آوردید سراغ منبع دیگر بروید.

 

هیچگاه بلند مطالعه نکنید
بلند خواندن برای تقویت روان خوانی مفید هست اما سرعت مطالعه را پایین می آورد. بلندخواندن در مطالعه سریع لازم نیست. وقتی بلند میخوانیم ذهنمان تلاش بیشتری نسبت به زمانی که بی صدا می‌خوانیم میکند. وقتی بلند میخوانیم ذهنمان هم کلمات روی صفحات را می‌بیند و هم کلمات را می‌شنود و صدا ساخت می‌کند. برای درک مطالب نیاز نیست آنها را بلند بخوانیم. اینکار فقط سرعت مطالعه را کم میکند.

 

وقتی آهسته می‌خوانیم کلمات را به روش متفاوتی تحسین می‌کنیم. مطالعه سطر به سطر مانند این می‌ماند که بایستید و از گل هاي زیبای باغ با ذره بین لذت ببرید یا نیم ساعت برای ارزیابی یک اثر هنری که در مقابلتان هست صرف کنید. احتمالاً فکر کنید که نیاز دارید عمیق تر و از نزدیک تر به موضوع نگاه کنید اما با اینکار کلیت موضوع را از دست میدهید.

 

مطالعه سریع به شما این فرصت را می‌دهد که کلیت موضوع را مشاهده نمایید. پس به جای اینکه روی گلبرگ هاي یک گل تمرکز کنید میتوانید از کل باغ لذت ببرید. شگرد مطالعه سریع به شما این امکان را می‌دهد. نه تنها اطلاعات بیشتیر از کتاب به دست می آورید بلکه از خواندن کتاب لذت بیشتری هم می‌برید.