پارس ناز پورتال

جدیدترین مکان های لیست یونسکو را ببینید

جدیدترین مکان های لیست یونسکو را ببینید

جدیدترین مکان های لیست یونسکو را ببینید 

مکان های زیبا که به تازگی در لیست یونسکو قرار گرفته اند واقعا بی نظیر هستند و ما هم در این مطلب به آن ها پرداخته ایم. چند هفته پیش یونسکو لیست انتخابی دیدنی‌ترین مکان‌های جهان را به روز کرد. تمام کشورها برای اضافه کردن مناطق طبیعی منحصر به فرد، خرابه‌های باستانی و مکان‌های تاریخی خود به لیست مکان‌های ارزشمند این سازمان، به سختی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 

بعد از سبک و سنگین‌ کردن‌های بسیار زیاد، این سازمان هر ساله روی مکان‌های جدیدی که می‌توان آنها را میراث جهانی محسوب کرد تصمیم گرفته و آنها را به لیست بیش از هزاران مکان که دارای ارزش جهانی فوق‌العاده برای انسانیت هستند، اضافه می‌کند.

 

از قدم‌زدن روی تپه‌های شنی در جنوب شرقی ایران گرفته تا صخره‌های مرجانی متروک و دورافتاده در ساحل سودان که دسترسی به آنها بسیار سخت است؛ در ادامه 10 مورد از این آثار جدید را بررسی خواهیم کرد:

 

منطقه باستانی فیلیپی

مکان: یونان
جدیدترین مکان های لیست یونسکو را ببینیدمنطقه فیلیپی که زمانی نسخه کوچک‌تر از رم محسوب می‌شد، 4 قرن قبل از میلاد مسیح بنا شده و دارای یک سالن تئاتر، معبد و در ورودی قلعه در مقدونیه شرقی و تراکیه، دارای یک مکان مخصوص برای اجتماع عموم مردم است. این شهر قلعه مانند در مسیر باستانی که اروپا و آسیا را به یکدیگر متصل می‌کند بنا شده و بعدها تبدیل به یک مرکز تبلیغ مسیحیت شد، و بقایای کلیساهای آن همچنان باقی‌ مانده‌اند.

 

نکته: برای رسیدن به ورودی این مکان باستانی بهتر است یک تاکسی (حدود 20 دقیقه) یا اتوبوس (30 دقیقه) از شهر بندری کاوالا بگیرید.

 

اثر معماری لو کوربوزیه

مکان: آرژانتین، بلژیک، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن و سوئیس
جدیدترین مکان های لیست یونسکو را ببینیدلو کوربوزیه با نام اصلی شارل ادوارد ژانره معمار، طراح، شهرساز، نویسنده و نقاش سوئیسی بود. وی به عنوان یکی از اولین پیشگامان معماری مدرن و سبک بین‌المللی مشهور است. این معمار نابغه خلاق فرانسوی-سوئیسی با ثبت 17 اثر شاهکار در لیست میراث جهانی یونسکو، توجه همگان را به خود جلب کرده است.

 

وی رهبری معماری مدرن را بعد از جنگ جهانی اول بر عهده داشت و در سازه‌های خود از آهن، بتن و شیشه استفاده می‌کرد و البته این ترکیب به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آمد. با این وجود طرح‌های وی که طی پنجاه سال در سرتاسر جهان ساخته شده‌اند، ساختار سنتی و قدیمی معماری‌ها را شکسته و راه را برای زبان معماری جدید باز هموار کرد.

 

نکته: ابتدا به فرانسه بروید تا قسمت اعظم کار را در آن جا ببینید که شامل 10 ساختمان است از جمله La Villa Savoye در حومه پاریس، سازه La Chapelle Notre Dame du Haut در ران‌چامپ و La Cite Radieuse در مارسی. بعد از فرانسه برای بازدید از سایر سازه‌ها می‌توان به باقی کشورها سفر کنید، از جمله خانه کراتکت‌ها در آرژانتین، نمایشگاه فیلیپس در بلژیک و یا موزه ملی هنر غرب در ژاپن.

 

Mistaken Point

مکان: جزیره نیوفندلند در شرق کانادا
جدیدترین مکان های لیست یونسکو را ببینیدنام‌گذاری این منطقه به خاطر صعب‌العبور بودن آن است و کنایه‌ای است به این خواسته که ای کاش این منطقه در نقطه بهتری از زمین قرار گرفته بود. این منطقه که در جنوب شرقی نیوفندلند قرار گرفته اغلب مه‌آلود بوده و جایگاه یکی از پیچیده‌تری اشکال یافت شده از زندگی در سرتاسر کره زمین است.

 

بسیاری از گردشگران برای مشاهده فسیل‌های 565 میلیون ساله این منطقه که در کف دریا قرار داشته و با صخره‌های بزرگ و ناهموار و موج‌های شناور اقیانوس اطلس احاطه شده‌اند، مسافت‌های زیادی را از سرتاسر دنیا طی می‌کنند.

 

نکته: بازدیدکنندگان حتما باید همراه یک راهنمای تور از منطقه بازدید کنند. برای استخدام راهنما باید به مرکز Edge of Avalon در شهر کوچک Portugal Cove South بروید.

 

منطقه طبیعی حفاظت شده شننونجیا

مکان: استان هوبی در شمال شرقی چین
جدیدترین مکان های لیست یونسکو را ببینیدمنطقه شننونجیا تنها اکوسیستم جنگلی نیمه‌گرمسیری است که در خاورمیانه وجود دارد. علاوه بر وجود 5000 گونه گیاهی، حیوانات نادری مثل سمندر چینی، میمون دماغ سربالا، پلنگ ابری و خرس سیاه آسیایی است.
نکته: فرودگاه جدید Shennongjia Hongping در سال 2014 افتتاح شده است و پروازها را به شهرهای ووهان، چانگ‌کینگ و شانگهای متصل می‌کند.

 

حیاط سنگی نیروی دریایی آنتیگوا

مکان: منطقه تاریخی آنتیگوا در منتهی‌الیه جنوب جزیره آنتیگوا، انگلستان
جدیدترین مکان های لیست یونسکو را ببینیداین مجموعه ساختمانی که به سبک معماری گرجستانی‌ها در خلیج‌های عمیق و باریک ساخته شده، طی قرن 18 میلادی و به منظور محافظت از اموال و دارایی‌های کشاورزان نیشکر در زمانی که قدرت‌های اروپایی برای کنترل کارائیب‌شرقی رقابت می‌کردند، معروف شد. این مجموعه که زحمت بسیار زیادی برای احیای آن کشیده شده

 

تا سال 1889 میلادی مامن نیروی دریایی انگلستان بود و بعد از آن به علت کم شدن ارزش اقتصادی و استراتژیک منطقه، رها شد.

 

نکته: بازدید از موزه Dockyard Museum در محل سکونت کارکنان اداری مجموعه که در اتاق سنگی قرار دارد را فراموش نکنید. مطالب و داستان‌های بسیار جالبی درباره تاریخچه اقتصادی و زندگی در قلعه‌های این جزیره در این موزه وجود دارد.

 

ساختمان‌های سنگی شهر اتوکرا

مکان: استان مالاگا در جنوب اسپانیا و بخش خودمختار اندلس
جدیدترین مکان های لیست یونسکو را ببینیدقدمت این تپه‌های تدفین که با نام دلمن از آنها یاد شده و در کوه‌های اندلس مخفی شده‌اند به 3 هزار سال قبل از تولد مسیح باز می‌گردد. دلمن ها بناهايی از تخته سنگ عمودی‌اند که با چند تخته سنگ افقی که همچون سينی ميز هستند، پوشانده شده بودند.

 

تخته سنگ‌هاى مسطحى که عموما روى چند پايه يا منهير قرار دارند. یونسکو از این سازه‌ها این طور تعریف می‌کند: ”یکی از عالی‌ترین کارهای معماری اروپایی‌ها قبل از تاریخ و یکی از مهم‌ترین سنگ‌های یادمان اروپایی.” شهر اتوکرا دقیقا مابین ناحیه‌های اطلس و مدیترانه قرار دارد، یعنی درست بین اروپا و افریقا.

 

نکته: حتما در یکی از اجراهای گیتار فلامینگو شهر شرکت‌ کنید و بازدید از موزه پیکاسو، که در اصل یک قصر باسازی شده متعلق به قرن 16 میلادی است و 300 اثر از این هنرمند را در خود جای داده، در دستور کار قرار دهید.

 

مجمع‌الجزایر رویاخیخدو

مکان: 400 کیلومتری ایالت باخا کالیفرنیا در مکزیک
جدیدترین مکان های لیست یونسکو را ببینیدوجود 4 جزیره آتشفشانی مدفون شده حاکی از بزرگ‌تر شدن سطح اقیانوس در سه‌ونیم میلیون سال قبل در این منطقه است. مناطقی که فعالیت آتشفشانی در آنها صورت گرفته همچنان به عنوان مکان‌های مطالعات زمین‌شناسی مورد توجه یونسکو هستند.

 

 به گزارش پارس ناز این جزایر که در مکزیک از آنها با نام ”لاک‌پشت‌های کوچولو” یاد می‌شود، مکان بسیار مناسبی برای پرندگان دریایی و سایر جانوران محسوب می‌شوند. تعداد بسیار زیادی سفره‌ماهی، وال، دلفین و کوسه در آب‌های این جزایر وجود دارد.

 

نکته: سفر از نقطه جنوبی باخا کالیفرنیا برای رسیدن به مجمع‌الجزایر رویاخیخدو (که معمولا با نام جزیره‌های سوکور از آنها یاد می‌شود) حدود یک روز طول می‌کشد، اما علاقه‌مندان غواصی و طبیعت دوستان، بعد از مشاهده مناظره فوق‌العاده زیبای منطقه، به راضی بودن از تلاش و هزینه صرف شده اذعان می‌کنند.

 

منطقه باستانی نالاندا ماهیماوارا

مکان: استان بیهار در شمال‌شرقی هند
جدیدترین مکان های لیست یونسکو را ببینیدمنطقه باستانی نالاندا ماهیماوارا عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه باستانی شبه‌قاره هند را یدک می‌کشد و در گذشته دارای مقبره‌ها، زیارتگاه‌، ساختمان‌های آموزشی و مسکونی و دیگر آثار هنری بسیار مجللی بوده است.

 

معبد این منطقه مقدمات انتقال آموخته‌های دانشگاه نالاندا به مدت 800 سال پیوسته را فراهم کرد و این فعالیت تاثیر بسیار زیادی در توسعه و شناخت بودائیسم به عنوان یک مذهب داشت. دانشگاه نالاندا تا پیش از نابودی توسط مهاجمان در سال 1193 میلادی، صدها سال پذیرای استادان و دانشجویان از سرتاسر قاره آسیا بود.

 

صومعه نالاندا تنها معبدی است که می‌توان همچنان آثاری از طراحی‌های مطبخ‌خانه قرون وسطی و اشيا سنگی و برنزی باستانی را در آن يافت.

 

نکته: دولت هند به‌منظور توسعه گردشگری مذهبی و فرهنگی به سختی در حال تلاش برای متصل کردن مناطق مهم بودایی از جمله نالاندا به خط آهن، جاده و مسیرهای هوایی است. گردشگردان برای بازدید از این منطقه می‌توان در شهر راجگیر که در 16 کیلومتری نالاندا قرار دارد، ساکن شوند.

 

مجموعه غارهای گرهام

مکان: قلمرو دریایی انگلستان در جبل‌الطارق نزدیک ساحل جنوبی اسپانیا
جدیدترین مکان های لیست یونسکو را ببینیداین شبکه بسیار مهم از غارهای دریایی در قسمت شرقی صخره جبل‌الطارق قرار داشته و در حال حاضر آخرین مکان شناخته شده از سکونتگاه‌های انسان‌های نئاندرتال‌ محسوب می‌شود. باستان‌شناسان در چهار غار گرهام، گنجینه‌هایی مثل ابزارهای سنگی و حکاکی‌های انتزاعی روی سنگ پیدا کرده‌اند.

 

خطوط حکاکی شده در این غارها، نخستین نمونه‌های شناخته شده از سنگ نگاری نئاندرتال‌ها محسوب می‌شوند.

 

نکته: بسیاری از توریست‌ها در بازدید از این مجموعه تنها به گشت‌وگذاری ساده با کشتی قناعت می‌کنند در حالی که بازدید از ساختمان‌های با معماری زیبا و جذاب پالادیان (از سبک‌های معماری اروپا به رهبری آندره پالادیو ایتالیایی)، تماشای میمون‌های ” ماکاک بربر” و سایر نقاط قابل توجه، جبل‌الطارق را تبدیل به مقصدی شگفت‌انگیز برای سفر می‌کنند.

 

چشم‌انداز فرهنگی هنری صخره Zuojiang Huashan

مکان: در کنار رود Zuojiang، منطقه خودمختار گوانژی هم‌مرز با ویتنام، چین
جدیدترین مکان های لیست یونسکو را ببینیددر این منطقه که قدمتی 200 میلیون سال داشته، 38 صخره هنری که زندگی و آداب و سنن مردمان Luoyue را به تصویر کشیده‌اند وجود دارد. بعضی از دانشمندان معتقدند که نقاشی‌ها (با قدمت 5 قرن قبل از میلاد مسیح) نشان‌دهنده مراسمات و تشریفات فرهنگ عصر مفرغ (برنز) است که زمانی در قسمت جنوبی چین رواج داشته است.

 

نکته: دور بودن این آثار صخره‌ای تاثیر بسیار زیادی در حفظ آنها داشته است. شهر چونگ‌زو حدود یک ساعت با این صخره‌ها فاصله دارد و مکان مناسبی برای اقامت توریست‌ها و همچنین مشاهده مناظر طبیعی منطقه محسوب می‌شود.